Belgische viroloog acht uitstel Tour de France realistisch

zondag 12 april 2020 om 10:43
Belgische viroloog acht uitstel Tour de France realistisch

De kans dat de Tour de France op 27 juni van start gaat is bijzonder klein, maar het uitstellen van de Franse rittenkoers is een realistische mogelijkheid. Dat vertelt de gerenommeerde Belgische viroloog Marc van Ranst aan Sporza. Volgens hem zou er dit jaar eventueel een ingekorte versie van de Tour de France verreden kunnen worden.

Gisteren werd door een uitgelekte e-mail bekend dat de Tour de France zich richt op uitstel van de wedstrijd. Mogelijk staat La Grande Boucle nu van 25 juli tot 16 augustus op het programma.

De afgelopen weken ging de discussie onder meer over de optie om de Tour de France met of zonder publiek te rijden. In publiek langs de weg ziet Van Ranst geen groot probleem. “Als mensen langs de kant van de weg gaan staan om te zien hoe renners voorbij flitsen, dan denk ik niet dat daar veel gevaar bij is. Maar bij de start, de aankomst en in de viptenten heb je wel social distancingproblemen”, geeft hij aan.

Tourdirecteur Christian Prudhomme gaf eerder deze maand al aan dat een Tour de France zonder publiek voor hem geen optie is. De bedragen die steden betalen om een start of aankomst te organiseren, vormen voor ASO een belangrijke inkomstenbron.

Dit artikel delen:

63 Reacties

Wielervolger 12 april 2020 om 10:58

Marc Van Ranst zei 2 maanden geleden dat Corona nog minder erg dan een seizoensgriepje zou worden. Deze topviroloog moeten we echt niet meer serieus nemen.

Panache 12 april 2020 om 11:14

Iedereen die onderschat, overschat, te snel, te langzaam, te weinig, te veel deed of adviseerde te doen, hoeven we niet meer serieus te nemen. De timing en inschatting moest exact juist zijn. Zoiets Wielervolger?

Wielervolger 12 april 2020 om 11:30

Dit is zijn job en hij heeft de situatie inderdaad helemaal verkeerd ingeschat. Daarnaast verandert hij voortdurend van gedachten over allerlei zaken, wil hij zijn fouten niet toegeven en geniet hij teveel van de aandacht die hij nu krijgt.
In mijn job worden fouten bestraft met sancties en wordt ik zeker niet opgehemeld als de nieuwe Messias daarna zoals we bij MVR wel zien.

Derierre de la course 12 april 2020 om 20:43

Ik hoop niet dat jij in je leven ooit een fout maakt. Dan verhang je jezelf waarschijnlijk.

koos verrek 12 april 2020 om 11:32

Altijd dat gezwam is gewoon goed nieuws dit!

Wielervolger 12 april 2020 om 11:33

Eerst zien en dan geloven.

FDJ 12 april 2020 om 11:48

Hij vergeet zoals elke viroloog roept, te eindigen met: “Maar het zou net zo goed heel anders kunnen zijn.”

Ik begin mezelf behoorlijk te ergeren aan al die virologen. Ze roepen om het hardst om gelijk te hebben. In Nederland kunnen we bijna de tv niet meer aanzetten en wij zien Ab Oosterhaus. Dezelfde man die zat te juichen en te proosten met een whiskey toen de eerste Mexicaanse griep werd vastgesteld in Nederland. ‘Ze zat er helemaal onder en hij hief het glas.’

S. Morgenstern 12 april 2020 om 12:08

Altijd beter nog dan ondeskundige die om het hardst een mening willen hebben, daar de deskundige naar keuze bij zoeken (zelfs als ze zich verder kapot ergeren aan diezelfde beroepsgroep) en zich niet laten weerhouden door verkeerde interpretaties om gewoon door te gaan zonder de disclaimer dat ze het eigenlijk ook niet exact weten..

FDJ 12 april 2020 om 12:19

De afweging moet te allen tijde zijn: Is het middel erger dan de kwaal. Ik denk dat hij dat was bij het uitzetten van de intelligente lockdown. Ik denk dat hij einde van de maand dat niet meer is om aan een voorzichtige exitstrategie te beginnen.

Vergeet niet dat het RIVM eind januari zei dat het niet of nauwelijks besmettelijk was en dat ze half maart riepen dat de piek eind mei, begin juni zou komen te liggen.

Wat ik dus probeer aan te geven. Blijf ook je gezonde verstand gebruiken en nadenken over dingen. Ik was absoluut voorstander van de intelligente lockdown, maar ik ben ook voorstander van het verantwoord oppakken van de economie. Anders help je de horeca, de toeristenbranche, maar ook het MKB en vele ZZP’ers de vernieling in.

Met inachtneming van Social distancing, 1,5 meter afstand, moet je dus naar een verantwoorde exitstrategie. Je kunt een land niet maandenlang op slot blijven houden.

Kom ik weer uit bij het middel en de kwaal: Als je mensen blijft opsluiten is het heel simpel. Dan gaan er op den duur nog veel meer dood door eenzaamheid en depressies.

S. Morgenstern 12 april 2020 om 12:35

Behalve degenen die roepen dat alles zo snel mogelijk weer open moet, is volgens mij iedereen voorstander van het verantwoord afbouwen van de maatregelen. Daarmee is echter niet gezegd hoe dat verantwoord eruit ziet.

De kans lijkt me heel klein dat ondeskundige met 'gezond verstand' daar een beter oordeel over kunnen geven, dan de deskundige die maatregelen hebben geadviseerd die ons ver van hun minst positieve scenario (eind mei was niet de enige berekening op dat moment) lijken te brengen. Zelfs met de wetenschap dat die deskundige er in januari helemaal naast zaten.

VerstandOpNul 12 april 2020 om 12:05

Eigenlijk was de tour van vorig jaar ook al enigszins verpest door dat smeltwater.. Ik word niet direct enthousiast van een ingekorte versie..

Scott Sunderland 12 april 2020 om 12:16

Ik ga ervan voorlopig vanuit dat de Tour helemaal niet doorgaat, net als de Giro. Nieuwe start in 2021.

guyremgabdel 12 april 2020 om 12:48

Vorig jaar werd de Tour op het einde geneutraliseerd door het slechte weer. Willen we dat dit jaar opnieuw maar nu door het coronavirus ? Er is een kleine kans dat er vanaf augustus terug gekoerst mag worden. Maar tussen een kermiskoers met enkele toeschouwers en een mega-event als de Tour of de Vuelta, is er nog een hemelsbreed verschil.

Lay On 12 april 2020 om 13:14

Raar dat men in Belgie zo’n Van Ranst serieus neemt met deze kortzichtige uitspraken.
Het opvallendste aan de reactie van deze viroloog is niet eens dat hij de gevaren voor de toeschouwers en andere bijfiguren bagatelliseert. Maar het niet noemen van dik 150 man die dagenlang in een grote groep samen fietsen, en bijgestaan worden door evenveel omkadering: dat lijkt me een veel groter, onoverkomelijk probleem. Hoe je die renners eind juli allemaal bij elkaar krijgt, dat is vooral een organisatorisch punt, maar: hoe ga je ervoor zorgen dat er tijdens de koers geen besmettingen overgedragen worden? Er hoeft er maar eentje tussen te rijden die ziek wordt, en de koers kan a la UAE Tour weer platgelegd worden.

vincenzo 12 april 2020 om 21:29

Precies, het controleren van het virus in de reizende entourage (van hotel naar hotel) en het peloton zelf is een grotere uitdaging dan de toeschouwers waar iedereen maar de nadruk op blijft leggen. Hoe is daar de 1,5 meter samenleving te handhaven?

Martino87 12 april 2020 om 13:48

Als een verkorte versie kan, dan kan een hele versie toch ook?

xistnc 12 april 2020 om 17:06

Zou goed kunnen dat dit een vakman is. Maar gezien het gedrag van het volk en de cijfermatige trends in België (ondanks meer testen en strengere maatregelen dan in bijvoorbeeld NL) weet ik niet of het verstandig is om een deskundige uit dat land om zijn mening te vragen. Dat kun je hem wellicht niet aanrekenen, maar hij is er wel onderdeel van.

Limal 13 april 2020 om 09:07

Er is al genoeg gezegd dat je vooral niet op de cijfers af moet gaan… En qua opvolgen van de regels is vergelijken ook moeilijk, want sommige dingen die in België als overtreding gelden mogen gewoon in Nederland.

Wat je wel ziet is dat in alle landen de getallen gedomineerd worden door 1 of enkele initiële hotspots (plus de woonzorgcentra). In België ligt deze in Limburg omdat we daar een grote groep mensen hebben van Italiaanse origine, waarvan er veel zijn gaan skiën in Italië. De hotspots in NL en Duitsland liggen dichtbij en er is dan ook veel "kruisbestuiving" geweest in de periode rond carnaval. Eigenlijk moet je heel die regio dus als één hotspot zien – dat virus heeft totaal lak aan grenzen!

Twee dingen die je wél met zekerheid kan zeggen: als België langer gewacht had met de lockdown zouden er meer gevallen zijn, en als Nederland sneller in lockdown was gegaan zouden er minder gevallen zijn.

xistnc 13 april 2020 om 09:52
Quote:
In België rapporteert men élk sterfgeval dat mogelijk door het coronavirus komt, in NL (en bijna alle andere landen) enkel de bevestigde gevallen in de ziekenhuizen.

Zo worden in België de eigen cijfers ten onrechte geframed.

In Nederland worden weliswaar enkel positief geteste overleden geteld, maar het is een misverstand dat dit alleen om ziekenhuizen gaat. De regionale GGD's zijn hier leidend in.

In Frankrijk werden aanvankelijk alleen 'positieve' overlijdens in ziekenhuizen geteld, maar inmiddels worden ook de verzorgingstehuizen meegeteld.

Duitsland is een apart geval. Ik heb begrepen dat daar sterfgevallen alleen aan het coronavirus worden toegeschreven, als geen sprake is van onderliggend lijden. Dat houdt de aantallen natuurlijk relatief laag.

In België worden wellicht meer categorieën geteld, maar ook daar worden de aantallen voortdurend met terugwerkende kracht bijgesteld.

Quote:
als België langer gewacht had met de lockdown zouden er meer gevallen zijn, en als Nederland sneller in lockdown was gegaan zouden er minder gevallen zijn

Dat eerste sowieso, dat tweede vraag ik me af. De lockdown in Nederland is als het ware meegegroeid met de situatie en met het voortschrijdend inzicht. Een lockdown die hierop vooruit zou zijn gelopen, had in de Nederlandse samenleving op veel minder draagvlak kunnen rekenen.

Vergelijk dat met België, waar de maatregelen significant strenger zijn dan in Nederland en de burgerlijke ongehoorzaamheid structureel lijkt, tegenover een meer incidenteel karakter in Nederland.

Martino87 13 april 2020 om 10:05

Er moet ook niet gedaan worden alsof Nederland heel lang niets gedaan heeft. Volgens WikiPedia ging de lockdown in België in op 12 maart en die in Nederland op 15 maart. En zoals Xistnc al aangeeft waren er daarvoor al maatregelen die geleidelijk werden opgevoerd.

Limal 13 april 2020 om 11:10

(omdat ik nadien zag dat dit al meermaals besproken was had ik die eerste paragraaf over de wijze waarop geteld wordt veranderd, terwijl jij je antwoord aan’t schrijven was)

Ik volg zowel het nieuws in België als in Nederland (omdat mijn broer daar woont) en wat mij opvalt is dat er in Nederland in de media een bijna onverklaarbaar optimistisch beeld wordt opgehangen over hoe alles is aangepakt. De bezetting op intensive care is in Nederland écht op het randje geweest – een beetje meer gevallen tijdens de piek en het systeem was in elkaar gestuikt. (Zelfs nu heeft Duitsland al wat gevallen overgenomen om lokale oversaturatie te vermijden.) Uiteraard met meer dan enkel corona-gerelateerde doden tot gevolg. Ondanks dat dit goed is uitgedraaid was de marge eigenlijk te klein. Jullie zouden daar best een pak kritischer over mogen zijn ten opzichte van Rutte. De situatie in België is nooit precair geweest (maximaal 58% bezetting denk ik) omdat wij van in het begin een hogere capaciteit hadden. Interpreteer dat verschil hoe je zelf wil…

Dat de lockdown in Nederland beter zou worden nageleefd dan in België weet ik ook zo nog niet – wat je in het nieuws (wel of niet) ziet zijn enkel de meest opvallende excessen. De verborgen gevallen, bijvoorbeeld familie/vrienden die stilletjes samenkomen bij elkaar thuis, zijn waarschijnlijk veel gevaarlijker dan bvb. mensen die gisteren op straat waren in Antwerpen.

Limal 13 april 2020 om 11:36

Ik heb tevergeefs geprobeerd te achterhalen welk percentage van de officieel gemelde sterftegevallen in Nederland afkomstig is van gevallen buiten de ziekenhuizen.

Voor België is 53% van de in totaal 3903 overlijdens afkomstig uit ziekenhuizen, 43% uit woonzorgcentra.

FDJ 13 april 2020 om 11:47

@Limal ik kan uit eigen ervaring melden dat in verzorgingshuizen wel getest wordt op Corona en sterfgevallen ook gemeld worden bij de GGD.

xistnc 13 april 2020 om 12:00

@limal
Dat is samen 96%. Dat zou betekenen dat slechts 1 op de 25 sterfgevallen niet in een ziekenhuis of WZC plaats vindt. Lijkt me aan de lage kant.

Ik kan geen cijfers vinden over overlijdens in dan wel buiten ziekenhuizen in NL. Voor zover het om de IC's gaat, is https://www.stichting-nice.nl/ een handige bron. Ook hier: met name om de trend te monitoren.

Martino87 13 april 2020 om 12:11

@Limal, ik vind dat je aan het zoeken bent naar redenen dat het in Nederland niet goed zou gaan. Die IC-bedden zijn tijdig opgeschaald en er is tijdig naar uitwijkmogelijkheden gezocht.

Limal 13 april 2020 om 12:21

@xistnc, die getallen werden vandaag vermeld op de dagelijkse persconferentie van het Nationaal Crisiscentrum. Mij lijkt het logisch dat slechts 1 op de 25 sterfgevallen niet in een ziekenhuis of WZC plaatsvindt – bijna iedereen die thuis ernstig ziek wordt zal immers naar het ziekenhuis gebracht worden.

guyremgabdel 12 april 2020 om 17:24

Voor alle geïnteresseerden en pseudo-virologen : morgenavond gaat president Macron op TF1 en A2 rechtstreeks om 20u een belangrijke toespraak houden. Dus allemaal kijken dus. Hopelijk kunnen jullie Nederlanders toch franse zenders ontvangen ? En frans verstaan ?
Volgens gelekte persbron zouden de lockdown maatregelen nog verscherpt worden (omdat enkele pipo’s er zich niet aan houden) (en deze zijn nu al strenger dan in B of Nl) én is er sprake van lockdown tot en met 15 MEI!.
Wellicht kan je dan al een beter beeld krijgen van het al of niet doorgaan van de TDF.

Romāns Vainšteins 12 april 2020 om 17:35

Is het tegenwoordig weer hip om als Vlaming tov Nederlanders arrogant te doen over Frans kunnen? Los daarvan is naderhand even lezen of op het nieuws horen ook mogelijk in plaats van met trillende lip live afstemmen.

klootje kriekeljon 12 april 2020 om 17:47

Wellicht zijn Fransen nog ongehoorzamer dan Nederlanders en Vlamingen. Lood om oud ijzer.

ChefSpijker 12 april 2020 om 17:59

Zo-zo 15 mei. Dat is dichter bij de laatst verreden koers dan de nieuwe beoogde planning (volgens de media) van de Tour. In Italië zijn ze ondertussen al aan versoepelen van sommige maatregelen toe. Kunnen we daaruit concluderen dat de Giro later dit jaar toch doorgaat?

FDJ 12 april 2020 om 19:25

@Romans Het grappige is dat ze normaal een taalstrijd hebben en deze man het ineens als bron gebruikt.

Daarnaast een volledige lockdown… Lijkt onverstandig. Landen die geen volledige lockdown doen, zoals hier in NL en Duitsland boeken vooralsnog betere resultaten in de Coronacrisis dan de landen die wel de lockdown hebben. Zeg het maar. Vooralsnog doen wij het in Nederland niet slecht. En dat ondanks een gigantische valse start.

Romāns Vainšteins 12 april 2020 om 22:41

Maar de hamvraag, wat zei Macron precies? Ik kan Frans maar kon geen goede stream vinden.

Maillot à Pois 12 april 2020 om 23:00

@RV
Nog niets. De toespraak is pas morgenavond.

Jacco van Stierop 13 april 2020 om 00:17

@FDJ
Er zijn landen die, wat betreft het beteugelen van het virus, succes boeken met een strenge lockdown. Canada en Argentinië bijvoorbeeld. Jouw aanname klopt dus niet.

“Vooralsnog doen wij het in Nederland niet slecht.”
Tja, de termen goed en slecht hangen af van vergelijkingsmateriaal. Als je de officiële cijfers mag geloven staat Nederland zowel in absolute zin (totaal aantal doden als gevolg van het virus) als relatieve zin (aantal doden per 100.000 inwoners) in de top10.
Elk land is anders, qua bevolkingssamenstelling, tradities, internationale contacten etc. Goed en slecht zijn weinig betekenisvolle termen in de huidige situatie. Portugal (11 miljoen inwoners, 504 coronaslachtoffers) doet het volgens jou dan helemaal geweldig?

FDJ 13 april 2020 om 07:46

@Jaco Je kunt maatregelen slechts toetsen vanaf de beginsituatie. Vwb Nederland kunnen we stellen dat de maatregelen laat zijn gekomen. Bijvoorbeeld de Belgen riepen om het hardst dat wij weken achterliepen op ze. Twee weken is vaak gehoord. Het Volkskrant artikel waaruit het geblunder van het outbreak management team blijkt, bevestigde dit. Nederland heeft een maand verloren en een hoop verkeerd gedaan. In de dagen dat de maatregelen aangekondigd werden leek Nederland hard op weg naar Italiaanse cijfers. Daar is heel snel wending in gekomen.

Echter, vanaf het moment dat de maatregelen in werking zijn getreden is er, relatief snel, succes geboekt. Hoe en wanneer in de door jouw aangehaalde landen zijn gaan optreden tegen het virus weet ik niet. Geen zicht op. Vooralsnog lijkt Duitsland de beste aanpak te hebben. Veel testen, veel besmettingen en relatief weinig dodelijke slachtoffers. Zo krijg je een goed inzicht in het sterftepercentage van dit virus.

Dr op en dr over 12 april 2020 om 23:17

FDJ …> Het is natuurlijk maar hoe men de zaken interpreteert, denk ik zo. In vele landen worden bijvoorbeeld ook de mensen die thuis sterven of in een verzorgingshuis meegeteld in de lijstjes met aantal mensen die overleden zijn. Iets wat bijvoorbeeld in Nederland niet gebeurd.

Tevens doen de huisartsen in NL al sinds zes weken een noodoproep dat er veel meer mensen opgenomen moeten worden in de verschillende ziekenhuizen, omdat er zo ontzettend veel van hun patiënten thuis sterven. Zo werd er in Nederland de afgelopen week nog bekend gemaakt dat er zo’n 2300 mensen meer waren overleden als in dezelfde periode vorig jaar. (En vorig jaar waren dat er al meer als gemiddeld vanwege een extra zware griepuitbraak)

Je kan je dus misschien beter afvragen hoe dat het kan dat diverse landen met veel minder inwoners binnen Europa veel hogere ziekenhuis opnames hebben en mensen die sterven, terwijl ze wel strengere maatregelen hebben genomen.

Ik zou me eerder daar zorgen over maken, en over een instantie als het RIVM, wat tot nu toe in alle opzichten de bal al heeft misgeslagen, dan je druk te maken over hoe ze het in het buitenland doen.

Tenslotte is het wel jullie volksheld Rutte die bereid was aan groepsimmuniteit te willen denken, en daarbij duizenden mensenlevens op het spel te zetten. Dat zal je in andere landen niet snel horen.

Dus kan je je misschien beter afvragen hoe geloofwaardig de cijfertjes zijn die jullie voorgeschoteld krijgen.

Maar okay, dat is natuurlijk mijn visie erop. En begrijp me goed, uiteraard hoop ik echt van harte dat ze wel helemaal juist zijn. Want voorlopig weet niemand wat de juiste aanpak van dit klote virus is, en zou het dus positief zijn als er inderdaad landen zijn waar het wel minder wordt.

Dus fingers crossed dan maar.

xistnc 12 april 2020 om 23:31

In de NL-cijfers zitten wel degelijk ook mensen die thuis of in een verzorgingstehuis sterven, voor zover er een positieve test op corona is geweest. En de cijfertjes worden voortdurend met terugwerkende kracht gecorrigeerd, zoals je in meerdere landen ziet.

Los van of de cijfers ultiem volledig zijn: het gaat om de trend in de cijfers – en die is hoopgevend. Als die cijfers volksverlakkerij zouden zijn, reken er dan maar op dat er krachten vanuit politiek, media en/of wetenschap waren opgedoken. Dit is vooralsnog slechts marginaal het geval.

Er klinkt nogal wat jaloezie door in je verhaal. Nergens voor nodig. We zijn binnen Europa, ondanks enkele verschillen, vooral in hetzelfde bedje ziek. Een positieve trend in NL biedt weinig mogelijkheden voor veel versoepeling als aangrenzende landen nog volop aan het pieken zijn.

Jacco van Stierop 12 april 2020 om 23:50

@Dr op en dr over
In Nederland wordt juist vanuit de huisartsen zachte druk uitgeoefend op besmette personen die heel weinig kans maken op genezing en hun naasten, om af te zien van ziekenhuis of ic- opname. Bij overlijden thuis is er dan tenminste nog enige mogelijkheid tot afscheid nemen, in het ziekenhuis is die mogelijkheid er helemaal niet.

FDJ 13 april 2020 om 00:09

@dr op en de over ik heb ook voldoende aan te merken gehad op het RIVM en Rutte. Als je mijn postings over het virus een beetje gevolgd hebt dan weet je dat.

Ze hebben te laat gehandeld en de boel meermaals volledig verkeerd ingeschat en ook onderschat. Er zijn ook landen die het beter doen dan ons. Kijk alleen naar Nordrhein Westfalen. 17.9 miljoen inwoners en evenveel besmettingen als in heel Nederland. Op hetzelfde inwonertal. De Duitse deelstaat heeft slechts 495 doden en en wij een 6 voud. Wat doen zij nog beter. Interessante vraag wel. Duitsland zelf heeft al 2 miljoen testen uitgevoerd. Daarvan zijn er ruim 120.000 positief gebleken en 2600 ongeveer overleden. Geeft wel een ander beeld. Sterftepercentage van iets meer dan 2 procent. Nederland zit beduidend hoger. Overigens was die communicatie van het CBS behoorlijk vals. Zij zetten in hun cijfers waarmee ze oversterfte willen aantonen een onderste kolom over betreffende week met geschatte overleden onbekend 576. Die kun je dus niet als officieel meerekenen. Snap er ook de bedoeling niet van.

Dat de cijfers in Nederland de goede kant op gaan is geen hogere wiskunde. Minder ziekenhuisopnames (trend van een week intussen) en de laatste 5 dagen gaat de IC capaciteit steeds ruimer worden. Intussen zijn er toch woensdag ruim 60 bedden meer beschikbaar. Dit terwijl anderhalve tot twee weken geleden er per dag nog 100 bijkwamen. Een simpel rekensommetjes en als deze trend zich doorzet zou je rond 28 april weer onder je normale capaciteit qua bezetting op de IC zitten. Trekt hij zich helemaal zo door dan heb je eind mei nog maar een paar tientallen aan IC bedden nodig voor Corona patiënten.

Romāns Vainšteins 12 april 2020 om 23:17

Oei!

Dr op en dr over 12 april 2020 om 23:27

Oei ?

Mwoaa dat valt wel mee hoor. Dat is een beetje de gedachten hoe de mede Europeaan er tegenaan kijkt als het aankomt op de NL cijfertjes van het RIVM. ;)

Maar laat ik bovenal nogmaals herhalen dat ik absoluut wel hoop dat het juist is hé. Want als het bij jullie wel werkt, dan kunnen we in de rest van Europa ook gewoon de deur weer uit en de winkels ed opengooien.

P.S Ik ben overigens zelf ook gewoon Nederlander ondanks dat ik hier op de website waarschijnlijk een Belgisch vlaggetje achter mijn naam heb ?, dus ga het daar niet achter zoeken. Maar ik woon al heel wat jaartjes in het buitenland, hoofdzakelijk in Tsjechië en Roemenië, en ook hier wordt er met veel verbazing gekeken hoe er in Nederland mensen met duizenden op het strand wordt gelopen, of Haagse markt, Vondelpark etc etc etc. Maar vervolgens wel zo'n beetje de beste cijfertjes in Europe kan voorschotelen.

Dat is op zich nogal verbazingwekkend, en daarom de reactie.

ChefSpijker 12 april 2020 om 23:40

Je doet net alsof er in Nederland enorm veel vrijheid is tov België, maar dat valt toch reuze mee? In België mag je ook gewoon nog de deur uit voor een ommetje. Enige verschil is dan dat niet-essentiële winkels in België ook gesloten zijn? Waarbij je in Nederland ook maar met een beperkt aantal naar binnen mag.

Ik las dat België ook mensen nu meetelt die niet eens positief zijn getest op corona maar wel symptomen hadden. Dat daardoor opeens de cijfers flink toegenomen zijn qua aantal doden deze week. Nederland neemt alleen positief geteste mensen mee voor de dodenstatistiek ja. En uiteraard mis je er dan heel veel. Maar zolang je dat beleid al vanaf het begin voert en het aantal testen niet drastisch vermindert, zie je waarschijnlijk wel beter een trend dan wanneer je opeens het beleid gaat veranderen en veel hogere cijfers krijgt die op geen moment te vergelijken zijn met de weken ervoor.

xistnc 12 april 2020 om 23:46

Ik denk dat de 'mede Europeaan' in kwestie ook maar eens de verhalen over burgerlijke ongehoorzaamheid moet vergelijken tussen NL en BE, op basis van de respectievelijke media. Hier zit nogal wat licht tussen en dat zou best een factor kunnen zijn. Ik verbaas me af en toe over incidenten uit de NL-media en over wat ik om me heen zie gebeuren, maar ik houd serieus mijn hart vast bij wat ik lees in Vlaamse kranten.

De relatief gunstige NL-cijfers niet geloven omdat ze niet passen bij de relatief soepele NL-maatregelen is behalve een jaloerse ook een heel simplistische manier van denken.

Dr op en dr over 12 april 2020 om 23:48

@ChefSpijker … > Je hebt daar een heel correct punt. Vandaar ook mijn bericht. Ik vindt het nogal simpel hoe makkelijk mensen blijkbaar concluderen hoe goed het gaat en daarbij dan wijzen naar andere regio's. Terwijl de manier waarop er aan gegevens gekomen wordt dag en nacht verschilt.

Dus de conclusie maken dat de cijfers in Nederland de goede kant opgaan vindt ik persoonlijk nogal voorbarig. Maar dat is zoals gezegd mijn mening, waarbij ik natuurlijk wel hoop dat het ook klopt.

Maar ja … dat laatste zullen we waarschijnlijk wel nooit echt te weten komen.

En het is voor mij geen Nederland-België wedstrijdje wil ik nogmaals aangeven. Ik ben zelf volbloed Nederlander. Maar heb er waarschijnlijk een andere kijk op als de gemiddelde Nederlander omdat ik nu eenmaal in het buitenland woon, en dus ook de informatie op andere wijze krijg toegespeeld dan de mensen in Nederland.

Dr op en dr over 12 april 2020 om 23:53

@Xistnc .. > Hier snap ik je toch niet helemaal. Ik denk dat we allemaal hopen dat het zo snel mogelijk voorbij is, mag ik toch aannemen ?

Wat jaloersheid daarmee van doen heeft ? Voor de derde maal, ik ben zelf gewoon NL’er dus ?

xistnc 13 april 2020 om 00:02

Hoop je dat echt, ja? Dat is namelijk totaal niet de essentie van je verhaal hierboven.

De essentie van je verhaal is, dat je de relatief gunstige NL-cijfers niet gelooft omdat de NL-maatregelen relatief soepel zijn. En daar word je op aangesproken. Dat we allemaal hopen dat het zo snel mogelijk voorbij is, is een dooddoener. De suggestie dat iemand die op jou reageert dat niet hoopt, is bijzonder kwalijk.

Dr op en dr over 13 april 2020 om 00:24

Xistnc …> Ik kan uiteraard niets veranderen aan JOUW persoonlijke interpretatie van wat ik schrijf.

Ik geef enkel weer hoe de mensen in andere delen van Europa de Nederlandse gegevens doorkrijgen, en dan worden er bij ons in de media inderdaad vraagtekens bij gezet.

Wat jij daar verder van vindt dat laat mij eigenlijk helemaal koud, ik had je toch al niet behoorlijk hoog zitten. Maar ook dat is mijn persoonlijke mening. Je houdt er nogal van om te insinueren dat mensen bepaalde dingen denken of zeggen, die ze niet doen.

Maar ook dat is niet de eerste keer dat je daarover op wordt aangesproken hier op deze site.

Prima dat dat jou tijdverdrijf is, maar dat zegt dan ook gelijk alles over hoe jij als mens in elkaar steekt.

Ik sta daarboven, en wens aan dat soort zielige spelletjes niet mee te doen. Zolang je je niet tot de materie van het onderwerp kan houden, en blijkbaar denkt de gave te hebben bij andere mensen hun gedachte te kunnen lezen, zijn wij wel uitgesproken.

xistnc 13 april 2020 om 00:46

Probeer het inhoudelijk te houden, dat kun je volgens mij best.

Quote:
Ik geef enkel weer hoe de mensen in andere delen van Europa de Nederlandse gegevens doorkrijgen, en dan worden er bij ons in de media inderdaad vraagtekens bij gezet.

Waarom is het nodig om je eigen mening kracht bij te zetten door je te beroepen op ‘andere delen van Europa’? Je hebt het immers sowieso slechts over België, dat is wel duidelijk.

Ik volg de Vlaamse media ook. En ik lees daar ook dat men al dagen lang nogal krampachtig probeert om de eigen BE-cijfers niet al te zwart te interpreteren, daarbij verwijzend naar andere manieren van tellen in andere landen. Het is mij niet opgevallen dat daarbij specifiek wordt gesteld dat de NL-cijfers niet zouden kloppen, wat jij hier wél suggereert. Ik kan in jouw posts geen enkele bronvermelding of link vinden, die het mogelijk maakt om jouw stellingen te valideren.

Maillot à Pois 13 april 2020 om 08:59

De curve in België is nogal lastig om te interpreteren door de wijziging in de manier van tellen. De ‘oude’ telling is ook nog wel terug te vinden: 1954 doden nu, of 170 / miljoen inwoners. De curve op basis van die cijfers is vergelijkbaar met die in Nederland.

Ik zeg expliciet ‘de curve’ en niet ‘de cijfers’ want die blijven moeilijk om te vergelijken. Zoals xistnc aangeeft is de trend binnen een land belangrijk.
Die lijkt, denk ik, ongeveer dezelfde in België als NL: hoopgevend maar nog erg fragiel.
Op de piek, of er net voorbij, en nu even volhouden om een nieuwe piek te vermijden.
Ik hoop trouwens echt dat we qua piek ongeveer op dezelfde plek zitten, dat zou het qua toekomstige aanpak voor beide landen alleen maar iets minder lastig maken.

Limal 13 april 2020 om 09:37

Helemaal juist.

Waar ik mij het meeste zorgen over maak (nu onmiddelijke overbelasting van de IC-eenheden in BE en NL is afgewend) is het te vroeg loslaten van de maatregelen. We weten dat:

1) een ruime meerderheid van de populatie niet geïnfecteerd is en dus geen resistentie heeft opgebouwd
2) vele mensen geen symptomen vertonen maar wel de ziekte kunnen doorgeven
3) mensen in quarantaine soms pas na verschillende negatieve testen plots positief testten
4) de incubatieperiode vrij lang is en het dus even duurt voordat we weten wanneer een nieuwe uitbraak begonnen is
5) de eerste golf ingevoerde besmettingen leidde tot hotspots in enkele regio's per land en van daaruit, zelfs onder de lockdown, er een minder erge maar actieve verspreiding gebeurd is naar alle landsdelen
6) het hoe langer hoe moeilijker wordt op psychologisch vlak voor de mensen om de regels van social distancing te blijven volgen

Na het te snel opheffen van restricties zou het virus kunnen starten vanuit een veel bredere geografische basis, met een nationale ipv regionale hoge (over)belasting van de ziekenhuizen tot gevolg.

FDJ 13 april 2020 om 11:22

Weet niet hoe dit in België is gegaan hoor, maar in Nederland wordt er al een week of drie geroepen ‘over twee weken zien we het effect van het weekend gedrag terug in de cijfers’

Toch is hier een stabiele daling/ afvlakking te zien geweest de afgelopen weken. Voorlopig blijken de weekenden dus niet de nieuwe superverspreiders te zijn.

Las hier een interessante opinie over op de site van Maurice de Hond gisteren. Zijn site is hier even niet te openen, dus de link moet ik even schuldig blijven. Hij geeft aan dat er meer kan dan we denken en wijst naar Zuid Korea. Hij wijst ook de zogenoemde superverspreiders aan. Hutje mutje in de Apres Ski op wintersport, Champions League in Valencia en Carnaval. Door dit soort superverspreiders weg te laten zou er best al weer één en ander mogelijk zijn.

Limal 13 april 2020 om 12:06

Ik heb net het blog-artikel van MDH gelezen. Best interessant, maar vanuit mijn achtergrond als wetenschapper zag ik toch teveel “confirmation bias” om dat als veel meer te zien dan een opiniestuk.

De twee weken vertraging tussen een nieuwe besmetting en het moment waarop dit (al dan niet) zichtbaar wordt in de vorm van ernstigere symptomen is een vaststaand feit. Dat maakt de beslissingen die de specialisten en politiekers moeten nemen er natuurlijk niet eenvoudiger op…

Limal 13 april 2020 om 09:51

Ik vind Van Ranst nu ook niet de meest sympathieke man en heb hem op Twitter enkele keren recent wetenschappelijk onderzoek doorgestuurd dat wat hij net had verkondigd tegensprak, maar de haat hier gaat toch wel ver. Een deel van zijn jobbeschrijving is ook om paniek te vermijden, wat zijn minimaliseren van de toestand in de beginfase verklaart. Nu is het beter voor de volksgezondheid om de ernst van de situatie zo sterk als mogelijk te duiden, en dat doet hij dan ook. In elk geval vind ik het positief dat er in België geen politieker in beeld is wanneer het over de dagelijkse update gaat.

guyremgabdel 13 april 2020 om 10:34

Ai wat een discussie.
Bon, hierbij 2 redenen waarom het zo moeilijk wordt om de TDF te organiseren.
1) alle medische personeel is momenteel (hoe lang nog ?? niemand die het weet) nodig voor de coronapatiënten. Gelet op de nonchalance van de mensen de afgelopen paasdagen zouden we straks opnieuw kunnen groeien ipv dalen.
Zonder medisch personeel van start over parcours tot aankomst, geen koers. Let op ook alle ziekenhuizen in de nabijheid van het parcours met IC moeten klaar staan om gewonde renners / toeschouwers te kunnen verzorgen.
2) de hotelaccommodatie. Hebben de meesten van jullie enig idee hoeveel bedden er nodig zijn voor dit reizend circus ? Voor één ploeg alleen kom je al rap aan 20-25 bedden, zijnde 8 renners en omkadering.
Als je het parcours bekijkt komt men soms in dorpjes waar amper 1 klein hotel voorhanden is. Alle hotels en restaurants zijn momenteel in lockdown in F. Als Macron straks de maatregelen verlengd tot 15 mei, dan weet het kleinste kind dat na de lockdown de hotels en restaurants niet de eerste zaken zullen zijn die terug opengaan. Wanneer dan wel ? Zeg het, niemand die het van ons weet, ook virologen niet.
En hoe zit het met het personeel van die horeca ? Zijn zij besmet of niet ?
Ik hoop dat jullie inzien dat een grote koers organiseren wel meer is dan het publieksvrij houden van start en aankomstzone of het volgen op TV.

ChefSpijker 13 april 2020 om 12:02

“Zeg het, niemand die het van ons weet, ook virologen niet.”

Eindelijk een goede uitspraak. En daarom moet niemand op de zaken vooruit lopen en gewoon afwachten. Net zo min als dat mensen met zekerheid kunnen stellen dat er dit jaar wél een Tour komt, kun jij net zo min met zekerheid stellen dat er dit jaar géén Tour komt.

FDJ 13 april 2020 om 16:01

Duitsland lijkt al op een exit strategie af te stevenen. Scholen stapsgewijs weer open en mondkapjes in het OV.
https://www.tagesschau.de/inland/corona-massnahmen-leopoldina-101.html

guyremgabdel 13 april 2020 om 16:57

Dan zal dit bij ons nog effe duren. Mondkapjes zijn er niet, zelfs niet voor verplegend personeel en testen zijn ook maar met mondjesmaat beschikbaar. Met dank aan onze overheid die al jarenlang bespaard op de gezondheidszorg.

Romāns Vainšteins 13 april 2020 om 18:02

Nu is ook je eigen overheid aan de beurt?

vincenzo 13 april 2020 om 20:41

Zucht. Elk land gaat binnenkort of later afstevenen op een exit strategie. Het artikel over Duitsland waarnaar FDJ verwijst, zegt alleen hóe de eerste stappen in een exit strategie zouden kunnen zijn, een advies van Die Nationale Akademie der Wissenschaften. Over het wanneer van dergelijke stappen bevat dit bericht geen enkele informatie behalve het inhoudsloze "so bald wie möglich". De Akademie is alleen gevraagd naar een aanbeveling over de wijze van de eerste stappen van versoepeling.

ChefSpijker 13 april 2020 om 21:32

Er staat toch vrij duidelijk in dat Merkel woensdag in overleg gaat met de deelstaten. Neem aan dat gevraagd is naar adviezen voor dat overleg.

guyremgabdel 13 april 2020 om 20:22

Macron laat zopas weten dat ALLE grote manifestaties in Frankrijk verboden worden tot midden juli. Dus sowieso geen TDF op de voorziene data.
Wat er zat aan te komen doch door enkele diehards niet geloofd werden.

Dr op en dr over 13 april 2020 om 20:31

Hopelijk allemaal het NOS journaal gezien om 20:00 uur ?

Precies wat ik gisteren dus al aangaf, dat lang niet alle cijfertjes naar buiten komen. En dat het aantal corona slachtoffers in Nederland vele malen hoger is als tot nu toe op tv werd vermeldt. Helemaal niet erg natuurlijk, maar dat geeft dus een vertekend beeld. Wat met zich meebrengt dat sommigen voorbarige conclusies gaan trekken.

Zo, hebben we dat ook weer uit de wereld geholpen. Blij dat de NOS net vandaag daarmee kwam, want vindt het niet zo prettig om uitgemaakt te worden alsof ik feiten uit m'n duim loop te zuigen over zulke ernstige onderwerpen.

xistnc 13 april 2020 om 21:23

“… vele malen hoger …”

Zucht. Nee, jij zuigt niks uit je duim.

Ja, er zullen overlijdens buiten de cijfers blijven. Hier, daar en overal. Met voortdurende correcties, ook hier, daar en overal. Voor de trend zal dat niets uitmaken.

Er schuilt een risico in het meetellen van alles en nog wat. Corona zal in veel gevallen niet de oorzaak zijn, maar hooguit het laatste zetje hebben gegeven. In een periode, die jaarlijks gemiddeld oversterfte oplevert vanwege griep. Nu gaat de individuele interpretatie en geldingsdrang van huisartsen een rol spelen, dat hoeft niet per se zinvol te zijn.

Headlines

Materiaalzone

Populair