Blanka Kata Vas boekt eclatante zege in Bredene

woensdag 30 december 2020 om 14:27
Blanka Kata Vas boekt eclatante zege in Bredene

Blanka Kata Vas - foto: Cor Vos

Blanka Kata Vas heeft het jaar afgesloten met haar eerste overwinning in een TV-cross. In Bredene was de Hongaarse kampioene veel te sterk voor de concurrentie. Sanne Cant werd op een dikke minuut van het 19-jarige toptalent tweede. Alicia Franck gaf Clara Honsinger in een sprintje het nakijken in de strijd om de derde en laatste podiumplek.

Geen spoor van de Nederlandse toppers in het West-Vlaamse land, waardoor een reeks andere rensters hun kansen schoon zagen. Onder hen titelverdedigster Sanne Cant, die vanaf de eerste rij de beste start kende. De Belgisch zag gedurende de eerste ronde achtereenvolgens Anna Kay en met name Blanka Kata Vas het commando overnemen.

Vas Superieur
De Hongaars kampioene van Doltcini-Van Eyck trok direct royaal door en verzamelde in geen tijd een seconde of tien voorsprong op Cant, die zich vlot van de rest wist af te scheiden. Waar Vas lang kon in het zand en de modder kon blijven doorrijden, moest Cant sneller van de fiets af. Aan het einde van de tweede ronde was de voorgift van Vas verdrievoudigd, ondanks een lelijke schuiver waarna Vas even haar ketting terug op de fiets moest leggen.

De Hongaarse maakte er allesbehalve een spannende wedstrijd van, want zij overvleugelde de concurrentie simpelweg. Cant had meer moeite. Zo zag ze aan het einde van de tweede omloop Alicia Franck aansluiten. Franck ging erop en erover en in de derde ronde wist ook de opstomende Clara Honsinger aan te sluiten bij de drievoudig wereldkampioene.

Eerste podium Cant en Franck
Het duel tussen Honsinger en Cant was veruit de meest interessante van de wedstrijd. De twee speelden diverse malen haasje-over, maar ze hielden ook nog uitzicht op de Belgische van Proximus-AlphaMotorhomes-Doltcini. In de slotfase wisten Cant en Honsinger zelfs weer bij Franck te komen.

In de vijfde en laatste ronde rekende de ervaren Cant af met haar concurrentes voor het podium door weg te rijden. Franck leek haar podiumplaats te verspelen door een valpartij in de slotmeters, maar ze vocht zich nog weer terug tot aan het wiel van de Amerikaanse kampioene. In de sprint had Franck zeer nipt de bovenhand. Zowel voor Franck als Cant is het de eerste podiumplaats van het seizoen.

Franck en Honsinger sprinten om plaats drie –  foto: Cor Vos

Dit alles speelde zich af op grote achterstand van Blanka Kata Vas. Zij boekte haar derde overwinning van het seizoen, haar eerste in een Belgische TV-cross. Eerder dit jaar wist ze Bryksy Cross Gościęcin en de Toi Toi Cup in Rýmařov op haar naam te schrijven.

Ethias Cross 2020-2021
Uitslag vrouwen – flag-be Bredene
1. flag-hu Blanka Kata Vas in 42m40s
2. flag-be Sanne Cant op 1m14s
3. flag-be Alicia Franck op 1m15s
4. flag-us Clara Honsinger op 1m15s
5. flag-nl Aniek van Alphen op 2m46s
6. flag-fr Marion Robert Riberolle op 2m56
7. flag-gb Anna Kay op 3m09s
8. flag-lu Christine Majerus op 3m33s
9. flag-it Alice Maria Arzuffi op 3m35s
10. flag-us Rebecca Fahringer op 3m58s

Dit artikel delen:

44 Reacties

-Stijn- 30 december 2020 om 14:33

Haar interview doet me denken aan kevin pauwels :)

Quintenri 30 december 2020 om 14:34

Haha ja, nu je het zegt! Bij haar is het wel omdat ze het niet verstaat, bij Pauwels was het omdat hij niet wist wat hij moest zeggen!

Lalsacien 30 december 2020 om 14:36

Zou Kevin Pauwels zijn moedertaal niet kennen?

Brabander 30 december 2020 om 16:00

Die van toen ze vorig jaar uit het niets 2e werd in Essen is wat mij betreft echt legendarisch :)

Peter Lippens 30 december 2020 om 17:09

dacht ik ook en zou de Kevain ondertussen al een lief hebben …. en Vas kan wel behoorlijk Engels maar is eerder van het timide type

HoofdIsVrij 30 december 2020 om 14:34

Knappe overwinning van Vas!

Mooie strijd voor de tweede plek.

Murcia 30 december 2020 om 14:37

Zeer sterk optreden van de jonge Hongaarse. Weggereden in ronde 1 en nooit meer omgekeken. Cant zich knap herpakt in de race en Frank wordt beloond voor een goede race met plek 3 in de sprint met Honsinger, die om onverklaarbare redenen door kenner Rob Peeters telkens Fahringer werd genoemd. Net parcours ook met voor elk wat wils.

Limal 30 december 2020 om 14:44

Inderdaad een leuk kijkstuk op een afwisselend parcours, ondanks en dankzij de afwezigheid van de Nederlandse top. Moest ook de nooit interessante en vaak foute Rob Peeters afwezig geweest zijn, dan was het nog veel genietbaarder geweest…

harryjohan71 30 december 2020 om 14:49

Cant herpakt vindt ik overdreven. De achterstand op de 1e werd alleen maar groter.

Murcia 30 december 2020 om 14:56

@harryjohan
Ik noem het herpakken omdat het op een gegeven moment leek alsof ze zou wegzakken naar plek 4, ze weet dan toch nog extra krachten aan te boren om op te schuiven. Dat het verschil met Vas groot was is ook voor mij evident.

S'mon 30 december 2020 om 14:39

Weet iemand of Lucia Gonzalez Blanco meedeed, en hoeveelste ze was?

Lalsacien 30 december 2020 om 14:41

Ze deed mee, stond op de eerste startrij maar na een halve ronde reed ze al buiten de top tien!

S'mon 30 december 2020 om 14:42

Dan verdien je het toch niet om in de top 10 van de UCI ranking te staan. Zelfs zonder de absolute top geraakt ze niet in de top 10 van een cross.

harryjohan71 30 december 2020 om 14:52

@Simon Dat verdient ze wel, want ze heeft de punten eerlijk verdient in de wedstrijden die ze verreden heeft dit jaar.

S'mon 30 december 2020 om 15:00

Ze zouden (wat mij betreft) minder punten moeten geven voor de Spaanse crossen.

Al heeft ze het als je het bekijkt zoals u wel verdiend natuurlijk.

Deo 30 december 2020 om 15:09

@Smon

In normale jaren rijden ook veel meer rensters en renners uit de standaard crosslanden meer in het buitenland om daar juist punten te sprokkelen. Dat gaat nu dus uiteraard niet.

Volgend jaar is ze niet meer te vinden in de top 10, maak je maar niet druk ;)

Lalsacien 30 december 2020 om 15:52

Ze is 20ste geworden op 7.14. Ze is al 30 jaar oud dus veel groei in haar internationale prestaties hoeven we, vrees ik, niet meer te verwachten.

S'mon 30 december 2020 om 16:27

Ach ja, wij kunnen er toch niks aan veranderen. ;)

Lalsacien 30 december 2020 om 14:39

Knappe prestatie van Vas. De rest staat niet op de foto!!!!
En ze mocht niet eens vanaf de eerste startrij beginnen.

Dolfy 30 december 2020 om 14:40

Blanka Vas duidelijk de beste vandaag. Mooie die strijd om plek 2 t/m 4. De ervaring van Cant wint het denk ik hier.

harryjohan71 30 december 2020 om 14:46

Groot krachtsverschil tussen Vas en de rest. Zij reed wel heel makkelijk weg. Ik had meer van Honsinger verwacht. Het lijkt of ze de grote molen niet kan rondkrijgen. Op de snellere stroken verliest ze terrein.

Murcia 30 december 2020 om 14:51

Klopt, ze verliest al veel tijd bij de start en als het parcours sneller is dan is ze niet bij machte groter te schakelen of die grotere versnelling rond te krijgen. Wel weer een goede loper zoals op 1 moment met Cant te zien was.

Emergo 30 december 2020 om 14:47

Ik heb het idee bij Honsinger dat ze (nog) punch mist.

HSV 30 december 2020 om 14:51

Cant natuurlijk weer wat zuur in interview. Altijd een slechte verliezer geweest. Daarom werd ik nooit fan van haar. Die NL meiden zijn stuk voor stuk opener en meer goedlachs. Dat opgeteld bij hun hoge tempo maakt de gun factor hoog.

harryjohan71 30 december 2020 om 14:55

@HSV Ze moet blij zijn met een 2e plek. Dit was het maximale haalbare.

Dolfy 30 december 2020 om 15:01

Viel dit keer wel op ja, ze was een stuk minder zuur de afgelopen tijd toen ze rond 4 en 6 eindigde.. Blijkbaar had ze meer gehoopt hier. Blanka Vas wat onderschat denk ik.

HSV 30 december 2020 om 15:03

HJ71, inderdaad. Maar ook in haar topjaren was ze vaak zuur als ze geklopt werd. Kon nooit toegeven dat een ander beter was. Nu werd ze voor haar onverwacht geklopt hoewel Vas vaker voor haar eindigt.

john 30 december 2020 om 15:20

Ja daarom noem ik haar ook Miss chagrijn

Peter Lippens 30 december 2020 om 17:14

ze dacht hier te kunnen winnen en dreigde op een bepaald ogenblik zelfs buiten het podium te vallen wat in dit deelnemersveld toch een blamage zou zijn, ben ook niet direct fan al is ze een streekgenote

Michelangelo 30 december 2020 om 17:49

Eigenlijk kon ze hier alleen maar verliezen. Alle andere plekken dan een eerste zijn in dit deelnemersveld eigenlijk niet goed genoeg gezien haar standing.

Maar Vas heeft al meerdere malen aangetoond grote stappen te hebben gezet. Eindigt regelmatig voor Cant. Ik denk dat Cant zich vooral achter de oren moet krabben hoe groot het verschil is op de nr 1, en hoe klein de verschillen waren met Honsinger en Franck.

En een keer wat zoets in haar bidon ipv citroensap net na de finish zou geen kwaad kunnen.

jan jansen 31 december 2020 om 08:52

Michelangelo
+1

Wheely 30 december 2020 om 15:50

Echt onwijs eclatant inderdaad!

Brabander 30 december 2020 om 15:58

Blanka wordt echt een toppertje hoor. Alles heeft ze. Echt heerlijke interviews ook. Ik ben fan :)

vlaamse ardennen 30 december 2020 om 16:10

Kata! :-)

Olly 30 december 2020 om 16:14

Ik ben ook absoluut geen fan van Sanne Cant, maar ik vond het wel mooi om te zien dat ze weer eens aan het knokken is geweest voor een plaatsje hoger. Mss is het vuurtje nu wel aangestoken en heeft ze ingezien dat je een grinta nodig hebt om mee te doen voor de prijzen.
Vas was een klasse apart en heeft voor mij net zo een hoge gunfactor als Alicia Franck. Leuk om naar te kijken dit. Alleen de valpartij van AF net voor het einde was er voor mij bijna te veel aan…. :-) Zo spannend hoeven ze het ook weer niet maken hahaha.

HSV 30 december 2020 om 17:19

Olly, zo hard als Vas bij haar wegreed, zo hard doen Alvarado, Worst, Betsema, en Brandt dat ook. Behalve het BK zie ik Cant geen grote zege meer pakken dit seizoen.

Massimo Bataille 30 december 2020 om 17:25

Je kan haar wel geen grinta ontkennen. Cant geeft altijd wel alles en heeft zowiezo een ‘werkende’ stijl van rijden. Beetje zoals Mollema, altijd met heel haar lichaam aan het werken en altijd een tandje groter dan de rest.
Is idd niet zo goedlachs of spontaan als Alvarado of Brand, maar ik stond wel hard te juichen tijdens haar WK-overwinning tegen Vos. Superspannende wedstrijd en vanuit de underdog positie toch nog de overhand nemen.

Peter Lippens 30 december 2020 om 17:16

Knappe zege van Vas, ze was een klasse beter als de rest ondanks haar 19-jarige leeftijd, knap ook hoe ze rustig bleef toen haar ketting eraf was. Ben benieuwd hoelang ze in het veldrijden blijft als Hongaarse.

Massimo Bataille 30 december 2020 om 17:23

Bij de vrouwen blijven ze wel wat langer bij de cross. Er valt nu eenmaal redelijk wat geld te verdienen in de cross ( in tegenstelling tot de weg/MTB).

Robbiebier 30 december 2020 om 19:10

Massimo,ik word een beetje moe van de dood doener van het vos verhaal,zeg er dan ook ff bij dat toen vos weggereden was de ketting er af liep.
Hoe vaak heeft cant vos verslagen op de weg,van mij part in een kermis koers ik gok ff NOOIT

peervaneynthoven 31 december 2020 om 00:10

Dank Eurosport voor het uitzenden, maar stop met het “eurosportvrouwenveldritcommentatorenkleuterklasje” van Bobby en Sanne. Alsof ze een stel kleuters toespreken.De een met een gebrek aan taalvaardigheid en de ander al kirrend bij elke beweging van Vas.
“Dan moet iedereen zich nog wel een beetje nerveus gaan worden” Bobby
“het kleine stukje gras waar ze het tempo door kunnen houden” ook Bobby
“kleine slootjes waar je doorheen moet springen” Sanne
Bobby over Anne Kay: “is Dendermonde dan een druppel de verkeerde kant op”??
Sanne over Vas: 10x “technische skills” 8x ze is pas 19 jaar ………..19 jaar!
Na deze aaneenschakeling van onzin het geluid maar afgezet.
Uitstekende overwinning van Vas overigens, maar nauwelijks tegenstand.

McPriem 31 december 2020 om 08:33

Het commentaar is inderdaad tenenkrommend van die 2 maar gelukkig kunnen we het kijken en zet ik na 10 min het geluid maar uit.

Joaquim Agostinho 31 december 2020 om 09:07

Ik heb de TV maar uitgeschakeld, het is echt niet te doen dit duo!

Lalsacien 31 december 2020 om 09:46

Ach ja…..

Headlines

Materiaalzone

Populair