Belgisch viroloog: “Als publiek langs de weg onderling afstand houdt, is er geen probleem”

dinsdag 4 augustus 2020 om 11:11
Belgisch viroloog: “Als publiek langs de weg onderling afstand houdt, is er geen probleem”

© Cor Vos

Dylan van Baarle maakt zich zorgen in het gedrag van het publiek tijdens La Route d’Occitanie. Hij verbaast zich onder meer over het gebrek aan mondkapjes bij de fans langs het parcours. Maar Belgisch viroloog Marc Van Ranst nuanceert. “Zolang iedereen­ in zijn bubbel staat, op veilige afstand van andere bubbels, kan dat.”

Van Baarle is aan de slag in de Franse La Route d’Occitanie en wat hij daar zag, beviel hem niet. “Als je ziet hoeveel mensen langs de kant staan zonder mondmasker, dan verbaas ik mij daarover”, vertelde hij in Langs de lijn. De Ineos-renner ergerde zich ook toen hij zich door het publiek naar de rennersbus moest wurmen.

Belgisch viroloog Marc Van Ranst nuanceert het probleem. “Publiek aan de kant van de weg is op zich geen probleem”, zegt Van Ranst in Het Nieuwsblad. “Zolang iedereen­ in zijn bubbel staat, op veilige afstand van andere bubbels, kan dat. Die fans mogen zelfs roepen. De renners rijden zo snel, dat moment van passage duurt misschien een tiende van een seconde, dat lijkt mij niet het grote probleem. Zelfs een mondmasker maakt dan weinig uit. Anders is het op drukke plaatsen, waar fans onderling geen afstand kunnen houden.”

Gent-Wevelgem wil mondmaskers langs volledige parcours
Van Ranst heeft wel een boodschap voor de organisatoren: “Zorg dat het publiek niet bij de renners kan. Daar zijn verschillende oplossingen voor. Waar het volk te dicht op het parcours staat, kan je twee rijen dranghekken plaatsen, of je zorgt simpelweg dat er geen publiek kan staan.” Zoals in de start- en finishzones gebeurt, dus.

De organisatoren van Gent-Wevelgem willen desalniettemin nog een stap verder gaan. Zij denken eraan om straks (11 oktober)  mondmaskers te verplichten langs het volledige parcours. “Om discussies te vermijden”, zegt Griet Langedock namens de organisatie. “Aan de start, aan de finish en op de cruciale punten zullen wij ervoor zorgen dat het aantal toeschouwers beperkt blijft of dat er geen fans kunnen staan, afhankelijk van de regels op dat moment. Maar we zouden graag een federale richtlijn zien die mondmaskers verplicht langs het parcours.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

De Brigadier 4 augustus 2020 om 11:48

En een Zimbabwaanse viroloog, wat vindt die?

drikkes 4 augustus 2020 om 14:02

Marc Van Ranst is zowat de premier van België momenteel. Wat de mens zegt wordt door 80% vd bevolking aangenomen als zoete koek. Dat dit het standpunt is van Van Ranst is goed nieuws voor de klassiekers in Vlaanderen en bij uitbreiding België.

Jowinho 4 augustus 2020 om 12:10

Dat gaat dan een probleem worden, want het doorsnee wielerpubliek blinkt nu niet uit in intelligentie.

Dikke Vrouw 4 augustus 2020 om 12:28

Dat klopt. Zolang ze daar gewoon staan in hun bubbel.

Maar ze staan daar maar zonder mondkap te schreeuwen recht in het gezicht van diepademende sporters. Bergop rijden die best traag viroloog…

Pietspeed 4 augustus 2020 om 13:03

En wat vinden microbiologen, epidemiologen, immuniologen, (klinisch) artsen cq de 'gewone' huisartsen die kunnen beoordelen of iemand ziekteverschijnselen heeft, zoals griep of mazelen bijvoorbeeld? Weet het 'volk' eigenlijk wel wat de zgn pcr testen zijn, en wat deze precies meten, vaststellen? Namelijk niet meer dan sequenties van moleculen. En wat de sensitiviteit en specifiteit van de tests zijn? En dat deze tests niet officieel gevalideerd zijn door de WHO via een daartoe geëigende procedure? En dat er zgn vals positieve en negatieve uitkomsten zijn van deze tests? En dat je in geval van vals positieve uitkomsten, naarmate je meer test, altijd besmette gevallen krijgt? En dat op grond daarvan de crisis altijd kan blijven bestaan?
En dat virussen wel 1000x kleiner zijn dan de poriën van het weefsel van de beste maskers? En dat er een verschil is tussen besmet en geïnfecteerd zijn? En dat ongeveer 90% van de mensen die geïnfecteerd zijn niet daadwerkelijk ziek worden, dan wel milde klachten hebben? Dit vanwege al aanwezige zgn kruisimmuniteit of anderszins snel immuniteit ontwikkelen vanwege het immuunsysteem van de mens. En dat feitelijk alleen kwetsbare ouderen en of mensen met een ziektegeschiedenis beschermd moeten worden? En dat de verspreiding van het virus toch niet te stoppen of uit te bannen is, net als de griep? En dat de epidemie in maart al zijn piek had? Dat de coronacrisis alleen kan blijven bestaan via media en politiek, terwijl deze medisch gezien allang over is? Dat angst en paniek geweldige sturingsmiddelen zijn om het volk te beïnvloeden. Dat maskers gezichtsloos en sprakeloos maken, depersonifiseren enontmenselijken; kortom staan voor symboolpolitiek. Mocht er tegenbewijs zijn dat topsporters cq wielrenners daadwerkelijk gezondheidsrisico's lopen, verneem ik dat graag.

https://www.rubikon.news/artikel/120-expertenstimmen-zu-corona

AdZ 4 augustus 2020 om 13:11

Wow jij weet er wel veel van. Bedankt voor het delen en succes met je cluppie #viruswaarheid

Edit: ik moet t toch even zeggen… je lult onzin, in ieder geval in een flink deel van je verhaal. Maar zoals Cruijff al zei… je ziet t pas, als je t door hebt, dus er is nog hoop voor je…

Emergo 4 augustus 2020 om 13:28

Iets te veel speed Piet ??

Merlinappa 4 augustus 2020 om 15:33

Wat weet jij er toch enorm bizar verschrikkelijk veel van Piet. Hoe lang heb jij precies aan de Google-universiteit gestudeerd?

Kelder is de Man 4 augustus 2020 om 20:02

Piet
Wat is de bedoeling Piet, dat we antwoorden gaan geven op al die vragen.. Zoek het lekker zelf op. Ik ga vreten halen, met kapje.

Samlambeej 4 augustus 2020 om 13:34

Vind verplicht mondmasker op straffe van €200 boete langs het hele parcours een verstandige maatregel. Zo blijft er ook meer volk thuis.

FDJ 4 augustus 2020 om 16:30

Piet laat je niet gek maken door al die complotgekkies. Je mag blij zijn dat je in Nederland bent waar om onbegrijpelijke reden nog geen mondkapje verplicht is. Als de hele wereld het verplicht zal het allicht iets uithalen en zo’n ramp zijn ze ook niet. 15 dagen buitenland en je bent compleet eraan gewend. Wat mij betreft ook hier invoeren. Ik zie geen enkel probleem.

AdZ 4 augustus 2020 om 17:47

+1

Martino87 4 augustus 2020 om 17:53

Nou, als je ziet hoe die mondkapjes in het buitenland gedragen worden… Dat heeft echt geen zin.

AdZ 4 augustus 2020 om 18:04

Vind jij? Uit eigen ervaring ongetwijfeld?

Ik heb die ervaring wel. En door een drukke supermarkt lopen, terwijl er iemand spontaan niest of hoest is een andere ervaring, dan iemand die dat doet achter een mondkapje, kan ik je vertellen.

Maar natuurlijk hoort er wel communicatie bij, hoe om te gaan met…. daar hebben we in NL postbus 51 voor toch? #asjemenou :-)

Maar het is geen enkele reden om er niet aan te beginnen. Itt wat het RIVM nog steeds beweert…

ProfrondeZevenbergen 4 augustus 2020 om 21:05

Ik ben net terug van twee weken Duitsland. Mondkapjes wennen inderdaad heel snel. Je bent daar i.t.t. In Nederland de sukkel als je geen mondkapje draagt.

FDJ 4 augustus 2020 om 22:12

@profronde klopt. Nu was het in de deelstaat waar ik was verplicht om ze in de supermarkt etc te dragen en werd er goed gehandhaafd. Zichtbaar veel boa achtige mensen in de winkelstraten etc. Is natuurlijk ook een sleutel. Handhaving. En die hebben we in Nederland niet genoeg om echt op te kunnen treden.

Martino87 4 augustus 2020 om 22:44

@AdZ Als je ze goed draagt zal het ongetwijfeld een positief effect hebben. In Duitsland zag ik echter mensen die hem bijvoorbeeld niet over de neus droegen, of om de nek en hem op deden als dat nodig was.

ChefSpijker 4 augustus 2020 om 23:53

Je kunt je natuurlijk best afvragen wat het resultaat is als je ziet dat het aantal besmettingen in landen met mondkapjesplicht misschien nog wel harder oploopt dan in Nederland en andere landen zonder die plicht. Uiteindelijk vindt verspreiding vooral plaats tijdens feestjes (binnenshuis) waar niemand een mondkapje op heeft.

Als iedereen een medisch mondkapje tot zijn beschikking zou krijgen zou het wellicht ook nog wat meer uithalen, nu mag je zelfs met een oude sok voor je mond rondlopen. Zal vast iets helpen, maar houdt natuurlijk lang niet alles tegen. Niet voor niets dat heel veel mondkapjes voor de zorg dit voorjaar werden afgekeurd. Die moeten aan strenge eisen voldoen willen ze écht werkzaam zijn. Dat 'spontane' hoesten of niezen is natuurlijk sowieso een drogreden. Vanaf maart is het al gebruikelijk om in je elleboog te niezen. Daarvoor heeft een mondkapje geen nut. Dat mensen zich er niet aan houden is een andere zaak, maar dat geldt ook net zo goed voor de juiste manier van dragen van een mondkapje.

Scott Sunderland 4 augustus 2020 om 15:52

Oeff… Wat een opluchting… Ik begon me al zorgen te maken.

Robert Rodenburg 4 augustus 2020 om 19:00

Ja je merkt wel het verschil hoor met die landen waar de mondkapjes verplicht zijn qua besmettingen,gaat net zo hard als hier soms harder.

finton 4 augustus 2020 om 19:09

Ach, wat fijn dat ze Marc Van Ranst eindelijk eens om zijn mening vragen!

user5697 4 augustus 2020 om 23:24

Maar het virus vliegt wel in het rond, van de renners naar de toeschouwers of omgekeerd. De snelheid van de renners heeft daar niet veel mee te maken. Het virussnot vliegt dan misschien niet op de eerste toeschouwer, maar op de derde of vierde wat verderop. Enige uitzondering : stevige (natuurlijke) wind. En dat supporters in hun eigen bubbel staan ? Wat een onzin. Dat zijn wielerliefhebbers, wielertoeristen, vriendengroepen (niet behorend tot “de” bubbel), dorpsbewoners enz. die allemaal heel dicht bij elkaar staan. Soms (vaak) zonder mondmasker. Is helemaal niet goed. Toen Bernal onlangs won na een klimaankomst in Frankrijk (Occitanie) stonden de toeschouwers rijen dik aan de aankomst (dat mocht toch niet ?). Er wordt dus inderdaad door sommige organisatoren een loopje genomen met de veiligheid, en de overheid, noch de UCI, treden hiertegen op. En ja, dit zorgt voor extra besmettingen.

Headlines

Materiaalzone

Populair