Nathan Van Hooydonck: “Arnaud De Lie in Le Samyn? Hoofdsponsor heeft nog te veel te zeggen”
foto: Cor Vos
zaterdag 9 maart 2024 om 11:42

Nathan Van Hooydonck: “Arnaud De Lie in Le Samyn? Hoofdsponsor heeft nog te veel te zeggen”

Nathan Van Hooydonck kijkt met een kritische blik naar het wielrennen. In zijn analyse voor Het Nieuwsblad heeft hij het nu over Arnaud De Lie en Lotto Dstny. “Blijkbaar heeft de hoofdsponsor nog net iets te veel te zeggen op het vlak van performance”, analyseert Van Hooydonck.

Arnaud De Lie is uit Parijs-Nice gestapt. Wat volgens mij gewoon een goeie, slimme beslissing is met het oog op het klassieke voorjaar. Voor een renner is het vervelend omdat je kilometers wil maken en beter wil worden, maar problematisch hoeft het zeker niet te zijn”, opent Van Hooydonck. “Wat ik dan weer niet slim vond – om niet te zeggen dom – was de beslissing om De Lie überhaupt op te stellen in Le Samyn.”

“Sorry, maar hij is een te goeie renner om op dit moment van het jaar dat soort koersen te rijden. Zijn valpartij daar is gewoon dikke pech. Le Samyn is geen onveiligere koers dan een ander. Alleen is de timing helemaal fout. Als je op zaterdag de Omloop het Nieuwsblad rijdt en acht dagen later start in Parijs-Nice, moet je tussendoor geen koers rijden op dinsdag. Dan is er te weinig tijd voor voldoende rust en kwalitatieve training. Waarom niet de Omloop en Kuurne rijden? Kuurne is een grotere wedstrijd dan Le Samyn en je hebt daarna zes dagen tot aan Parijs-Nice.”

Geen consessies doen op zijn programma 
Van Hooydonck vermoedt dat het te maken heeft met de hoofdsponsor. “Ik weet zeker dat Lotto Dstny genoeg verstandige ploegleiders in dienst heeft om een slim programma samen te stellen, maar blijkbaar heeft de hoofdsponsor nog net iets te veel te zeggen op het vlak van performance. Le Samyn behoort tot de Lotto Cycling Cup en zal voor de Loterij dus ongetwijfeld een belangrijke wedstrijd zijn. Maar speel dan Victor Campenaerts uit als kopman.”

“Het moet toch te verkopen zijn aan de sponsor dat een podium van De Lie in de Ronde van Vlaanderen publicitair meer waarde heeft dan een deelname aan Le Samyn. En dat die twee elkaar echt wel in de weg kunnen zitten. Ik weet dat Lotto Dstny De Lie op alle mogelijke manieren in de watten legt, en helemaal terecht wat mij betreft. Maar dat betekent ook geen concessies doen op zijn programma”, besloot de oud-renner.

RIDE Magazine
16 Reacties
09-03-2024 12:04
Wat een onzin. De Lie is een goede renner. Maar te groot voor sommige koersen!!! Hij is voor mij nog steeds GEEN favoriet voor MSR, RVV, E3, Roubaix. Sprint in Tour, Giro en vuelta gaat ie ook niet winnen. Dus laat hem lekker dat soort koersen rijden om te winnen !
09-03-2024 12:07
Er moet nu niet gedaan worden alsof de Lie al een van der Poel of van Aert achtig palmares heeft opgebouwd. Het is een super groot talent met al best wat mooie overwinningen, maar die heeft hij wel vooral behaald in koersen in de categorie Le Samyn.

Ik kan me dus goed voorstellen dat er juist een keuze is gemaakt voor een programma met wedstrijden waarin hij vermoedelijk nog net te kort komt gecombineerd met wedstrijden waar hij een grote kans op succes heeft.
09-03-2024 11:57
Niet eens dat de Lie al te groot is voor een dergelijke koers, deze koers is in aanzien gegroeid en is voor diverse renners een belangrijke bouwsteen geweest in aanloop naar de grote klassiekers.
Deze koers winnen had extra vertrouwen opgeleverd en de Lie had echt niet zomaar een sprintje gewonnen in Parijs Nice, want de koers moet nog altijd op maat zijn voor de Lie om te winnen: harde koers, sprintje lichtjes bergop. 2 dingen die La Samyn heeft.
    09-03-2024 14:19
    Nathan zegt toch helemaal niets over ‘even een sprintje winnen in Parijs-Nice’?

    Waar het volgens mij om gaat zijn bewuste keuzes maken in (de opbouw) van je programma. En dat het vanuit dat perspectief vreemd is om iemand als De Lie, waarvan Nathan inschat dat hij podium kan rijden in Vlaanderen, halverwege de rustperiode tussen Omloop (en eventueel Kuurne) en Parijs-Nice nog een wedstrijd te laten rijden.

    Waarschijnlijk, maar nu ben ik zelf ook aan het invullen, komt dit idee vanuit de manier waarop ze bij VLaB het toeleven naar piekmomenten benaderen. Dat ze daar harde keuzes maken (Wout en wk veldrijden) in wat wel of niet past binnen de opbouw naar de momenten toe waar je echt goed moet zijn.

    En dat daar bij veel andere ploegen toch anders mee omgegaan wordt. Dat renners toch opgesteld worden in koersen, terwijl een meer gecontroleerde trainingsprikkel misschien wel beter is voor de doelen later in het seizoen.

    En dat vind ik eigenlijk niet zo’n gek verhaal.

    Zijn conclusie lijkt me dan weer wat te veel eigen invulling. Geen idee of de sponsor hier zeggenschap over heeft, ik hoop het eigenlijk niet. Het zou fijn zijn als we dat in het wielrennen is kwijt gaan raken.
    09-03-2024 18:28
    @Raaaadt
    Ik snap dat deel van het betoog van Nathan best, maar het is te vroeg in de Lie’s carrière voor die keuze. ik denk dat Le Samyn best wel goed was in de planning als het gewerkt had, nu het mis ging, een koe in de kont kijkende is het makkelijk dit soort argumenten over planning op tafel te leggen, maar er waren andere methodes om te dealen met teveel races: eerder uitstappen uit Parijs Nice bijvoorbeeld.
    Le Samyn was low hanging fruit, mooi om afgevinkt te hebben, zeker voor een Waal.
09-03-2024 13:20
Wanneer Van Hooydonck een serieuze positie binnen Visma | Lease a Bike gaat bekleden, mag hij dit soort analyses wel achterwege laten. Ik vind het weinig respectvol om - onder contract bij een wielerploeg - meningen te geven over andere ploegen. Laat dat aan de massa. Van Hooydonck zou zich beter richten op zijn toekomst binnen de ploeg.

Daarbij, hoe meer grote namen een rugnummer opspelden, hoe beter voor de kleinere wedstrijden van de kalender. Niet alles kan monumentwaardig zijn.
09-03-2024 12:10
Waarom moet De Lie dan niet starten in al die andere Lotto Cycling Cup wedstrijden? Of waarom heeft hij vorig jaar Le Samyn last minute laten vallen om toch Kuurne te rijden? Alsof Lotto hem niet liever Kuurne ziet winnen dan Samyn.

Weer een heel vreemde assumptie die Van Hooydonck hier maakt. Als je ziet met wat voor selecties Lotto in sommige andere van die wedstrijden start, lijkt het me duidelijk dat hun sponsor daar helemaal niets mee te maken heeft.

Vorig jaar was er nog heel veel kritiek op Lotto dat ze de Lie de Omloop én Kuurne lieten rijden in het openingsweekend. Dit jaar doen ze het anders en had hij dat blijkbaar opnieuw moeten doen. Lijkt me dat ze bij Lotto vooral een heel goede kans zagen om de Lie te doen winnen in Samyn en hem zo vertrouwen te geven. Alsof iemand die nog geen enkele Vlaamse klassieker heeft gewonnen al te groot is voor dit soort wedstrijd. Gilbert stond hier in het verleden aan de start terwijl hij een fenomenaal palmares had zeg.
09-03-2024 12:15
Een beetje goedkoop willen scoren van Nathan.

Gaat De Lie niet op zijn plaat en komt ie juichend over de streep in Le Samyn, wat had ie dan geschreven?

De Lie heeft nog veel meer niet gewonnen dan wel gewonnen. Hij is zeker nog niet te groot voor koersen als Le Samyn. Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd. En juist voor een ploeg als Lotto zijn dit soort koersen gewoon ontzettend belangrijk. Want als je reeel kijkt, dan mag je van deze kleine ploeg eigenlijk weinig grote successen verwachten in de topwedstrijden. En leven ze misschien op dit moment wel ver boven hun stand met zeges in de UAE tour en de prachtige resultaten van Van Gils en De Lie.
09-03-2024 14:39
Wat een vervelende vent is die Nathan geworden. Kan hij niet ergens ramen gaan wassen ipv hier de interessante proberen uit te hangen.
09-03-2024 11:46
Keurig verwoord!
09-03-2024 13:34
Nathan specialist ‘analyses in de achteruitkijkspiegel’. Achteraf is het mooi wonen Nathan …
09-03-2024 13:39
de druiven zijn zuur Nathan
09-03-2024 14:01
Hoeveel profoverwinningen heeft Nathan zelf behaald?
Juist, 0
Hij mocht willen dat hij zelf een koers als Samyn had gewonnen. De koers past trouwens prima in het programma van de Lie, remember vd Poel die in zijn beginjaren op de weg hier ook won?
09-03-2024 12:15
Wat een flauwekul! Alsof een renner last zou hebben van een extra dag koersen. En daarbij: juist de combinatie Nieuwsblad-Kuurne zoals deze "expert" bepleit lijkt mij zwaarder voor een jonge renner? Voor Le Samyn had hij tenminste nog even een dag rust.
Bovendien doet NVH nu ten onrechte alsof De Lie een renner van een dusdanig kaliber is dat een koers als Le Samyn beneden zijn stand is, waarmee hij ook de hardwerkende organisatie van die koers nog eens schoffeerd,
09-03-2024 13:16
Nathan weet dat een analist moet kietelen LOL
Er is genoeg op de analyse aan te merken maar in de kern heeft hij gelijk, als je hoofddoelen de Omloop en P-N zijn is het raar om nog een tussendoortje op dinsdag te doen. Zo te horen na zijn val dacht De Lie er zelf ook zo over.
09-03-2024 13:26
De Lie heeft heel veel potentieel en heeft vorig jaar WT Quebec gewonnen en podium de Omlooo. in de andere 20+ WT wist hij niet niet op het podium te geraken. 3x 1PRO/PRO niveau gewonnen en 6x 1.1/2.1 stage. Le Samyn in het programma kan je vragentekens bijzetten, absoluut akkoord. Maar dat een Vlaamse 1.1 koers voor hem te klein zou zijn? Daar ben ik het niet mee eens, winnen is fijn voor een sprinter. De Lie hebben we nog niet zien domineren zoals een Philipsen of een Merlier. Of andere heren in het verleden.

Morbihan&Franco-Belge 1PRO, die hij wint is ook meer punchy dan pure sprint. Maar daar moet hij tegen de Tillers van deze wereld, dat is toch wel van een ander kaliber dan de elite puncheurs van deze wereld.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine