Bondscoach Vanthourenhout over WK-tactiek: “Wout snel in positie brengen”

maandag 23 januari 2023 om 16:00
Bondscoach Vanthourenhout over WK-tactiek: “Wout snel in positie brengen”

foto: Cor Vos (archief)

Sven Vanthourenhout, de Belgische bondscoach, presenteerde vandaag zijn selecties voor de komende wereldkampioenschappen veldrijden in Hoogerheide. Bij de eliteheren rekent de keuzeheer met name op Wout van Aert. “De rest kent hun plaats”, citeert Het Nieuwsblad.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Van Aert hoopt over goed twee weken – na een uitstekende veldritperiode – een gooi te doen naar een vierde wereldtitel bij de profs. Vanthourenhout trekt in Hoogerheide dan ook met name de kaart van Van Aert. “Als het over de wereldtitel gaat, zie ik twee kanshebbers en we hebben er één in onze rangen. Dat is duidelijk voor de andere jongens. Als Mathieu (Van der Poel, red.) en Wout aan de start staan, weten ze dat het een totaal ander perspectief is.”

“Als er een eerste schifting doorgevoerd wordt, zijn jongens als Laurens Sweeck, Eli Iserbyt en Michael Vanthourenhout er nog bij. Maar als er een tweede schifting plaatsvindt, blijven er nog twee over. De rest kent dus hun plaats. Hoogerheide is een selectief parcours waar vermogen een rol speelt, dus ik verwacht dat het snel een strijd tussen twee renners wordt.”

Een nadeel voor Van Aert: hij moet in Hoogerheide vertrekken op de tweede rij, zijn grote rivaal Van der Poel start op de eerste rij. Vanthourenhout: “Wat de start betreft, is het ook duidelijk: Wout start op de tweede rij, dus het wordt belangrijk om hem snel in positie te brengen. Daarna moet er een eerlijke strijd volgen.”

Lees meer:
Dit zijn de Belgische selecties voor het WK veldrijden in Hoogerheide

Relatie tussen Sweeck en Michael Vanthourenhout
Met Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout kan de bondscoach ook rekenen op twee medaillekandidaten, maar de twee crossers leven sinds het BK in Lokeren op gespannen voet. Toch verwacht de keuzeheer geen problemen in Hoogerheide. “Die jongens kennen me allemaal goed genoeg om te weten hoe ik erover denk. Er vallen niet veel plooien meer glad te strijken. Ik heb met beiden gepraat en de gebeurtenissen van Lokeren zijn van de baan. Iedereen is tot inzicht gekomen en ik ben ervan overtuigd dat het in orde is.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

Dario Koelkast 23 januari 2023 om 16:32

Wat een tactisch en strategisch genie is deze man.

4
platteprijs 23 januari 2023 om 16:23

In Hoogerheide is een eerste of tweede rij toch niet zo belangrijk.

2
Fast Freddy 23 januari 2023 om 17:50

Wat een gelul om de startrij. MvdP gaat echt niet volle bak van start tot finish. En wva glipt al voorbij z’n landgenoten voordat z’n fiets vies is.

2
Wieler-Joke 24 januari 2023 om 06:54

Ik denk eerlijk gezegd dat vdp er wel meteen een pattat op geeft en dan na een ronde gaat zien wie er nog aanhangt, Wout moest toch maar eens ergens blijven steken bij de start.

0
Sjaak P 24 januari 2023 om 19:42

Zonder Hermans hebben de Belgen zo gauw niemand die vdPoel richting de eerste bocht kan kloppen. Rest hen de taak om gauw vAert er langs te laten, en dan ergens nog proberen vdPoel in de weg te rijden. Of toch stiekem op reserve voor het brons?Andersom zullen vdHaar en Nieuwenhuis de opdracht hebben gelijk tempo te maken zodat vdPoel niet alleen op kop hoeft. Benieuwd of Lars een snelle start dit keer kan (wil? moet?) doortrekken.

0
Piet van Dijke 23 januari 2023 om 18:35

In Hoogerheide is het gelijk heuvel op. Na de eerste bocht zit Wout al in het wiel van Mathieu.

2
wimvl 23 januari 2023 om 16:32

Eerste rij is sowieso een voordeel.

0
Mooie Sjors 23 januari 2023 om 16:42

Vraag me af: als je er gewoon minder selecteert (bv. Vandeputte thuis laten), staat Van Aert dan wel op de eerste rij?

Gaat niet gebeuren, maar is toch de afweging maken tussen ergens een top-10 ambiëren met 1 van de mindere goden en je kansen op de wereldtitel zo gaaf mogelijk houden.

-1
Massimo Bataille 23 januari 2023 om 16:59

Kan je niet maken volgens mij. Vind nu niet de exacte regels voor het WK, maar denk dat deze zeer gelijkaardig als de wereldbeker zullen zijn.
Waarbij de top-50 in het UCI-klassement recht heeft om te starten met een max aantal renners voor elk land (afhankelijk van ploegenranking, EK, wereldbeker etc).
Dus als je als belgie (of nederland) zijnde minder renners meeneemt dan maximaal toegestaan terwijl je nog top-50 renners hebt, dan hebben zij recht van starten (als ze dit willen).
Kan me nu wel inbeelden dat je wel eens een WB in een ander land wel wil laten schieten. Maar voor een WK in eigen land (en mogelijkse top-10), zou ik toch wel mijn startrecht laten spreken

1
Mooie Sjors 23 januari 2023 om 17:05

Ook al moeilijk omdat Van Aert zelf Besançon laat schieten, waar hij wellicht alsnog een plek op de eerste startrij zou kunnen afdwingen? Het is dus ook niet echt meer hét grote doel voor Van Aert zoals de Ronde of Parijs-Roubaix dat zijn, maar ik vroeg me wel af of het mogelijk was.

0
Gebruikersnaam 23 januari 2023 om 17:26

Begrijp het probleem niet echt. Met 5 Belgen op de eerste rij heb je er in principe toch genoeg die een gat kunnen laten/maken. Daarnaast is de startstrook lang genoeg en bergop, zou eigenlijk nauwelijks problemen mogen geven.

1
Oblomov 23 januari 2023 om 17:29

@Massimo Bataille

Helaas voor Stan Godrie bestaat zo’n startrecht niet. Bonden zijn vrij om hun eigen selectiecriteria te hanteren bij het opvullen van de startplekken die ze toegewezen krijgen of ze gewoon niet allemaal te gebruiken. Wat Mooie Sjors voorstelt had dus gekund. Zou de bondscoach uiteraard wel een vijand voor het leven gemaakt hebben, maar dat terzijde.

1
Romāns Vainšteins 23 januari 2023 om 17:30

Uitsluiten dat er iemand op het laatste moment bedenkelijk kijkt kun je natuurlijk nooit.

1
Mooie Sjors 23 januari 2023 om 18:09

Ik zou het ook niet doen, want bv. Vandeputte heeft ook zijn eerste deelname aan een WK bij de elite verdiend. Maar als de consignes luiden ‘maken dat je uit de weg gaat voor onze majesteit’ kan je je afvragen of de man-minder-piste niet overwogen wordt.

‘De rest kent hun plaats’ kan ook betekenen: luister, jij kan Wout echt niet beter helpen dan door lekker thuis te blijven… En kijk zo bedenkelijk niet, Sweeck.

0
Lars Maden 23 januari 2023 om 17:25

Geniale tactiek!

0
BvD13 23 januari 2023 om 20:16

Eens met Pet en Freddy, WvA zit binnen 50 m in het wiel van MvdP (of er zit wellicht nog 1 Belg tussen, die weer 50m verder aan de kant gaat )

0
Steven_E 23 januari 2023 om 20:53

En waarom start WVA op rij 2? Staat 9e in de UCI ranking, maar Pidcock start niet dus uitgezuiverd staat hij toch in de top-8?

0
salb 23 januari 2023 om 23:58

De eerste rij is de top 8 van de wereldbeker, niet van het UCI-klassement.

1
plattenband 23 januari 2023 om 21:14

bondscoach veldrijden lijkt me zowat de makkelijkste job die er moet zijn.

Waarom eigenlijk nog moeite doen om een lijst samen te stellen? Ah ja, omdat de regeltjes dit zo vragen…

0
Thijs E 23 januari 2023 om 23:12

Bij de Vlamingen is er altijd wel wat. Het relletje van dit jaar moet nog komen, Sweeck-VTH was net te vroeg om door te trekken tot het WK.

Nu komt er nog iets qua parkoers (Adri heeft Matje bevoordeeld), materiaal (geheime tubes), onderling gekrakeel (Saus-de rest).

Dat moet je als Sven allemaal gaan zitten bondscoachen en ook alle Vlaamse stakeholders tevreden houden (Flanders classics, Sporza, Golazo, de bond, alle ploegen en Het Volk).

0
Wieler-Joke 23 januari 2023 om 16:18

Gewoon met 3 belgen op de eerste rij voor Wout gaan staan en dan de zee doen opengaan, lijkt mij vrij simpel in theorie.

-1