BORA-hansgrohe maakt nu pas positieve test Matzka bekend

Door , woensdag 12 juli 2017 om 09:40
BORA-hansgrohe maakt nu pas positieve test Matzka bekend

foto: Sirotti

Ralf Matzka heeft op 3 maart 2016 positief getest op het middel Tamoxifen, een stof die de aanmaak van testosteron stimuleert. De 27-jarige Duitser zit op dit moment zonder ploeg, maar reed het voorbije jaar voor Bora-Argon 18. Teammanager Ralph Denk zegt tegen diverse media dat hij het geval nu pas naar buiten brengt om Matzka te beschermen.


Geen schorsing
Matzka’s laatste koers was vorig jaar de Ronde van Vlaanderen. Daarna stelde zijn ploeg hem niet meer op. “Na het zorgvuldig bestuderen van de rapporten van experts, hebben we toentertijd besloten om de positieve test niet naar buiten te brengen om de atleet te beschermen. Een onderzoek van de aanklager in Frankfurt werd in september 2016 gesloten omdat er te weinig bewijs was om Matzka nog langer als verdachte te zien.” Volgens Denk lag de positieve test aan het drinken van vervuild water.

De Duitse teammanager benadrukt dat Matzka door geen enkele instantie is geschorst. “Dat is tot op de dag van vandaag niet gebeurd, ook niet door de UCI. De wielerbond heeft een interne procedure ingeleid en heeft juridische stappen ondernomen. Na de rapporten van onze experts en de feiten die op tafel liggen, gaan wij in deze zaak uit van vrijspraak. BORA-hansgrohe zal verder geen statements rondom deze lopende zaak afgeven.”

Matzka zelf heeft inmiddels ook gereageerd op de openbaring. “Ik kan tegen iedereen zeggen dat ze onze statements moeten accepteren. Men gelooft mij, of niet”, zegt hij in de Süddeutsche Zeitung. Matzka zal naar eigen zeggen alle vragen beantwoorden die men hem stelt, want hij pleit onschuldig te zijn.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Romāns Vainšteins 12 juli 2017 om 09:47

Ik dacht al ‘waar is die baardaap gebleven joh?’

skylimit 12 juli 2017 om 09:51

http://www.apotheek.nl/medicijnen/tamoxifen?product=tamoxifen#!
In vervuild drinkwater, natuurlijk! Niet een medicijn wat je zomaar neemt….

josi 12 juli 2017 om 10:05

Hmm, een van de bijwerkingen is haaruitval… al te veel zal hij wel niet hebben binnengekregen.

Wielermuis 12 juli 2017 om 10:12

Ik dacht even Majka te lezen

Il Cavaliere 12 juli 2017 om 10:13

Wel een fijn moment zo middenin de Tour..

StonedCamel 12 juli 2017 om 10:14

@skylimit: er zit een heleboek meuk in het drinkwater dus op zich niet gek dat dit er in zit. Maar in een hoeveelheid die een test positief laat uitslaan lijkt me dan wel weer stug. Hoewel het natuurlijk zo kan zijn dat deze specifieke test ook hele minimale sporen detecteert.

Scott Sunderland 12 juli 2017 om 10:33

Ik dacht ook even Majka te lezen…

Matzka ken ik niet eerlijk gezegd

Sebas 12 juli 2017 om 10:53

Oh hij is onschuldig, het zat in het drinkwater… Geef die broodverdiener dan lekker zijn baan terug, meneer Denk.

Dacht ik al

aapdedino 12 juli 2017 om 10:58

Ja idd, waarom hebben ze zijn contract niet verlengd als ze zo in z’n onschuld geloofden?

LutsenkoFan 12 juli 2017 om 11:11

Ah.. Tijdens de Tour!

Op het moment dat media en wielerliefhebbers het meest actief bezig zijn met de grootste koers van het jaar! Zoekend naar een nieuwtje zoals dit staat geheid op de voorpagina, dan maakt de overwinning van Kittel niet eens meer uit.

Net zoals vandaag in de telegraaf waar Rasmussen zegt dat er nog steeds doping wordt gebruikt.

Cadellie 12 juli 2017 om 11:12

@Wielermuis

Ik had het zelfde ja!

Natte spons 12 juli 2017 om 11:12

Misschien was hij al niet goed genoeg, met of zonder deze positieve test.
Ik denk echter ook dat ze gewoon niet een renner in dienst wilden waar een sweem van doping omheen hangt.

kaalpani 12 juli 2017 om 11:21

” om de renner te beschermen”!!!! Het lijkt mij meer om het voortbestaan van de ploeg niet in gevaar te brengen, dit gezien de publieke opinie in Duitsland aangaande wielrennen en doping!

52voor11achter 12 juli 2017 om 11:47

Bij Bora denken ze: al het slechte nieuws komt in drieen. Sagan eruit, Majka eruit, laten we dan zelf maar het laatste slechte nieuws verzorgen. De Tour is toch al verloren.

RiGHT 12 juli 2017 om 12:46

waarschijnlijk is de persvoorlichter gevraagd naar matzka en die positieve test in de afgelopen (rust)dag en hebben ze besloten dat nieuws voor te zijn

Wheely 12 juli 2017 om 12:51

Typisch Denk dit.

leegloper 12 juli 2017 om 14:47

Denk dat het raar is om een renner te beschermen en daarom te wachten met dit nieuws tot het midden van de Tour.

wielrenner 12 juli 2017 om 15:46

Baardmans, het blijft een dom gezicht.