De twee extra wildcards voor Milaan-San Remo zijn voor Androni Giocattoli-Sidermec en Bardiani CSF Faizanè. Gisteren werd bekend dat de Italiaanse klassieker van zeven renners teruggaat naar zes renners per team, waardoor er ruimte ontstaat voor twee extra teams aan de start. Organisator RCS Sport heeft de twee gelukkige teams nu ook bevestigd.
“De organisatie heeft al in een vroeg stadium aan de UCI gevraagd om twee teams extra uit te nodigen zonder het aantal renners per selectie te verlagen. De UCI heeft dat voorstel afgewezen omdat dit een overschrijding van het rennerslimiet zou betekenen”, zegt wedstrijddirecteur Mauro Vegni in een persbericht.
“Doordat er niet kan worden afgeweken van die regel hebben we een nieuw verzoek ingediend, via de PCC (Professional Cycling Council, red.) om dan het aantal renners per team te reduceren naar zes, om zodoende ruimte te maken voor de twee andere teams. De PCC heeft dat verzoek goedgekeurd waardoor we in staat zijn alle drie de Italiaanse ProTeams aan de start te krijgen.”
Het verzoek van Vegni stuit op behoorlijk wat weerstand bij WorldTour-ploegen. Jumbo-Visma-teammanager Richard Plugge haalde hard uit naar de Italiaanse wedstrijdorganisatie. “Onverantwoordelijke en vanuit sportief oogpunt belachelijke beslissing”, plaatste Plugge op Twitter. “Dat dit verzoek wordt gehonoreerd is voor ons onbegrijpelijke governance op minder dan 14 dagen voor de start.” Het bericht van Plugge werd overigens gedeeld door Patrick Lefevere en Cofidis-manager Cédric Vasseur.
Onverantwoordelijke en vanuit sportief oogpunt belachelijke beslissing. Dat dit verzoek wordt gehonoreerd is voor ons onbegrijpelijke governance op minder dan 14 dagen voor de start. https://t.co/427bdZZyfN
— Richard Plugge (@RichardPlugge) July 29, 2020
In totaal zullen 27 teams aan de start verschijnen. Naast de negentien WorldTour-teams zijn dat onderstaande ProTeams met een wildcard.









10 Reacties
Plugge en co hebben gelijk….
Want de Pro Teams hebben het zeker makkelijk, zeker in deze tijden, om elk jaar genoeg geld op te hoesten? Deze koersen hebben ze nodig, zeker Italiaanse, om toch aantrekkelijk te blijven.
Ik vind het heel netjes wat de RCS hier doet.
Ohja en Plugges mening is altijd uit eigen belang
Niet alleen voor de aantrekkelijkheid van de koers maar denk ook dat het voor deze kleinere ploegen en indirect ook het Italiaanse wielrennen van groot belang is om te overleven. Het is inderdaad laat maar in deze tijden is het juist goed om niet te star aan regels vast te houden.
Zij betalen de dure WT licentie, zien de startrechten van hun renners ingeperkt op 1 week voor het eerste monument in dit toch al bizarre jaar, daar mogen zij over klagen….
Wielrennen zoals het bedoeld is, mooi wat extra landgenoten aan de start.
Daarnaast meteen een leuke test of een rennertje minder al wat meer koerschaos oplevert.
Waarom Gazprom toch steeds voor Italiaanse koersen uitgenodigd blijft worden is mij toch ook een raadsel.
Zal vast iets met centjes te maken hebben. ;-)
Ik sluit mij aan bij Plugge. ik denk dat hij er geen probleem van zou gemaakt hebben moest dit 3 maanden van tevoren beslist zijn maar nu moet elk world tour team een renner ontgoochelen omdat ze met iemand minder moeten rijden.
Toch geen probleem in dit , als het allemaal door kan gaan, overladen programma. Er wordt zo vaak gevallen met blessures tot gevolg dat de Protourteams over een paar weken blij zijn dat ze met minder renners kunnen deel nemen. Tel maar eens op hoeveel renners er na drie dagen trainingskoers in Burgos al weer in de ziekenboeg verblijven.