Review: Canyon Endurace CFR, realiseert Canyon de gedroomde balans tussen snelheid en comfort?
Canyon Endurace CFR - foto's: Joris Knapen
donderdag 19 oktober 2023 om 20:30

Review: Canyon Endurace CFR, realiseert Canyon de gedroomde balans tussen snelheid en comfort?

Materiaalzone Fietsliefhebbers kan je niet blijer maken dan met een lange dag in het zadel. Voor wie aerodynamica niet heilig is maar naast comfortabel fietsen toch ook snel wil gaan, zijn endurance fietsen een uitkomst. Deze zomer introduceerde de Canyon zijn geheel vernieuwde Endurace. De naam suggereert het al: een combinatie tussen Endurance en Race. Is de Duitse onlinespecialist erin geslaagd om de gedroomde balans tussen snelheid en comfort te vinden? We kregen het topmodel te leen en namen de proef op de som.

Goed geleend
De Endurace draait al een tijdje mee. Canyon introduceerde in 2014 zijn eerste uitvoering van dit model, dat zich in de loop der jaren steeds verder ontwikkelde. Zo was de Endurace in 2016 de eerste racefiets met schijfremmen.

Bij deze laatste 2023-upgrade ligt de nadruk verder op aerodynamica. Er is flink afgekeken bij de Ultimate en de Aeroad, de fietsen waar Mathieu van der Poel al sinds jaar en dag zijn overwinningen op behaalt.

Canyon Endurace CFR AXS

Endurance-modellen hebben de naam om vooral bedoeld te zijn voor lange-afstandsfietsers. Ze hebben daardoor een minder agressieve, comfortabelere rijstijl dan de performance-modellen. Desalniettemin valt de focus op aerodynamica te begrijpen. Die komt namelijk niet alleen van pas bij hoge snelheden. Of zoals een van de ontwikkelaars ons bij de presentatie van de fiets verzekerde: hoe langzamer of langer je rijdt, hoe belangrijker aerodynamica. Bovendien is een besparing aan inspanning vanzelfsprekend altijd interessant.

Het oog wil ook wat
Bij de allereerste blik op deze fiets, word ik direct enthousiast. Canyon heeft me op pad gestuurd met het absolute topmodel: de Canyon Endurace CFR, afgemonteerd met SRAM Red AXS. Zoals je van fietsen in deze categorie mag verwachten, is alle bekabeling efficiënt weggewerkt. Bovendien zijn alle Endurace-modellen uitgerust met een strak ogende aero-cockpit. Daarover later meer.

Canyon Endurace CFR AXS cockpit

De kleur van dit model valt het beste te omschrijven als donkergrijs met een (licht glanzende) donkergroene kleur voor de letters en de logo’s. Op de voorvork, zadelbuis en achtervork zijn er een reeks stippen aangebracht. Stijlvol, al dient het niet direct een aerodynamisch doel.

Dit topmodel is uitgerust met een CFR frame. Deze drie letters staan voor Canyon Factory Racing. Het is de benaming die Canyon geeft aan zijn best en meest hoogwaardige carbonsoort, waarmee het de beste stijfheid-gewichtsverhouding in zijn klasse belooft.

De zitbuis heeft een uitsparing aan de kant van het wiel, dat Canyon de ‘Comfort Kink’ noemt. De fiets heeft een opvallende, gesplitste zadelpen en is uitgerust met moderne, 45 millimeter hoge DT-Swiss carbon velgen. De 30 millimeter (Schwalbe Pro One) voorband en 32 millimeter achterband zijn tubeless-ready.Het frame biedt ruimte voor banden tot 35 millimeter breed. In theorie maakt dat de fiets geschikt om ook lekker te gaan gravellen, al heeft Canyon in zijn assortiment ook modellen die daar beter voor geschikt zijn.

Voor de nieuwe generatie Endurance frames, nam Canyon de geometrie volledig onder de loep. De fiets heeft zoals Canyon het noemt, een ‘sportieve geometrie’. Er is voor meer stack, minder reach dan de Aeroad en Ultimate gekozen. Deze compacte zit zorgt voor een rechtere zithouding en een houding die minder belastend is voor rug en schouders.

De frames zijn behoorlijk afgeslankt ten opzichte van de eerdere versie. Canyon werkte samen met de aerodynamica-experts van SwissSide, wat leidde tot aerodynamisch geoptimaliseerde buisvormen.

Flexibiliteit ten top
Zoals ik al eerder schreef, is de aero-cockpit een lust voor het oog. Alle kabels in deze CP0018 aero-cockpit zijn netjes weggewerkt. De smallere balhoofdbuis maakt deze cockpit nog aerodynamischer.

Canyon Endurace CFR AXS

Hij ziet er niet alleen strak uit, het stuur heeft ook een bijzondere eigenschap. Hij is namelijk aanpasbaar door simpelweg twee boutjes per kant los te draaien en de stuurvleugels naar binnen of buiten te schuiven. Je kan hierdoor probleemloos 40 millimeter in de breedte en 15 millimeter in de hoogte bijstellen.

Ook met de zadelpen is iets bijzonders aan de hand. De S15 VCLS 2.0 zadelpen is weliswaar niet nieuw, maar de bladveerconstructie van carbon kan tot 20 millimeter meebewegen. Het vormt daarmee een belangrijk aandeel aan de comfort doordat de trillingen efficiënt opgevangen worden.

Helemaal nieuw aan deze Endurace is een opbergvakje in de bovenbuis. Deze LOAD Top Tube Storage biedt uitkomst wanneer je extra spullen mee wil nemen die je niet in je zadeltasje kwijt wil of kan. Zo kan je er de Tool Sleeve in kwijt, bestaande uit een Canyon 3-in-1 Minitool, een CO2 patroon en bandenlichters. Een binnenband zit hier niet bij, dus daarvoor zal je een andere oplossing moeten zoeken.

Comfortabel en snel
Klinkt allemaal goed, maar hoe voelt de fiets in de praktijk? Ik had de Endurace vijf weken tot mijn beschikking en heb er in die periode een kleine 1.000 kilometer mee gereden, inclusief enkele ritten boven de 100 kilometer.

De Endurace voelt bij de eerste rit al snel vertrouwd aan. De compacte zit is comfortabel, de fiets is wendbaar en voelt stabiel in de bochten.

Toch voelde het bij de eerste keer op de trappers een beetje apart. Wanneer je een stijve zadelpen gewend bent, dan is het om eerlijk te zijn even wennen. De lichtheid en extra flexibiliteit is echter niet storend of overheersend. De algehele rij-ervaring is daarom positief. Ook op hoge snelheid of bij een korte sprint voelt de Endurace nog steeds stijf en snel aan.

Kortom, de nadruk op comfort is niet ten koste gegaan van de prestaties van de fiets. Canyon is er mijns inziens in geslaagd om snelheid en comfort op een succesvolle manier te verenigen.

De Endurace is beschikbaar in acht verschillende maten, waardoor wielerliefhebbers van 1 meter 52 tot meer dan twee meter terecht kunnen op deze Canyon. De Endurace wordt in alle uitvoeringen geleverd met een vermogensmeter en met elektrische schakelgroepen. Je hebt de keuze uit Shimano, SRAM of Campagnolo Super Record. Bij die laatste groep wordt de fiets afgemonteerd met Bora Ultra-wielen in plaats van DT-Swiss bij Shimano en SRAM.

Tot slot de prijs. Die is met € 8.999,-  voor het topmodel dat wij getest hebben even schrikken, maar verschilt ook weer niet heel veel van andere topmodellen in dit segment. Mocht dit voor jou niet te betalen zijn of hoef je niet koste wat het kost een fiets die afgemonteerd is met enkel toponderdelen, dan is de Endurace CF SLX een betaalbaar alternatief. Het frame is ietsje zwaarder, de groep een categorie lager, maar voor € 3.699,- rijd je op een frame met dezelfde geometrie.


Endurace CFR AXS

Frame: Canyon Endurace CFR
Voorvork: Canyon FK0128 CF Disc
Groep: SRAM Red eTap AXS 12s
Wielen: DT Swiss ERC 1100 Dicut (45mm)
Banden: Schwalbe Pro One TLE (30mm)
Cockpit: Canyon CP0018 Aerocockpit
Zadel: Saddle Fizik Aliante R1 145
Zadelpen: Canyon S15 VCLS 2.0 CF

Prijs: € 8.999 ,-


Verantwoording:
Dit artikel is geschreven door een redacteur van WielerFlits. Canyon is mediapartner van WielerFlits en ondersteunt op deze manier ons platform.

RIDE Magazine
1 Reacties
4 november 2023 07:44
Prachtfiets

Om te reageren moet je ingelogd zijn.