Boonen pleit voor meer motoren in koers

Boonen pleit voor meer motoren in koers

foto: Marcel Koch

woensdag 1 juni 2016 om 10:40

Tom Boonen heeft opmerkelijk gereageerd op het zoveelste ongeluk dit jaar met een motard. Na een (opnieuw) zware val van Stig Broeckx in de Ronde van België, schreeuwt het peloton om een oplossing. Boonen denkt juist dat meer motoren in koers het antwoord is, citeert Het Nieuwsblad.

Tijdsdruk wegnemen
Waar zijn Lotto Soudal-collega Broeckx in een Belgisch ziekenhuis in een kunstmatige coma ligt die hem de kans moet geven om te herstellen van zijn zware verwondingen, denkt Boonen de remedie te hebben gevonden voor de vele ongelukken die alleen al dit jaar de revue gepasseerd zijn. “Als er meer motoren zijn, moeten die het peloton minder vaak voorbijsteken”, doelt hij op de mobiele seingevers. “Het probleem is nu dat zij erg gejaagd zijn. Zij moeten voor het peloton het verkeer regelen. Lukt dat niet, dan kan de koers niet meer doorgaan. Meer motoren zou voor hen de tijdsdruk wegnemen. Want het peloton passeren is op zich niet gevaarlijk. Op het juiste moment kan dat perfect. Het probleem is dat het nu vaak noodgedwongen gebeurt op een moment dat het voor de renners niet opportuun is. Meer motoren is een maatregel die makkelijk in te plannen is, die weinig verandert aan de koers en die het voor de motards veel rustiger maakt.”

Dit artikel delen:

31 Reacties

HoofdIsVrij 1 juni 2016 om 10:41

Ergens best een logische redenatie. Maar of het ook zo in de praktijk zal uitpakken??

teunster 1 juni 2016 om 10:46

Dit zijn problemen die de gemiddelde wielerliefhebber/kenner niet goed kan doorgronden omdat er veel te veel haken en ogen zijn. Gezond boeren verstand vanuit de koers en vanuit ploegleiders juich ik van harte toe! Dit klinkt op het eerste gezicht nogal apart maar nu ik het artikel gelezen heb denk ik Eureka! Beseffend dat ook ik het niet goed kan doorgronden. Ik hoop in ieder geval van harte dat er een goede oplossing komt die recht doet aan de renners maar ook aan de vele vrijwilligers en motards die allemaal van goede wil zijn. Het moet voor iedereen veilig zijn. Ook voor een motard is het (lijkt mij) vreselijk om een peloton met 100 te passeren over iets wat door moet gaan voor een fietspad.

Tuubke 1 juni 2016 om 10:47

Zit best wat in: meer motoren = minder passeerbewegingen. Nog beter: meer seingevers ter plaatse, dan hoeven die niet te worden ingevlogen vanuit de karavaan.

polke 1 juni 2016 om 10:51

Daar heeft ie wel een punt . Moet die moterrijders ook iets van cursus doen om in een wielerwedstrijd te mogen rijden ?

wmhartog 1 juni 2016 om 10:52

Als je meer motards wil (ultiem is inhaalverbod) en meer seingevers ter plaatse zullen we volgens mij ook moeten gaan betalen om de koers te kijken.

robotour 1 juni 2016 om 10:53

Veiligheid zou op de eerste plaats moeten komen, maar blijkbaar draait het zoals altijd weer om geld. Meer motoren klinkt logisch maar is het niet. Het is meer een logistiek en organisatorisch probleem en vergt een betere planning van de organisaties.
Voor iedere koers/etappe is het parkoers bekend en zijn er ook tijdschema’s.
Zorg er dan voor dat seingevers op kruisingen/gevaarlijke punten etc. tijdig daar ter plaatse zijn. Werk desnoods met lokale (vrijwilligers) seingevers die zich dan niet per motor hoeven te verplaatsen of zich langs / tussen de wielrenners door hoeven te manouvreren.

Spinergy 1 juni 2016 om 10:56

De week voor de Ronde van België reed ik een toertocht vanuit Tongeren, daar hing bij de inschrijving een groot bord met ‘seingevers, parcourswachters gezocht voor Baloise Ronde van België, vergoeding EUR 25’.
Het leek er dus op dat ze idd een tekort hadden.

LightPhoenix 1 juni 2016 om 11:08

@polke: Ik heb een cursus gevolgd om in KNWU wedstrijden in de volgauto te mogen rijden. Ik ga er vanuit dat motoren ook iets dergelijks dienen te doen.

Front-runner 1 juni 2016 om 11:11

Bij vlakke/brede wegen klinkt het verhaal van Boonen logisch, maar bij beklimmingen (waar er veel publiek staat) en in afdalingen lijkt me het niet handig dat er nog meer motoren bijkomen. Met het huidig aantal motoren ontstaan nu al vaak hachelijke situaties.

Brabantwielrennen 1 juni 2016 om 11:17

Logisch verhaal, en het klopt ook. Alleen nóg meer motors kost natuurlijk ook nóg meer geld. Maar het zou wel ongelukken schelen. Seingevers hoeven dan bijv. niet steeds na ieder obstakel vervolgens weer voorbij het peloton te steken.

KnightBiker 1 juni 2016 om 11:26

zowaar een goede suggestie, al zal het aantal motoren met verslaggevers en fotografen en auto’s met VIPS wellicht wel minder kunnen zijn.
Andere opties:
Een professionele brigade van vaste krachten (licentie et al)
Een ‘motor regisseur’
Een ‘tomtom’ met route beschrijving die aangeeft waar in te halen en waar niet en alternatieve routes om weer voor de koers te komen geïntegreerd met de koers-directeur radio.
Een ‘radar’ ala de Garmin varia radar die waarschuwt bij nabijheid van renners en zodoende het gedrag van motorrijders kan sturen, maar evt ook andersom.

Verder is het een sport in de openbare ruimte, helaas valt niet alles te controleren, een incident vrije koers is een utopie, de renners nemen zelf immers ook enorme risico’s in competitie.

Kwouter 1 juni 2016 om 12:02

Ik vind dat er meer gedaan moet worden om het aantal inhaalacties te verminderen of zelfs weg te halen. Meer motoren geeft ze meer tijd om een juist moment uit te zoeken, maar reduceert niet het aantal inhaal acties.

Ik kan me ook beelden herinneren (volgens mij van Stig begin dit jaar) waarbij een motor inhaalt op een hele brede weg, maar omdat de renner net op dat moment uit het peleton laat zakken, toch aangereden wordt.

Ik zal vast veel tegenstanders krijgen, maar ik vind WK's en de Canadeese koersen veel beter geregeld, waarbij ze een ronde meerdere keren afleggen. Alles afzetten.

– Fotografen moeten maar overal langs de weg staan.
– Voor toegestroomde toeschouwers waarschijnlijk ook leuker omdat de renners vaker langs komen.
– Geen seingevers meer die overal heen moeten.
– Alternatieven routes voor volgauto's of andere groepen die tussen kopgroep en peleton moeten schuiven. Deze routes ook voor die dag afzetten.
– Mogelijkheid voor in de toekomst toch entree geld te vragen.
– Voor meerdaagse routes gebruiken ze ook circuits. En reizen ze maar door naar het volgende circuit. (reistijd is misschien wel een issue, maar transport mogelijkheden van tegenwoordig, moet dat ook maar geen probleem zijn.)

Brabantwielrennen 1 juni 2016 om 12:21

Eens met @Kwouter. Het is op die manier aantrekkelijker voor toeschouwers, maar ook voor sponsors die vaker in beeld komen, dit betekent ook meer inkomsten (entree vragen is bijv. mogelijk). Als er dan een mooi selectief rondje wordt uitgezet dan krijg je denk ik een prachtkoers.

Daarnaast moet bij een rit in lijn ook bij ieder dorpje of stadje alles worden afgezet en met lokale overheden worden samengewerkt (kost bakken met geld)

Tpinotfan 1 juni 2016 om 13:28

Rondjes rijden is allemaal wel leuk en aardig, maar als regio kun je je veel minder profileren. Wat moeten grote koersen als Parijs-Roubaix en Milaan-San Remo worden als rondje? Hoe krijg je een ronde van Frankrijk populair als het stuk voor stuk losse korte parcoursjes zijn?

aardappeljager 1 juni 2016 om 13:37

Meer motoren resulteert in minder passages per motor. Het totale aantal passages zal alleen afnemen met eenmaal het aantal extra motoren (verwaarloosbaar denk ik). Per te geven sein moet een motor langs de koers rijden.

De extra tijd die ze hebben kan wel heel veel schelen in het kiezen van het moment waarop ze passeren, wat tot minder onveilige situaties zou kunnen leiden. Wellicht kunnen ze dan ook gemakkelijker een route kiezen buiten het parcours om.

assen 1 juni 2016 om 14:23

Geniaal! Met een paar honderd motoren zal het helemaal goed gaan.

Koffiemolen 1 juni 2016 om 14:31

De discussie rond de motoren spitst zich nu een beetje toe op de seingevers. Ik weet niet of dat terecht is, want er zijn ook teveel ongelukken gebeurt met motoren van de pers volgens mij, maar ik kan mij vergissen. Mocht het probleem inderdaad bij de seingevers liggen dan snap ik niet goed waarom dat nog steeds met de hand gebeurt. Je ziet regelmatig iemand met een vlag boven zijn hoofd en een fluit in zijn mond midden op een vluchtheuvel staan. Ik snap dat het niet haalbaar is om bij iedere koers overal een lokale vrijwilliger neer te zetten, maar waarom geen apparaat met een wapperende vraag (of flitslicht) met fluitgeluid? De eerste investering is misschien hoog omdat je er zoveel nodig hebt, maar in tegenstelling tot vrijwilligers kan je ze voor koersen in heel de wereld inzetten en op termijn lijkt het mij goedkoper dan dat gejakker met motoren. Je hebt alleen nog iemand op een motor nodig die ze aanzet vlak voordat het peloton aankomt en iemand die ze uitzet als iedereen voorbij is.

Ik zie vast iets over het hoofd, maar wat?

Kwouter 1 juni 2016 om 14:45

@Tpinotfan

Koersen als P-R en M-S veranderen dan inderdaad immens. LBL waarschijnlijk ook. Dat maakt het idee ook een beetje radicaal, maar waarom zouden we daar niet naar toe kunnen werken/leven.

Verweggistan 1 juni 2016 om 15:07

Schijnt dat Femke vandenDriessche zich al aangemeld heeft ;)

Guushovd 1 juni 2016 om 15:29

Als er meer motoren zijn neemt het totale aantal inhaalacties zelfs af!

Stel dat er 100 kruispunten moeten worden afgezet en dat daar gemiddeld 2 motoren voor nodig zijn. Die bezetten de eerste 10 kruispunten en moeten daarna allemaal het peloton 9x inhalen om de volgende 90 kruispunten te bezetten.

Totaal dus 90×20 = 1800 inhaalacties

Nu zijn er 100 motoren. Die bezetten de eerste 50 kruispunten en moeten het peloton allemaal 1 keer inhalen om de volgende 50 kruispunten af te zetten.

Dan heb je dus totaal maar 100 inhaalacties van de verkeersregelaars.

Dat verschil is gigantisch!

Edit: Oeps, zoals door anderen aangegeven, een stevige rekenfout:
De verhouding is 180 vs. 100 inhaalacties. Is toch wel wat anders.

aardappeljager 1 juni 2016 om 16:23

@guushovd ik zou nog een keer naar je berekening kijken als ik jou was.

180 tegen 100 moet het zijn. Maar wel 5x zoveel motoren voor seingevers, als die te vinden zijn prima, maar dat lijkt me niet makkelijk.

Edit: ook denk ik dat ervaren bestuurders erg belangrijk is om de veiligheid te waarborgen.

lnnrt 1 juni 2016 om 16:25

Volgens mij klopt je rekensom niet helemaal guushovd, je moet dan toch 20×9 doen, ze doen toch 10 kruispunten per keer dus je pakt die overige 90 kruispunten in 9 keer. Kom je op 180 inhaalacties t.ov. 100.

TeamNL 1 juni 2016 om 16:56

Seingevers?

Komop, de techniek is toch wel ver genoeg om iets te maken wat een hoop seingevers kan vervangen? Bij een vluchtheuvel kan je echt wel een pop zetten die fluit en met een vlaggetje zwaait lijkt mij.

Velominatus 1 juni 2016 om 17:40

Seingevers over alternatieve route laten rijden van het ene naar het volgende punt.

ivo001 1 juni 2016 om 18:18

Klinkt logisch, maar ik zie vaak genoeg een groep van 6 motards voor een peleton rijden. Vraag me toch af of ze allemaal nuttig bezig zijn, of toch meer toeristisch mee rijden.

Headlines

Materiaalzone

Populair