Belgisch kampioene: “Weinige dopingcontroles maken me ongerust”

zaterdag 27 april 2019 om 09:42
Belgisch kampioene: “Weinige dopingcontroles maken me ongerust”

foto: Cor Vos

Annelies Dom, de Belgisch kampioene wielrennen op de weg, vindt dat er te weinig wordt gecontroleerd in het vrouwenwielrennen. “Ik word amper gecontroleerd. Dat maakt me wat ongerust”, zegt ze tegen Sporza.

De renster van Lotto Soudal werd afgelopen winter bijvoorbeeld nauwelijks gecontroleerd: “Normaal komen ze in de winter twee keer langs om je bloedpaspoort in orde te maken en om je urinewaarden te controleren, maar afgelopen winter heb ik amper controle gehad.”

“Ik ben in mijn carrière nooit meer dan 5 of 6 keer per jaar gecontroleerd geweest. Dan kun je wel strategieën bedenken om vals te spelen. Dat maakt mij bang. Hoewel ik anderzijds wel hoor dat diegenen die beter presteren meer gecontroleerd worden”, nuanceert ze vervolgens haar woorden.

Ten slotte eindigt ze met een kritische noot op het dopingsysteem: “Het is niet dat ik mezelf niet vertrouw, maar ik hoor bij andere collega’s dat ze bijna wekelijks gecontroleerd worden. Dan denk ik dat er iets mis is met het controlemechanisme in België.”

Dit artikel delen:

27 Reacties

west 27 april 2019 om 09:55

Gelukkig luisteren ze in Belgie toch niet naar "meisjes"…

petoi 27 april 2019 om 09:58
Quote:
Hoewel ik anderzijds wel hoor dat diegenen die beter presteren meer gecontroleerd worden”, nuanceert ze vervolgens haar woorden.

Deze uitspraak zegt ook meteen alles over mevr Dom en misschien wel het Belgische vrouwenwielrennen. Er zijn in België 3 wegrensters die wereldtop zijn. of daar op dit moment in de buurt van komen (D’hoore, Kopecky, De Vuyst) de rest ontstijgt amper het amateur niveau. Dan kan je wel zeggen dat je meer controles wilt hebben maar die kosten gewoon veel geld en dat geld is er niet. Niet in het vrouwenwielrennen, niet bij de UCI. En dan is de keuze logisch dat je de toppers meer controleert dan de renster met minder goede resultaten

wiebipedia 27 april 2019 om 10:00

Wanneer zelfs de Belgische renners zelf het nationale dopingbeleid in twijfel beginnen te trekken is dat wel een teken aan de wand. Tijd voor openheid in belgie

ikbenprocycling 27 april 2019 om 10:43

For the record alvast deze statement (time will tell):
Die ene hyper Deense (Cycille ?…………) die zo hoog gewaardeerd wordt in de media, van Wuyts tot Lefevre etc:

Die abnormale euforie en emoties zijn m.i. niet natuurlijk.

Ik heb zelf recent tijdelijk een bepaalde soort van stootkuur (niet wat je direct vindt als je googlet) gehad, en herken zaken (maar gelukkig werd ik niet absurd zoals die dame). Ik zou me kunnen voorstellen dat speciale dope dergelijke effecten heeft.

Kan er naast zitten, maar zoals gezegd, ik maak vooraf mijn statement ipv zogenaamd onaangenaam verrast te reageren achteraf.

Mocht ik er naast zitten, mijn oprechte excuus, en is zij echt een extreem emotionele jongedame.

TomDJ 27 april 2019 om 10:54

Waarom zou je haar niet vertrouwen?
Zoals ze zelf zegt groeit ze stapje voor stapje, en dat komt overeen met haar resultaten.
Verder zijn sommige mensen meer extrovert dan anderen, en zeker als je net na een goede prestatie, nog onder de adrenaline, een microfoon onder je neus krijgt.
Overigens vond ik haar reactie na RvV best leuk, vol enthousiasme. Niet het afgezaagde 'met dank aan de ploeg'.

ikbenprocycling 27 april 2019 om 10:57

ik heb het gemotiveerd. Basta.

xistnc 27 april 2019 om 10:59

Jij hebt kennelijk niet alleen last van fartlek. Wat een onzin kraam je uit.

west 27 april 2019 om 11:26

Ga je na haar carrière dan wel zogenaamd verrast reageren als ze geen doping blijkt te hebben gebruikt?
Paranoïde noemen ze dat; niemand vertrouwen omdat sommige mensen niet te vertrouwen zijn. Kan ook een bijwerking van Medicatie zijn.

Brabander 27 april 2019 om 11:48

Ik vind dit echt een bizar verhaal
En haar naam is trouwens Cecilie Uttrup Ludwig

Hoebele 27 april 2019 om 12:40

@xistnc +1
Ik heb Cecilie Uttrup Ludwig gesproken bij de AGR en WP en in haar ‘normale’ conversaties voor de start is ze ook erg expressief in zowel taal als gebaren wat me eerder doet denken aan ADHD o.i.d. Overigens was na de WP niets van euforie te herkennen bij haar, enkel teleurstelling.

kielabokki 27 april 2019 om 12:59

Wow.

Marcel1112 27 april 2019 om 15:17

@TomDJ dat interview na RVV was weergaloos. Wat een grappige meid. Ik was gelijk fan.

Gilberto 27 april 2019 om 18:07

Nee, met doping heeft dat nx te maken. Is gewoon een overdreven mokkel, beetje een produkt van de moderne maatschappij en beetje in de stijl van al die overdreven vloggers. Die hebben precies datzelfde popi jopie gedrag. Ik vind het vreselijk, maar velen schijnen er toch in te tuinen.

Kelder is de Man 27 april 2019 om 18:27

Tsja.. als je het op gedrag gooit, heb je vast ook twijfels bij onze shorttrackster Schulting..

Marcel1112 27 april 2019 om 20:15

Schulting. Goede vergelijking. Ik zou voor geen goud een relatie met beide dames willen hebben maar een uurtje babbelen met ze lijkt me wel gaaf. Kleurrijk.

Romāns Vainšteins 27 april 2019 om 21:42

Wat zij heeft heeft die van Schip ook. Sommige mensen hebben gewoonweg wat meer energie dan gemiddeld, prima toch ?

Mwielerfan 27 april 2019 om 23:38

Pro cycli goed komt gewoon nooit een normale impulsieve jongedame tegen, jammer voor hem. En hij maakt statements op een discussie forum en wil dan de discussie daarover stoppen, helemaal jammer voor hem

toke 27 april 2019 om 10:58

Dat gezeur over doping altijd….Heb een beetje vertouwen in je medemens.

Kwibus 27 april 2019 om 14:45

Dat is zo’n beetje het domste wat je kan doen, helaas…

Als het er op aan komt dan zijn mensen makkelijk te beinvloeden en manipuleren. Dan gaan principes zo over boord. Er zijn maar weinig mensen die stevig genoeg in hun schoenen staan ‘als iedereen het doet’

Romāns Vainšteins 27 april 2019 om 14:53

Of vertrouw ze gewoon niet en zit er niet teveel mee. Zelfde resultaat, minder hefpijn in de vinger.

toke 27 april 2019 om 16:00

Zo als de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

delgado 27 april 2019 om 11:26

Schokkend nieuws dit zeg. Dus iemand die, met alle respect, nauwelijks een deuk in een pakje boter rijdt, wordt weinig gecontroleerd?! Ze geeft nota bene zelf aan dat er betere rensters zijn die bijna wekelijks worden gecontroleerd, dus dat lijkt me zelfs eerder een bemoedigend bericht.

Pedalo 27 april 2019 om 12:43

Ik ben nooit gecontroleerd….maar dat zegt meer over mijn niveau dan de instanties. Armstrong werd wel 50x per jaar gecontroleerd!

Stablinksy 27 april 2019 om 16:46

Ze geeft aan dat er in het vrouwenwielrennen te weinig controles zijn en meteen krijg je reacties dat dit vooral een Belgisch probleem is, dat ze overdrijft, dat ze zelf aangeeft dat de betere rensters meer gecontroleerd worden … Doe jullie ogen open zeg …

Er is een groot probleem met doping bij het schaatsen, een sport die nauw aanleunt bij het wielrennen (toch vooral in Nederland). Buiten Europa is er nauwelijks controle buiten competitie …

reusjen 27 april 2019 om 17:32

Nee dat doet ze niet. Ze zegt dat met het aantal controles dat zij zelf krijgt er mogelijkheden zijn om vals te spelen. Echter rensters van een hoger niveau heeft ze geen zicht op en wat ze hoort is dat zij meer controles krijgen. Niets aan de hand dus. Dat renners van laag niveau weinig controles krijgen is logisch, dat os niet te betalen.

Stablinksy 27 april 2019 om 17:43

@reusjen, misschien wel, maar dat succesvolle renners meer gecontroleerd worden dan anderen, om budgettaire redenen? Dat zou straf zijn … Dat kan ik moeilijk geloven.

Mwielerfan 27 april 2019 om 23:42

De schaatsers houden liever de mythe van brave Friese platteland sport in stand, dan dat ze tegen schone tegenstanders willen rijden. Wat zegt dat?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair