Belgische bondscoach: “Nog nooit zo blij geweest met een tweede plaats”

zaterdag 24 juli 2021 om 13:04
Belgische bondscoach: “Nog nooit zo blij geweest met een tweede plaats”

foto: Cor Vos

De Belgische bondscoach Sven Vanthourenhout is erg blij met de zilveren medaille die Wout van Aert veroverde in de olympische wegwedstrijd. “Tweede worden is altijd een beetje zuur, maar zilver winnen op de Spelen is fantastisch. Voor mij is dit zilver met een gouden randje”, vertelt hij aan Sporza.

Vooraf startte België met twee kopmannen, maar na een eerdere aanval moest Remco Evenepoel op de Mikuni Pass al vroeg afhaken. Van Aert was ijzersterk, maar kreeg alle druk op zijn schouders. Hij sprintte uiteindelijk naar zilver, achter de solerende Richard Carapaz. “Ik ben nog nooit zo blij geweest met een tweede plaats”, reageert Vanthourenhout. “Wout was bij de beste mannen in koers, samen met Pogačar en Carapaz. Maar Carapaz maakte het fantastisch af.”

‘Blij dat Wout en Pogačar een medaille pakken’
“Boven op de Mikuni Pass zijn ze nog met net iets te veel volk”, blikt de bondscoach terug. “Je weet dat er demarrages gaan komen en dat Wout elke ontsnapping of aanval zal moeten counteren. Het was hopen dat hij dat laatste klimmetje nog zou overleven, maar het mocht niet zijn. Ik ben blij dat Wout en Pogačar een medaille pakken. België en Slovenië waren de enige twee landen die de koers gecontroleerd hebben en hun verantwoordelijk genomen hebben”, vindt hij.

Over de tactiek van de Belgische ploeg heeft Vanthourenhout weinig slechts te zeggen. “We hebben dit scenario gisteren tot in de puntjes besproken”, geeft hij aan. Dat Van Aert in de finale alleen zat, vindt hij niet zo raar. “In het beste geval zou Van Avermaet nog mee geweest zijn tot aan de voet van de Mikuni Pass. Nu moest Benoot iets vroeger rijden dan we hadden besproken, maar het eindresultaat zou hetzelfde geweest zijn.”

Dit artikel delen:

37 Reacties

Murcia 24 juli 2021 om 13:15

Kan Sven goed volgen, en de ploeg heeft goed gefunctioneerd al is natuurlijk wel het idee geweest dat Remco als luitenant langer mee kon. Je maakt mij niet wijs dat ze er vanuit gingen dat hij niet met de beste mannen omhoog kon op de Mikuni Pas. Tiesj en Mauri en Greg in het eerste gedeelte hebben het voortreffelijk gedaan. Wout pakt inderdaad een zilveren medaille met een gouden randje gezien zijn optreden in de koers met deze moeilijkheidsgraad en de wetenschap dat deze vorm nodig is voor goud in de ITT.

FW07 24 juli 2021 om 13:19

Ik zou juist door de vorm van Van Aert een beetje teleurgesteld zijn dat je hier niet goud hebt gehaald. Zo’n geweldig seizoen ook nog eens bekronen. Als het voor hem kon, dan toch zeker dit jaar. Tactiek vooral met Evenepoel begreep ik niet.

S'mon 24 juli 2021 om 13:33

Ik denk dat de tactiek met Evenepoel goed was, maar dat Evenepoel zich heeft laten verleiden aan te vallen. Ik vermoed dat dat oorspronkelijk niet de bedoeling was. Als Evenepoel zichzelf daar had ingehouden (viel op een slechte plaats, vlak voor de Mikuni Pass, aan) had hij dichter kunnen eindigen bij het groepje van Aert na de Pass. En dan kon hij op het moment dat het wat stilviel in die kopgroep komen aansluiten.
Dan was er veel mogelijk geweest.

Michelangelo 24 juli 2021 om 13:39

Als het niet de bedoeling was, dan houdt hij zich niet aan de afspraken. Als het wel de bedoeling was, dan heeft het niet veel opgeleverd (of zelfs contraproductief gewerkt). In beide gevallen zou ik niet zo heel blij zijn als bondscoach, ook al sta je met een mooie zilveren plak.

Cochise 24 juli 2021 om 14:10

Je valt op zo’n plek toch aan omdat je voelt dat het anders moeilijk zal zijn om de toppers te volgen op de volgende klim. Anticiperen dus maar mislukt. Nibali en Dunbar werden er ook meteen afgereden op Mikuni.
Beetje naief om te denken dat hij zonder die inspanning wel 20 minuten langer had kunnen volgen op die Mikuni. Hij was niet goed genoeg.

Michelangelo 24 juli 2021 om 15:24

@Cochise,
Je kunt ook aanvallen om andere redenen. Namelijk:
– dat je schijt hebt aan vooraf afgesproken tactiek
– dat je voor eigen kans wilt gaan, ook al verklein je daarmee de kans op een gouden plak voor Team Belgium
– dat je lijdt aan (chronische) zelfoverschatting
– dat je jezelf niet graag ziet knechten (bijvoorbeeld omdat dat slecht is voor je onoverwinnelijke aura), zeker niet voor iemand die doorgaans in een ander kleur shirtje rijdt.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Naar wat ik begreep was het niet afgesproken, en het was ook niet succesvol. En heeft hij zich vervolgens ook gespaard in de klim omdat hij niet mee kon.

Ach ja, misschien ben ik wat bevooroordeeld vwb Evenepoel. Maar als bondscoach zou ik over dat stuk toch echt niet tevreden zijn.

S'mon 24 juli 2021 om 16:01

@Cochise
Ik zeg zeker niet dat hij er bij was geweest dan, maar wel dichter. Uiteindelijk zat hij aan de top maar op een minuut ofzo.

S. Morgenstern 24 juli 2021 om 16:09

Groepje van Van Baarle wel, maar daar zat Evenepoel toch niet bij? Volgens mij zat hij daar nog ver achter

S'mon 24 juli 2021 om 18:02

Dat zou kunnen, mijn fout. :)

Kopinkas 24 juli 2021 om 13:37

Het is nu al uitkijken naar de meestertactiek van Van Thourenhout op het WK in Leuven.
Ik hou nu al mijn hart vast…
Van Aert zal daar enkel kunnen leven met zilver als hij door een MVDP of Alaphilippe op zijn waarde geklopt wordt, na een taktisch perfecte race in zijn dienst door het Belgische team… Maar (thuisrijder!) Stuyven en GVA zullen maar al te graag (mede)kopman zijn… Van Thourenhout lijkt me eenvoudig niet sterk genoeg om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen….

Turtlehead 24 juli 2021 om 14:32

Ik mag toch hopen dat op het WK WvA enige kopman is.
En dan vooral helpers selecteren, en niet de mannen die jij noemt, en ook geen Merlier of Wellens.

Maar het gezellige Vlaanderen met bovenmeester Wuyts zullen al die eenlingen boven op hun ivoren toren wel weer de hand boven het hoofd houden.

S. Morgenstern 24 juli 2021 om 14:40

Eens! Durven kiezen voor één duidelijke kopman lijkt me op basis van dit seizoen meer dan terecht. Vandaag ook met twee kopmannen gestart blijkbaar, met een bondscoach die voor één van beide bewust een ploeggenoot heeft gekozen (geen idee waarom), waardoor er vandaag maar twee pure knechten echt alleen in dienst van Van Aert hebben gereden.

Rawolf 24 juli 2021 om 15:36

Op een Vlaams parcours werkt 1 kopman niet, dat heeft DQS ondertussen toch wel bewezen?? Of is het voorjaar te diep in het geheugen.

Juist door enkele subkopmannen kan je Wout van Aert in een zetel plaatsen.

@Morgenstern, hele vreemde en ook incorrecte opmerking, Vansevenant heeft voor WvA net zoveel gedaan als voor Remco.

Belgie reed rond met een bepaalde tactiek om de kopmannen veilig te houden, Benoot was met van Aert op pad en Vansevenant met Remco in de prefinale. Dat lijkt me prima en niet gerelateerd aan DQS link.

S. Morgenstern 24 juli 2021 om 15:45

Meerdere kopmannen die het op kunnen nemen tegen de besten, dat heeft zin. Wanneer daar geen sprake van is, dan moeten er geen andere ideeën in de weg gaan zitten van de belangen van de kopman.

Hele vreemde opmerking daarna, aangezien je zelf al aan geeft hoe de rolverdeling inderdaad was. Ik heb daarnaast bijvoorbeeld een passage langs de verzorgers gezien waar Van Aert zelf dan maar de tas aan moest nemen, omdat die anderen druk waren met zichzelf (of die andere kopman) en te laat hun hand uitstaken. Kleine dingen die met vier knechten die met de kopman bezig zijn minder snel voor zullen komen.

De tweede kopman heeft laatst zelf aangegeven dat hij van de bondscoach een ploeggenoot naar keuze mee mocht nemen. De kopman heeft die keuze toen aan de bondscoach gelaten, maar gezien de keuze lijkt de DCQS-link me overduidelijk.

S'mon 24 juli 2021 om 16:03

Ik ben niet zeker, maar volgens mij heeft Mauri Evenepoel gelost.

Kopinkas 24 juli 2021 om 16:20

@rawolf ‘subkopmannen’, daar zeg je het correct. Maar zo’n Stuyven, glansrijk winnaar van MSR en na een harde koers ook snel aan de streep, gaat zich in Leuven niet in een sub-rol schikken.

kleomantre 24 juli 2021 om 16:47

Als je op het WK niet weer tegen gelazer op wil lopen moet je idd een paar van die tweede rij kopmannen thuis laten. Je kan beter iemand opstellen die wel wil en durft te rijden voor een ander. Kijk eens naar die ouwe Weening die een topkoers rijdt in dienst van VdP in Yorkshire.

Ik zou uit het rijtje Naesen, Stuyven, Van Avermaet, Teuns, Benoot, Wellens, Evenepoel er minstens vier thuis laten. En mn eerste keuze uit dit rijtje zou Benoot zijn, 2de Wellens maar die fiets helaas achteruit de laatste tijd.

Als je het hebt over wegstrepen voor een ander zou ik Van Hooydonck meenemen, daar is ook geen tegengesteld belang en verder kijken bij de Alpecin ploeg of zo iemand als Rickaert en DeBondt er voor wil gaan. En uiteraard Brent van Moer meenemen.

S. Morgenstern 24 juli 2021 om 16:52

Stuyven en Van Aert zijn wel goede vrienden, dus die verwacht ik er zeker bij. Lijkt me kwalitatief ook onmisbaar

kleomantre 24 juli 2021 om 18:13

@Morgenstern: Die connectie ben ik niet bekend mee. Dus als dat zo is, lijkt me dat een prima keuze.

Zou dan gaan voor een selectie met Van Aert, Stuyven, Benoot, Lampaert, Van Hooydonck, Rickaert, Van Moer.

Chippen 24 juli 2021 om 18:24

van avermaet en vermeersch gaan er echt wel bij zijn, van hooydonck en rickaert lijken me erg onwaarschijnlijk

Alfons Haavers 24 juli 2021 om 18:41

Ploegmaten van wellicht die andere topfavoriet MvdP… Lijkt mij ook niet ideaal.

Rawolf 24 juli 2021 om 21:42

Op een WK is 8 toch?

Met de huidige info zou ik gaan voor

Van Aert, Stuyven, Benoot, Lampaert, Van Hooydonck, Evenepoel, van Avermaet, Naesen

Vanmarcke, Wellens, Gilbert, Dewulf ook nog allemaal mannen die je kan overwegen. Belgie zou gerust 2 ploegen op kunnen stellen :P

S'mon 24 juli 2021 om 13:40

Hij heeft inderdaad gelijk als hij zegt: “België en Slovenië waren de enige twee landen die de koers gecontroleerd hebben en hun verantwoordelijk genomen hebben”
Dat vond ik nu wel zielig (oké van een land als Ecuador kan je dat niet verwachten) dat landen als Italië geen initiatief hebben getoond, en enkel aanvielen of op kop reden voor 1 minuut.
Maar anderzijds is dat het lot van de sterkste blokken zeker?

xistnc 24 juli 2021 om 14:12

Blokken met de grootste kanshebbers, ja. Maar zeker niet per se de sterkste blokken.

S. Morgenstern 24 juli 2021 om 14:27

Waarom had Italië moeten controleren en verantwoordelijkheid moeten nemen? Zelfde voor Frankrijk. Begreep ook al niet waar Mauri over zat te mauwen wat dat betreft; Slovenië ben België waren de ploegen om dat te doen en niemand anders.

Franco Ballerini 24 juli 2021 om 15:40

Het Spaanse blok had zeker wel fanatiek meegewerkt om Carapaz terug te halen, maar gelukkig was dat blok er al snel niet meer.

Bram Zwaluw 24 juli 2021 om 14:00

Dus we krijgen nu een zilveren helm in het peloton?

xistnc 24 juli 2021 om 14:10

Ik denk het niet. Red Bull en zilver gaat niet zo goed samen.

Cochise 24 juli 2021 om 14:13

Beetje overdreven om te doen alsof het werk van de ploeg nuttig was. Die koplopers hadden ze ook wel vanzelf bijgehaald als die aan de voet van Mikuni nog 20 minuten voorsprong hadden. En vanaf de 2e kilometer van Mikuni had Wout niemand.
Dus tenzij Pogacar sneller zou hebben aangevallen als Mauri geen tempo maakte had Wout even goed zilver behaald als hij een eenzame Oezbeek was.

notriple 24 juli 2021 om 14:32

Gewoon verschrikkelijk op zijn belgs gereden. M.a.w. oerstom.

zietemgaan 24 juli 2021 om 14:59

Ja want het smimme Nederland heeft welke medaille? ;)

williams 24 juli 2021 om 16:21

De top van het inyer

rennerske 24 juli 2021 om 15:44

Superknap van de Belgen. In zo’n internationaal veld, top 14 uit 14 verschillende landen (!!!) , tweede worden verdient een dikke pluim!

jan jansen 24 juli 2021 om 16:19

“NOG NOOIT ZO BLIJ GEWEEST MET EEN TWEEDE PLAATS”
Hoe kun je dat nu zeggen als je de sterkste man in je team hebt?

Kopinkas 24 juli 2021 om 16:24

Eigenlijk is de bondscoach bovenal opgelucht… op drie kilometer van de streep zakte WVA er even door, en leek het er zelfs op dat de medailles buiten bereik waren. Gelukkig viel alles stil en kon WVA even op adem komen en toch nipt naar zilver spurten…
Eigenlijk zie ik (behalve MVDP, maar die was er niet bij) momenteel geen enkele andere renner dan WVA die na zo’n race op het scherpst van de snee, constant tegen de limiet aan, de ene na de andere poging – en het waren er veel! – counterend, toch nog naar een medaille kan sprinten, maar het was kantje boordje in de laatste kilometers.

Ronald Pieters 24 juli 2021 om 17:08

1= Carapaz. Top klassering Tour de France
2= vAert Topper in de Tour de France
3= Pogacar Winnaar Tour de France
4= BAUKE Mollema …… Best of The Rest … dus gewoon een Topper….