André Greipel verrast met transfer naar Israel Cycling Academy

dinsdag 5 november 2019 om 16:04
André Greipel verrast met transfer naar Israel Cycling Academy

foto: Cor Vos

André Greipel rijdt in 2020 voor Israel Cycling Academy. Dat heeft de Duitse sprinter bekendgemaakt op social media. Hij keert door zijn transfer terug op WorldTour-niveau, nadat hij afgelopen seizoen koerste voor Arkéa-Samsic. Bij de Franse ploeg werd Greipels contract na een jaar verbroken.


Eerder kwam naar buiten dat Greipel in de belangstelling stond van Corendon-Circus en Wallonie-Bruxelles. De inmiddels 37-jarige Duitser tekent voor één seizoen bij Israel Cycling Academy, dat de licentie van Katusha-Alpecin overneemt en volgend jaar op het hoogste niveau koerst. In december beslist de UCI definitief over die licentie-aanvraag.

Het wordt voor Greipel zijn vierde ploeg in zijn profcarrière. In 2006 werd hij prof bij T-Mobile, dat overging in Columbia. Vervolgens stapte hij in 2011 over naar Omega Pharma-Lotto, het huidige Lotto Soudal. In 2019 deed hij een stap terug naar Arkéa-Samsic, maar daar is hij dus na een seizoen al vertrokken.

Terug in de WorldTour
De ‘Gorilla’ noemt zijn transfer een uitdaging. “Ik kijk er naar uit om weer te presteren op mijn hoogste niveau. Het is een project voor de toekomst, met veel gemotiveerde en getalenteerde renners”, aldus Greipel. “Ik heb het team lang gevolgd en zag de snelle ontwikkeling de laatste jaren. Ik wil daar deel van uitmaken, zeker omdat ik weer kan rijden in de WorldTour.”

“We zijn vereerd dat hij bij onze ploeg komt”, reageert ploegmanager Kjell Carlström. “We zijn ervan overtuigd dat hij weer kan gaan winnen bij ons in 2020, maar bovenal gaat zijn ervaring in de klassiekers en massasprints van pas komen. Zowel voor de andere renners als voor ons management.”

Dit artikel delen:

28 Reacties

Thoin 5 november 2019 om 16:11

Prachtig voor Greipel dat hij nog een ploeg heeft gevonden.
Zal in de klassiekers wel kopman zijn, een goeie P-R zit er nog wel op.
Anderzijds als hij nog voor spurtoverwinningen gaat moeten zorgen is er toch een probleem bij die ploeg.
Cimolai kan wel een lastige spurt winnen, maar Raim, Hofstetter en Van Asbroeck zullen toch vooral ereplaatsen sprokkelen.
Wel benieuwd wat er nu met Pollit gaat gebeuren

Vinyakke 5 november 2019 om 16:38

Duurt lang maar had die al eens niet aangegeven mee naar ICA over te stappen?

Scott Sunderland 5 november 2019 om 16:46

Nee. Politt had nog een contract bij Katusha en er is / was een kans dat hij voor Israel Cycling Academy gaat rijden. Maar hij heeft naar eigen zeggen ook een plan B klaarliggen.

HennieK 5 november 2019 om 16:59

@Thoin een goede P-R? Parijs-Roubaix? Omdat hij een keertje 7e was in 2017? Verder kan ik me de laatste paar jaren geen top 20 van hem herinneren. Al gun ik het hem van harte, mooie vent.

Vinyakke 5 november 2019 om 17:38

Het wil niet zeggen dat als je hem niet kort terugvindt in de uitslag hij een slechte editie heeft gereden. Ik kan me ook enkele sterke P-R’s Van hem herinneren waarin hij al vroeg anticipeert en bijgevolg ook wordt overruled.

HennieK 6 november 2019 om 15:38

@Vinyakke: Als je de eisen zo laag legt, dan zit er ook nog wel een goede bergetappe in de tour voor hem in, daar laat hij zich ook wel eens verrassend zien zonder resultaat.

west 5 november 2019 om 16:19

Dimension Data/NTT kan weer gerust adem halen. Op deze manier gaan ze mooi geen laatste worden in de World Tour!

Groningen 5 november 2019 om 19:15

Haha, bijna verrassend dat hij daar niet getekend heeft inderdaad

Vinyakke 5 november 2019 om 16:38

Zo begint ICA steeds meer op het vreemdelingenlegioen van CCC anno 2019 te lijken met overrijpe kopmannen, net-niet renners en nog enkele nooit niet renners. Het zal wel aan het groeiproces liggen zeker? Want CCC heeft zich naar mijn inziens sterk versterkt dit jaar, misschien kan ICA in zijn tweede transferperiode ook meer uitrichten!

Derierre de la course 5 november 2019 om 16:45

Inderdaad je moet ergens beginnen. Daarnaast kwamen ze natuurlijk erg laat op de transfermarkt.

Scott Sunderland 5 november 2019 om 16:43

Ja leuk voor Greipel, maar ondertussen nog onbekend of Nils Politt hier effectief gaat rijden. En Navarro, Battaglin, Zabel etc. En hoe zit het met mannen die al voor Israel Cycling Academy rijden zoals Sbaragli, Boivin, Earle en Van Winden ?

Thoin 5 november 2019 om 16:48

Van Winden had al aangegeven andere oorden te moeten opzoeken..

tvm 5 november 2019 om 16:52

Ik wist niet dat ze daar nog een ploegleider nodig hadden..

Thoin 5 november 2019 om 16:56

@redactie

Hij reed in 2005 al voor Wiesenhof.
Hij reed dus voor vijf ploegen: Wiesenhof, T-Mobile (HTC), Lotto, Arkea en nu voor ICA

Titaantje 5 november 2019 om 16:59

Zeker een verrassende transfer. Denk niet dat Greipel nog veel kan brengen qua resultaten, maar wel qua ervaring en uitstraling.

Gebruikersnaam 5 november 2019 om 17:17

Toch jammer dat Sbaragli en Minali (nog) niet blijven, anders konden ze met Greipel, Raim, Barbier, Hofstetter, Zabel, Van Asbroek, Vahtra, Cimolai, Sbaragli en Minali netjes met 10 naast elkaar sprinten.

Scott Sunderland 5 november 2019 om 17:21

Zabel is ook nog niet bevestigd bij Israel Cycling Academy.

Grobbel 5 november 2019 om 19:08

Iemand moet zevende tot en met zestiende worden. ;)

hartstikkebedankt 5 november 2019 om 18:04

Had toch eerder Sbaragli en Minali verlengd dan in zee gaan met dit icoon

Scott Sunderland 5 november 2019 om 22:39

Sbaragli heeft ook al jaren niets meer gewonnen dus dat maakt Greipel tot een waardige opvolger…

Samlambeej 5 november 2019 om 18:08

Zou Modolo al z’n CV’tje hebbe gestuurd? Slaat nergens op, al die C-sprinters. Konden ze dan niet 1 hele goeie aantrekken?

Dolledriesoldebroek 5 november 2019 om 18:53

Je zult toch zeggen dat je op een gegeven moment sprinters genoeg hebt…

Stephan 5 november 2019 om 19:28

Israël cycling ACADEMY!

Is dit nou een opleidingsploeg of een bejaardenhuis

Scott Sunderland 5 november 2019 om 22:28

Als je ziet welke 18 renners er nu echt vast liggen bij Israel Cycling Academy, dan is dat niet heel erg indrukwekkend op papier voor een WT ploeg. Wat dat betreft lijkt het nog wel meer een behoorlijke PCT ploeg.

john 6 november 2019 om 10:41

Dus er is in principe nog plek voor 9 renners,of moeten WT ploegen er geen 27 renners hebben

wielrenner 6 november 2019 om 06:57

Vereerd dat hij komt, tsja en weer terugkomen op het hoogste niveau. Leuke praatjes, eerst maar eens zien.

Laatste man 6 november 2019 om 09:44

Ik kijk er naar uit om weer te presteren op mijn hoogste niveau. Het is een project voor de toekomst, met veel gemotiveerde en getalenteerde renners”, aldus Greipel. “Ik heb het team lang gevolgd en zag de snelle ontwikkeling de laatste jaren. Ik wil daar deel van uitmaken, zeker omdat ik weer kan rijden in de WorldTour.”

Beetje potsierlijk altijd dit soort teksten. Snelle ontwikkeling, team lang gevolgd, ontwikkeling jonge renners..

havana 6 november 2019 om 09:48

Zou wel eens te maken kunnen hebben met een nieuwe frameleverancier van het team… Lijkt mij heel sterk dat een klein merk als DeRosa mee gaat naar de Worldtour.