WK 2020: Volg hier de wegwedstrijd voor mannen
zondag 27 september 2020 om 09:45 Volg in Google

WK 2020: Volg hier de wegwedstrijd voor mannen

Amper een week nadat er op de Champs-Élysées een nieuwe Tourwinnaar werd gehuldigd, mogen de renners zich vandaag opmaken voor een loodzwaar wereldkampioenschap. De Italiaanse regio Emilia-Romagna werd door de UCI last-minute als locatie aangewezen voor een onvervalst klim-WK. Bespreek hier op WielerFlits het koersverloop!

Het WK-parcours is elk jaar weer een veelbesproken onderwerp. Doordat het geen traject is wat de renners ieder jaar rijden, is het inschatten van de moeilijkheidsgraad een terugkerend onderwerp van gesprek. Volgens de Franse bondscoach Thomas Voeckler is het een parcours voor echte puncheurs.

Ook de Nederlandse bondscoach Koos Moerenhout sprak over een zwaar parcours. WK’s kenmerken zich doorgaans door een lange aanloop naar een finalecircuit, maar daar is dit jaar geen sprake van. De titelstrijd speelt zich af op een lokaal circuit van 28,8 kilometer, dat de renners negen keer af moeten leggen. Dit maakt de totale afstand 258,2 kilometer.

Het WK wordt verreden op en rond het autocircuit Autodromo Enzo e Dino Ferrari, waar jaarlijks de Formule-1 GP van San Marino werd gehouden. Direct na het verlaten van het circuit moet er al geklommen worden. Onderweg zijn er twee beklimmingen die er toe doen: de Mazzolano en de Cima Gallisterna.

Beide beklimmingen zijn niet bijzonder lang maar met maximale stijgingen van 13 en 14 procent gaan deze klimkilometers naarmate de wedstrijd vordert, door de renners gevoeld worden. Het WK zal daardoor ongetwijfeld weer uitlopen op een slijtageslag. De renners starten om 10.00 uur en finishen rond de klok van 16.45 uur.

De strijd om de wereldtitel wordt uitgezonden door de publieke omroep. Sporza begint al om half tien met de uitzending, de NOS is vanaf 13:10 ook van de partij. Eurosport begint op het tweede kanaal om 9:40.

Links
WK 2020: Voorbeschouwing wegwedstrijd mannen

Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (organisatie)
Live timing (Tissot Timing)
Livestream (NPO1, vanaf 14.00 uur)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
591 Reacties
27-09-2020 16:23
Roglic hoeft natuurlijk helemaal niets te doen voor Wout
27-09-2020 16:23
Hirshi, meerijden viezerik.
    27-09-2020 16:25
    Bergop veel op kop gereden.
    27-09-2020 16:29
    Ja voor WVA rijden zeker
27-09-2020 16:23
Toch veel motoren altijd.
27-09-2020 16:23
Alaphilippe rijdt verder weg. Hirschi zou de kop moeten nemen voor de afdaling eigenlijk.
27-09-2020 16:24
Als Roglic niets doet voor v Aert, worden de Belgen woest
    27-09-2020 16:24
    Dat zal Roglic weinig kunnen schelen denk ik
27-09-2020 16:24
Wout moet zelf gaan rijden als hij wil winnen.
27-09-2020 16:24
Het is gespeeld
27-09-2020 16:24
Je kan het Alaphilippe toch onmogelijk misgunnen
27-09-2020 16:24
Nee, niet die kut Alaphilippe....
27-09-2020 16:24
Ze rijden wel maar komen niet echt dichter.
27-09-2020 16:24
Iemand van die vijf erachter aub. Een heel jaar Alaphilippe ijn regenboogtrui ga ik niet trekken.
    27-09-2020 16:26
    Voeckler kunsten.
27-09-2020 16:25
Flip heeft te weinig voorsprong. Stukken zijn nog te lastig om voorop te blijven. In het groepje werk Primoz en Kwiato en Hirschi denken kans te hebben in de sprint tegen Van Aert.
27-09-2020 16:25
Roglic wil uiteraard zelf ook Kampioen worden en gelijk heeft ie
27-09-2020 16:25
Alaphilippe doet het toch maar weer.
27-09-2020 16:25
5 motoren om een renner, over veiligheid gesproken.
27-09-2020 16:25
Waarom rijden ze met WVA mee? Je verliest de sprint toch van hem.
27-09-2020 16:26
Weet iemand hoe ver Tom erachter zit.
27-09-2020 16:26
Sowieso mooie wereldkampioen!
27-09-2020 16:26
Nou mannen gewoon draaien dan pak je Flip terug.
    27-09-2020 16:27
    Maar dan wint Van Aert, zullen ze denken. Maar ja, nu rijden ze eigenlijk voor plaats 3.
27-09-2020 16:26
Enige info over Dumoulin? 6 renners nog maar in beeld.
27-09-2020 16:26
Die zien we niet meer terug denk ik
27-09-2020 16:27
Je wordt sowieso 3e als je niet rijd. Dus ik snap niet dat ze gewoon mee rijden.
Kan je iig nog 2e worden.
    27-09-2020 16:28
    Alleen de 1e plaats telt nu
27-09-2020 16:27
Roglic moet lekker voor zichzelf rijden. Als ze terugkomen heeft hij ook gewoon kans om weg te rijden.
    27-09-2020 16:27
    Idd
27-09-2020 16:27
Motor naar motor..
27-09-2020 16:28
Camerawerk is top

Om te reageren moet je ingelogd zijn.