Eli Iserbyt mengt zich in discussie: “Wereldbeker zonder startgeld is onbetaalbaar”
foto: Cor Vos
donderdag 27 oktober 2022 om 09:42

Eli Iserbyt mengt zich in discussie: “Wereldbeker zonder startgeld is onbetaalbaar”

Eli Iserbyt heeft gereageerd op de uitspraken van Tomas Van Den Spiegel. De CEO van Flanders Classics, die de Wereldbeker veldrijden organiseren, stelde het startgeld in het veldrijden in vraag. “Het prijzengeld of de onkosten zouden dan stevig omhoog moeten”, zei Iserbyt daarover.

In een interview met Het Laatste Nieuws blikte de crosser van Pauwels Sauzen-Bingoal eerst nog vooruit op de komende crossen. “De Koppenbergcross is de belangrijkste voor mij, daarna komt het EK veldrijden in Namen. De Wereldbeker in Maasmechelen staat op drie. Indien ik de eerste drie wereldbekermanches niet gewonnen had, was het andersom geweest. Nu heb ik al wat marge.”

De West-Vlaming gaf in het interview ook zijn mening over het startgeld in de Wereldbeker, het regelmatigheidscriterium waar hij momenteel ruim aan de leiding staat. “Het houdt steek dat Tomas Van Den Spiegel het startgeld in vraag stelt, maar dan moet het prijzengeld of de onkosten voor de ploegen stevig omhoog. Nu is de Wereldbeker zonder startgeld onbetaalbaar, zeker voor buitenlandse renners.”

Iserbyt: “Ik hield maar 5.000 euro over”
“Vorige winter won ik de Wereldbeker en kreeg ik 30.000 euro. Als ik er de kosten en belastingen aftrok, bleef netto nog 5.000 euro over”, ging Iserbyt verder. “Vanaf de nummer drie in het eindklassement was het zelfs verlieslatend. Dat kan niet de bedoeling zijn.”

Eerder ging Lars van der Haar in op het model van de Wereldbeker veldrijden. De Nederlander van Baloise Trek Lions gaf zijn uitgesproken mening voor de microfoon van WielerFlits. “We weten pas sinds twee weken hoe de kalender van de Wereldbeker en Superprestige eruitziet. Dit is ongehoord.”

RIDE Magazine
13 Reacties
27-10-2022 12:25
Iserbyt heeft volkomen gelijk. Als hij er al bijna niets aan over houdt, en het vanaf plaats drie verlieslatend is, dan is de wereldbeker ten dode opgeschreven. Ongehoord vanwege de UCI en de organisatoren. De UCI pleegt wel chantage door veel UCI-punten aan de wereldbekerwedstrijden te verbinden, zodat de meeste renners bijna verplicht worden om met verlies deel te nemen om een degelijke startpositie te behouden. Laat nu net die startpositie primordiaal zijn in het veldrijden.
    27-10-2022 12:43
    Tsja, UCI heeft de wereldbeker min of meer verkocht/verhuurd, en dat levert het meeste op als je alle zon- en belangrijke dagen pakt en ze veel punten toebedeelt, zodat je weet dat iedereen wel op moet komen dagen. Andere crossen zijn de dupe en coureurs hebben weinig keuze. Crossen verenigt U! En stap uit de UCI en begin zelf een wk.
27-10-2022 10:46
Ik krijg hier een ontzettend ''wij van WC-Eend''-gevoel bij, gezien zijn status als een van de beste veldrijders. De groep die doorgaans het hardst profiteert van startgelden, bovenop de trouwens al aantrekkelijke salarissen.

Daarnaast snap ik dat losse crossen startgelden hebben, omdat ze anders de renners niet of moeilijker krijgen. Maar waarom moet het belangrijkste UCI-klassement in vredesnaam startgeld uitdelen, ook nog eens juist de belangrijkste tool van de bond voor de mondialisering?

Verder klinken startgelden ipv prijzengelden en mondialisering nogal tegenstrijdig in mijn ogen en houdt dat eerste een vicieuze cirkel in stand van een regionale folklore. De sport is verreweg het meest populair in Vlaanderen, zowel onder renners als volgers, en heeft daar verreweg de meeste en veel van de belangrijkste wedstrijden. Het is dus daar het makkelijkst door te breken en een fanbase op te bouwen als lokale renner, want de afstanden zijn vrij klein en dus de reiskosten ook.

Daardoor zijn ze meteen het aantrekkelijkst voor organisaties uit te nodigen met die startgelden voor een gegarandeerde omzet voor die organisatoren. Wat dan weer minder prijzengeld betekent, met als gevolg dat het voor coureurs van buiten de Benelux het vrij onmogelijk wordt gemaakt. Immers, zij zijn afhankelijk van die prijzengelden voor dekking van de reiskosten die ze maken (en die zijn groter dan voor onze renners) en als inkomen voor het feit dat ze niet de sponsorcontracten hebben. En omdat ze hier niet tot moeilijk aan de bak komen in beter bezette wedstrijden dan thuis, is het lastiger een Vlaamse fanbase op te bouwen. Waardoor ze onmogelijk kunnen profiteren van startgelden.

Er is heus wel sportieve interesse voor de sport buiten Vlaanderen en Nederland, zie ook genoeg wegrenners langskomen in uitslagen van lokale wedstrijden in eigen land, maar fulltime professioneel veldrijder worden, is wat lastiger voor ze.

Het zegt ook genoeg dat twee van de beste niet-Benelux-rijders van de laatste jaren, Stybar naar Vlaanderen moest verhuizen en Pidcock in het begin van zijn carrière voor een Belgische ploeg reed.
    27-10-2022 11:04
    Je kunt het ook anders lezen. Als zelfs Iserbyt 'niks' verdient met de wereldbekers dan is het voor de meesten totaal kansloos. Waarom zou je dan als bv. Amerikaan helemaal naar Europa reizen, alles zelf moeten betalen en niks verdienen. Dan kun je beter een lokaal koersje doen, geen reiskosten betalen en misschien nog een (heel) klein zakcentje als prijzengeld verdienen.

    Het gaat dus niet zo zeer om het startgeld, het gaat er om dat er een balans is tussen startgeld/prijzengeld/onkostenvergoeding om 'iedereen' geinteresserd te houden.
    27-10-2022 11:17
    Lees : Als FC morgen geen startgeld betaalt dan is er overmorgen geen "wereld"beker meer...en terecht want ze zijn erin gelokt door de UCI om het vehikel te mondialiseren maar als nu blijkt dat er geen droog brood aan te verdienen is gaan de rode lichten knipperen...Iserbyt heeft gelijk...
    27-10-2022 11:50
    Flanders Classics is sowieso de verkeerde partij om mee in zee te gaan natuurlijk voor de WB Veldrijden. Zelfs een wedstrijd in Noord-Nederland is ''te ver'' voor ze (Gieten) en dat is het enige andere land wat nog een respectabele staat heeft in het moderne veldrijden.
    27-10-2022 12:39
    Precies Viktro en daarbij heeft die groep het al lastig omdat de ploegen ook vaak Belgisch zijn en liever voor Belgen kiezen (waardoor die meer kunnen vragen). Buitenlanders pakken dan én minder salaris én minder startgeld.

    Je zou eventueel nog kunnen denken aan een bepaalde pot voor coureurs die moeten reizen, zodat die 'iets' extra krijgen. Maar ik zie dat ook niet gauw gebeuren.
    27-10-2022 14:14
    Wat een calimerogedoe weeral, het doel van de superprestige is niet om veldritten zoals die van Gieten overeind te houden he. Als ze niet eens op zichzelf kon blijven bestaan, heeft FC dan geen gelijk om meer rendabele veldritten als vervanger toe te voegen aan hun regelmatigheidscriterium....
27-10-2022 12:35
Belachelijke opzet die Wereldbeker. Terug naar maximaal 10 wedstrijden, niet enkel meer Wereldbekers op zondag, gezonde combinatie start plus prijzengeld en stoppen met die belachelijke tripjes naar de VS.
27-10-2022 12:18
Feitelijk zegt hij gewoon dat veldrijden kansloos, hobbymatig gedoe is.
    27-10-2022 12:40
    Eli betaalt gewoon maandelijks contributie.
    27-10-2022 12:54
    Af en toe krijgt ie een tientje van de sponsor in zijn hand gedrukt. "Koop er maar iets leuks voor. Maar mondje dicht tegen de anderen he!"
28-10-2022 07:17
Tja, een beetje met je blonde ploeggenoot andere afsnijden, zodat je om en om “weg” kunt rijden (lees: profiteren van de asociale beukpartijen van je ploegmaat(ennaaier)), verdien je niet zoveel centjes als de echte sterren van de sport. Volkomen terecht. Tis gewoon marktwerking. Niemand wil enkel de Sausjes zien ploeteren. De markt vraagt om helden! Daar betaalt men wel graag voor om die te zien rijden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine