Brailsford hekelt spugen Franse publiek: “Hoort blijkbaar bij de Franse cultuur”

maandag 23 juli 2018 om 15:39

foto: Sirotti

Sky-baas Dave Brailsford had tijdens een persmoment tijdens de tweede rustdag in deze Tour harde woorden voor het Franse publiek. Enkele Sky-renners werden de afgelopen etappes door hen bespuugd. Geërgerd zei hij tegen de aanwezige pers: “Dit hoort blijkbaar bij de Franse cultuur.”


In andere landen overkomt dit de Britse ploeg niet. Zo vertelt hij over de Vuelta en de Giro het volgende: “De Italianen waren geweldig. De Spanjaarden ook.” Daarom beredeneert Brailsford dat het spugen bij de Franse cultuur hoort. “Ik weet nog niet zo zeker of zij het wel zo leuk gevonden zouden hebben als er in Rusland op hun spelers gespuugd was. Maar blijkbaar is het wel oké om op ons te spugen”, weerspiegelt de Sky-baas de situatie.

“De Ronde van Frankrijk wordt gepromoot als het grootste jaarlijkse sportevenement ter wereld, maar als je de beste renners van over de hele wereld wil laten komen, behandel ze dan met wat meer respect. Als je ze niet wil, kan je misschien een Tour de France organiseren die enkel voor Franse ploegen is”, eindigt Brailsford waarschuwend.

Dit artikel delen:

85 Reacties

Skele 23 juli 2018 om 15:41

En brailsfraud spuugt iedereen al jaren in hun gezicht, hoort blijkbaar bij de Sky cultuur..

mark vv 23 juli 2018 om 15:42

@skele haha +1. Het hoort niet, maar zelf in de hand gewerkt.

Stenalic 23 juli 2018 om 15:44

Ja laten we het over anderen hebben Dave.

iLLan 23 juli 2018 om 15:44

Slecht timing, maar er lijkt ook bijna geen goede timing mogelijk, altijd wel wat.

achtpuntzes 23 juli 2018 om 15:44

Volgens mij is Brailsford het spuugzat.

Schone 23 juli 2018 om 15:45

Tuurlijk sky is ook geen lieverdje maar dat spugen is wel heel laag.

Akiria 23 juli 2018 om 15:45

Sorry maar hij heeft hier wel een punt,.. iemand bespugen of nog erger fysiek geweld aan doen, hoort niet in deze sport thuis.

FBahamontes 23 juli 2018 om 15:45

Hij beledigt dus even een heel volk, en vindt het dan gek dat ze hem letterlijk en figuurlijk uitspugen. Brailsfraud moet toch wel een van de meest misselijkmakende figuren in het huidige peloton zijn.

Geit in mijn Kelderman 23 juli 2018 om 15:46

Dit is ook zo’n onzin. Helft van de toeschouwers komt bij de Tour niet uit Frankrijk. Paar jaar geleden op de Ventoux vooral veel debiele Spanjaarden, Italianen en Britten gezien. Op de Alpe weer veel Nederlanders.

delgado 23 juli 2018 om 15:46

Hoezeer ik het gedrag van sommige fans ook afkeur, dit is echt wel oliedom om te zeggen. Zeg dat dan op z’n minst ná de Tour, niet wanneer zijn poulains de komende dagen nog door die meute moeten.

Olly 23 juli 2018 om 15:49

Raak punt hier, NIET spugen!! Welk volk naar wie dan ook.

Kirsipuu 23 juli 2018 om 15:50

Wat een achterlijke opmerking, om allerlei redenen. Generaliserend, totaal gebrek aan reflectie, oliedomme timing.

Jungle Man 23 juli 2018 om 15:51

Spugen of aan renners komen is inderdaad onjuist, en niet netjes.
Maar….. Bij de renners van de meeste andere -niet Franse- teams gebeurt het niet; dus er zal dan wel een aanleiding voor zijn.
Bailsford gooit met dit statement alleen maar olie op het vuur.
Hier is van toepassing: verbeter de wereld en begin bij jezelf (door bijv. minder schimmig een wielerploeg te begeleiden)

Scott Sunderland 23 juli 2018 om 15:53

Ah verstandig van Brailsford. Nog meer olie op het vuur gooien.

Brummel 23 juli 2018 om 15:55

Brailsford verleent zijn renners geen gunst. Lekker het vuur opstoken.

leegloper 23 juli 2018 om 15:56

Yes, waar ik al een paar weken op hoop: Olie op het vuur! :)
Ergens heeft hij gelijk, maar het is nogal generaliserend.

Veloburto 23 juli 2018 om 15:57

Eens. Die Fransen zijn echt gruwelijk irritant. Ook al speelt Sky een beetje vals, hoef je ze toch niet te bespugen, te duwen en pis over hen heen te gooien?

Jos84 23 juli 2018 om 15:58

Brillie gooit nog wat meer olie op het vuur. Tactisch wonder is het… En dan gaan janken als er weer wat gebeurd.

Magikdatzeggen 23 juli 2018 om 16:02

Nadat hij gisteren zijn welgemeende excuses aan alles en iedereen aanbood vliegt hij er nu alweer met gestrekt been in. Lijkt me niet verstandig.

kelderbelg 23 juli 2018 om 16:04

‘maar als je de beste renners van over de hele wereld wil laten komen, behandel ze dan met wat meer respect.’

Beste Dave, het merendeel van de niet Franse renners wordt met respect behandeld.

04398 23 juli 2018 om 16:05

Valsspelen hoort blijkbaar bij de Britse cultuur. Spugen en duwen hoort niet, maar laat meneer Brailsford aub lekker naar zijn eigen ploeg kijken zit een renner bij hun in de ploeg die al bijna elke renner klap gegeven heeft en eentje die op beslissende momenten een extra pufje nodig heeft en erna dure advocaten in huurt om alles op te lossen. Zorg maar eerst dat je je eigen ploegen weer op de rit hebt en de geloofwaardigheid van de sport teruggeeft in plaats van naar andere te wijzen.

Col du Bramont 23 juli 2018 om 16:09

Zo is het maar net! De Fransen zijn ook schuldig aan het feit dat het hier zo warm is, dat ik zondag lek reed.
Heerlijk deze de-escalatie en slachtofferrol van 1 vd grootste oplichters in het hedendaagse wielrennen.
Als ik op wintersport zoals altijd dronken Britten zie is dat ook cultureel bepaald, zo simpel is het allemaal.

Ivanoviclover 23 juli 2018 om 16:10

Ja, deze uitspraak is helemaal geen olie op het vuur gooien, Dave! Thumbs up!

josi 23 juli 2018 om 16:10

Vreemd, ik woon al jaren in Frankrijk en ben nog nooit bespuugd. Behalve dat het natuurlijk volkomen onzin is om dit aan de Franse cultuur toe te schrijven (knap trouwens dat hij überhaupt de nationaliteit van de spugers weet te bepalen), lijkt het me ook niet bepaald slim van Brailsford om dit te zeggen. Nu zullen er nog meer Fransen zijn die een aversie tegen Sky hebben, wat schiet hij daar nu mee op? Als ik Froome of Thomas was, zou ik in ieder geval niet erg blij zijn met dit soort domme opmerkingen.

Kjleeuwen 23 juli 2018 om 16:18

Hypocriet volkje! En Virenque op een voetstuk plaatsen…. Ik heb veel respect voor Sky!