Bondscoach Moerenhout over NK-WK-regel: “Een heel moeilijke kwestie”

Door , vrijdag 28 juni 2019 om 09:30
Bondscoach Moerenhout over NK-WK-regel: “Een heel moeilijke kwestie”

foto: Cor Vos

Het Nederlands kampioenschap wielrennen staat voor de deur. Er is nogal om te doen geweest: enkele grote namen bij de mannen schitteren door afwezigheid. De spil in deze ‘zaak’ is titelverdediger Mathieu van der Poel. In de KNWU-statuten staat dat renners die het NK overslaan, niet in aanmerking komen voor een WK-selectie. Toch is dat wel het geval. “Op dat punt speel ik een rol”, legt bondscoach Koos Moerenhout uit aan WielerFlits.


Geen Mathieu van der Poel. Geen Dylan Groenewegen. Geen Steven Kruijswijk. Geen Bauke Mollema. Geen Wout Poels. Geen Dylan van Baarle. En dan ook nog eens geen Tom Dumoulin, Robert Gesink en Sam Oomen, omwille van blessures of revalidaties. Natuurlijk, de meeste renners die hierboven genoemd zijn hadden weinig tot niets te zoeken op het grotendeels vlakke parcours in Ede. De vraag is: rijdt straks de beste Nederlandse coureur in het rood-wit-blauw? Saillant detail: volgens het eigen reglement van de KNWU hoeven renners die niet starten op het NK ook geen selectie voor het WK – dat dit seizoen in Yorkshire plaatsvindt – te verwachten. Moerenhout versoepelde dat voor dit jaar.

Laten we met de NK-WK-regel an sich beginnen. Hoe steekt die in elkaar? “De regel is dat deelname aan het Nederlands kampioenschap verplicht is om in aanmerking te komen voor een WK-selectie”, legt de bondscoach uit. “Zo is dat opgenomen in de statuten van de KNWU. Daarbij staat dat de bondscoach een uitzondering mag en kan maken, mits er een valide reden is. Dat kan dus zijn in het geval een renner niet kan rijden of andere keuzes maakt. Omdat het geen keiharde regel is, maakt het de situatie moeilijk. Voor de ene renner is het één een heel valide reden om niet te rijden, terwijl iemand anders dat niet vindt. Waar ligt dan de gulden middenweg? Dat is lastig.”

‘Boosdoener’ Van der Poel won in ‘zijn’ Hoogerheide – foto: Cor Vos

Voor Moerenhout is het echter nog complexer. “Als bondscoach sta ik in dit verhaal tussen de partijen”, schetst hij de situatie. “Enerzijds wil ik met liefde en plezier meedenken met de renner. Anderzijds is daar de KNWU, maar ook de organisatie in een bepaalde gemeente; dit jaar dus in Ede. Iedere partij heeft een belang. Mijn insteek is dat elke Nederlandse renner het NK zou moeten willen rijden. En dat ook elke ploeg zou moeten willen rijden. Ook al denkt een renner geen kans te hebben op een titel op een bepaald type parcours, dan kan hij nog wel van dienst zijn voor een ploeggenoot die misschien het hele jaar voor hem of haar heeft gereden.”

“Het gevoel van rondrijden in het rood-wit-blauw is bijna niet te beschrijven”
Toch heeft de bondscoach begrip voor de renners die niet rijden. “Neem Bauke Mollema. Als hij geen ploeg heeft op een NK, in Monaco woont, de Giro d’Italia heeft gereden en zich klaarmaakt voor de Tour de France. Dat hij hier dan op een parcours terechtkomt wat hem ook nog eens niet ligt én hij geen ploeg heeft om voor te rijden, dan snap je dat hij een bepaalde keuze maakt. Zo heeft iedereen zijn eigen afweging. Aan de voorkant hoop je dat iedereen wíl rijden. Dan heb je ook nog de organisatie, met geld, sponsoren, met ik weet niet hoe veel vrijwilligers, Nederlandse fans die ook alle toppers willen zien. Dus als renner heb je ook een bepaalde verantwoordelijkheid. En ik als coach daarin eigenlijk ook.”

Nog een renner die er niet is: oud-kampioen Groenewegen. Misschien wel de beste sprinter ter wereld, die op een vlak parcours een grote kans op het rood-wit-blauw laat liggen. “Zijn beslissing om het NK niet te rijden is al in een veel eerder stadium genomen. Ver voordat ik heb gezegd dat je dit jaar het NK niet móet rijden voor een eventuele WK-selectie. Ik heb met hem contact gehad en hij heeft me duidelijk laten weten waarom hij deze keuze maakt. Hij heeft als doel om een heel goede Tour de France te rijden. Er valt voor Dylan meteen iets te winnen op de eerste dag in Brussel: de gele trui. Vorig jaar was hij vooraf op hoogtestage. Dat bracht geen goed NK teweeg en ook in de eerste dagen tijdens de Tour was het zoeken.”

Groenewegen toont hoogvorm in de ZLM Tour – foto: Cor Vos

“Als je dat met je ploeg hebt geanalyseerd en je denkt dat het skippen van het NK een oplossing voor jou als renner kan bieden, dan is dat een valide regel”, gaat Moerenhout verder. “Daar kun je over discussiëren, iedereen mag daarvan vinden wat hij wil. Maar als Dylan en zijn ploeg zo denken, dan valt daarover natuurlijk wel iets te zeggen. Bovendien sluit het ook geen ambities uit bij Jumbo-Visma. Zij hebben van het NK wel degelijk een doel gemaakt. Ik denk ook niet dat we te lang moeten blijven stilstaan bij degenen die niet rijden, maar het moeten hebben over de renners die er wel zijn.” Meer daarover kun je lezen in onze uitgebreide voorbeschouwing, met daarin het parcours en alle kanshebbers op eremetaal.

Komen we terug bij het begin. De reden is simpel: “De beslissing om de NK-WK-regel dit jaar te verzachten, is in de context van het speciale geval Mathieu van der Poel”, stelt de bondscoach, die met MvdP mikt op WK-goud in Yorkshire. “Hij focust zich nu op het mountainbiken en in dat programma paste het NK op de weg niet. Voor andere renners is het daardoor misschien nu makkelijk om zich af te melden, al denk ik ook dat een aantal keuzes al vóór mijn uitspraak zijn gemaakt. Maar als je mij een beetje kent, weet je hoe ik over het NK denk. Er is bijna niets mooiers dan een jaar lang in die rood-wit-blauwe trui rond te rijden. Dat gevoel is niet te beschrijven, zo bijzonder. Dus persoonlijk zou ik het NK nooit overslaan. Maar sportief snap ik wel dat anderen het wel doen.”

Toekomst van het NK
De laatste jaren was het NK-parcours niet heel selectief, waardoor de generatie Gesink-Kruijswijk-Mollema en Dumoulin-Kelderman nog geen rood-wit-blauw konden veroveren. “Dat klopt. Maar ik denk ook dat het goed is”, vindt Moerenhout. “Nederland bestaat niet alleen uit Limburg, laten we dat ook vooropstellen. Met alle respect voor de kampioenschappen die nu zijn geweest: het waren vlakkere NK’s. Zéker niet altijd onaantrekkelijk. Maar ook een deel van onze toppers excelleert in het klimwerk, die op vlakke omlopen wat minder uit de voeten kunnen. Op papier zouden zij meer tot hun recht komen op een Limburgs parcours. Ik denk dat het goed is om zo veel mogelijk verschillende parcoursen neer te leggen. En daar hoort een NK met het nodige klimwerk ook bij.”

De bondscoach – zelf kampioen van Nederland in 2007 en 2009 – heeft daarin geen stem, maar hij mag wel zijn voorkeur voor een regio laten weten. Onlangs kwamen al initiatieven voorbij voor een NK over de VAM-berg (meteen voor vijf jaar) of zelfs een uitstapje naar Tirol. “Daarover heb ik nog niets officieels gehoord, dus hypothetisch reageren heeft niet veel zin. Hoe belangrijk ik het vind dat we snel weer naar Limburg gaan? Dat ís belangrijk. Absoluut. Het is daar nu een hele tijd niet geweest (Kerkrade was in 2013 de laatste keer, red.). In een ideale wereld zou iedereen de kans moeten hebben om zich een keer in zijn of haar carrière te kronen tot Nederlands kampioen, als je puur en alleen naar een routeprofiel kijkt. In dat opzicht zou het mooi zijn als het NK weer een keer in Limburg is.”

Moerenhout in het rood-wit-blauw tijdens de Ronde van Valencia 2008 – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

29 Reacties

robert-jan 28 juni 2019 om 09:39

Ik snap deze hele discussie niet zo. Ik snap de basis van deze regel wel maar daarnaast moet je gewoon de beste renners meenemen die geschikt zijn voor het betreffende parcours. Het parcours in Yorkshire schreeuw Mathieu van der Poel. Daarnaast heeft Mathieu andere wedstrijden met dergelijke profielen iedereen het snot voor de ogen gereden. Regelgeving of niet wat mij betreft is dit gewoon een no brainer. Ik zeg absoluut niet dat Mathieu het wk even gaat winnen begrijp me niet verkeerd, echter als je je kansen zo hoog mogelijk wil maken om het wk te winnen kun je niet om hem heen.

girardengo 28 juni 2019 om 12:23

Voor Van der Poel maakt de coach dan ook graag een uitzondering, wat hij ook mag. Als de meeste toppers wegblijven wordt de uitzondering regel en wordt het een beetje pijnlijk, voor de knwu, voor de plaatselijke organisatie en niet in de laatste plaats voor het belangstellende publiek. Dat de wegblijvers op dit parcours niets te zoeken zouden hebben is een vreemd argument. Wie zegt dat een van hen niet kan winnen (bijvoorbeeld Mollema)? Bovendien hebben zij ook een verantwoordelijkheid in het overeind houden van het kampioenschap en de publieke belangstelling (er zullen er nu veel wegblijven, overigens ook wegens de grote lengte van het parcours).

robert-jan 28 juni 2019 om 16:18

In mijn relaas benoem ik dan ook niet dat Mathieu of Bauke of wie dan ook geen kans zouden hebben op dit parcours. Echter maken zij gewoon andere keuzes op dit moment. Ik vind dat je ook niemand verplicht kan stellen een bepaalde wedstrijd te rijden. Dergelijke contractuele afspraken heeft een renner mij zijn/haar werkgever en niet met de KNWU.

Ik snap jouw punt volkomen maar ik vind dat dat los moet staan van WK selectie. Voor het WK moet je aantreden met het best mogelijke team ongeacht wie in welke andere wedstrijd wel of niet gestart is.

LB117 28 juni 2019 om 09:44

Hoe heet het nummer/liedje dat ooit tijdens NOS tour de France is uitgezonden over Koos Moerenhout..

Verweggistan 28 juni 2019 om 11:17

There it goes (koos) van de Gasoline Brothers.

LB117 28 juni 2019 om 11:35

Cenk joe!

Romāns Vainšteins 28 juni 2019 om 10:15

Masterclass > 'Hoe brengen we onzelf in de problemen en zetten we onszelf daarbij meteen goed voor lul'. Óf je maakt gewoon de regel en stelt deelname aan het NK verplicht op straffe van niet naar WK/OS óf je laat iedereen gewoon zelf de keuze. Als je zo gaat zwabberen bij kleine kinderen maken ze je ook af.

Samlambeej 28 juni 2019 om 10:25

Hopeloos gezwetst over een simpele kwestie.

Ruben_ 28 juni 2019 om 10:30

Ach als je een NK in Tirol houdt wint Dumoulin met overmacht en is het ook niet goed.

NumberSeventeen 28 juni 2019 om 10:45

Moet dat NK eigenlijk op een vaste datum? Waarom het niet ergens in het najaar doen? Net na het WK ofzo? Veel renners die kunnen scoren in eendagskoersen zijn dan nog in goede vorm en het programma is vrij leeg. Voordeel is ook dat je min of meer 1 renner per seizoen hebt die de trui draagt.

Ook een mooie kans voor renners om hun seizoen nog in 1 keer goed te maken.

girardengo 28 juni 2019 om 12:27

Dan krijg je weer andere argumenten om niet te komen (moe, einde seizoen, vakantie). Op zich is die knwu regel niet zo gek. Iedereen komt aan de start, dus iedereen blij. En het aanwezig zijn is een vrij minimale eis (ze kunnen dus halverwege afhaken zonder gevolgen), want je zou er ook een selectiewedstrijd voor het wk van kunnen maken (eventueel in samenhang met andere grote koersen).

kiryienka 28 juni 2019 om 11:02

Waar is toch de trots voor een rood-wit-blauwe trui hier in Nederland? Onze zuiderburen doen het wat dat betreft beter. Het argument “de meeste renners hebben weinig tot niets te zoeken op het grotendeels vlakke parcours” is ook onzin natuurlijk. De klimmers die afzeggen hebben gewoon een gigantische motor en kunnen gewoon met een klein groepje aankomen of in de laatste kilometers een demaragge plaatsen. Ik herinner me Mollema nog in de Vuelta die de sprinters voorbleef en won. Ik ben ervan overtuigt dat een Poels of een Kruijswijk dit ook kan, als ze zich daarvoor instellen. Hoe mooi zou het zijn om weer een Nederlandse tricolore voorin de koers op de flanken van de Tourmalet of de Galibier te zien. En daarbij komt, kampioensschappen rijden is heel apart koersen en daarin moet je ervaring opdoen. Misschien ook wel een van de redenen dat we de laatste jaren geen potten meer breken op het WK.

Romāns Vainšteins 28 juni 2019 om 11:22

Hoera,.. hoera,.. hoera,..

♪ Wiil-hèl-mus váhán náhá Sau-wuh … ♪

GroeneTrui 28 juni 2019 om 11:26

Klopt, en op het NK zit niet de halve wereldtop zoals in de Vuelta. Kampioenschappen zijn altijd chaotischer en je kan er als klimmer zijnde veel makkelijker wegkomen met een groepje dan in zo’n georganiseerde WorldTour-wedstrijd.

Sephiroth 28 juni 2019 om 12:25

Behalve dat het voor vele midden in de voorbereidingen van die tour valt. En mocht je crashen in het NK.. dan mis je de belangrijkste wedstrijd van het jaar (niet perse mijn opinie maar wel de gemiddelde mening). Het is daarnaast geen ronde als tds of cdd dus ook qua simulatie of training schiet het niet op.

girardengo 28 juni 2019 om 13:09

@Sephiroth
Vallen kun je toch overal? Deze wedstrijd is vrij overzichtelijk.

krypton 29 juni 2019 om 09:47

Vallen doe je toch een stuk minder snel als je geen wedstrijden meer rijdt de laatste twee weken…

Lalsacien 28 juni 2019 om 11:06

@nr17 Tussen de Giro en de Tour zijn de meeste renners in hoogvorm of bijna.

NumberSeventeen 28 juni 2019 om 11:20

Natuurlijk, maar dan zijn ook de meeste renners in voorbereiding op de tour.

GroeneTrui 28 juni 2019 om 11:22

Waarom dan een regel opstellen als ze toch niet wordt toegepast? Kan je ze beter gewoon volledig naleven of schrappen.

josemanuelfuente 28 juni 2019 om 11:38

Natonale kampioenschappen week na Vuelta, wk 1e weekend oktober

Sephiroth 28 juni 2019 om 12:21

Knwu moet gewoon het NK niet zo knullig timen… Er zijn prima betere plekken te vinden op de kalender.

Of na de Tour, of in sept kort voor het WK bijv. Dan zijn de hoogtestages ook klaar en staat er toch minder op het spel.

Maxim Horssels 28 juni 2019 om 16:45

De UCI bepaalt de datum/koerskalender, niet de KNWU.

FDJ 28 juni 2019 om 15:44

Kansloze discussie. Het hoort een eer te zijn een NK te mogen rijden. Stukje waardering voor een titel die er in veel andere landen gelukkig wel is. Hier voelen we ons allemaal te groot.

Geen NK, dan geen WK. Prima regel.

$kedel 28 juni 2019 om 16:36

Een hele simpele kwestie, tenzij er ongelofelijke prutsers in je organisatie zitten.

VerstandOpNul 28 juni 2019 om 18:35

De regel geheel schrappen en de trui gunnen aan types als Moerenhout, Hoogerland of Sinkeldam.. die genieten hier echt van..

Pol 28 juni 2019 om 18:38

Kijk naar interview met Jos van Emden vindt het de minste wedstrijd van het jaar.Geef de toppers groot gelijk hebben daar niets te zoeken.

Gebruikersnaam 28 juni 2019 om 19:29

Nederland lijkt toch het enige land waar de toppers massaal afzeggen en het niet in de voorbereiding past, terwijl die andere Europese landen toch ook aan de Tour of andere koersen in deze periode meedoen.

Conclusie: bende gepamperde aanstellers die allemaal thuis zouden moeten blijven bij het WK

evos01 28 juni 2019 om 19:41

GEEN NK=EK-WK!!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.