Androni-renner Fabio Taborre test positief op doping

maandag 27 juli 2015 om 18:11

Foto: Sirotti

Fabio Taborre (Androni Giocattoli-Sidermec) heeft tijdens een out-of-competition controle positief getest op doping. Er zijn sporen van FG-4592 bij hem gevonden. Dat meldt de UCI.


FG-4592 is een relatief nieuw middel en kan het aantal rode bloedcellen in een lichaam doen stijgen. Het wordt daarom gezien als ‘zuurstof in pilletje’, dat bedoeld is voor mensen met bloedarmoede. Taborre heeft het recht om een B-staal aan te vragen.

Het is voor Androni Giocattoli-Sidermec het tweede dopinggeval in één jaar. Eerder werd Davide Appollonio betrapt op het gebruik van EPO. Volgens de nieuwe UCI-regels moet de Italiaanse formatie voor 15 tot 45 dagen worden geschorst.

De 30-jarige Taborre reed van 2008 tot 2010 al bij Androni en keerde dit seizoen, na een periode bij een aantal andere Italiaanse ploegen, terug bij de formatie van Gianni Savio. Hij werd vorige maand vijftiende op het Italiaans kampioenschap.

Taborre wacht niet alleen een schorsing, maar ook een geldboete. Alle renners van Androni Giocattoli-Sidermec hebben eind vorig jaar een overeenkomst ondertekend met de toezegging om bij een positieve dopingtest honderdduizend euro te betalen.

Dit artikel delen:

55 Reacties

rahimns 27 juli 2015 om 18:14

Moet je hier nog op reageren… het blijft toch een groot probleem in Italie.

aapdedino 27 juli 2015 om 18:16

Wat is FG-4592?

xistnc 27 juli 2015 om 18:17

Zou het een nieuwe of betere test betreffen? Dat vind ik in zulke situaties eigenlijk vooral interessant. De renner in kwestie is uiteraard weer klein bier.

Thoin 27 juli 2015 om 18:17

Eerst Apollonio, nu Taborre, Savio wordt nog rijk met die anti-doping clausule!

BlancoProCycling 27 juli 2015 om 18:19

FG-4592 is een stof die ervoor zorgt dat de natuurlijke EPO-aanmaak wordt gestimuleerd. Androni heeft een zeer groot probleem, gaan 15 tot 45 dagen geschorst worden als ploeg…

aapdedino 27 juli 2015 om 18:19

Dank voor het toevoegen van informatie over het product!

moker 27 juli 2015 om 18:21

Zijn beste resultaat in 2015 was een 15e plaats in de slotrit gan de Ronde van Trentino, laatste zege dateert uit 2012 bij de Ronde van Oostenrijk

Edit: Androni nu uit MPCC?

batchieboy 27 juli 2015 om 18:28

Moeten zulke ploegen niet gewoon opgedoekt worden. Ik vind dat ploegen die twee doping gevallen per jaar hebben opgedoekt moeten worden.

Roberto 27 juli 2015 om 18:29

Hij zal wel Anemie (bloedarmoede) hebben. ;)

de nijs 27 juli 2015 om 18:30

Tja, als je doping moet gebruiken om slechts dit niveau te halen met het risico een monsterlijke boete te betalen zou ik me toch hebben afgevraagd of ik de juiste baan had

Roberto 27 juli 2015 om 18:32

@de nijs
Je zou ook kunnen zeggen: als je op dit niveau al gebruikt, wat moet er op het hoogste niveau dan wel niet gebruikt worden.
Het wielrennen is dus nog lang niet schoon.

NumberSeventeen 27 juli 2015 om 18:35

Verrassend

TeamNL 27 juli 2015 om 18:41

En dat denk ik gelijk terug aan die Italiaanse toeschouwer die naar Froome spuugde. Het is maar goed dat hij niet aan de kant stond bij het Italiaans kampioenschap want dan had hij spuug te kort gehad.

Maar wie was nou de tweede renner die positief testte bij het Ialiaans kampioenschap?

wakkie 27 juli 2015 om 18:42

@roberto
Maar andere sporten ook niet, verre van. Maar die komen nooit in de berichtgevingen.

Roberto 27 juli 2015 om 18:47

@wakkie
Wielerflits hoeft ook niet te berichten over andere sporten. ;)

Afgelopen week toch ook over dopinggevallen in andere sporten gelezen hoor.

De ploeg zou dus ook geschorst zijn.

Christian 27 juli 2015 om 18:49

Hij testte positief tijdens een out of competition controle, dus dit is niet één van de twee renners van het Italiaans kampioenschap. Of hij moet daar toevallig ook betrapt zijn.

Reda schijnt één van die twee renners te zijn. De andere nog onbekend.

EDIT: de link naar de UCI verwijst naar dit nieuwsbericht

el cyclisto 27 juli 2015 om 18:53

Deze ploeg mag denk ik wel verdwijnen, net zoals die andere kleine Italiaanse ploegjes. Ik vertrouw ze nooit!

Kristoffan 27 juli 2015 om 18:57

Yes denkt hij! 200.000 in totaal nu!

albertooo 27 juli 2015 om 19:12

Taborre heeft betere jaren gehad, in 2011 en 2012 was hij een constante factor in het Italiaanse circuit. Goed dat daar in ieder geval wordt gecontroleerd. De rijkere ploegen en coureurs kunnen hun OOC-tijd uitzitten op Tenerife.

west 27 juli 2015 om 19:14

@Roberto 18:32
Ik weet dat dat de gebruikelijke redenatie op Wielerfora is, maar het slaat helemaal nergens op. Net als die "dus" in jouw laatste zin.

Bertvd 27 juli 2015 om 19:17

Je verwacht het niet hè

snellerfietsen 27 juli 2015 om 19:19

Kan zo’n renner 100.000 betalen?

Verweggistan 27 juli 2015 om 19:22

Taborre had in dienst van Acqua e Sapone een paar superseizoenen (in verhouding met de rest) met winst in een paar Italiaanse semiklassiekers. Hij was toen ploegmaat van Di Luca, Garzelli, Marzoli, Reda en de plots verdwenen Ginanni

Roberto 27 juli 2015 om 19:25

@west
Ik weet niet op welke “dus” je doelt, maar dit gaat toch over wielrennen en een betrapte renner? DUS is het wielrennen niet schoon.
Dat concludeerde het CIRC-rapport ook al..

rput 27 juli 2015 om 19:27

Eigenlijk achteraf gezien verbazend weinig dopingnieuws rond de Tour dit jaar. We moesten het doen met indirecte beschuldigingen richting Sky vanuit Franse ‘experts’. Zou dit het jaar met het minste nieuws rond de Tour wbt dopingperikelen zijn geweest?