Onfortuinlijke Brent Van Moer: “Seingever gaf me een duidelijke aanwijzing”

dinsdag 25 mei 2021 om 09:35
Onfortuinlijke Brent Van Moer: “Seingever gaf me een duidelijke aanwijzing”

foto: Cor Vos

Tim Merlier wist maandag naar de zege te sprinten in de Ronde van Limburg, maar de renner van Alpecin-Fenix profiteerde in de finale wel optimaal van een opvallende actie van Brent Van Moer. De hardrijder van Lotto Soudal werd in de laatste kilometer namelijk de verkeerde kant opgestuurd.

De voor Lotto Soudal uitkomende Van Moer was op dat moment al lange tijd in de aanval, maar leek in de bochtige finale alsnog stand te houden. Tot hij op aanwijzen van een seingever die midden op de weg stond de verkeerde afslag nam, namelijk die voor de volgwagens, en het overgebleven peloton mocht sprinten voor de zege. Daarin was Merlier de beste.

Parcourskennis 
De 23-jarige Van Moer moest zo zijn hoop op een eerste profzege opbergen. “In tegenstelling tot wat veel mensen beweren, heb ik wel degelijk de wedstrijd goed voorbereid aan de hand van Veloviewer. Ook in de briefing werd de finale duidelijk overlopen door onze sportdirecteur. Maar de seingever gaf me echter een duidelijke aanwijzing om naar rechts af te slaan.”

“De seingever zwaaide met de vlag en ik volgde dan maar zijn instructies. Maar helaas werd al vrij snel duidelijk dat er iets niet klopte. Toen sloeg de teleurstelling meteen toe natuurlijk. Ik verdedigde nog een voorsprong van een twaalftal seconden, maar je zal me zeker niet horen zeggen dat ik gewonnen spel had, zeker ook met de oplopende aankomst.”

“Ik moet ook het positieve onthouden”
“Helaas zullen we het nooit weten, maar ik voelde me echt wel sterk”, aldus Van Moer. “Ik zou er vrede mee genomen hebben om op 25 meter van de meet gegrepen te worden. Maar wat nu is gebeurd, behoort toch wel tot de ergste dingen wat je als renner kunt meemaken.” Van Moer bereikte de finish in Tongeren niet en is dus niet opgenomen in de daguitslag.

“Maar ik moet ook het positieve onthouden van vandaag. Ik trainde niet specifiek richting de Ronde van Limburg, maar eerder naar het Critérium du Dauphiné, de nationale kampioenschappen en een mooie zomer met nog enkele mooie klassiekers waar ik me wil tonen. Met deze vorm laat ik in ieder geval zien dat ik koersen kan winnen”, besluit Van Moer.

Dit artikel delen:

15 Reacties

Vinyakke 25 mei 2021 om 09:47

Kop omhoog en vooruit kijken Brent, goed zo! Die volgende overwinning, die er volgens mij zeker aankomt, zal alleen maar zoeter smaken. En misschien wordt het dan wel een mooiere koers met een mooiere geschiedenis, bijvoorbeeld al volgende week in de dauphine ;)

josemanuelfuente 25 mei 2021 om 09:50

Echt duidelijk vond ik het niet …

Wheely 25 mei 2021 om 09:56

Er stond een vent midden op de weg met een vlag naar rechts te zwaaien, ik was ook afgeslagen.

Koers 25 mei 2021 om 10:00

Als je op je tandvlees zit ben je niet meer de helderste, wat je wel duidelijk ziet is dat hij (vanuit zijn oogpunt) helemaal links op de weg fietst, en dat de beide heren daar in de weg blijven staan, terwijl er geen auto's achteraan rijden. Zij hadden ten alle tijden zijn ideale lijn niet mogen onderbreken. Sterker nog ik vermoed dat bij een razend peloton de heren helemaal niet op de weg zouden staan. Als je dan bij een tweesplitsing zo op de weg blijft staan kan ik me goed voorstellen dat hij dacht ik moet de bocht nemen.

Vinyakke 25 mei 2021 om 10:34

@koers
Als ik jouw reactie zo lees is hem bijna de weg naar de finish ontzegd. Als je het zo bekijkt vind ik dan ook maar dat hij als winnaar moet uitgeroepen worden, hij heeft immers de kans niet gehad om zijn voorsprong te verdedigen. Als de weg wordt versperd op 500m van de streep, leg de streep dan ook maar ineens daar voor dat deel van het peloton (enkel hij dus) dat daar niet verder mocht!

Polleke 25 mei 2021 om 10:20

De seingever heeft ook nog het peloton in de war gebracht, daar ziijn er ook een paar rechts ingeknald… ligt dus niet aan de renners maar aan de organisatie…

Panache 25 mei 2021 om 10:57

Erg sneu wat hem overkomt, al zijn de reglementen wat dat betreft snoeihard voor de eenzame renner. De kans om te knokken voor zijn overwinning was hem niet gegund, maar ik gun hem in de Dauphiné wel een Gino Mädertje.

ThorHushovd 25 mei 2021 om 12:03

Die laatste zin kunnen we nu twee kanten op redeneren sinds Maders winst in de Giro (waar hij net genoeg overhoudt om toch te winnen) en de zevende rit van Parijs Nice dit jaar – met zijn nog wel bekendere, onfortuinlijke tweede plek (waar hij dus net te kort komt na heel lang op kop gereden te hebben). Dus wat gun je Van Moer nu?

Vinyakke 25 mei 2021 om 12:27

De revanche op een eerder opgelopen ontgoocheling gok ik.

FDJ 25 mei 2021 om 11:17

Sneu einde van een aangename kennismaking met Van Moer. Wat een sterke koers heeft hij gereden. Of hij het had gehaald is lastig te zeggen, maar dit is wel heel knullig en volledig de seingever aan te rekenen.

Ingmar T. 25 mei 2021 om 11:43

Bij zo’n wereldkoers hoort een wereldrenner op het podium. Geen B. van Moer uit Niemandlandersdorp. Op deze manier een prachtig podium…NIET!

ThorHushovd 25 mei 2021 om 11:59

Omslachtige manier van cynisme.

Thoin 25 mei 2021 om 15:27

VDP staat twee keer op de erelijst hoor en WVA ook één keertje :)

nickdt 25 mei 2021 om 12:47

Tja, aan de ene kant is het de schuld van de organisatie/seingever. Aan de andere kant is het de schuld van van Moer zelf. Hij zegt zelf dat hij het parcours had geleerd. Blijkbaar niet goed genoeg, anders rijdt je gewoon rechtdoor en volg je de motor (Die ervoor reed en wel gewoon goed reed).

FDJ 25 mei 2021 om 16:15

Die Jongen had de hele dag in de aanval gereden en vecht voor elke seconde… Die laatste kilometers zijn op de limiet. Vergelijk het met de wissel van Sven Kramer destijds. Onbegrijpelijke reactie voor een leek, maar in volle inspanning reageer ja anders.