Amstel Gold Race aast op start Mathieu van der Poel

dinsdag 27 november 2018 om 11:50
Amstel Gold Race aast op start Mathieu van der Poel

foto: PhotoPress.be

Leo van Vliet heeft te kennen gegeven dat de Amstel Gold Race een wildcard klaar heeft liggen voor Corendon-Circus. De Amstel Gold Race-directeur laat aan het AD weten dat de Nederlands kampioen op de weg meer dan open staat: “Als Mathieu de Amstel echt wil rijden, nodig ik hem uit. En als Mathieu rijdt, dan zal hij er vol voor gaan. Hij komt niet om rond te kijken.”


Corendon-Circus denkt dat de Amstel Gold Race Van der Poel beter ligt dan een koers als Parijs-Roubaix. “Een wedstrijd als Parijs-Roubaix is toch voor de zware motoren. Wij denken dat de Amstel Gold Race Mathieu beter zou liggen op dit moment. Daar hebben wij het ook met hem over gehad”, laat Philip Roodhooft weten.

Dit artikel delen:

38 Reacties

Taliesin 27 november 2018 om 12:03

Dat zou heel interessant zijn.
Nu Tommeke ook nog.

Kruisberg 27 november 2018 om 12:49

Waarom dat ‘tommeke’? Verkracht de taal niet en noem hem gewoon tom. Dat ‘meke’ erachter is echt niet nodig hoor. Dit is de nederlandse site.

Admirals 27 november 2018 om 12:55

@Kruisberg

Wauw…rustig aan joh!

Zelf dan ook hoofdletters gebruiken he;)

Maillot à Pois 27 november 2018 om 13:49

@Kruisberg

Mag ‘Matje’ wel? ;-)

Pietspeed 27 november 2018 om 14:42

Goed bezig Leo!

Schollekop 27 november 2018 om 23:02

Inderdaad. Na Poeleke ook nog Tommeke zou voor Leoke een geweldig resultaat zijn!

BVG 28 november 2018 om 09:25

@Kruisberg

Jezus, wat een zuurpruim… Jij bent vast gezellig op feestjes.

henk van ingrid 27 november 2018 om 12:17

Goed idee Leo

KnightBiker 27 november 2018 om 12:20

Is Mathieu niet 1 van de zware motoren? Al zou al het explosive op en af weer van de Amstel inderdaad goed moeten passen. (Als er geen wildcard komt voor Paris-Roubaix, is Het een goed alternatief)

Mwielerfan 28 november 2018 om 07:51

Na 250km heeft hij nog alles te bewijzen…

Wheely 27 november 2018 om 12:41

Poelflits!

Dit is inderdaad een prima koers voor ons Matje.

52voor11achter 27 november 2018 om 12:45

Mooi, en ook hier in de driekleur!

achtpuntzes 27 november 2018 om 12:59

Lol

De organisatoren van de voorjaarsklassiekers lopen allemaal te trekken aan nota bene een renner die ze nog nooit gereden heeft ook.

Misschien kunnen ze er wat startgeld tegen aangooien? :p

yo-eddy 27 november 2018 om 14:46

vind ik niet vreemd, was zelfde met van Aert vorig jaar, je hoeft geen kenner te zijn om te zien dat dat “geen gewone” zijn ;)

kampioenvanhetkarakter 27 november 2018 om 13:14

van der Poel zal wel de World Cup MTB willen rijden, waarvan de eerste manche pas 18-19 mei is. Ik vermoed dat hij een maand vantevoren wel wil beginnen met MTB rijden/trainen, dus zouden de voorjaarsklassiekers inclusief zelfs L-B-L moeten kunnen rijden.

Het valt me op dat mensen altijd zeggen dat hij zoveel doet, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar MTB, rijdt hij alleen de Worldcups. Dat zijn 7 wedstrijden en 7 sprintwedstrijden, en ik vermoed dat hij de laatste in Snowshoe niet rijdt. Als hij dan in de zomer wat minder wegwedstrijden rijdt (of wedstrijden alleen in de buurt zoals in Belgie), valt het qua aantal wedstrijd kilometers best mee.

yo-eddy 27 november 2018 om 14:44

Vader Adri zegt altijd dat Mathieu niet veel meer rijdt dan een ander ….. hij wint alleen zo extreem veel dat het lijkt alsof hij meer dagen koerst.

Jean Dumas 27 november 2018 om 19:37

Hij kan het beste een programma Omloop tot E3 rijden, met Strade Bianche, en dan lekker op vakantie tot het MTB-seizoen.

WernerFranke 27 november 2018 om 14:14

Ik vraag me af of hij hier wel kan meedoen met de beste. Bij de jeugd blonk hij uit in dit soort wedstrijden, maar bv vorig jaar in de Artic Race zakte hij er in de enige heuvelrit toch wel door, en zwaardere crossen zoals de Koppenberg en Francochamps zijn ook niet altijd een succes. Anderzijds rijdt hij bv in Gavere wel steevast alles kapot.

yo-eddy 27 november 2018 om 14:41

Koppenberg en Namen heeft hij beiden gewonnen ….. en dat verhaal vd Artic Race of Norway komt ook steeds weer boven, hij had voordat hij moest lossen een zware inspanning geleverd tegen de wind in om een gat dicht te rijden samen met een WT renner (naam even kwijt) maar reken er maar gewoon op dat Mathieu gewoon met de besten mee kan heuvel op. Heb ‘m meerdere keren zien “ontploffen” bergop en dan mag je Valverde heten om zijn wiel te kunnen houden. Het wordt genieten komend voorjaar met van Aert, VdP en van der Hoorn …… van Schip hopelijk ook erbij

Pietspeed 27 november 2018 om 14:53

Of Vdp ooit n ‘echte klimmer’ wordt of mss al is, valt te bezien. Maar een heuvelklassieker als AGR, afgezien van afstand, lijkt m op t lijf geschreven….Is pas 23, en kan nog veel stappen en keuzes maken.

Baik-Baik 27 november 2018 om 15:25

@yo-eddy
Verloor in de MTB wedstrijden vaak ook op de steile beklimmingen.

yo-eddy 27 november 2018 om 17:50

@Baik-Baik de klimmen in de XCO wereldbeker zijn veel steiler dan het klassieker werk en komen elk rondje van 5km weer terug. Daar kan Mathieu zijn kracht niet lekker kwijt.
Kijk ook bijvoorbeeld de XCC race van Val di Sole eens terug waar hij Nino en de rest volledig wegblaast bergop. https://www.redbull.com/ca-en/val-di-sole-short-track

assen 27 november 2018 om 14:42

Ja WernerFranke, ik vrees ook dat de AGR hem minder zal liggen. En vermoed dat er geen race is die hem beter ligt dan PR.

Als hij ze allebei wint vind ik het ook goed. ;-)

Domestique 27 november 2018 om 15:04

Gewoon omdat hij veldrijder is, of heeft van der Poel ook al eens iets laten zien op kasseien? (Niet lullig bedoeld, ik kan het mij gewoon niet herinneren.)

Mathieu Moller 27 november 2018 om 15:32

Hij won vorig jaar Dwars door het Hageland met meerdere onverharde stroken. Ik weet niet precies hoe slecht die stroken zijn, maar het is in ieder geval geen asfalt.

Merlinappa 27 november 2018 om 15:49

Gravel en kasseien is hele andere koek he, en de kasseien in PR zijn weer hele andere koek dan die in Vlaanderen. Ben hoe dan ook benieuwd :)

Merlinappa 27 november 2018 om 15:48

Gezien de explosiviteit die veldrijders vaak beschikken is dit parcours m toch wel op t lijf geschreven hoor. Kijk maar naar het EK.

assen 27 november 2018 om 17:04

Dat lijkt me duidelijk. Stybar, Boom, beiden oudveldrijders, blinken uit in PR.
MvdP deed het ook heel goed op kasseien – zie zijn resultaten in die nazomerse koersjes.

Col du Bramont 27 november 2018 om 17:25

Ik zou zeggen niet doen, anders gaan we een heeeeeel saaie Amstel krijgen en dat willen we niet uiteraard :)!
Dat is de klassieker trouwens (OK met de Ronde) die hem het beste ligt, beter dan PR.

yo-eddy 27 november 2018 om 18:25

Grappig dat er nog steeds mensen zijn die VdP onderschatten ….. geloof mij, de kenners doen dat niet, alle toppers op de weg weten wie VdP is en gaan rekening met hem houden. Ik zag hetzelfde bij de MTB’ers op het mountainbike.nl forum, “wat die veldrijder/racefietser nou op een MTB kwam zoeken” ….. Nino Schurter wist beter en zag hem vanaf het begin als zijn grootste concurrent.

Neem nu maar gewoon aan, OVERAL waar Mathieu start doet hij mee voor de knikkers.

henk van ingrid 27 november 2018 om 18:44

hij is ook een voortreffelijke dammer inderdaad

yo-eddy 27 november 2018 om 18:55

@henk van ingrid ….. “overal waar hij start” ….. heb ‘m nog weinig aan de start van een damwedstrijd gezien …… #begrijpendlezen

Romāns Vainšteins 27 november 2018 om 22:19

Lijkt me toch niet het type voor deze koers.

Het lijkt me een ‘Sagannige’, snel, krachtig, goed op plat en niet te lange heuvels.
Dat Ardennenwerk is toch voor de tengere mannekes onder 70kg.

Maillot à Pois 28 november 2018 om 00:26

Echt Ardennenwerk is de Gold Race nu toch ook niet.
Valgren is overigens ook niet zo heel erg tenger, en Sagan was hier vierde vorig jaar.
Misschien nu nog niet, maar op termijn moet VDP dit zeker ook aankunnen.

Romāns Vainšteins 28 november 2018 om 07:11

Klopt maar nog dan zit er toch wel wat verschil tussen Valgren / Gilbert (ook geen tengere) en vdP. Die laatste zie ik er gewoon niet aan blijven hangen op de Keutenberg maar laten we het gaan zien inderdaad.

Merlinappa 28 november 2018 om 07:35

Hoezo niet? Herinner je je die overwinning in Noorwegen nog? punchy klimmetje van +- een kilometer en hij sprint iedereen zuiver uit het wiel, alsof het amateurs zijn. Dwars door het Hageland zit ook vol met korte steile klimmetjes, drie maal raden wie die won in 2017.. ;) Daarnaast is VdP nog relatief licht voor z’n lengte dus heeft ie meer Watt/kg dan je misschien verwacht.

tendam 28 november 2018 om 11:31

Op dat junioren-WK waar hij won reed hij iedereen uit het wiel op een steile puist. Het langere klimwerk kan hij (nog) niet aan, dat bleek ook wel in Noorwegen, maar de AGR moet nog lukken.

Taliesin 28 november 2018 om 11:21

Die klimmetjes zijn net in zijn voordeel.

Ben ook benieuwd wat er gebeurt in een volledig vlakke race als Parijs Roubaix.
Is natuurlijk lang en zwaar en kan zijn dat hij dat nog niet kan.
Aan de andere kant zie ik hem wel gas geven op die kassei stroken met zijn techniek.
Stybar en Boom doen het net daar heel goed dus je zou zeggen dat Van Aert en Mathieu hier goede kans hebben.