‘Bahrain Merida aast op Damiano Caruso, Pellizotti wordt ploegleider’

‘Bahrain Merida aast op Damiano Caruso, Pellizotti wordt ploegleider’

foto: Sirotti

zaterdag 30 juni 2018 om 11:40

In de wandelgangen wordt er druk gespeculeerd over mogelijke transfers. De Telegraaf meldt vandaag dat Mike Teunissen op weg is naar LottoNL-Jumbo. Het Italiaanse Gazzetta Dello Sport laat weten dat Damiano Caruso wellicht het zinkende BMC-schip verlaat voor Bahrain Merida. Franco Pellizotti – nu nog actief als renner bij de Arabische ploeg – zou vanaf 2019 dan weer in de volgwagen stappen als ploegleider.

Volgens de Italiaanse sportkrant is de kans aanwezig dat Caruso eieren voor zijn geld kiest, nu de toekomst van BMC nog altijd onzeker is. Woensdag wist Het Nieuwsblad nog met zekerheid te melden dat er een doorstart van de Amerikaanse ploeg in de maak is, met Marc Biver als nieuwe teammanager.

Gisteren liet de 66-jarige Luxemburger echter weten bezig te zijn met de oprichting van een eigen wielerploeg. “Dit team heeft absoluut niets te maken met het huidige BMC-team. Het is niet de opvolger. Ik weet niet hoe het gaat met BMC. Dat is niet meer mijn probleem”, waren zijn duidelijke woorden.

Mocht Caruso kiezen voor een overstap naar Bahrain Merida, dan bouwt prins Nasser bin Hamad Al Khalifa verder aan zijn sterrenformatie. De 30-jarige klimmer – die vanaf komende week Richie Porte moet bijstaan in zijn jacht op Tourwinst – eindigde dit seizoen nog als tweede in Tirreno-Adriatico. In het Critérium du Dauphiné stak hij met een vijfde plaats eveneens zijn neus aan het venster.

‘Pellizotti verruilt fiets voor ploegleiderswagen’
Volgens La Gazzetta Dello Sport zal Caruso – mocht hij kiezen voor Bahrain Merida – niet meer koersen met landgenoot Franco Pellizotti. De verwachting is dat ervaren klimmer aan het einde van het seizoen een punt zet achter zijn loopbaan, maar aan de ploeg verbonden zal blijven als ploegleider.

De 40-jarige Pellizotti begon zijn carrière in 2001 bij Alessio. Na enkele seizoenen maakte hij de overstap naar Liquigas. In dienst van de groene brigade eindigde hij vijfmaal bij de eerste tien van de Giro d’Italia, met als hoogtepunt een derde plaats in 2009. In datzelfde jaar wist hij ook de bolletjestrui te grijpen in de Tour de France.

In 2010 werd de Italiaan echter op non-actief gesteld vanwege afwijkende bloedwaarden in zijn bloedpaspoort. Hij werd uiteindelijk voor twee jaar geschorst, waarop zijn in 2009 behaalde resultaten werden geschrapt. In 2012 maakte hij zijn comeback bij Androni Giocattoli. Na vijf jaar bij de ProContinentale formatie maakte hij de overstap naar Bahrain Merida, waar hij een belangrijke rol vervulde als meesterknecht voor Vincenzo Nibali.

Dit artikel delen:

13 Reacties

LutsenkoFan 30 juni 2018 om 12:15

Altijd een goede renner geweest. Zou een flinke versterking zijn, al verwacht ik ook dat dit de laatste keer is dat Nibali voor Tour(winst) kandidaat in aanmerking komt.

jdijkhof 30 juni 2018 om 12:36

Prima aankoop voor Bahrain-Merida
Zal daar op een gegeven moment het Italiaans boegbeeld worden, Nibali en Pozzovivo zitten al aardig op leeftijd

Verweggistan 30 juni 2018 om 13:02

Bij Bahrain hebben ze er aardig wat op leeftijd, naast Pellizotti ook nog Bozic (38), Gasparotto, Pozzovivo, Sivtsov (36) en Visconti (35). Die laatste schijnt nog een paar jaar kopman te willen zijn bij Wilier. Ook Arashiro en Haussler al 34.

Samlambeej 30 juni 2018 om 13:10

Die kopen uitstekend in.

jooprioolpijp 30 juni 2018 om 14:54

prima inkopen? ik noem dit eerder visieloos bewezen krachten inkopen. Ik heb een paar jaar geleden een grafiekje gezien van het verband tussen behaalde UCI punten oid en het ploegbudget, en het zou me niet verbazen als Bahrain (nu 8e op UCI, 10e op PCS) flink onder het gemiddelde verband tussen punten en poen zit. Kent iemand wellicht zo'n plaatje voor dit (of vorig) jaar?

Edit: met 29.3 jaar is Bahrain ook het team met de hoogste gemiddelde leeftijd in de WT. Past hij met z'n 30 lentes prima tussen. #scouting #talentontwikkeling

Mwielerfan 30 juni 2018 om 15:07

Caruso zie ik niet meer groeien op zn 30 ste. Denk als alles goed zit dat hij wel 5-10 kan rijden in grote ronde. Iig giro en vuelta.

Nibs 30 juni 2018 om 15:30

@joop mooie uitleg maar stoelt op niets. Bahrain zit op het gemmidelde wat budget betreft.
Zo een 17 a 18 mlj euro al zou daar nu wat bijkomen.
Ploeg heeft reeds 2 monumenten binnen een giro podium en normaal gezien een vuelta win.
De ploeg zit nu pas in haar tweede jaar en de teller staat nu op 15 overwinningen in 2018 dacht ik.
Ploeg zit nog in de ontwikkelingsfase die nibali nu hier voor zijn rekening neemt.
Uw redenering slaat op bmc of mss nog beter uae als je het mij vraagt.

Samlambeej 30 juni 2018 om 16:57

@Nibs juist ja
@jooprioolpijp
met Tratnik en Caruso(ideale schaduwkopman) haal je geen gearriveerde zakkenvullers binnen maar gasten met honger die heel goed klimmen en een heel goede ploegentijdrit kunne rijden. Pozzovivo rijdt voor Nibali en met Dennis koop je ook nog eens 8 overwinningen. Wat die leeftijd betreft: Renners zijn op hun top 26-33. Dan is 29,.. er boenk op.

talent => Mark Padun, Mohorietsje?

IlPirata 30 juni 2018 om 18:46

Caruso is meer een knecht voor nibali lijkt mij.

jooprioolpijp 30 juni 2018 om 19:17

@Nibs
Okee, modaal budget, modale score (volgens UCI/PCS punten), redelijk afhankelijk van één renner. Met BMC en UAE heb ik idd ook helemaal niks/nog minder (behalve de fiets van BMC die ik wel mooi vind)

Mwielerfan 30 juni 2018 om 19:44

Haaldde je niet uae en bahrein door elkaar? Doe ik ook regelmatig

Laatste man 1 juli 2018 om 00:23

Nog wat oude krijgers van Liquigas bitte!

Nibs 1 juli 2018 om 01:08

Was toch een ferme ploeg liquigas en heb er eerlijk gezegd een beetje heimwee naar..

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair