Alle seinen op groen voor Mathieu van der Poel in Tour de France 2025
Update Ondanks een afrukkingsbreukje in het scaphoïdbeentje die hij eind mei opliep bij de Wereldbeker mountainbiken in Nové Mesto, kwam Mathieu van der Poel uitstekend voor de dag in het Critérium du Dauphiné 2025. Hij greep maar net naast de groene puntentrui. De groene trui is straks in de Tour de France 2025 ook een reëel doel. WielerFlits legt uit.
Normaal gesproken moeten we voor de winnaar van het groen vaak kijken naar sprinters. Sinds de eeuwwisseling in 2000 kun je alleen van Wout van Aert (2022) stellen dat je hem niet als sprinter mag markeren. Alle andere 24 winnaars zijn of waren wel met name spurters. Met oud-winnaars Biniam Girmay (titelverdediger), Jasper Philipsen én Van Aert brengt de voorlopige startlijst ook een aantal serieuze kanshebbers naar voren. Reken daar topsprinters als Tim Merlier, Jonathan Milan en Dylan Groenewegen bij en je hebt een prima deelnemersveld voor deze trui.

Is Milan straks in de Tour een concurrent? – foto: Cor Vos
Toch verraadt die ene uitspraak van MVDP in de derde Dauphiné-rit (waarin zijn vlucht standhield, maar hij de zege aan aanvaller Iván Roméo moest laten) misschien wel zijn ambitie in de komende Tour: “Het is goed dat ik nog wat punten scoor voor de groene trui”, zei de 30-jarige Nederlander. Hij smeet zich zelfs in de twee massasprints (ritten twee en vijf), iets wat hij doorgaans toch laat. Van der Poel mijdt de risico’s voor zijn polsblessure niet en was na de Dauphiné tevreden met de opgedane koersprikkels. Maar wij kijken niet op als het ook een voorbode is voor de jacht op groen in de Tour.
Rit-indicatie en puntentelling spelen in het voordeel van MVDP
De ASO hanteert in de komende Tour dezelfde puntentelling voor de groene trui als de laatste jaren: maximaal vijftig punten voor de winnaar van een vlakke rit, maximaal dertig voor de winnaar van een heuvelachtige rit en maximaal twintig voor winnaars van bergetappes of tijdritten. Onderweg ligt in iedere etappe – behoudens de twee tijdritten – steeds één tussensprint waar ook nog eens maximaal twintig punten te verdienen zijn. Als we met die rekensom aan het werk gaan, pakken we het rittenschema van de komende Tour bij de hand. Daarin zijn zeven ritten gemarkeerd als vlakke etappe, zes ritten als heuvelachtige etappes en zes als bergetappes. De onderstaande sterretjes geven ritten aan met kansen voor Van der Poel.
Zeven vlakke ritten (maximaal 50 punten)
Etappe 1 naar Lille
Etappe 3 naar Duinkerke
Etappe 8 naar Laval*
Etappe 9 naar Chateauroux
Etappe 11 naar Toulouse*
Etappe 17 naar Valence*
Etappe 21 naar Parijs*
Op papier zijn er maar drie en maximaal vier échte kansen op een massasprint. Dat is in ieder geval in Lille, Duinkerke en Chateauroux het geval. In Laval is dat ook zeker mogelijk, maar daar ligt de aankomst op een hellende strook en na een glooiende laatste vijf kilometer: precies in het straatje van MVDP. Ook de laatste twintig kilometer in de elfde rit naar Toulouse zijn heel lastig, waar Alpecin-Deceuninck er alles aan zal doen om de topsprinters overboord te kieperen.
De overgangsetappe naar Valence ziet er op voorhand uit als eentje voor de aanvallers. Bovendien is het nog maar de vraag of er dan nog sprinters in het peloton zitten; met nog een halve Tourweek te gaan is er voor de snelle mannen dan weinig eer meer te behalen. Ook niet in de traditionele slotrit naar Parijs. Daar heeft de organisatie in de finale nu drie keer de Montmartre gelegd. De top van de laatste klim ligt op 6,5 kilometer van de finish op de Champs-Élysées.
Zes heuvelachtige ritten (maximaal 30 punten)
Etappe 2 naar Boulogne-sur-Mer*
Etappe 4 naar Rouen*
Etappe 6 naar Vire Normandie*
Etappe 7 naar Mûr-de-Bretagne*
Etappe 15 naar Carcassonne*
Etappe 20 naar Pontarlier
Ook in de heuvelachtige ritten liggen er heel veel kansen voor Van der Poel. De finales van etappes twee, vier en zeven zijn allemaal op zijn lijf geschreven. Normaal zal hij daar dichtbij de ritzege zijn. De rit naar Vire Normandie zal op het randje van zijn kunnen zijn, maar het voordeel aan die rit is dan weer dat de tussensprint al binnen het eerste half uur koers ligt. De keerzijde is dat de pure sprinters zich dan waarschijnlijk ook zullen mengen om de nodige punten te pakken.
Etappe vijftien naar Carcassonne leent zich bij uitstek voor een vroege vlucht die het haalt. Die rit kent echter wel een nagenoeg vlakke aanloop van zestig kilometer naar de tussensprint. De enige heuvelachtig etappe waarin punten pakken voor MVDP lastig zal zijn, is de voorlaatste rit naar Pontarlier. Die etappe kent een lastige openingsfase en pas daarna volgt de tussensprint. Ook de rest van die rit is zwaar. Alleen zou hij groen dan al mathematisch binnen kunnen hebben.
Zes bergritten (maximaal 20 punten)
Etappe 10 naar Puy de Sancy*
Etappe 12 naar Hautacam*
Etappe 14 naar Superbagnères*
Etappe 16 naar Mont Ventoux*
Etappe 18 naar Col de la Loze*
Etappe 19 naar La Plagne*
In de bergetappes doet Van der Poel normaal niet mee om de ritzeges en dus kan hij bij die aankomsten fluiten naar extra punten voor de groene trui. Maar ook hier maakt dat niet veel uit, want alle tussensprints op die dagen zijn haalbaar voor hem. Die liggen namelijk na 45 kilometer (rit 10), 95 kilometer (rit 12), 70 kilometer (rit 14), 112 kilometer (rit 16), 24 kilometer (rit 18) en 8 kilometer (!, rit 19). De finish voor Alpecin-Deceuninck ligt in al die ritten bij de tussensprint.
Conclusie: groen lonkt
Misschien is Mathieu van der Poel wel de grote favoriet voor het puntenklassement in de komende Tour de France. Van pure sprinters als Merlier en Groenewegen zal hij in verreweg de meeste etappes geen last hebben. Titelverdediger Girmay weet het gehele seizoen nog niet te overtuigen en komt in theorie tevens net iets te kort in de meeste heuvelachtige ritten en dat geldt ook voor Van der Poels ploegmaat Philipsen. Daarmee vallen de beste snelheidsduivels al weg.
De enige twee geduchte tegenstanders – tenzij Magnus Cort of Julian Alaphilippe het ouderwets op de heupen krijgen – lijken op voorhand MVDP’s eeuwige rivaal Van Aert én Pogačar. Bij de Belg is het echter maar de vraag of hij van Visma | Lease a Bike de vrijheid krijgt om voor groen te gaan in hun jacht op geel met Jonas Vingegaard. Bij de Sloveen is het dan weer de vraag of hij zich ook in de lastige, vlakke etappes kan mengen. De bergritten spreken weliswaar in zijn voordeel, maar daar zijn een pak minder punten te verdienen voor hem én kan MVDP tussensprints winnen.

foto: Cor Vos
Net daarom staan alle seinen voor Mathieu van der Poel op groen om voor het puntenklassement te gaan. In liefst vijftien etappes kan hij een slag(je) slaan in de strijd om de groene trui. Ook het werk op de tijdritfiets van de laatste weken kan hem erbij helpen: in Caen krijgen de eerste vijftien renners in de uitslag punten voor het groen. Dat geldt ook voor de klimtijdrit naar Peyragudes, maar dat lijkt een brug te ver voor de 30-jarige Nederlander. Al weet je het bij MVDP nooit.
Voorlopige selectie Alpecin-Deceuninck voor Tour de France 2025
Na 24.08 minuten bespreken we dit onderwerp ook in de WielerFlits Podcast
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed
UPDATE VRIJDAG 20 JUNI 14.00 UUR
ASO rolt groene loper uit voor Mathieu van der Poel
De organisator van de Tour de France heeft de regels voor het puntenklassement in 2025 vrijdag bekendgemaakt. Daarin staan een aantal opvallende wijzigingen ten opzichte van WielerFlits‘ analyse van vorige week. Die veranderingen spelen Mathieu van der Poel overigens nóg meer in de kaart. In vergelijking met de analyse hierboven, zijn onderstaand schuingedrukt de wijzigingen aangegeven. In de ritten met een sterretje erachter liggen significante kansen voor MVDP om punten te pakken voor de groene trui.
Maximaal 50 punten te verdienen in:
Etappe 1 naar Lille
Etappe 2 naar Boulogne-sur-Mer*
Etappe 3 naar Duinkerke
Etappe 4 naar Rouen*
Etappe 7 naar Mûr-de-Bretagne*
Etappe 8 naar Laval*
Etappe 9 naar Chateauroux
Etappe 11 naar Toulouse*
Etappe 15 naar Carcassonne*
Etappe 17 naar Valence*
Etappe 21 naar Parijs*
Maximaal 30 punten te verdienen in:
Etappe 6 naar Vire Normandie*
Etappe 16 naar Mont Ventoux*
Etappe 20 naar Pontarlier
Maximaal 20 punten te verdienen:
Etappe 10 naar Puy de Sancy*
Etappe 12 naar Hautacam*
Etappe 14 naar Superbagnères*
Etappe 18 naar Col de la Loze*
Etappe 19 naar La Plagne*
Bij alle dagelijkse tussensprints (met uitzondering van de twee tijdritten)
Etappes Tour de France
Datum | Rit | Van | Naar | Afstand |
---|---|---|---|---|
05.07 | 1 |
Lille
|
Lille
|
184.90 km |
06.07 | 2 |
Lauwin-Planque
|
Boulogne-sur-Mer
|
209.10 km |
07.07 | 3 |
Valenciennes
|
Dunkerque
|
178.30 km |
08.07 | 4 |
Amiens
|
Rouen
|
174.20 km |
09.07 | 5 |
Caen
|
Caen
|
33.00 km |
10.07 | 6 |
Bayeux
|
Vire-Normandie
|
201.50 km |
11.07 | 7 |
Saint-Malo
|
Mûr-de-Bretagne
|
197.00 km |
12.07 | 8 |
Saint-Méen-le-Grand
|
Laval
|
171.40 km |
13.07 | 9 |
Chinon
|
Châteauroux
|
174.10 km |
14.07 | 10 |
Ennezat
|
Le Mont-Dore Puy de Sancy
|
165.30 km |
16.07 | 11 |
Toulouse
|
Toulouse
|
156.80 km |
17.07 | 12 |
Auch
|
Hautacam
|
180.60 km |
18.07 | 13 |
Loudenvielle-Le Louron
|
Peyragudes
|
10.90 km |
19.07 | 14 |
Pau
|
Luchon-Superbagnères
|
182.30 km |
20.07 | 15 |
Muret
|
Carcassonne
|
169.30 km |
22.07 | 16 |
Montpellier
|
Mont Ventoux
|
171.50 km |
23.07 | 17 |
Bollène
|
Valence
|
160.40 km |
24.07 | 18 |
Vif
|
Courchevel Col de la Loze
|
171.50 km |
25.07 | 19 |
Albertville
|
La Plagne
|
93.10 km |
26.07 | 20 |
Nantua
|
Pontarlier
|
184.20 km |
27.07 | 21 |
Mantes-la-Ville
|
Paris
|
132.30 km |
Philipsen is één van de beste sprinters van het peloton en draait al enkele jaren mee in de top van de World Tour ranking. Als die ook in de Tour 2e viool moet gaan spelen, dan is die straks netjes weg bij Alpecin.
En nee, zo'n renner is niet eenvoudig te vervangen, kijk naar Kooij, die is ook nooit echt het alfamannetje en die gaat dan ergens naar toe waar hij dat wel is, die gaat ook niet naar Alpecin komen, Merlier is er ook al weggevlucht. Alpecin weet maar al te goed dat ze Philipsen ook tevreden moeten houden en dat ze blij mogen zijn dat die daar wil blijven, want als Mathieu nog eens rijdende chicane gaat spelen in de MTB en wel slecht valt, moet dat team wel één alternatief op succes overhouden.
als alpecin met van der poel voor groen wil gaan, betekent het in praktijk dat ze zich als ploeg dagelijks moeten inzetten om philipsen te lossen en als die niet lost, moet van der poel hem sowieso volledig negeren. dat is een bizarre manier van koersen, laat dan philipsen gewoon thuis
Met JP in zijn ploeg die de absolute kopman is in de vlakke sprints gaat het sowieso al erg moeilijk worden. Ten tweede, jullie spreken van slechts 3 (a 4) kansen op een pure massasprint? Ik tel er zelf toch echt 5 in rit 1, 3, 8, 9, en 17.
1) van der poel heeft welgeteld al 1 tourrit gewonnen in zijn carriere. En maar zelden de indruk gegeven dat hij zich echt amuseert/ goed voelt in een grote ronde
2) nog nooit echt de intentie uitgesproken dat groen zijn doel is
3) rijdt met 1 vd beste sprinters ter wereld die wel al 10? Ritten gewonnen heeft en groezne trui
Dus wat maakt de gespecialiseerde wielerpers ervan: vd poel gaat voor groen en heeft goeie kans om hem te winnen...
Effe serieus blijven:
Hj gaat de leadout doen voor philipsen ok.
Er zullen zeker wel 5 massasprints zijn. Daarin nemen de grote mannen gewoon te veel punten.
Niet te vergeten dat zij ook allemaal hoop punten nemen in de tussensprints vanuit het peloton. Het is maar zelden dat er 10 renners of meer in de ontsnapping zitten
Jullie gaan er van uit dat niemand wel eventjes alle massasprints zullen winnen ( wat wss ook zo zal zijn). Maar vdpoel zal wel eventjes 4 heuvelritten ofzo winnen?
Vdpoel zal tevreden zijn als hij een rit ( of zelfs 2) kan winnen en dat hij philipsen kan helpen met een zege. En dat hij veilig en zo fris mogelijk uit de tour kan komen richting wk. En that's about it
Funny cause it's true.