‘B&B-Hotels-KTM verdwijnt helemaal uit het wielerpeloton’

woensdag 7 december 2022 om 12:17
‘B&B-Hotels-KTM verdwijnt helemaal uit het wielerpeloton’

foto: Cor Vos

De Franse krant Le Télégramme weet het zeker: B&B Hotels-KTM zal volgend jaar helemaal niet meer terugkeren in het peloton. Teambaas Jérôme Pineau hoopte met de mannenploeg nog op een doorstart op continentaal niveau, maar de ex-coureur zou nu toch de stekker uit het project trekken.

De Franse ploeg B&B Hotels-KTM zou in 2023 flink uitbreiden, maar het tegenovergestelde is het geval. Sterker, een doemscenario lijkt zich nu te voltrekken. Pineau zou in een videoconferentie van goed twee uur het einde van het B&B-project hebben aangekondigd. De ex-renner keek nog naar de optie om met een selectie van een twaalftal renners een doorstart te maken op continentaal niveau, maar ook dit is blijkbaar geen haalbare piste.

Pineau wilde tevens een nieuwe vrouwenploeg uit de grond stampen. Met Frans kampioene Audrey Cordon-Ragot, Chloe Hosking en olympisch kampioene Anna Kiesenhofer als sterkhouders hoopte hij met de nieuwe vrouwentak van B&B Hotels-KTM een wildcard te versieren voor de eerstvolgende editie van de Tour de France Femmes, maar dit gaat eveneens niet door.

Dit betekent dat heel wat renners plots werkloos zijn en, ruim een maand voor het begin van het nieuwe wielerseizoen, angstvallig op zoek moeten naar een nieuwe werkgever. Onder hen ook Jens Debusschere en Eliot Lietaer, die eerder in Het Nieuwsblad hun verhaal deden.

Dit artikel delen:

15 Reacties

platteprijs 7 december 2022 om 12:29

Ik vraag me af op basis waarvan de UCI dit project ooit uitstel heeft verleend. De renners hadden anders veel eerder duidelijkheid gekregen en makkelijker een ploeg kunnen vinden.

2
AnderJ 7 december 2022 om 13:02

Terechte vraag. Kan me ook voorstellen dat aan het uitstel voorwaarden verbonden waren, zoals: geef renners per direct de mogelijkheid om naar en andere ploeg te kijken.

0
Verweggistan 7 december 2022 om 13:07

Als het team helemaal stopt dan heeft Pineau echt veel te lang vastgehouden aan een zeepbel. En dan staan er nu nog zo'n 60 medewerkers op straat. Daar mag echt wel een onderzoek naar gedaan worden.

1
Marcus Aurelius 7 december 2022 om 13:34

Ze zullen de overgebleven vijf miljoen meer dan nodig hebben voor de vereffening. Alle renners met een contract voor 2023 moeten worden uitbetaald.

1
Kopinkas 7 december 2022 om 14:18

Pineau en de Pineuten, een nieuw Suske&Wiske-album met ‘Jéjé’ (’s mans bijnaam, I kid you not) in de rol van boosdoener. Neen, een zich tot reddende engel ontpoppend Jeromeke is Pineau niet gebleken.
Benieuwd waar ‘Schanulleke’ Franck Bonnamour en ‘Lambik’ Marc Cavendish uiteindelijk belanden.

1
Bielefeld, Nordrhein-Westfalen 7 december 2022 om 14:10

Pineau heeft iedereen contracten laten tekenen terwijl er nog niets financieel rond was. Dat is een doodzonde, wat mij betreft. Iemand als Cees Bol tekende een contract dat niet op feiten berustte. Als het ware een ongedekte cheque. Een vorm van opportunisme dat tussen domheid en oplichting balanceert. Pineau graag niet terug laten keren in de wielersport.

0
Polleke 7 december 2022 om 14:31

Triestig verhaal dit idd. UCI mag zich hier ook wel een beetje schamen… telkens de deadline om orde op zaken te stellen verleggen is gewoon slecht beleid. In oktober moeten de papieren en, belangrijker nog, de centen er zijn, punt. Er zijn al genoeg precedenten geweest met spook-sponsoren, nu staan 60 families met een wel heel erg wrang geschenk rond de kerstboom…

0
Cornelius 7 december 2022 om 15:22

Ik denk dat de UCI juist in het belang van de renners tot twee maal toe uitstel heeft verleend — in de hoop dat B&B toch nog zou kunnen voortzetten met beperkte middelen zoals in de voorgaande jaren. Voor de ‘nieuwe aanwinsten’ zou dat niets veranderd hebben, maar voor de mannen met doorlopend contract zou dat een goede oplossing geweest zijn.

Het blijft speculeren, maar ik vermoed dat Pineau met de beoogde nieuwe, meer ‘draagkachtige’ sponsoren een constructie zonder B&B participatie besproken heeft. Dat zal bij B&B (die een paar jaar geleden de ploeg gered heeft) in het verkeerde keelgat geschoten zijn. Toen de nieuwe partijen afhaakten zal B&B niet happig geweest zijn om de ‘ontrouwe’ Pineau opnieuw in de armen te sluiten.

1
Spurter 7 december 2022 om 18:56

Nee, B&B wil perse de Tour rijden, anders vinden ze het niet interessant.

Lastig, want Arkea wordt WT en rijdt dus sowieso en met Total is er nog een Frans team. En dan heb je nog Lotto en Israel, die ook wel willen rijden.

Dus ja, dan is Pineau renners gaan strikken om sponsors te interesseren en zicht op wild cards te krijgen.

Maar als die sponsors dan niet komen…

0
Verweggistan 7 december 2022 om 20:35

Juist niet lastig om de Tour te rijden. 18 WT ploegen + Total en Lotto. Dan nog twee wildcards. Israel en B&B.

0
Cornelius 8 december 2022 om 01:30

Inderdaad, omdat Total op eigen kracht startrecht voor 2023 afgedwongen heeft, was de ploeg van Pineau (de enige Franse ploeg zonder startrecht/startplicht) zeker van deelname via een wildcard van de ASO.

0
Bimbo Visma 7 december 2022 om 15:49

Arme Cees

Sinkeldam voelde zich schuldig, maar die heeft wel tijdig het schip verlaten

0
Jeweetzelluf 7 december 2022 om 15:59

Goede manager ;-)

0
Bielefeld, Nordrhein-Westfalen 7 december 2022 om 16:20

Sinkeldam ligt waarschijnlijk ook wel beter in de markt dan Bol, vrees ik.

0
Cornelius 7 december 2022 om 16:39

Bol was, net als Ramon, binnengehaald voor de sprinttrein van Cavendish (om Eddy’s record in de Tour te verbreken). Misschien kan Bol nog mee met Cav naar IPT (het doel blijft hetzelfde).

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone