‘Amador zet streep door akkoord met Movistar en tekent bij Team Ineos’

maandag 30 september 2019 om 15:28
‘Amador zet streep door akkoord met Movistar en tekent bij Team Ineos’

foto: Cor Vos

Andrey Amador staat op het punt om Movistar te verlaten voor Team Ineos, meldt Marca. Naar verluidt heeft de Costa Ricaan een streep gezet door een mondeling akkoord voor een contractverlenging tot 2021 bij Movistar. Mogelijk ligt de ruzie tussen Movistar-baas Eusebio Unzué en rennersmakelaar Giuseppe Acquadro ten grondslag aan deze transfer.

Amador – die officieel een aflopend contract heeft bij Movistar – zal in dienst van Team Ineos vooral in dienst koersen van Richard Carapaz, die eerder al de overstap maakte naar de Britse sterrenformatie. De 33-jarige coureur uit Costa Rica staat al zijn hele loopbaan (sinds 2009) onder contract bij de Spaanse ploeg, die destijds nog Caisse d’Epargne heette. In 2012 won hij een Giro-rit en vorig jaar de Klasika Amorebieta.

Het is niet de eerste keer dat een renner van Acquardo een doorlopend contract op zou zeggen voor een transfer. Eerder al stapte Egan Bernal na twee van de vier jaar op bij Androni Giocattoli, weliswaar tegen een transfervergoeding. Vorig jaar was er veel te doen rondom een overstap van Iván Sosa, die al aangekondigd werd door Trek-Segafredo, maar na veel getouwtrek alsnog naar Team Ineos ging.

Dit artikel delen:

43 Reacties

Chris Van Uden 30 september 2019 om 15:29

Movistar wordt zo onderhand de opleidingsploeg van Ineos…

Johnny7 30 september 2019 om 15:41

Oei dit is 1 van de betere ronde knechten die er bestaat. Dit is echt wel een klap voor Movistar zeg!

Chasse_patate 30 september 2019 om 15:44

leegloop bij movistar

leegloper 1 oktober 2019 om 12:48

pssss…

Yeez 30 september 2019 om 15:45

Die makelaar heeft heel wat transfers naar movistar af laten ketsen dit jaar. Knap dat ze daar haar poot stijf houden. Zulke figuren maken de wielerwereld kapot. Allemaal lekker voor het grote geld bij ineos laten tekenen en zelf het geld opstrijken

Witte Trui 30 september 2019 om 15:50

Typische Sky- transferperiode ook dit jaar, maar nu onder de naam Ineos… De teamsamenstelling van Movistar wordt wel wat treurig zo langzamerhand, maar biedt wellicht kansen voor de jongere generatie, zoals ene Valverde.

lathumnees 1 oktober 2019 om 09:04

Hahaha

Franco Ballerini 30 september 2019 om 15:52

Contractbreuk is schering en inslag in het wielrennen tegenwoordig.

Polleke 30 september 2019 om 15:57

Tja…waarom nog contracten tekenen, zodra de wind draait wil men er onderuit…

EddyB1958 30 september 2019 om 16:49

Hangt ervan waar de wind naartoe waait.

VerstandOpNul 30 september 2019 om 21:12

Ja wel bizar! Vorig jaar met Wout van Aert was de eerste keer dat ik hiervan hoorde..

Chaba 30 september 2019 om 16:01

Tja het lijkt allemaal een stuk minder te worden maar met Cataldo erbij toch een goede klimknecht. Als Soler een stap blijft zetten zal hij de man worden die het moet doen samen met Mas. Of zij Quintana, Landa en Carapaz kunnen vervangen betwijfel ik maar met een beetje geluk zal het allemaal zo slecht niet zijn.

Tuubke 30 september 2019 om 16:08

Meesterknecht ter vervanging van Poels, met een hoge bedrijfszekerheid. De perfecte locomotief voor de Ineos-trein.

Rawolf 30 september 2019 om 16:17

Sow dit is een hele goede voor Ineos

Romāns Vainšteins 30 september 2019 om 16:18

Carapaz neemt zijn topknecht mee, een normaal iets binnen de wielrennerij.

Wat Movi betreft zie ik het zo somber nog niet in want Mas heeft misschien een wat minder jaar achter de rug maar heeft het natuurlijk wel helemaal in zich.

lander luypaert 30 september 2019 om 16:32

Mas is 1 renner van de zovele renners binnen Movistar… hij gaat het echt niet allemaal alleen doen.

Kannibaal van Schepdaal 30 september 2019 om 16:36

Mas kan het inderdaad nog niet kwijt zijn, maar als hij naar Movistar is overgestapt omdat hij dan beter ondersteund zou worden in de bergen, dan vraag ik me toch af wie hij als helpers meekrijgt in een grote ronde. Rojas, Pedrero en Cataldo is toch maar matig.

Moet ergens steken dat ze bij Deceuninck nu met Vansevenant, Almeida en Cattaneo mooi een treintje aan het bouwen zijn voor Evenepoel over een jaar of twee.

EddyB1958 30 september 2019 om 16:51

Dat treintje staat nog niet op het spoor.

Johnny7 30 september 2019 om 17:19

Nou wat een mooi treintje, not.

Rawolf 30 september 2019 om 19:40

@Kannibaal, dan doe je Movistar wel tekort. Pedrero lijkt echt een meesterknecht te gaan worden die in grote rondes bij de beste 10-15 kan klimmen.

Andere belangrijke knechten zijn Cataldo waar je altijd op kan rekenen, Carretero die al een hele goede Giro reed in dienst van Carapaz en hij word volgend jaar nog een jaartje beter, SOLER, Verona

Dus dat is nog steeds een topteam maar wel een stuk minder breed op het eerste gezicht, houdt er wel rekening mee dat Movistar nog heel veel renners gaat contracteren.

Die jonge honden van DQS hebben wel wat jaren nodig om daaraan te tippen

Kannibaal van Schepdaal 30 september 2019 om 20:00

Ik wil maar zeggen dat ze bij Deceuninck blijkbaar wel van plan zijn om Evenepoel goed te omringen.

Op termijn natuurlijk, twee van die drie zijn nog piepjong (maar ouder dan Evenepoel zelf). Maar wie weet worden het zelf ook wel kopmannen op termijn, dus willen ze alleen maar op jonge leeftijd knechten om zo bij te leren.

De kwaliteiten van Carretero ken ik eerlijk gezegd niet zo goed, maar Cataldo leek mij vroeger veel beter dus hij lijkt mij een beetje passé. En Soler moet nu echt wel eens kopman gaan spelen. Pedrero is goed maar ik denk niet dat Mas dat in gedachten had als hij naar het grote Movistar trok.

Maar het zou kunnen dat ik te streng ben, dat nieuwe talenten ontbolsteren of ze volgend jaar een hoop Spaanstaligen naar hun team weten te lokken.

Quintana, Landa, Carapaz en Amador verliezen, en over een jaar of twee Valverde. Dat is gans je team op je superknecht (Soler) na. Daar gewoon een kopman (Mas) en een wat oudere knecht (Cataldo) voor in de plaats halen lijkt mij maar heel pover. Een paar overgangsjaren lijken in het verschiet te liggen.

Dat terwijl Evenepoel rustig doorgroeit en volgend jaar misschien een kleine WT-ronde wint en mag proeven van een grote ronde, terwijl Alaphlippe en Jakobsen de grote zeges binnenrijven en Asgreen de stap zet naar wereldtopper in de klassiekers en misschien ook kleine WT-rondes. Dan lijkt Deceuninck mij toch beter bezig.

Titaantje 30 september 2019 om 16:34

Is deze zaakwaarnemer de Mina Raiola van het wielrennen? Lekker renners opnaaien richtign andere ploegen te gaan en zelf de commissies opstrijken. Ik heb er niet zoveel mee.

john 30 september 2019 om 17:01

Inderdaad je haalt me de woorden uit mijn mond, die gast denk ook alleen maar aan zijn geld waar en /of de spelers spelen of bank zitters zijn interesseert die vent niet als zijn vette premie maar klopt

josi 30 september 2019 om 16:39

Verbreekt hij zijn contract of ondertekent hij de contractverlenging niet? Dat zal juridisch (en dus financieel) nogal een verschil maken. Verder natuurlijk een prima versterking voor Ineos, goede klimmer, fantastische daler en kan ook nog eens aardige uit de voeten op het vlakke. Alleen rijdt hij bij Movistar regelmatig vooruit in een kopgroep om dan later zijn kopmannen op te wachten, maar dat is een tactiek die ze bij Ineos niet kennen. Daar wordt het aansluiten in het treintje.

Jean Dumas 30 september 2019 om 16:42

Straks Dennis ook nog naar Ineos. Dat wordt brommeren voor Bernal.

ebl 30 september 2019 om 17:06

ik zal wel een azijnzeiker zijn, maar kan iemand die Acquardo op z`n plek zetten? die knakker vermoord het kneuterige in de wielersport eigenhandig voor eigen gewin… Wat een eikel is dat zeg

ThorHushovd 30 september 2019 om 17:24

Eigenlijk lees ik in jouw tekst: wat een super goede zakenman.

Navardauskas 1 oktober 2019 om 12:21

@Hushovd. Dat zegt iets over jouw idee van wat er goed is in zaken…

De poenerigheid van bijvoorbeeld het voetbal is al erg genoeg.
En Ineos kan ook weinig waardering oogsten voor het wegkapen van zoveel talent.
Zaakwaarnemers die dit soort praktijken versterken kan ik missen als kiespijn.

Bij een spel horen regels. Bij de economie ook. Dat de huidige wind is, om alles maar te laten varen richting oligarchen en multinationals die clubs en ploegen vol gooien met poen, betekent niet dat de sport er leuker op wordt of de wereld een prettiger plek.

Dat is dan weer mijn mening.

jonglins 30 september 2019 om 17:20

Slechte zaak voor het wielrennen dit.
Wie gaat die Acquadro eens terechtwijzen? Ineos iig niet.

debarreman 30 september 2019 om 17:22

Om een contractafspraak te verbreken zijn er twee partijen nodig. Dus wat is precies de juridische status en werkt Movistar mee?
Als Movistar meewerkt dan kan het contract worden afgekocht. Wat mij betreft niets mis mee.
Als Movistar niet meewerkt dan hangt het van de juridische situatie af.

Enige wat nu met zekerheid geconcludeerd kan worden is dat Amador weg wil en bij Ineos wil gaan rijden.

Hollow Knight 30 september 2019 om 17:24

Rohan Dennis zal vast ook wel naar Ineos gaan. Dan hebben ze zo’n beetje alle onbetrouwbare renners opgekocht in het peloton. Wat een verschrikkelijk team zeg.

tendam 30 september 2019 om 17:42

Zo is Sky ooit ook begonnen, door Wiggins weg te kopen bij Garmin. Dat is onderdeel van hun strategie. En waarom niet, wat moet je anders met al dat geld.

Shinzawai 30 september 2019 om 17:49

Meneer Acquadro zal wel weer trots op zichzelf zijn. Jammer dat die man zo’n groot marktaandeel heeft.

Pietspeed 30 september 2019 om 17:57

Edit redactie: Bedankt, is aangepast. Marca meldt inderdaad dat het gaat om een mondeling akkoord om zijn aflopende contract te verlengen, maar dat zou nu dus niet doorgaan.

xistnc 30 september 2019 om 18:53

Volgens PCS heeft Amador een contract t/m 2019 bij Movistar. Ik kan nergens iets vinden over verlenging van dat contract, al zal hij daar best over hebben onderhandeld.

Bij verlenging zou dus geen sprake zijn van het vaak door WF genoemde ‘openbreken’. En bij vertrek naar Ineos is geen sprake van het deze keer gebezigde ‘verbreken’.

Panache 30 september 2019 om 20:00

Cyclingnews
“The Costa Rican’s contract was due to run until the end of the 2021 season, but he will instead join Giro d’Italia winner Richard Carapaz in making the move to the British squad.”

debarreman 30 september 2019 om 21:06

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

Newschooler 1 oktober 2019 om 09:29

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

IlPirata 30 september 2019 om 18:28

Slechte zaak voor het wielrennen, Ineos is al te sterk en wordt met deze toch wijze aankoop van deze meesterknecht alleen maar sterker.

Brabander 30 september 2019 om 18:29

Die manager ligt wel midden in bed bij Sky zeg. En ja, ik weet dat ze tegenwoordig anders heten. Sympathie voor die ploeg is zo moeilijk te krijgen

Lapjestrui 30 september 2019 om 18:56

Spreekt weinig liefde en visie uit zo’n transfer naar vreemdelingenlegioen SkINEOS.

RiGHT 30 september 2019 om 20:13

Niet zo raar toch dit? Wie wil er nou nog langer bij Valverde in een team zitten.

Samlambeej 30 september 2019 om 20:57

Volg de redenering van Carapaz die een knecht meeneemt of dat je na een zekere tijd wel eens uitgekeken bent op Valverde.

Wat die zaakwaarnemer met Elissonde voor De la Cruz geflikt heeft was om te kotsen. Negeer het liever. 't Was dan wel weer goedgesmaakte karma om die voorgetrokken renner in alles te zien mislukken in zijn Vuelta. Dikke muiterijbende volgend seizoen bij Ineos? Ook goed voor de show.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair