Boasson Hagen: “Ik mocht niet op kop komen”

maandag 28 september 2015 om 10:33
Boasson Hagen: “Ik mocht niet op kop komen”

Foto: Sirotti

Edvald Boasson Hagen en Greg Van Avermaet waren in de slotfase van het WK in Richmond de enige renners die Peter Sagan nog konden bedreigen. Hun achtervolging op de Slowaak kwam echter nooit echt van de grond. Dat had te maken met stalorders binnen de Noorse ploeg, vertelt Boasson Hagen.

“We hadden een plan opgesteld voor Alexander Kristoff. Ik mocht de aanvallen wel volgen, maar mocht niet overnemen”, blikte de Noor terug bij Sporza. “Ik had wel de benen om over te nemen bij Van Avermaet, maar ik mocht niet op kop komen omdat Kristoff in de groep achter mij zat. Ik moest wachten.”

Boasson Hagen weet niet of ze Sagan nog van de overwinning af hadden kunnen houden. “Het zou moeilijk zijn geweest. We zullen het antwoord nooit kennen. Misschien was het gelukt, misschien ook niet.” Kristoff sprintte uiteindelijk naar de vierde plaats en belandde daarmee net naast het podium.

Voor Van Avermaet was het een bittere pil dat hij geen steun kreeg. “Ik heb Boasson Hagen gevraagd om mee te rijden, maar hij wou niet. Hij zei dat hij voor Kristoff reed. Dan weet je dat je koers voorbij is.”

Dit artikel delen:

40 Reacties

xistnc 28 september 2015 om 10:36

Onbegrijpelijk en tevens tekenend voor de renner die niet meer de EBH is van enkele jaren geleden. Achteraf denk ik niet dat ze Sagan hadden kunnen bijhalen, maar hij heeft het niet eens geprobeerd. Terwijl hij gezien zijn recente niveau toch allerminst kansloos zou zijn in de sprint.

park111982 28 september 2015 om 10:38

Tsja amateurisme ten top bij Noorwegen. Komen ze er wel bij dan minimaal podium misschien wel de snelste benen in een sprint met Sagan die vol heeft gegeven en een van Avermaet die ook vol reed. Worden ze teruggepakt kunnen ze altijd nog op paard Kristoff gokken.

Rondo 28 september 2015 om 10:39

Zie commentaar van Verstappen op team orders : No!
Nu heb je niets. En je maakt jezelf onsterfelijk belachelijk.

Gompie 28 september 2015 om 10:44

Doodzonde; ik had hem graag met Greg op het podium gezien en nu hebben ze niks. Doet me denken aan de AGR, waar van Avermaet niet mee mocht werken met Fuglsang terwijl ze heel kansrijk waren. Alles gokken op 1 man met de finish in zicht blijkt gewoon niet te werken en voor de kijkers is het waardeloos!

Pieter Peet 28 september 2015 om 10:46

Wat een onzin. Hij kon beter met v avermaet mee rijden en benen stilhouden zodra ze aangesloten waren. Als je sagan weg laat rijden weet je zeker dat je niet wint…

Kwouter 28 september 2015 om 10:48

Altijd makkelijk om achteraf te zeggen wat wel of niet verstandig was.
Misschien gokte de noren er wel op dat de Belgen het gat naar Sagan pas gaan dicht rijden wanneer van avermaet terug is. Die waren namelijk met de meeste in de finale.

Romāns Vainšteins 28 september 2015 om 11:03

Verkeerde gok van de Noren en EBH had mijns inziens er best voor mogen kiezen om dit in de wind te slaan.

Marakus 28 september 2015 om 11:04

Dijkstra zei het mooi gister… “Boasson Hagen wacht op de kopman die hijzelf eigenlijk is”

albertooo 28 september 2015 om 11:08

Een ploegentactiek is altijd open voor interpretatie, en in dit geval was het EBH zelf die te star ermee omging. In zo’n geval moet je wel naar Sagan toerijden, óf je meteen laten terugzakken om op kop van het peloton te rijden. Wat hij deed was vrij kansloos.

Koersmaniak 28 september 2015 om 11:13

Ik had meer koersinzicht verwacht van EBH, op de plaats waarin hij nu reed was hij waardeloos.
Ofwel blijf je in de groep der favorieten en zet je je 3 kilometer op kop om Sagan terug te pakken om Kristoff zo een kans te geven in de sprint.
Ofwel rij je met Van Avermaet vol door, tot bij Sagan, dan kan je eventueel nog zeggen dat je wacht en hopen dat de andere doorrijden. Wetende dat je niet moet onder doen voor die 2 in de sprint maak je zelf ook een kans om te winnen.

ikbenprocycling 28 september 2015 om 11:19

Evaluatiepunten / Leermomenten alom. Daarom blijft koersen zo fascinerend (voor de kenner). Wielrennen is niet hetzelfde als hardrijden (vrij naar Ducrot). Zoveel variabelen, ook al rijden ze allemaal dezelfde route van A naar B. En zelfs na tig analyses en evaluaties kan het volgende keer weer anders uitpakken. Dat is Koers.

Joachim 28 september 2015 om 11:25

Ik snap de commentaar op Boasson Hagen niet. Hij reed in dienst van Kristoff en volgde gehoorzaam de ploegorders. Niet egoïstisch, voorbeeldig gereden dus! En ik ben dan nog Belg dus had graag gewild dat Boasson Hagen overnam zodat Van Avermaet nog kans had op de wereldtitel (al was Sagan sowieso gaan vliegen denk ik).

LyndaLid 28 september 2015 om 12:04

Stel je voor dat ie mee gewerkt had en Van Avermaet of Sagan dat sprintje won, en Kristoff vervolgens de peloton sprint… Nou dan zijn de rapen echt gaar. Moeilijke tactische keuze, maar als je zo’n plan maakt snap ik best dat je je er aan houdt.

Banddikte 28 september 2015 om 12:08

Hij moest de aanvallen wel proberen te volgen maar niet overnemen….dan mocht hij toch samen met GvA de aanval van Sagan volgen en vervolgens niet overnemen. Spreekt hij nou onzin uit of begrijp ik het weer verkeerd

vinnievidefietsen 28 september 2015 om 12:16

Zoals wel vaker met Edvald (en ook door de commentatoren gisteren meermaals gezegd):
hij wacht op de kopman die hij zelf is… Zonde, zonde en nog eens zonde voor hem.

ivo001 28 september 2015 om 12:19

Ik denk wel dat ze met een samenwerking in ieder geval de resterende podiumplaatsen gepakt zouden hebben.

LyndaLid 28 september 2015 om 12:26

@ banddikte

Hij moest mee met aanvallen, maar mocht niet volgen. Het idee erachter was dat ie zo Kristoff in een zetel zette, en als ze voorop zouden blijven had ie zijn benen gespaard. Je kan dus wel zeggen dat ie eerst met Van Avermaet had moeten meewerken, en dan alsnog de benen stil had kunnen houden. Maarja, achteraf….

Rikkert 28 september 2015 om 12:46

Deze tactiek slaat gewoon nergens op… Hij had inderdaad gewoon moeten meerijden en proberen bij Sagan te komen dan kun je altijd nog de benen stil houden en profiteren van Sagan en GvA en als ze dan worden teruggepakt alles op Kristoff zetten. Dit moeten hun toch ook wel kunnen bedenken lijkt me.

LyndaLid 28 september 2015 om 12:52

Maar even voor de duidelijkheid: Sagan had ze al klaar uit het wiel gereden, dus ik gaf ze sowieso geen kans om nog naar hem toe te rijden.

Rocsen 28 september 2015 om 13:11

Eens met Rikkert. Rijdt in ieder geval mee tot je helemaal vooraan in koers zit en vanaf dat moment kun je gerust de kaart Kristoff spelen.

Brummel 28 september 2015 om 13:15

ik denk dat Lyndalid hier de meest realistische visie weergeeft.

Orakel 28 september 2015 om 13:23

“Ofwel blijf je in de groep der favorieten en zet je je 3 kilometer op kop om Sagan terug te pakken om Kristoff zo een kans te geven in de sprint. Ofwel rij je met Van Avermaet vol door, tot bij Sagan, dan kan je eventueel nog zeggen dat je wacht en hopen dat de andere doorrijden. ”

Je vergeet 1 realistisch scenario: Van Avermaet gaat voor misschien zijn enige WK medaille en rijdt in zijn eentje het gat dicht.

Van Avermaet heeft helaas voor hem liggen slapen en liet zich in de afdeling verrassen. Hij zat op 5 meter voor de afdaling en vol doortrekken zoals Sagan deed bleek effectiever dan om je heen kijken wat de situatie in koers was.

Polleke 28 september 2015 om 13:25

Op maandagmorgen hadden er wel 15 wereldkampioen moeten worden….

LyndaLid 28 september 2015 om 13:34

@ orakel

Dat is alleen gewoon onjuist. Van Avermaet keek niet om zich heen, hij probeerde er alles aan te doen om naar Sagan te rijden daar. Maar zoals ie zelf zei had Sagan wel de kracht om nog eens door te versnellen, en hij kon dat niet meer. Het is allemaal leuk babbelen achteraf, maar Sagan reed ze allemaal naar huis op en na 23rd street, en was gewoon beter.

Kwouter 28 september 2015 om 13:45

Boasson Hagen kan goed sprinten, maar naar mijn mening niet beter van Sagan en Van Avermaet. Als BH mee fietst en ze komen met zijn 3en samen, is de kans groot, dat Noorwegen brons krijgt en nu hadden ze kans op zilver, (wat 4e geworden is)

Headlines

Materiaalzone

Populair