Trumps importheffingen raken ook wielerindustrie: “We gaan zeker wat minder verkopen”
Materiaalzone Donald Trump noemde het Liberation Day: de dag waarop hij importtarieven aankondigde voor alle landen wereldwijd. De Europese Unie krijgt voortaan te maken met heffingen van 20% op producten die ze naar de Verenigde Staten exporteren, terwijl landen als China en Taiwan handelstarieven van respectievelijk 34% en 32% opgelegd krijgen. Een klap voor de wereldeconomie en mogelijk ook voor de wielerindustrie. WielerFlits maakte een rondgang bij verschillende wielerbedrijven om zicht te krijgen op de mogelijke gevolgen voor de fietsbranche.
Beurzen staan in de min, wereldleiders reageren geschokt en economen waarschuwen voor economische malaise. De Amerikaanse president Donald Trump kondigde met veel enthousiasme en de door hem zo gekende flair zijn ‘wederkerige heffingen’ aan. Voor alle landen wereldwijd is er sprake van een minimum importheffing van 10%, terwijl sommige landen te maken krijgen met heffingen tot ruim 40%.
De minimumheffing gaat zaterdag 5 april in, terwijl de andere heffingen vanaf 9 april gaan gelden. De exacte gevolgen van de heffingen zijn voor veel bedrijven en industrieën nog afwachten, maar rooskleurig ziet het er allerminst uit. WielerFlits sprak met verschillende merken om een beeld te schetsen van de gevolgen die de importheffingen mogelijk voor de fietsindustrie gaan hebben. De implicaties blijken van bedrijf tot bedrijf behoorlijk te verschillen, maar het laat niemand ongeroerd.
Canyon: “We proberen de tarieven zoveel mogelijk op te vangen voor de klant”
Prijsschommelingen en veranderende heffingen zijn niks nieuws voor Canyon, zo laat woordvoerder Ben Hillsdon weten. Dat neemt niet weg dat de tarieven die nu door Donald Trump zijn ingevoerd van een andere aard zijn dan de reguliere schommelingen die de markt kent.

foto: Cor Vos
Toch hoopt Canyon de prijzen voor Amerikaanse klanten gelijk te kunnen houden. “We proberen de tarieven zoveel mogelijk op te vangen voor de klant. Voorlopig houden we de situatie nauwlettend in de gaten, want het is een volatiele situatie”, stelt Hillsdon. Voorlopig verwacht de Duitse fietsproducent nog geen verandering in hun prijzen door te voeren. Mocht dat wel gebeuren, dan zal het alleen klanten in de Verenigde Staten raken.
Trek: “In de vorige ambtstermijn van Trump hebben we hier al op geacteerd.”
Fietsenmerk Trek verwacht niet gelijk enorme moeilijkheden door de importheffingen. Alleen al omdat een groot deel van hun productie- en verkoopketen buiten Amerika ligt. “Enkel onze high-end wielen worden geproduceerd in de Verenigde Staten, maar verder hebben wij productiefaciliteiten in Azië en Europa. De fietsen die hier of in Azië worden gebouwd vormen geen probleem, omdat de financiële stroom buiten Amerika blijft en ze dus ook niet met de heffingen te maken krijgen”, legt Martin Sneeuw van Trek Benelux ons uit.
“Fietsen die vanuit Azië naar Amerika gaan zullen wel hoger belast worden. Gelukkig hebben we verschillende productielocaties dus kan er gerouleerd worden met welke productie waarvandaan komt. In de vorige ambtstermijn van Trump hebben we hier al op geacteerd, want toen werd er al gesproken over importheffingen voor China. Toen is al besloten de productie in Hartmannsdorf uit te breiden”, vervolgt Sneeuw. Zo kan Trek de fietsen voor de Amerikaanse markt dus gaan produceren in de landen waar de heffingen het laagst zijn.
Dynamic: “Dit is voor Dynamic niet zo’n slechte zaak.”
Het Nederlandse onderhoudsmerk Dynamic is nog niet actief op de markt van de Verenigde Staten en gaat dan ook niet direct de gevolgen van de importheffingen voelen. Indirect zullen ze het toch ook merken, vooral door de gevolgen die het voor hun concurrenten heeft. “Voor onze concurrenten speelt wel het een en ander. Muc-Off heeft bijvoorbeeld veel omzet te danken aan hun elektronicaproducten, die ze uit Azië importeren. We verwachten dat zij daar absoluut last van gaan hebben” legt Dynamic-CEO Rob Fleu uit.
Een soortgelijk probleem geldt ook voor een andere concurrent: Silca. “Hun Hot Wax-bad wordt in China geproduceerd, een van de landen die het zwaarste getroffen is door de heffingen. Wij hebben al signalen gekregen dat de productie wordt afgeschaald.”

foto: Ward Mevis
Ondertussen werkt Dynamic wel aan een stap naar de VS, maar ook daarvoor verwachten ze nog niet direct moeilijkheden. “We hebben daar al een distributiepartner gevonden en tijdens dat proces kwamen we erachter dat het niet handig is om in Europa te produceren. We gaan dus samenwerken met productiebedrijven en het ter plekke laten produceren. Het zou veel duurder zijn – en meer tijd kosten – als we hier produceren en het daarnaartoe sturen, zeker nu daar importheffingen bovenop komen. Dat zou niet logisch zijn.”
Tegelijkertijd wordt er wel rekening gehouden met de importheffingen in de ontwikkeling van nieuwe producten. “Richting het einde van het jaar gaan we enkele elektronica-gerichte producten onthullen, waarvan het merendeel in Azië wordt geproduceerd. Daarin houden we wel rekening met de uitbreiding naar de VS”, legt Fleu uit. Toch ziet de Nederlandse start-up niet gelijk beren op de weg, maar zelfs kansen. “Toen duidelijk werd dat deze heffingen mogelijk zouden komen, hebben we met een paar knappe koppen van Dynamic even gezeten en kwamen we tot de conclusie dat dit voor Dynamic niet zo’n slechte zaak is.”
Scope Cycling: “We gaan zeker wat minder verkopen.”
Een Nederlands bedrijf dat wél hun producten naar de VS exporteert, is Scope Cycling. De in Eindhoven gevestigde wielenproducent denkt dat de druk van de heffingen vooral bij de Amerikaanse consument komt te liggen. “Uiteindelijk zal je zien dat er voor Amerikaanse klanten extra kosten bovenop de prijs komen”, stelt Nieck Busser van Scope.
Tegelijkertijd zet Scope plannen om meer zaken met Amerikaanse klanten te gaan doen even in de ijskast. “We hadden plannen dat breder op te gaan zetten, maar daarvoor hebben we nu de keuze gemaakt daar even mee te wachten om te zien wat uiteindelijk precies doorgang gaat vinden (qua Amerikaanse regelgeving, red). Op basis daarvan gaan we kijken of we onze plannen aanpassen om de markt te kunnen blijven voorzien van onze wielen, maar het zal erop neerkomen dat de Amerikaanse klanten iets meer moeten gaan betalen.”
Voor sommige consumenten zal dat geen probleem zijn, maar in bepaalde segmenten verwacht Scope daardoor ook minder te verkopen. “Onze sport en race-lineup zijn zeker prijsgevoelig dus daar zullen we zeker wat minder gaan verkopen. Aan de andere kant hebben we de Artech-wielen die zo hoogwaardig zijn dat prijs niet zoveel uitmaakt; die klant wil per se de allerbeste wielset hebben”, legt Nieck uit.
Ondertussen is de vraag ook wat voor economische reacties er gaan komen op de importheffingen. “Het is afwachten wat voor stap de Europese Unie zet. Wij zullen er wellicht van profiteren als Amerikaanse merken dat gaan voelen. Wij doen wereldwijd zaken dus zijn niet afhankelijk van Amerika, maar op de korte termijn zullen we er wel wat van merken. Op de langere termijn zullen Amerikaanse merken het wat moeilijker krijgen. Ik denk dat niemand hier wint.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.