Anna van der Breggen van haar fiets geduwd door Japanse bewaker
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
dinsdag 27 juli 2021 om 10:11

Anna van der Breggen van haar fiets geduwd door Japanse bewaker

Anna van der Breggen is op het circuit Fuji Speedway door Japanse officials van de fiets geduwd toen zij samen met Annemiek van Vleuten een laatste training voor de olympische tijdrit wilde doen. Van der Breggen raakte hierdoor even uit evenwicht. Ze kon direct haar training gewoon vervolgen.

Waarschijnlijk had de official niet in de gaten dat de Nederlandse vrouwen deelnemers aan de olympische tijdrit zijn. De Japanners boden vervolgens tientallen malen hun excuses aan de Nederlandse aan. Het voorval heeft gelukkig geen gevolgen voor de tijdrit van ‘AVDB’.

De Japanse wielercoach Kyosuke Takei liet aan WielerFlits weten: “Iedereen moest stoppen door een fout van de organisator. En in het tumult met de bewakers, werd Anna bedreigd en omvergeworpen…”

Van der Breggen is de heersende wereldkampioene tijdrijden en veroverde vijf jaar geleden de bronzen medaille op de tijdrit tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro 2016.

Incidenten in Tokio
Het is het zoveelste voorval met de Nederlandse wielrenners tijdens Tokyo2020. Eerst was er Annemiek van Vleuten die dacht dat ze de olympische titel had veroverd in de wegwedstrijd, maar niet in de gaten had dat dat de Oostenrijkse Anna Kiesenhofer nog niet achterhaald was.

Vervolgens wist Mathieu van der Poel in de mountainbikewedstrijd bij de hoogste drop niet dat de plank was weg gehaald. En BMX’er Niek Kimmann liep een barst in zijn knieschijf op nadat hij tijdens een training op de baan in botsing kwam met een official die plotseling overstak.

RIDE Magazine
76 Reacties
Sorteer op:
27 juli 2021 10:14
Het zit de fietsers en fietsters niet echt mee. Allerlei incidenten.

Gelukkig voor de official die werd aangereden (niet oplette bij het oversteken van de baan) dat hij bij het BMXen was ingedeeld, en niet toevallig bij het boogschieten.
    27 juli 2021 10:54
    Schijnt dat hij als straf bij het kleiduivenschieten wordt ingezet. Als kleiduif.
    27 juli 2021 22:36
    Die Japanse officials zijn ook verschrikkelijke bangeschijters zeg. Totaal geen inleving in wat een sporter beweegt.
    En, ik ga 't op dit forum niet zeggen, maar denk het wel.
27 juli 2021 10:16
Het houdt niet op...
27 juli 2021 10:18
Aan jananse zijde zijn duidelijk geen profs aan het werk.
    27 juli 2021 10:23
    Dat wordt inderdaad meer en meer duidelijk, bizar.
    27 juli 2021 10:41
    Das toch niet zo gek zonder fietscultuur. Anderzijds nog geen reden om de baan over te stekken en mensen van de fiets te trekken. Van sporters blijf je af, punt uit.
    27 juli 2021 10:42
    Een Olympische Spelen drijft op vrijwilligers. Er zijn daar gewoon 30 Rondes van Vlaanderen aan de gang op 1 dag, in 30 verschillende sporten. Ok, ze moeten uit hun ogen kijken, maar je kan het die mensen niet kwalijk nemen.
    27 juli 2021 10:49
    @ Luca begrijp ik nou goed dat we van jou het de Japanse vrijwilligers niet kwalijk mogen nemen dat ze een vrouw van de fiets trekken?
    27 juli 2021 10:51
    Nu snap je meteen ook waarom Matje zo lang mogelijk thuis wilde blijven.
    27 juli 2021 10:54
    Ze zijn zowel onervaren als hypernerveus al die vrijwilligers. Ik vind vanuit nl een beetje lui ‘dat kan echt niet onprofessioneel!’ burpen nogal decadent. Bovendien is dat geflater en bijzonder gedoe + clowneske randverhalen juist passend bij de OS zoals on-ge-lof-e-lijk-e k$‘t muziek op Eurovision aansluit. Meer van dit!
    27 juli 2021 11:07
    En dus RV, trekken we gewoon mensen van de fiets, en scharen we dat onder de noemer charmant. Want foei, wij Nederlanders klagen en oordelen zo vaak en dat moeten we wat minder doen. Wie denken wij wel dat we zijn zeg.
    #dewereldopzijnkop
    27 juli 2021 11:27
    Een Japanner die het boetekleed aantrekt is nog niet direct schuldig (de cultuur in acht nemend). De ins en outs weten wij niet. Dat Corona en de onzekerheid over de doorgang van de spelen zowel bij organisatie, omkadering én sporters leidt tot kolderieke situaties omdat de scherpte er niet is daar zullen we net zo mee moeten leven als met de lege tribunes.

    Verder hoop ophef voor weinig "Wij werden een eerste keer gecontroleerd. Toen we vervolgens weer dat punt passeerden, wilden we doorrijden maar sprong de bewaking opnieuw voor onze fiets. Veel meer is er niet gebeurd."
    27 juli 2021 11:43
    Ah, het bericht is toch anders, Anna is niet gevallen of geduwd. Al mijn reacties onder dit artikel mogen verder de prullenbak in bij dezen.
27 juli 2021 10:18
Levensgevaarlijk gedrag wel om iemand van de fiets te treken. Hoop niet dat dit normaal is in Japan. Maar volgens mij lijkt het gelukkig allemaal redelijk af te lopen zonder blessures. Toen ik het op Twitter las met de breaking, zag ik het al weer helemaal fout gaan.
27 juli 2021 10:19
Dat filmpje kan wat cirkeltjes, pijltjes en ondertiteling gebruiken. Wie en wat is daar precies te zien?
    27 juli 2021 10:51
    En wat is er überhaupt gebeurd? Eerst was ze van haar fiets getrokken ('BREAKING' zelfs), nu is het ineens van haar fiets geduwd. Actief geduwd? Of wilde ze zich ergens doorheen wurmen en gaven de officials geen ruimte en viel ze daardoor?
    Te veel vragen.
    'Gevallen na incident met officials' is het enige dat vast lijkt te staan.
    27 juli 2021 11:04
    Er is niets te zien, en daar hebben we beelden van.
27 juli 2021 10:21
Waarom zou je ook iemand van haar fiets trekken?

‘So sorry big problem’, klinkt wel soort van karikatuur van een Japanner.
    27 juli 2021 10:25
    edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten
    27 juli 2021 10:53
    Waarschijnlijk is deze man nu zijn zwaard aan het slijpen, schrijft daarna een haiku over cherry blossom en eentje over de vergankelijkheid van het bestaan en pleegt daarna harakiri.
    27 juli 2021 10:55
    edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten
    27 juli 2021 10:57
    Want die schrijven geen haiku's, Romans?
    27 juli 2021 11:30
    Op Neneh na niet nee..
27 juli 2021 10:21
Moerenhout had die training moeten aanmelden.
    27 juli 2021 10:23
    Heeft ie gedaan. Daarom kwamen die mannetjes haar eraf trekken. Dus het is toch zijn schuld.
    27 juli 2021 10:25
    Ja, we moeten Moerenhout ontslaan!!! Dit kan echt niet Koos!!! [/sarcasm off]
27 juli 2021 10:23
Koos had die Japanners niet ingelicht dat zijn renners eraan kwamen?
    27 juli 2021 10:26
    Koos vermomd als Japanner denk ik.
    27 juli 2021 10:56
    De Knegt en Vader hadden het er wel over gehad, maar niet verteld aan de Japanse officials.
27 juli 2021 10:24
Ongelooflijk, wat een hoop slecht nieuws rondom het fietsen.
Is ook een land zonder wielertraditie op de weg, dat speelt misschien nee, dat ze er niet veel van snappen.
    27 juli 2021 10:38
    Als het nu alleen bij het wielrennen was... Op heel veel fronten maken ze kapitale fouten. Heb je die boot van officials gezien bij de start van de triatlon? Of die official die bij Kimmann even de baan over stak?
    27 juli 2021 10:42
    Die boot was inderdaad bizar. Gelukkig is daarbij niemand gekwetst geraakt, maar ideaal voor de concentratie zal dat wel niet geweest zijn.
    27 juli 2021 10:58
    BMX-en geldt niet als fietsen?
    27 juli 2021 11:54
    Het foutjesniveau ligt te hoog. Die boot tussen de zwemmers en de official bij Kimmann zijn echt blamages, de rest gaat meer richting slapstick/onwetendheid/coronazenuwen.
27 juli 2021 10:32
Japanners hebben geluk dat ze dit niet bij Miguel Angel Lopez hebben geflikt, of ze konden nu al enkele begrafenissen regelen.
27 juli 2021 10:32
Heeft Wendy Van Dijk haar Ushi-typetje van onder het stof gehaald om een candid camera programma te maken in Tokyo?
27 juli 2021 10:36
Heeft Anna die Japanner niet in de houdgreep genomen?
27 juli 2021 10:37
Wat een drama organisatie daar, bah
27 juli 2021 10:45
Waarschijnlijk had de official niet in de gaten dat de Nederlandse vrouwen deelnemers aan de olympische tijdrit zijn.

Hoeveel dames rijden er in Japan met een oranje pak aan op een fiets met dichte wielen?

Of ze hebben geluiden gehoord dat het model van Wheely daar vermomd rond rijdt om de boel te saboteren.. Had Koos dat niet kunnen oplossen
    27 juli 2021 11:02
    Tja vdB rijdt met SRAM en dat pikken ze in het thuisland van ShitMano niet. Daarom waren de Japanners zondag ook niet zo scheutig met info ri AvV want ....
    Juist ja Movistar rijdt ook met dat Amerikaanse merk.
    #alswegeencomplottheoriehebbendanverzinnenweereen
27 juli 2021 10:51
Ach ja, waarom ook niet.
27 juli 2021 10:51
Volgens mij is Murphy en heel z’n familie in Tokyo aanwezig…

En ze hebben het op de Nederlanders voorzien
27 juli 2021 10:56
Mooie draad die aantoont dat we nog redelijk ver van hail the world afzitten met ons allen.
    27 juli 2021 10:59
    Applaus voor de morele standaards van Romans. Voor het eerst dat ik hem daarop betrap, maar voor alles een eerste keer.
27 juli 2021 10:59
Ik weet het zeker, we zijn vervloekt.
    27 juli 2021 11:03
    En ook niet heel slim. MvdP en de vrouwenwegwedstrijd had veel met arrogantie en weinig met een vloek te maken.
    27 juli 2021 11:04
    Had werkelijk niets met arrogantie te maken, maar roep lekker door...
    27 juli 2021 11:06
    Madeinstars, ik heb je iedere verklaring al horen afschieten. Waar heeft het volgens jou dan wel mee te maken?
    27 juli 2021 11:15
    Sport, chaos, focus, spanning, foutjes, vlaag van verstandsverbijstering, pech zijn allemaal factoren die meespelen. Je hebt te maken met duizenden dingen in een wedstrijd en beslissingen worden in een honderdste van een seconde gemaakt.

    Ik zie daadwerkelijk niet wat de situatie VdP met arrogantie te maken heeft. Bij de vrouwen kan je nog spreken van het feit dat ze de winnares onderschat hebben, maar om dat nu arrogant te noemen? Zeker omdat naast die onderschatting nog zoveel andere dingen fout gingen die echt niet allemaal de schuld van de Nederlandse ploeg waren.

    Eerlijk gezegd vind ik mensen die het niet halen van een gouden medaille automatisch als een compleet falen beschouwen arroganter dan dat er sprake zou zijn van arrogantie bij de sporters.
    27 juli 2021 11:30
    Geen goud is voor mijn niet automatisch falen. Dat zeg ik ook nergens. Maar zowel MvdP's val als de vrouwenwedstrijd had letterlijk niets met pech te maken. Als er twee man volhouden dat duidelijk gezegd is dat die plank weg zou worden gehaald, en de Roodhoofrjes geven aan dat MvdP nooit echt oplet bij tactische besprekingen dan concludeer ik dat er desinteresse is voor de voorbereiding. Desinteresse is op dat niveau is gewoon een vorm van arrogantie. En de vrouwen dachten het wel even te gaan redden omdat ze zoveel beter zijn dan de rest. Geen enkele zinvolle maatregel treffen om op een onverwachte gebeurtenis, zoals matige informatie, te kunnen reageren is op hun niveau een vorm van mateloze arrogantie. Ik denk overigens sowieso niet dat MvdP zou hebben gewonnen omdat Pidcock op het moment beter is. Pech of arrogantie heeft in dat opzicht sowieso geen rol gespeeld.
    27 juli 2021 11:31
    @madeinstars

    Nou ja, wanneer je spreekt over nobodies terwijl je het wel over collega’s hebt (AvV) dan riekt dat toch aardig naar arrogantie. Wat betreft van der Poel ontgaat het mij ook een beetje wat dit met arrogantie te maken heeft. Te laat afreizen misschien? Zou ik eerder als eigenwijs bestempelen.
27 juli 2021 11:04
Vond het vooral leuk te lezen dat Anna en Annemiek samen aan het trainen waren. Hun relatie is duidelijk niet zo slecht als soms is beweerd.
    27 juli 2021 12:02
    Dat is een mooi nieuwtje voor in de Glossy inderdaad.
27 juli 2021 11:12
De bondscoach zeker vergeten door te geven dat ze kwamen trainen
27 juli 2021 11:17
Bij deze OS helpen slechts Bijbelse uitspraken.
    27 juli 2021 11:32
    Stel daarom voor dat de wielrenners nu dan ook de andere wang toekeren.
27 juli 2021 11:30
Het is niet om de lage medaille spiegel en de gemaakte fouten aan de kant van Team NL, maar ik krijg sterk het idee dat de organisatie van deze spelen ook een beetje een puinhoop is. Officials op het parcours, atleten die in een quarantaine gevangenis zitten.
    27 juli 2021 11:38
    Raar dat je daar voor de rest niemand hoort over klagen
    27 juli 2021 11:42
    Misschien kleuren de teleurstellende resultaten toch een beetje mijn oordeel :) Ik had mijzelf al de vraag gesteld of ik dat oordeel ook zou hebben als VDP en Van Vleuten goud hadden gehaald. Maar het is wel een bizarre situatie met BMX-er Kimmann en dit incident met VDB.
    27 juli 2021 11:48
    Er klagen wel degelijk meer mensen, ook de Amerikanen van wie er mensen in quarantaine zitten bijvoorbeeld. Meeste krijgen wij simpelweg niet mee vanwege onze nederlandse bubbel
    27 juli 2021 12:59
    en dan vergeet je die boot die nog aangemeerd lag zodat de helft van de atleten niet konden starten bij de triathlon, herstart dus
27 juli 2021 11:39
het houdt niet op :(
27 juli 2021 11:42
Dit was het testevent voor de nieuwe Japans-geïnspireerde wielerdiscipline die in Parijs een olympische discipline wordt: fietsjudo
27 juli 2021 11:52
Hebben jullie er nog niet bij stilgestaan dat die official wel eens een vermomde Evenepoel zou kunnen geweest zijn?