Bas van der Kooij verslaat Roy Jans na fotofinish in Antalya, Van der Poel levert leiderstrui in

vrijdag 22 februari 2019 om 11:24
Bas van der Kooij verslaat Roy Jans na fotofinish in Antalya, Van der Poel levert leiderstrui in

foto: Tour of Antalya

De tweede etappe in de Tour of Antalya is gewonnen door Bas van der Kooij. In de straten van Antalya versloeg de 23-jarige Nederlander Roy Jans in een massasprint. Het verschil tussen beide renners was dermate klein dat een finishfoto moest uitwijzen wie tot ritwinnaar werd uitgeroepen. Van der Kooij neemt in het algemeen klassement de leiding over van Mathieu van der Poel.

De etappe kende een onstuimige beginfase waarin veel werd aangevallen. Geen enkele renner wist genoeg voorsprong te nemen om een kopgroep te beginnen. Corendon-Circus, de ploeg van klassementsleider Van der Poel, hield de controle in de grote groep. De Belgische ProContinental ploeg reed vandaag in dienst van Roy Jans.

Na een veertigtal kilometer slaagde een aantal renners erin zich van het peloton los te maken. Uiteindelijk ontstond er een kopgroep van drie renners, bestaande uit Muhammed Atalay, Ylber Sefa en Sebastian Ryttersgaard. Zij wisten een voorsprong van zo’n anderhalve minuut te behalen.

Mathieu van der Poel op kop
De achtervolging op het drietal werd, met nog anderhalf uur koers te gaan, geleid door niemand anders dan Van der Poel. De Nederlands kampioen nam het peloton op sleeptouw en verkleinde eigenhandig de voorsprong. Door een lekke voorband moest hij zich laten uitzakken naar de volgwagen, waardoor de voorsprong weer kon oplopen.

Na een wielwissel herstelde de situatie zich en werd het verschil met de spits van de wedstrijd geleidelijk teruggebracht. Op elf kilometer van de streep werden de koplopers weer ingehaald.

De etappe eindigde – net als de openingsrit – in een massasprint, waarin Monkey Town-renner Van der Kooij net iets eerder de finishlijn passeerde dan Corendon-Circus-sprinter Jans. De jonge Nederlander werd pas als winnaar uitgeroepen na het bestuderen van de fotofinish. Van der Kooij, die in de openingsrit als derde eindigde, neemt in het algemeen klassement de leiderstrui over van Van der Poel.

Dit artikel delen:

40 Reacties

Jean Dumas 22 februari 2019 om 11:26

Waarom wint VDP niet? Heeft de VAR ingegrepen?

Tuubke 22 februari 2019 om 11:26

Breaking news: VdP wint een koers NIET!

Wheely 22 februari 2019 om 11:29

Bassie neemt de leiding over van de onoverwinnelijke Van der Poel. Lang leve dit nieuwe megatalent!

AZH 22 februari 2019 om 11:30

Waarom wordt in de titel benadrukt dat Mathieu de leiding verliest ipv dat Van der Kooij de leiding verovert?

Hopelijk krijgt deze jongen nu ook de aandacht die Mathieu gister kreeg. Niet alleen op Wielerflits maar bijvoorbeeld ook teletekst en het AD.

LaurentJalabert 22 februari 2019 om 11:55

Hoezo, is hij ook een megatalent die 32 van de 34 crossen gewonnen heeft?

AZH 22 februari 2019 om 12:00

De prestatie van Van der Kooij is noemenswaardiger dan die van VDP gister.
Van der Kooij wint hier van renners van zijn niveau terwijl VDP wint van renners 3 klasses onder zijn niveau.

De aandacht voor het winnen van een .2 koers gister voor VDP was echt overdreven mi. Soit, kies je ervoor deze koers te benoemen als VDP wint, doe dan hetzelfde als een nog jongere landgenoot ook wint.

Snuf 007 22 februari 2019 om 16:51

Omdat van der Poel een iets grotere naam is dan van der Kooij….
En ze zetten dezelfde prestatie neer. De vergelijking van niveaus vind ik een beetje krom

Desalniettemin ben ik het met je eens dat deze jongen dezelfde aandacht zou moeten krijgen op teletekst en het AD.

jessevdalen 22 februari 2019 om 11:32

@azh zo werkt het helaas niet, wat ook wel logisch is natuurlijk.

Samlambeej 22 februari 2019 om 11:33

Weggevertje. En voor de veiligheid. Heel verstandig.

assen 22 februari 2019 om 11:42

MvdP heeft als klassementsleider zich uit de bilnaad gereden (als training?) om de leiders terug te pakken.

Romāns Vainšteins 22 februari 2019 om 11:50

Die van der Kooij, komt die een beetje de Koppenberg over ?!

EddyB1958 22 februari 2019 om 14:23

Lees de topic over zijn ploeg. En alleen in de Koppenberg cross gaan ze een keer of acht over een deel van de Koppenberg… In de Ronde van Vlaanderen één keer over de gehele…

Imbatido 22 februari 2019 om 11:54

Wellicht heeft Mathieu zich gewoon in dienst gesteld van Roy Jans vandaag. Beetje ploegmaats pleasen zo vroeg in het seizoen.

josi 22 februari 2019 om 11:59

Fake news! Mathieu heeft natuurlijk gewoon gewonnen.

girardengo 22 februari 2019 om 12:03

Zware tegenvaller dit. Hoe moet het nu verder met de wegcarrière van Mathieu??

EddyB1958 22 februari 2019 om 12:20

Wat een toeval dat er vandaag ook een topic is over Monkey Town, de ploeg van de winnaar.

maklukzat 22 februari 2019 om 12:41

Overdreven aandacht voor 2.2 koers. Zou MvdP eigenlijk alleen als basis training moeten gebruiken. Kan prima in het peloton. Van der Kooij gaan we dit jaar nog wel vaker zien. Doet het goed tussen de profs.

EddyB1958 22 februari 2019 om 13:02

Is ook basistraining en na de koers nog een honderd kilometer bij trainen. Ik ga uit van een interview verleden weekend . Hij doet dat liever dan duurtrainingen op stage. Herinneringen je zijn deelname aan de Belgische sluitingsprijs in Putte.

Jacco van Stierop 22 februari 2019 om 13:20

“… na de koers nog een honderd kilometer bij trainen”.
Zo vader, zo zoon.

Panclaro 22 februari 2019 om 13:42

Nieuwsblad : “Ik ben helemaal kapot”, reageerde de Nederlander. “Het was maar een rit van 111 kilometer, maar er is echt hard gekoerst. Ik heb ook veel gewerkt, wat ik ook gezegd had op voorhand. Dat mijn zegereeks nu ten einde komt? Tja, dat moest er ooit is van komen. Ik kan niet blijven winnen. Ik zit er helemaal niet mee in. En ik vind het ook niet erg dat ik de leiderstrui kwijt ben. Dat was niet het doel.”

De renners hebben nu een vrije middag. “Tof”, vindt Van der Poel. “Ik ga wat op bed liggen, Netflix kijken en wat gamen. Ik speel fortnite. Ik heb speciaal daarvoor mijn PlayStation meegepakt.” :D

Romāns Vainšteins 22 februari 2019 om 15:45

Wat een lege bezigheid zeg.

doorak 22 februari 2019 om 17:07

RV gek hé, dat hij niet gaat winkelen, of karten of paragliden. Maar ja wielrennen en dat lijkt wel nieuw voor u.

Wheely 22 februari 2019 om 14:01

Als hoeveelste in Mathieu eigenlijk over de streep gerold? Doet hij nog mee voor het AK of kan hij vanaf nu voor een episch dagsucces gaan.

Dit zijn dingen die ik wil lezen nu!

Wheely 22 februari 2019 om 14:11

Als 12e. Hij staat nu 2e in het AK.

yo-eddy 22 februari 2019 om 14:29

Zoals vooraf aangekondigd rijdt hij hier i.p.v. training en als gebaar van dank naar Corendon, de winst gister was zijn cadeautje aan de sponsor. Vandaag lekker lopen buffelen.

HSV 22 februari 2019 om 17:09

Zoals ik Mathieu inschat, houdt hij zich op vlakte wb het klassement omdat hij nog niet weet hoe hij die berg morgen overkomt. En ook van de rest van het veld weet hij dat niet. Als hij morgen voelt dat hij goed bergop gaat, gaat hij voor die lelijke trui op de slotdag. Zo niet dan blijft het een veredelde trainingskoers. Het is natuurlijk een top prof en ook een beetje control freak. Verder ook gewoon realistisch.

Hoe komt rv eigenlijk de Koppenberg over? Ik denk dat Bas en Mathieu hem allebei al binnen 50 meter uit het wiel hebben namelijk.
Woordjes tikken is wat anders dan fietsen immers.

doorak 22 februari 2019 om 17:12

Prima training voor MvdP. Lang op kop sleuren, diep gaan. Hij is nl. benieuwd hoe het zal gaan met koersen ver over de 200 km. waarbij hele dag hard is gekoerst. Ben er ook benieuwd naar hoewel men al snel naar neigt dat ook dat hem zal lukken.
Werken voor ploegmaten is mooie investering. En vooral mooi dat zijn ploegmaat vandaag kon winnen.

kielabokki 22 februari 2019 om 17:20

Dat is zijn ploegmaat niet, grote connaisseur.

Maar vast niet goed gelezen/begrepen, en jij hebt vast een verklaring aangezien wij niet beter weten.

HSV 22 februari 2019 om 17:29

Roy Jans is zijn ploegmaat en volgens mij bedoeld Doorak dat ook.

kielabokki 22 februari 2019 om 17:34
Quote:
Vooral mooi dat zijn ploegmaat vandaag kon winnen

?

HSV 22 februari 2019 om 17:44

Kiela daar las ik ff overheen..

HSV 22 februari 2019 om 17:45

Had kunnen winnen..
Dat zou het geklopt hebben Doorak

doorak 22 februari 2019 om 18:32

Inderdaad, kon winnen. Vooraf weet ook vdP niet dat hij of ploeggenoot het die dag afmaakt hoewel vdP blijkbaar merkte op eind dat bij hem het op was.
“En vooral mooi dat zijn ploegmaat kans krijgt om te winnen.” Zou duidelijker geweest zijn.

Kielabokki, u ziet veel spoken maar daar hebben trollen meer last van. Zoals artikel waarin je meent een godwin te zien mbt hematocriet etc. Blijkt dat je daar weer fout zat. Schreef daar juist wel over onder artikel over Ibai Salas en Jaome Roson.
U bent nogal obsessief in pogen ergens te mogen vingerwijzen en telkens ernaast, beetje puberaal internet gedrag niet.
Blijkt tevens uit de aanname nachtbraker terwijl wat ik eerder schreef in andere tijdszone zat. tjonge jonge….

kielabokki 22 februari 2019 om 19:18

Sure Doorak. Dit noemen ze nou proberen recht te lullen wat krom is.

Ik gebruikte zelf de Godwin omdat bij Armstrong dat gerust kan. Je opmerking over gelijke wapens is gewoon niet waar, maar wel een veel gebruikte dooddoener.
EPO zorgde voor oneerlijke verschillen door die maximale hematocrietwaarde. Effectief tot in de dubbele procenten tov anderen. Daarom moesten ze Riis wakker maken en zag je mensen met de bouw van een klassieke renner opeens klassementen in grote ronden bevechten. Zou nu nooit meer kunnen. Dus idd. daadwerkelijk ook nog eens een ander soort doping (iets dat ik op zich niet bedoelde).

Verder ben jij degene die anderen de maat neemt vanaf het moment dat je bent binnen komen wandelen hier, maar andersom ben je niet zo gediend van tegengas dus? Pure inhoud hoor, kom maar op.

Tot slot, de nachtbraker-passage was een handreiking van de ene nachtbraker naar de andere, om in normale toon een herstart te kunnen maken. Maar kennelijk aan dovemansoren besteed.

Fijne ochtend!

doorak 23 februari 2019 om 00:57

Tegengas is prima. Bokki.

Alleen moet je wel met zaken komen die kloppen en niet als een puber je gram proberen te halen omdat je soms onzinnige zaken meld.

Blijkt wederom dat je ernaast zit met je epo conclusie omdat ik dat zelf al eerder heb aangegeven in topic over schorsing Jamie Roson.
Uiteraard heb jij dat niet gelezen want is nogal uitvoerig behandeld omdat ik niet zo ongenuanceerd hier tekeer ga. Dat je met hetzelfde verhaal weer komt terwijl ik juist aantal zaken mbt bloedpaspoort en hematocriet had aangeven, en juist ook datgene wat je nu hier probeert voor te houden. Is nu al 4e keer of zo en steeds driester worden je reacties. Is nu al 4e keer of zo en steeds driester worden je reacties.
Te triest voor woorden.

Hoe obsessief moet je zijn om dat vol te houden terwijl iedereen dat artikel van Jaime Roson kan lezen en wat eronder staat waar ik juist dat omschrijf, bedoel waar jij mee aankomt zetten.
Overigens is het niet alleen Epo maar ook Cera en Aranesp. En er zijn nog meer middelen om hematocriet te beïnvloeden. Nog niet te spreken van middelen die niet op een lijst staan die juist zorgen voor een minimaal (heeft al redelijk effect) verbeterd “aanhechten” van zuurstofcellen aan de hemoglobine. Plus mogelijkheid om een effectievere verbranding ofwel omzetting naar energie te verkrijgen in de mitochondriën. Effect is hetzelfde maar bloed wordt er niet dikker van.
Buiten dat gaf ik al eerder aan in topic schorsing dat juist lieden met redelijk vermogen maar nog enige reserve in hematocrietwaarde, dat deze vermist vals spelen of hoogtestage voordeel uit die regel kunnen halen.
Nogmaals te triest voor woorden. Komt met een betoog en verwijt dat ik dat mbt hematocriet etc compleet mis terwijl ik het net paar dagen geleden uitvoerig aangaf.

kielabokki 23 februari 2019 om 01:55

Wow. Gewoon wow.

FDJ 23 februari 2019 om 07:30

@doorak ”
Nogmaals te triest voor woorden. Komt met een betoog en verwijt dat ik dat mbt hematocriet etc compleet mis terwijl ik het net paar dagen geleden uitvoerig aangaf.”

Als je later je reacties aanpast heb je altijd gelijk. Tot 2 keer toe een zin herhalen achter elkaar getuigt nu ook niet van nuchter reageren. Al zal die zo ook gewijzigd worden. Volgens mij valt bij jou het kwartje echt niet he dat je door je manier van reageren geen discussie krijgt, maar slechts ergernis opwekt.

kielabokki 23 februari 2019 om 08:51

Nee joh. Monologen afvuren blijft het bij.

Romāns Vainšteins 23 februari 2019 om 19:57

Hij lult als een SKY-advocaat, lekker lang en ingewikkeld.

doorak 24 februari 2019 om 01:11

Je mag van alles beweren. al de mannetjes die graag azijndrinken maar als je het eea gelezen hebt onder topic Jaime Roson blijkt daar uit dat het klopt hetgeen ik aangaf op de obsessie van Kielabokkie.
Van alles beweren dat ik eea vergeet of verkeerd aangeef en dan met punten komen die ik juist daar al heb aangegeven. Tja verweer van en FDJ zegt meer over de lange tenen dan over inhoud.
Schrijffouten inderdaad een keer aangepast, dat wel.

Headlines

Materiaalzone

Populair