Andrea Guardini opent Abu Dhabi Tour met zege

donderdag 8 oktober 2015 om 15:24
Andrea Guardini opent Abu Dhabi Tour met zege

Foto: ANSA/ANGELO CARCONI

De openingsrit in de eerste editie van de Abu Dhabi Tour is gewonnen door Andrea Guardini. De renner van Astana won in Madinat Zayed de massasprint door Tom Boonen en Daniele Bennatti te kloppen.

In deze sterk bezette etappekoers door de woestijn wisten tijdens de beginfase Paul Voss (Bora-Argon 18), Songezo Jim (MTN-Qhubeka), William Clarke (Drapac), Francisco Mancebo (Skydive Dubai), Alessandro Bazzana (UnitedHealthcare) en Michael Thompson (WIGGINS) te ontsnappen. De renners hadden onderweg veel last van de extreme hitte en wisten de organisatie ervan te overtuigen om de slotronde te schrappen.

Foto: ANSA/​CLAUDIO PERI

Foto: ANSA/​CLAUDIO PERI

In de kopgroep vielen de renners mede door de hitte één voor één af. Met nog 56 kilometer te gaan liet Mancebo zijn medevluchter Voss achter zich, waarna hij er solo vandoor ging. Op een stuk van veertig kilometer rechtdoor slaagde de Spanjaard er niet in om uit de greep van het peloton te blijven.

Met nog dertig kilometer te gaan werd Mancebo ingerekend, waarna zijn teamgenoot Rafaâ Chtioui het probeerde. De Tunesiër reed een voorsprong van meer dan twee minuten bij elkaar, maar in de slotfase liep deze snel terug. In de slotkilometer kwam alles bij elkaar. Sagan ging de sprint vroeg aan, maar Guardini wist hem te verschalken. De Italiaan boekte daardoor de achtste overwinning van zijn seizoen en mag morgen vertrekken in de leiderstrui.

Foto: ANSA

Foto: ANSA

flag-ae Abu Dhabi Tour (2.1)
Qasr Al Sarab – Madinat Zayed (159,5km)

1. flag-it Andrea Guardini (Astana) in 4u21m11s
2. flag-be Tom Boonen (Etixx-Quick Step)
3. flag-it Daniele Bennati (Tinkoff-Saxo)
4. flag-it Andrea Palini (Skydive Dubai)
5. flag-it Marco Canola (United Healthcare)
6. flag-co Edwin Avila (Colombia)
7. flag-it Elia Viviani (Sky)
8. flag-es José Joaquim Rojas (Movistar)
9. flag-de Michael Schwarzmann (Bora-Argon 18)
10. flag-si Luka Mezgec (Giant-Alpecin)
Volledige uitslag

Dit artikel delen:

25 Reacties

Contador#N.1 8 oktober 2015 om 15:27

Ik had het de vluchter gegunt, sterke gast!

SolerEritrean 8 oktober 2015 om 15:34

Chtioui is ook gewoon den goede renner. Skydive Dubai laat zich zien

Robs234 8 oktober 2015 om 15:35

@redactie Bennati en Boonen andersom

Purito 8 oktober 2015 om 15:41

Ik heb het niet gezien, maar Gaurdini kwam neem ik aan lekker uit het wiel van iemand?

Japsie 8 oktober 2015 om 15:44

Viviani valt me tegen met een zevende stek.
Sagan weggeblazen?

Jaizkibel2008 8 oktober 2015 om 15:50

@Purito Sagan deed inderdaad een perfecte lead-out voor Guardini, de Italiaan was echter wel ruim de snelste.

Netraam 8 oktober 2015 om 15:51

Sagan die reed voor ploeggenoot Bennati neem ik aan? Die laat hier eigenlijk ook wel zien dat ie nog sprints kan rijden…

HoofdIsVrij 8 oktober 2015 om 15:52

Sagan kwam te vroeg aan kop en trok vervolgens maar (wellicht onbedoeld) de sprint aan voor Bennati. Guardini gewoon prima getimed, reed zeker niet de snelste sprint.

Iedereen was gesloopt door de hitte, ook tijdens het kopwerk hield niemand het langer dan een paar minuten vol.

miguelon 8 oktober 2015 om 15:53

Zoals Robs zegt, Boonen eindigt voor Bennati

Purito 8 oktober 2015 om 16:40

@Jaizkibel
Thx. Mooi van Sagan dat hij zijn trui op deze wijze showt.

hadock 8 oktober 2015 om 16:50

Waarom laten ze Gaviria niet starten in plaats van Boonen? Is toch een ideale rittenkoers om ervaring op te doen, en ritten mee te pakken, Hij heeft dit jaar nog niet zoveel gereden

Purito 8 oktober 2015 om 16:56

@hadock
Gaviria heeft al sinds GB last van zijn knie. Moet verplicht rusten van de dokter.

Laredoute 8 oktober 2015 om 17:15

Moet dit soort van wangedrocht van wedstrijd de internationalisering van de wielersport voorstellen? Er stonden zelfs geen kamelen in de woestijn!

HoofdIsVrij 8 oktober 2015 om 17:28

De rit was wel 100x beter in beeld gebracht dan het afgelopen WK. Wat dat betreft een pluim voor de organisatie (ASO).

Tinkerbell 8 oktober 2015 om 17:39

@Hoofdisvrij
Volgens mij wordt de Abu Dhabi Tour georganiseerd door RCS en niet de ASO..

TeamNL 8 oktober 2015 om 17:40

Zelfs hier kan Kittel het peloton niet bijhouden?

vlek 8 oktober 2015 om 17:45

Kittel was de laatste man voor Mezgec. Gaf wat voor de laatste kilometer van de kop van het peloton af. Dumoulin kwam daarna nog vanuit de achtergrond naar voren, maar heb hem en Mezgec verder niet meer gezien.

Boum05 8 oktober 2015 om 19:08

Ik ben geschrokken van Kittel, deze man komt niet meer vooruit in de sprint.
Hij trok de sprint aan voor Mezgec , maar hij komt helemaal niet meet vooruit.
Ik ben benieuwd voor het seizoen 2016, dat zal ook zo voor hem voorbij zijn,
want ik zie hem niet meer terugkomen op zijn oude niveau

Romāns Vainšteins 8 oktober 2015 om 19:33

Zullen we anders eens ophouden met schrikken van Kittel? Lekker voorbereiden op volgend seizoen en dan alle criticasters de mond snoeren zou ik zeggen. Ik zie hem wel degelijk op niveau terugkomen en zeker met frisse moed in een fris team.

ProfrondeZevenbergen 8 oktober 2015 om 19:34

Palini vierde. Die jongen kan sprinten, maar zit in de verkeerde ploeg. Misschien kan hij terug naar zijn oude ploeg?

Koel 8 oktober 2015 om 19:51

Kittel wel gefinisht , dat is een trendbreuk….

Rosanero 8 oktober 2015 om 22:17

Er kijken hier opvallend veel mensen koers die de koers niet kunnen lezen. Kittels prestaties hier serieus nemen gaat echt ontzettend ver en denken dat Sagan de sprint voor zichzelf reed ook.

TotSinas 8 oktober 2015 om 23:36

Kittel is basta, jammer om te moeten concluderen. Deze man gaat het niet trekken ben ik bang

girardengo 9 oktober 2015 om 00:34

@TotSinas
Hij heeft de schijn tegen, maar ik zou toch nog even tot het volgende seizoen wachten voor een definitieve conclusie.

JohanP 9 oktober 2015 om 09:57

Kijk, er stond toch echt een plukje mensen bij de finish. In de woestijn echter waren zelfs de kamelen gevlucht naar beschaduwde oorden. Deze ronde voegt echt niets toe aan het wielercircuit.

Headlines

Materiaalzone

Populair