Belgisch bondscoach Verbrugghe: “Toen Van der Poel ging, moesten we passen”

zondag 29 september 2019 om 19:02
Belgisch bondscoach Verbrugghe: “Toen Van der Poel ging, moesten we passen”

©Cor Vos

De Belgische profs kwamen op het WK in Yorkshire van een kale reis thuis. Bondscoach Rik Verbrugghe was eerlijk in zijn evaluatie achteraf. “Toen Mathieu van der Poel demarreerde, zaten we in goede positie. Maar we konden op dat cruciale moment niet mee. Dat is de conclusie.”



“Goed, maar niet goed genoeg.” De bondscoach kon niets anders dan vaststellen wat iedereen had gezien. “Toen Van der Poel en Matteo Trentin demarreerden, zaten we in goede positie. Dylan Teuns reed er net voor in een groepje van vier, maar hij kon jammer genoeg niet aanpikken.”

“We waren vandaag gewoon niet sterk genoeg om met de besten mee te gaan. Op die manier kom je in de verdrukking. Als daarna niemand helpt in de achtervolging, wordt het heel moeilijk om nog iets recht te zetten”, aldus Rik Verbrugghe. “Maar de essentie blijft dat we de benen niet hadden om te reageren op dat ene cruciale moment.”

“Renners wisten wat ze moesten doen”
Het Belgische achttal kon wel een excuus inroepen: mede-kopman Philippe Gilbert viel snel weg door pech. Ook Remco Evenepoel, die zich over zijn ploegmaat ontfermde, moest daardoor op een andere manier aan de bak dan voorzien en verliet zo vroegtijdig de wedstrijd.

“Het plan was om met Remco te openen”, gaat Verbrugghe verder. “Dat viel dus weg. Er was wel een hiërarchie opgesteld. Als iemand wegviel, moesten de anderen iets sneller in actie komen. Iedereen wist wat hij moest doen. Maar we begonnen met twee kopmannen en plots staat die ene er alleen voor.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

Franco Ballerini 29 september 2019 om 19:09

Sterke Belgische ploeg, maar alleen Gilbert zou in dit geweld kunnen volgen. Heel jammer van de valpartij.

Beekman 29 september 2019 om 19:57

Nou toch wel gewaagd om te zeggen dat Gilbert kon volgen mocht hij niet gevallen zijn.

Peter Lippens 29 september 2019 om 19:31

Mee eens, pech voor de Phille en de rest reed constant achter de feiten aan.

Olly 29 september 2019 om 19:39

Als niemand je komt helpen in de achtervolging….. Hoeveel Belgen hebben geholpen met eerdere achtervolgingen. Natuurlijk komt er dan niemand. Maar idd als collectief niet sterk genoeg, ook al had ik wel gedacht dat ze de sterkste ploeg waren op voorhand. Zo zie je maar weer als je 260KM deze weersomstandigheden voor de kiezen krijgt, dan is er van te voren weinig van te zeggen wie aan het einde nog over heeft.

Samlambeej 29 september 2019 om 19:42

De beste Belgen waren niet zo goed als Teunissen en Poel maar voor de rest vond ik het geen hemelsbreed verschil zoals hier gesteld wordt. Wij hebben ook op kop gereden. Maarja .nl he

nickdt 30 september 2019 om 00:32

Ja wanneer dan? Heb alleen Declercq op kop gezien (En nee die babybeurtjes van Wellens tel ik niet mee).

Marik 30 september 2019 om 09:02

@ Samlambeej nu wordt het chauvinisme wel heel erg treurig hoor. Ik wacht nog op de dag dat ik een reactie van je zie waarbij je eerlijk en realistisch aangeeft dat een Belgische prestatie gewoon slecht was. Ik denk dat we daar heel lang op kunnen wachten.

john 30 september 2019 om 12:55

@ nickdt ,Declercq heeft alleen op kop gereden toen Gilbert gevallen was ,want hij mocht niet terug komen van Lefevere ,hij zou maar eens kampioen worden en dan naar concurrent Lotto gaan .Dus moest hij vollebak op kop rijden

Domestique 29 september 2019 om 20:01

Erg teleurstellende Wellens toch wel in ‘zijn’ weer. Blijft toch wat onder die absolute toplaag hangen…

Samlambeej 29 september 2019 om 21:39

2de klopt, kan het op momenten vna relatieve vormpeil (EnecoTour, Branbanste Pijl) maar in Luik of de Waalse Pijl is hij er nog niet echt aan te pas gekomen.

"Erg" teleurstellend zou ik het dan weer niet willen noemen. Bleef toch over bij de 30 sterkste over van het peloton en probeerde het dan nog terug (tevergeefs) te brengen met Teuns.

Titaantje 29 september 2019 om 20:41

Dat ze vd Poel en Trentin niet kunnen volgen, snap ik wel. De echte fout is dat geen van de sub-kopmannen mee was toen PEdersen, Teunissen, etc gingen. Daar had een Belg (Lampaert, Naesen, Wellens) bij horen zijn.

Voorgeborchte 29 september 2019 om 21:08

Helemaal dit.
Met die namen in het peloton had er zelfs al eentje met Kung en Craddock mee gemoeten.

kleomantre 29 september 2019 om 21:26

Vooral wetende dat een sprint met een te grote groep geen winst oplevert met Van Avermaet. Dan kun je beter maar kaart c,d of e uitspelen en als dat niet lukt kun je het alsnog zien met Van Avermaet.

Samlambeej 29 september 2019 om 21:43

Daarom dat de Belgen op voorhand geen favorieten-status opnamen. We waren ook vandaag net niet goed genoeg om mee te kunnen in de laatste aanvallen. Daarvan moet wel gezegd dat Craddock is afgestapt en Teunissen moest lossen.

Küng is enorm in mijn achting gestegen, alhoewel niet geheel verassend, 2 van zijn grootste zeges in zijn carrière waren in dezelfde onophoudelijke regen van Zwitserland.

Ligthning 29 september 2019 om 21:50

Gilbert had allicht wel kunnen volgen. Met zijn enorme weerstand, hij wordt beter met de kilometers, en zijn punch, was hij de enige Belg die met Trentin en VDP had kunnen meespringen. Allicht niet genoeg voor de overwinning, wel voor het podium. Tot zou gebleken hebben dat VDP (laatste ronde) en Trentin (geen sprint meer) helemaal gesloopt waren. Het zou dus gegaan hebben tussen Pedersen en Gilbert. Ik spreek mij niet uit wie hier dan zou gewonnen hebben.

debarreman 29 september 2019 om 22:07

Je zegt dus eigenlijk: als Gilbert niet was gevallen dan had ie met twee vingers in de neus gewonnen.
Tja.

Romāns Vainšteins 29 september 2019 om 22:21

Allicht ja, allicht wel.

Vincent Lacressonniere 29 september 2019 om 22:26

Allicht, wellicht. Weet niemand.

nickdt 30 september 2019 om 00:34

Tja.

Als Gilbert….

Die kan ik omdraaien: Als VDP niet was stilgevallen, had ie met 2 vingers in de neus gewonnen en daar had Gilbert niks aan kunnen doen.

Vincent Lacressonniere 29 september 2019 om 22:23

Als Nederlandse belgenfan kan ik enkel stellen dat de zuiderburen me zijn tegengevallen. Als ze al liepen, liepen ze achter de feiten aan. Ze hadden eigenlijk het sterkste team maar daar heb ik echt niets van terug gezien. Behalve dan Evenepoel met Gilbert in zn wiel (mooi). Matig voor zo’n sterk blok.

Ik vond de Nederlands vandaag echt veel beter in de wedstrijd zitten. Niet dat we daar wat aan hebben natuurlijk: de Benelux staat met lege handen (bob jungels wtf?)

Wellicht volgend jaar? Hup Nederland! Hup België! Hup bob!

Jowinho 29 september 2019 om 23:24

Je mag dan wel het sterkste team hebben op papier, je hebt ook een absolute kopman nodig en behalve Gilbert zag ik niemand winnen op dit parcours in deze omstandigheden. Waarmee ik niet zeg dat Gilbert zeker had gewonnen.

Een koers win je trouwens ook niet op papier, want anders was MvdP op dat klimmetje wel van iedereen weggereden en had Trentin met twee vingers in de neus Pedersen geklopt in de sprint.

koos verrek 29 september 2019 om 22:30

Als ie met Remco had willen openen dan mwas Remco ook niet de man om Gilbert bij te staan, had je wel Clercq of teuns voor. Jammer. Verder hele dag achter de feiten an, slecht rapport voor deze coach

Mechanieker 30 september 2019 om 06:35

What if…???
It doesn't matter, it's about facts!!!

Tjoe 30 september 2019 om 09:34

Verschrikkelijk slechte beurt van deze bondscoach.

Als je met deze selectie naar een wk afzakt is het om oorlog te maken. De Belgische aanvallen hadden elkaar in sneltempo moeten opvolgen, maar daar hebben we helemaal niets van gezien. Teuns probeerde wel, maar zelfs dat was in een reactie op een aanval van Pollit.

Op voorhand deden de Belgische renners nogal mysterieus over hun tactiek. Blijkt achteraf dat Evenepoel de debatten had moeten openen voor de Belgen. Door omstandigheden lukte dit niet, en wist plots niemand meer van welk hout pijlen te maken. Bizar.

Blijkbaar stond de bondscoach langs de kant met een bordje "Communiceren, Greg" in de lucht. Dat wil zoveel zeggen als: "trek er je plan mee, jongens". Er had op dat bordje "aanvallen, godverdomme" moeten staan. Anticiperen. Zelf initiatief nemen. Strijdend ten onder gaan! Maar nu moesten Wellens, Lampaert, Teuns en zelfs Naesen hun cartouchen verschieten in zinloze achtervolgingen. Zinloos omdat ze geen meter dichter kwamen. En ook zinloos omdat ze zo mannen als Sagan, Kristoff of Colbrelli – allen betere spurters dan Greg – zomaar terug zouden laten keren.

Ik denk dat ik voor alle belgen spreek als ik het volgende poneer: breng Jose De Cauwer terug als bondscoach!

Voorgeborchte 30 september 2019 om 09:52

Breng eender wie terug, maar Verbrugghe buiten AUB.

Kevin Lowagie 30 september 2019 om 10:13

Ik blijf met een wrang gevoel zitten met de selectie van de Belgen. Declercq heeft weinig meerwaarde gebracht en renners als Teuns en Wellens hebben nog nooit bewezen dat ze een lange klassieker kunnen meedoen om te winnen. Dat hebben Stuyven, Vanmarcke en Benoot wel reeds getoond. Ik blijf het zonde vinden dat deze drie renners niet geselecteerd werden.

john 30 september 2019 om 13:07

Snap het niet Twee weken voor het WK zijn de belgen (een) al wereldkampioen ,alleen moet dan nog gekoerst worden en dan is het zo als gewoonlijk gebakken lucht

Koersmaniak 30 september 2019 om 18:06

Op voorhand werd er gesproken van 7kopmannen en 1 knecht.
Vreselijk achter de feiten aangereden, nooit in koers geweest.
Dan kan je wel zeggen: we moesten passen toen VDP ging.
Maar voor VDP waren er ook aanvallen waar de belgen hadden moeten meezitten. Dat was toch het plan? In elke aanval moest iemand meezitten?

Merzbow 30 september 2019 om 22:44

Tja. Zo zie je nog maar eens hoe zwak de Belgen zijn als het wat omhoog gaat. Dat heb je natuurlijk met de KBWB en hun klassieke renners ingesteldheid.

Volgend jaar hebben we er niks te zoeken. Raken we voor volgend jaar wel aan 8 renners is me dan de vraag. Ik denk het niet. Ja, bij de beloften wel. Tot ze prof worden en dan gevraagd worden om klassiek renner te worden. Arm arm België.