Amund Grøndahl Jansen rijdt in 2021 voor Mitchelton-Scott. De 26-jarige Noor maakte in 2017 zijn profdebuut bij (toen nog) LottoNL-Jumbo, maar hij trekt de deur bij Jumbo-Visma nu dus achter zich dicht.
De Noorse kampioen op de weg van 2019 was de laatste jaren een vast onderdeel in de trein van Dylan Groenewegen en ook in de klassiekers stond hij zijn mannetje. Vorig jaar boekte hij naast het Noors kampioenschap ook een ritzege in de ZLM Tour. AGJ reed de laatste twee jaren tevens de Tour de France met de Nederlandse formatie. Jumbo-Visma wilde graag met hem door, maar kon financieel niet opboksen tegen aanbiedingen van andere ploegen.
Kapers op de kust

Grondahl Jansen (uiterst rechts) rijdt nu met de Jumboys de Tour – foto: Cor Vos
Naar verluidt kon Grøndahl Jansen kiezen uit zes voorstellen, waaronder in ieder geval NTT Pro Cycling en Movistar. De Spaanse formatie zou zelfs de eerste geweest zijn die hem een aanbieding deed. Movistar bouwt achter de schermen aan een gloednieuwe klassiekerkern. De Noor zou samen met Iván García het kopmanschap gaan delen. AGJ had zich waarschijnlijk ook snel aangepast; hij is meertalig en spreekt onder andere vloeiend Spaans.
Ook UAE-Emirates zou in de markt zijn geweest, maar zijn keuze is volgens het Noorse TV2 gevallen op Mitchelton-Scott. Dat werd ook aan WielerFlits bevestigd. Bij Jumbo-Visma was hij na Wout van Aert en Mike Teunissen derde viool in de klassiekerkern. Bij de Australische formatie zal hij in een aantal Vlaamse klassiekers zijn eigen kans kunnen gaan. Daarnaast kan hij een belangrijke pion zijn in een sprinttrein van Michael Matthews. Dat was Grøndahl Jansen bij de Nederlandse ploeg ook voor boezemvriend Dylan Groenewegen.
28 Reacties
Boezemvriend? Zijn Dylan en Amund zo dik met elkaar? Lijken me totaal verschillende types
Jammer voor TJV. Echt een sterke renner. Hoop dat hij paar mooie prijzen gaat rijden.
Groot gelijk. Zou de volgende jaren nooit aan de bak gekomen zijn bij Jumbo.
Mooi duo met Matthews, maar zal dan toch het kopmansschap moeten delen. Nu is dat in de Vlaamse wedstrijden vaak beter dan alleen kopman zijn om op te kunnen boksen tegen QS en anderen.
Misschien kan Movistar taco voor de klassieke kern oppikken.
Roelandts en co houden meer van rijsttaartjes, heb ik gehoord.
“Jumbo-Visma wilde graag met hem door, maar kon financieel niet opboksen tegen aanbiedingen van andere ploegen.” Yeah right het was bijna gedaan met Mitchelton-Scott.
Maar die zijn Yates kwijt
Ja, dit past niet helemaal in je verhaal van Jumbo met het ongelimiteerde budget, dus klopt het niet.
Ongelimiteerd? Dat heb ik nooit gezegd. Andermans worden overdrijven… t t t…
Dit is toch opmerkelijk.
Jammer voor TJV. Michelton krijgt nou wel weer een leuk team.
Leuke ruil met affini. Zelfde kaliber.
Er zal aan meer renners van TJV getrokken worden de komende tijd…
Reken maar. Dumoulin is de grootverdiener, maar die doet natuurlijk waarvoor hij aangenomen is, de TdF winnen….!
Jansen had in mjn ogen toch meer potentie dan Mike Teunissen. Maar goed, het land van oorsprong van de sponsor is ook belangrijk.
Visma is een Noorse sponsor, dus dat is dan wel raar dat ze hem laten gaan.
Impey ,Adam Yates en Haig waren 3 duurdere renners bij MTS.
Matthews en AGJ voor hen in de plaats.Tijdens coronacrisis had MTS het moeilijk maar budget blijft voor 2021 en 2022 gelijk.Dus daarom deze aankopen mogelijk.
Met 4 uit en 3 erbij en de rest blijft is de kern voor 2021 klaar.
Wat zegt dit mbt. financiële mogelijkheden voor verlengen van Van Aert, Kuss, Bennet etc. Moeten we ons zorgen maken dat teams zoals
Ineos en UAE dit soort mannen kapen?
Met Van Aert in de ploeg heb je Groenewegen en Jansen niet per se nodig. Als ze dit jaar een of meer GT’s winnen, zullen ze de klimkern absoluut willen en kunnen houden. Kuss en Bennett zullen ze kunnen en willen houden nu ze die DePlus kwijtraken.
Ik hoop dat zij allen kunnen en willen blijven, maar ik vrees ervoor. Hopelijk eerdaags al het bericht dag het contract van Wout wordt verlengd.
Dit zegt dat JV niet zoveel wilde betalen als MTS. Aangezien Grondahl Jansen bij JV een knecht is met af en toe een vrije rol en bij MTS een kopman is. Zegt niks over wat JV wil betalen voor haar eigen kopmannen.
Er zal aan renners getrokken worden, maar TJV zit ook niet bepaald zonder centjes. Mede door de recente prestaties. Daarnaast zal een ‘ja’ van goede versterking voor komend seizoen gemakkelijker worden. Veel renners zullen graag instappen.
Blijft zo weinig steun over voor van Aert
Zo gehecht is ie aan z’n Bianchi.
Begrijpelijke keus, maar Movistar en UAE waren ook geen gekke opties. Ik ben iets diepgaander benieuwd naar waarom Amund voor Mitchelton is gegaan. Boden ze zoveel meer dan de rest?
Ik denk dat hij minder latino bloed heeft dan onze Annemiek
Grondahl was het dus duidelijk niet eens met het ploegbeleid en wil voor eigen kans gaan.
Gezien de budgettaire problemen van Mitchelton kiest hij niet voor het grote geld maar sportieve ambitie.
De ploeg staat in de wereld bekend om een goed opleidingskader.