Betalen om koers op Alpe d’Huez te kijken? Jérôme Pineau is een groot voorstander
foto: Fotopersburo Cor Vos
donderdag 6 november 2025 om 16:50

Betalen om koers op Alpe d’Huez te kijken? Jérôme Pineau is een groot voorstander

Waar je in andere sporten (flink) in de buidel moet tasten voor een kaartje, kun je als liefhebber van het wegwielrennen (in de meeste gevallen) gratis je helden aanmoedigen. Maar als het aan oud-renner Jérôme Pineau ligt, komt daar verandering in. In de Franse podcast Grand Plateau van RMC Sport komt hij met een opvallend voorstel.

Pineau pleit er namelijk voor om bij bepaalde wedstrijden/etappes een entreesysteem in te voeren. Toeschouwers die in de toekomst op een iconische beklimming als Alpe d’Huez willen supporteren voor de renners, moeten dan betalen. “Ik zal sommige mensen wellicht choqueren, maar in de komende Tour de France finishen ze twee keer op Alpe d’Huez. Laten we dan de laatste vijf kilometer van deze klim afzetten, privatiseren.”

“Dan is het mogelijk om entree te heffen”, vervolgt de inmiddels 45-jarige Fransman. “Laten we dan ook VIP’s ontvangen. Laten we iets creëren om geld te verdienen!” Pineau denkt namelijk aan het grotere plaatje: het geld moet vervolgens doorstromen naar de wielerploegen. De teams zien nu maar weinig terug van de inkomsten die ASO (Amaury Sport Organisation) weet te halen uit de Tour de France.

Onhoudbaar 
“Wielrennen is van oudsher een populaire sport, gratis en toegankelijk voor iedereen. Maar er blijven uiteindelijk maar weinig renners over, omdat er slechts twee teams weten te overleven met Bahrain Victorious en UAE Emirates XRG. En dan is het minder leuk, toch?”, doelt Pineau op de financiële scheefgroei in het peloton en het ontstaan van superteams.

foto: Fotopersburo Cor Vos

“Er worden hospitality-ruimtes opgezet tijdens de Tour en andere grote wedstrijden, maar het is vervolgens de organisator die hiervan profiteert, en niet de mensen die de show opvoeren. Mensen betalen om aanwezig te kunnen zijn in de VIP-zone, maar de inkomsten vloeien door naar ASO. De renners en ploegen zien hier niets van terug. Dat klopt niet. Dat is gewoon onhoudbaar”, is Pineau van mening.

Marc Madiot is tegen
Marc Madiot, sinds jaar en dag de teammanager van Groupama-FDJ, was ook te gast in de podcast. Hij ziet net als Pineau de financiële problemen waar de wielersport momenteel mee kampt, maar kan zich niet vinden in Pineau’s oproep. “Ik ben wél voor gratis toegang. Wielrennen is de laatste grote sport die gratis is en dat is juist een van onze sterke punten. We moeten realistisch zijn; we lossen onze problemen niet op door meer VIP-ruimte aan te bieden.”

Bestel de Zomergids
Tour de France Poster
16 Reacties
06-11-2025 17:49
Ik vind het een goed plan en dan met name omdat je dan ook een maximum aantal toeschouwers kan toelaten. Dat gaat de koers een stuk veiliger maken.
    06-11-2025 20:58
    Eens. Dé manier om complete chaos te voorkomen.
06-11-2025 18:05
Zo, er komen zowaar eens een keer deels zinnige woorden uit zijn mond.

Alleen waarom hij voorstander is ben ik het minder mee eens. Als men entreegelden gaat heffen, moet dat zijn om een beveiligd parcours te creëren waarbij het publiek niet slechts 70 cm voor de renners over laat om doorheen te fietsen, alsmede om beveiligers in te huren die uitwassen het terrein af kunnen zetten.
06-11-2025 17:27
Hoewel Pineau op zich een goed punt heeft denk ik dat het enige resultaat gaat zijn dat ASO nog rijker wordt. Delen met de ploegen zijn ze daar immers heel slecht in! Het prijzengeld in de Tour is ook al absurd laag terwijl er daar toch een fortuin binnenkomt.

Ben het overigens ook met Madiot eens dat nog meer VIP ook de oplossing niet is: zeker bij de Tour is het VIP gebeuren al veel te groot. Maar voor gewone supporters een kleine bijdrage vragen op bepaalde plekken: waarom niet?
06-11-2025 17:58
Naast een virtuele krijgen we dus ook nog een echte betaalmuur. Dan wordt het tot 5 km voor de finish nog drukker en daarna wordt het akelig stil en zie je alleen nog bobo's en mensen met te veel geld. Slecht idee.
    06-11-2025 18:17
    Dat hangt van het bedrag af. Als de toegang 10-15 euro is waarvan duidelijk is dat het ten goede komt aan de sport, zijn er genoeg 'gewone' mensen die dat willen betalen.
    07-11-2025 11:52
    Mja, hoeveel echte wielerfans maken de verplaatsing om ter plaatse te gaan kijken Witte Trapist? Volgens mij staan er bij de grotere wedstrijden vooral mensen die er zijn voor de sfeer en niet perse iets hebben met het wielrennen op zich. Ga je dan met dat kleine groepje dat misschien wel komt wel genoeg inkomsten hebben om een stuk echt af te sluiten? Dan moet je hekken zetten, nog mensen om alles in goede banen te leiden, gaat er dan nog wel iets overschieten? En dat kan je eigenlijk enkel op een meer afgelegen stuk doen zoals in de bergen, bij een Amstel kan het eigenlijk al amper omdat je toch lastig de publieke ruimte over grote stukken kan afsluiten. Waar ik woon of woonde organiseren ze wel wat grotere wedstrijden, het is toch best wel een enorme overlast voor de omgeving. Als ze dan nog meer afsluiten om geld op te strijken is het nog ontoegankelijker voor de bewoners, dan zie ik het nog wel gebeuren dat er een stroom klachten er voor zorgt dat de wedstrijden het nog lastiger krijgen om goedkeuringen te krijgen...
06-11-2025 23:54
Vraag is alleen hoe je het wil gaan verkopen. Als je een kaartje koopt voor een wedstrijd in het voetbal weet je dat je 2x 45 minuten wedstrijd hebt. Dat kan ij het wielrennen in de Tour in huidige vorm niet. Gaan mensen betalen voor één passage? Ik betwijfel dat. Dan moet je naar circuits toe waarmee je mensen meermaals renners laat passeren inclusief een entertainment programma.

Daarnaast denk ik dat er zeker ook mensen weg gaan blijven. De gedachte is zeker interessant, maar de invulling ervan moet wel gelijk heel goed staan. En de inkomsten moeten naar de ploegen gaan in elk geval een aanzienlijk deel. Anders profiteren de renners niet, maar de organisatie.
    07-11-2025 13:33
    Ok aan de tdf verdienen ze wel wat maar onder het ASO zitten ook best wel wat wedstrijden die enkel bestaan omdat er geld wordt ingestoken. Dus het is niet dat de meeste wedstrijdorganisaties echte dikke melkkoeien zijn, zelfs het ASO is maar beperkt vind ik als je het tegen andere sporten houdt. En het zijn net de grotere organisatoren die in tegenstelling tot de ploegen een constante zijn over de tijd heen. Dat lijkt me ook wel vrij belangrijk dat er toch één partij (de organisatie) is die stabiel is. Als een UAE geen zin meer heeft is die ploeg ook weg, of weer een dopingschandaaltje, etc...
06-11-2025 17:09
Ik ben meer voor een soort Elfstedentocht systeem waarin je 1x per 2 edities mag meedoen/aanwezig zijn, tenzij je je actief / langdurig inzet voor de sport.

Altijd maar het meeste geld, dus het meeste recht op zaken vind ik een foute mindset.
    06-11-2025 18:50
    1x per 2 edities EST ? Niemand blijft zo lang leven, dat is pas een verdienmodel…
07-11-2025 02:48
Ik vind het een heel goed plan, maar niet om geld te verdienen. Vooral voor de veiligheid. Als je het zo kan regelen dat er max. laten we zeggen 50.000 mensen de berg op kunnen, dat er overal beveiligers staan, dat de weg netjes is afgezet en mensen achter de afzetting moeten blijven, dan vind ik dat een enorm goed plan. Sterker nog, dat mag op elke berg gebeuren.
07-11-2025 05:22
Laat de koers toch maar blijven zoals ze is . Het is de volkssport bij uitstek. Als je nog meer VIP zones gaat creëren haal je de charme er helemaal uit , de meesten daar weten nog niet eens wie er allemaal mee rijdt. Indien er een wielerzender moest komen met enkel wielernieuws en wedstrijden zou ik daar wel willen voor betalen
07-11-2025 09:48
Lijkt me praktisch lastig uitvoerbaar. Hoe en wanneer ga je die 5 km afzetten? Wat doe je met mensen die dan al binnen die zone aanwezig zijn of personen die buiten de weg om een ommetje maken om de toegang/kaartcontrole te omzeilen?
07-11-2025 12:47
Krijgt de landeigenaar (gemeente/particulier) dan ook zijn deel? Of moet de gemeente blijven betalen om de aankomst binnen de gemeente grenzen te krijgen.
    07-11-2025 16:28
    Natuurlijk moet die blijven betalen

Reacties zijn gesloten.