Review: de fietsverlichting van Lezyne, als je in alle omstandigheden goed zichtbaar wil zijn
foto's: Joris Knapen
Ties Wijntjes
zaterdag 7 oktober 2023 om 07:20

Review: de fietsverlichting van Lezyne, als je in alle omstandigheden goed zichtbaar wil zijn

Materiaalzone Nu de dagen in rap tempo korter worden, is goede fietsverlichting van groot belang. Als fietser ben je nou eenmaal kwetsbaar, dus is het zaak om in het donker goed zichtbaar te zijn. Zeker als je regelmatig in het donker fietst, is investeren in een goede set fietslampjes geen overbodige luxe. WielerFlits test de nieuwe verlichting van Lezyne.

Woon-werkverkeer vroeg op de ochtend, een snelle training nadat je thuiskomt van werk of die rit op zaterdag waarvan je de laatste kilometers in het donker afwerkt omdat het érg gezellig was op het terras. Zomaar een paar scenario’s waardoor het kan voorkomen dat je in het najaar in het donker naar huis fietst. Niet alleen is verlichting dan verplicht, bovenal is het enorm belangrijk voor je eigen veiligheid.

Voor de noodgevallen van een paar minuutjes door de stad fietsen zijn simpele lichtjes vaak afdoende, maar als je regelmatig lange stukken door het donker rijdt, is een goede set fietsverlichting des te belangrijker. Ik testte de nieuwste fietsverlichting van het vooraanstaande merk Lezyne: het Lezyne Fusion Drive 500+ voorlicht en het Lezyne Strip Drive 300+.

Fel voorlicht
Het voorlicht is voorzien van een lamp met maar liefst 500 lumen, terwijl het achterlicht – niet erg verrassend – 300 lumen biedt. Beide lichten zijn voorzien van een USB-C oplaadpoort, welke met een rubberen dopje is af te sluiten waardoor deze waterdicht is.

Dat het voorlicht krachtig is, moet bijna wel, want het is ook vrij groot. Met een stevig rubberen bandje aan de onderzijde van de lamp kan je hem aan je stuur bevestigen. Je kan het licht zelf 360 graden draaien ten opzichte van het rubberen bandje. Hierdoor kan je het lampje op verschillende manieren bevestigen en altijd het licht in de juiste richting draaien, erg handig.

Tegelijkertijd kleeft er één klein nadeel aan dat systeem. De opening voor de USB-C laadpoort zit aan de onderkant van de voorzijde van het licht. Wanneer je het lampje draait, komt de voorzijde van de bevestiging hier langs, waardoor het dopje van de oplaadpoort soms los komt. Omdat dat rubberen dopje niet vast zit aan het licht, maar met een lusje om een haakje heen zit (en je deze dus los kan halen), zou je het dopje daardoor kunnen verliezen.

Door de rubberen band zit het lampje stevig vast. Het stugge materiaal houdt het lampje goed op zijn plek en doordat het rubberen bandje niet makkelijk rekt, gaat deze nergens heen als hij eenmaal vast zit. Daardoor is het bandje ook wat lastig los te halen, maar na een paar pogingen lukt dat toch steevast.

Het dopje van de oplaadpoort zit niet heel strak

De lichtstraal van de Lezyne Fusion Drive 500+ is bijzonder sterk. Zelfs in de lichtste stand (100 lumen, 9 uur accuduur) ben je hiermee goed zichtbaar. De felste stand (500 lumen, 1:45 uur accuduur) zorgt er niet alleen voor dat je goed zichtbaar bent, maar verlicht ook nog eens je omgeving enorm goed, wat handig is als je bijvoorbeeld door een donker bos rijdt.

Die felste stand is overigens zó fel, dat je daarmee wellicht andere weggebruikers zou verblinden als deze dicht op je passeren. Daardoor kan ook de stand waarop het licht flitst wat ongemakkelijk zijn voor ander verkeer. Naast een drietal standen met een ‘vaste’ lichtstraal en de knipperstand, heeft de lamp ook nog een zachtere knipperstand en een stand waar het licht geleidelijk pulseert.

Achterlicht
Ook het achterlicht bevestig je makkelijk met een rubberen bandje. Deze heeft net als bij het voorlicht verschillende standen, waardoor hij op zadelpennen van verschillende diktes goed strak kan zitten. Enigszins nadelig is dat dit rubberen bandje los zit van het lampje, dus je kan deze als je even niet oplet verliezen.

Ook het achterlicht heeft verschillende standen: twee met een vaste lichtstraal, één pulserende stand en maar liefst vier knipperstanden. In de felste stand gaat het licht 5:30 uur mee, terwijl het tijdens de zachtste knipperstand maar liefst 80 uur mee gaat. Officieel mag fietsverlichting in Nederland echter niet knipperen, maar ook in de zachtste vaste stand gaat het licht maar liefst 18 uur mee.

Tegelijkertijd geldt ook hier dat de felste stand dusdanig fel is dat je wellicht ander verkeer wat verblindt, dus – tenzij er bijzonder dikke mist hangt – is deze stand niet aan te raden.

Al met al zijn beide lichten van Lezyne van hoogwaardige kwaliteit. Doordat de lichtstralen fel zijn, ben je zonder twijfel goed zichtbaar en kan het voorlicht zelfs ervoor zorgen dat het wegdek voor je een stuk beter zichtbaar wordt. De lange batterijduur is wellicht geen noodzaak, maar zorgt er wel voor dat de kans dat je met lege lampjes op de fiets zit wat kleiner wordt. Daarnaast kan het voor de ultra-coureurs onder ons handig zijn.

De combinatie van die twee eigenschappen met het strakke design en de goede bevestiging maken deze twee lampjes meer dan goed. Dat zie je ook terug in de prijs. Het Lezyne Fusion Drive 500+ voorlicht kost €44,95,-, terwijl het Lezyne Strip Drive 300+ achterlicht €39,95,- kost. Daarvoor krijg je wel een uiterst kwalitatieve set fietsverlichting, die zonder meer de investering in je eigen veiligheid waard is als je regelmatig in het donker op de fiets zit.

RIDE Magazine
2 Reacties
7 oktober 2023 10:19
Kunnen heel irritant zijn van die felle lampjes als tegenligger, gevaarlijk zelfs. Weet niet of dat voor deze ook geldt naar gezien het aantal lumen vrees ik ervoor.
19 oktober 2023 13:53
Ben al jarenlang tevreden gebruiker van Lezyne verlichting. Kleine toevoeging: Wat het hier geteste model helaas niet heeft, maar producten iets verderop in de line-up wel is race-mode. Erg handige functie om de irritatiefactor bij tegenliggers weg te nemen. Dit wil zeggen: Door de lamp in race-mode te zetten heb je slechts twee modi waar je uit kan kiezen. Een 'normale' modus welke niet erg verblindt en de meest felle modus beschikbaar op die lamp. Zie het als een 'groot licht'. Daardoor kan je met 1 klik op de aan/uit knop makkelijk tussen beide schakelen als er even een tegenligger aankomt. In mijn ogen voor woon-/werkverkeer zeker het upgraden naar een iets duurder model waard.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.