WK 2020: Volg hier de wegwedstrijd voor mannen
zondag 27 september 2020 om 09:45 Volg in Google

WK 2020: Volg hier de wegwedstrijd voor mannen

Amper een week nadat er op de Champs-Élysées een nieuwe Tourwinnaar werd gehuldigd, mogen de renners zich vandaag opmaken voor een loodzwaar wereldkampioenschap. De Italiaanse regio Emilia-Romagna werd door de UCI last-minute als locatie aangewezen voor een onvervalst klim-WK. Bespreek hier op WielerFlits het koersverloop!

Het WK-parcours is elk jaar weer een veelbesproken onderwerp. Doordat het geen traject is wat de renners ieder jaar rijden, is het inschatten van de moeilijkheidsgraad een terugkerend onderwerp van gesprek. Volgens de Franse bondscoach Thomas Voeckler is het een parcours voor echte puncheurs.

Ook de Nederlandse bondscoach Koos Moerenhout sprak over een zwaar parcours. WK’s kenmerken zich doorgaans door een lange aanloop naar een finalecircuit, maar daar is dit jaar geen sprake van. De titelstrijd speelt zich af op een lokaal circuit van 28,8 kilometer, dat de renners negen keer af moeten leggen. Dit maakt de totale afstand 258,2 kilometer.

Het WK wordt verreden op en rond het autocircuit Autodromo Enzo e Dino Ferrari, waar jaarlijks de Formule-1 GP van San Marino werd gehouden. Direct na het verlaten van het circuit moet er al geklommen worden. Onderweg zijn er twee beklimmingen die er toe doen: de Mazzolano en de Cima Gallisterna.

Beide beklimmingen zijn niet bijzonder lang maar met maximale stijgingen van 13 en 14 procent gaan deze klimkilometers naarmate de wedstrijd vordert, door de renners gevoeld worden. Het WK zal daardoor ongetwijfeld weer uitlopen op een slijtageslag. De renners starten om 10.00 uur en finishen rond de klok van 16.45 uur.

De strijd om de wereldtitel wordt uitgezonden door de publieke omroep. Sporza begint al om half tien met de uitzending, de NOS is vanaf 13:10 ook van de partij. Eurosport begint op het tweede kanaal om 9:40.

Links
WK 2020: Voorbeschouwing wegwedstrijd mannen

Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (organisatie)
Live timing (Tissot Timing)
Livestream (NPO1, vanaf 14.00 uur)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
591 Reacties
1 14 15 16
27-09-2020 16:35
Wout gooit al zijn frustratie eruit..
27-09-2020 16:35
roglic kon gewoon niet meer. je zag hem vaker op 4e positie een gaatje laten en vroeg iemand om over te nemen.
27-09-2020 16:35
Tom heeft goed gereden kwam net tekort op de klim.
    27-09-2020 16:53
    Van der poel heeft de juiste keuze gemaakt
27-09-2020 16:35
Van Aert had mee moeten gaan met Flip, simpel zat
    27-09-2020 16:39
    Je moet ook kunnen he. Op zo'n steil stuk is Alaphilippe gewoon de beste.
27-09-2020 16:35
De andere dan Van Aert in de kopgroep gunde het Allphilippe.
27-09-2020 16:35
Wout wel de sterkste. Kon helaas net niet mee.
    27-09-2020 16:37
    De sterkste kon niet mee....
27-09-2020 16:36
Belachelijke Roglic, zelfs nog niet eens de schijn ophouden op iets terug te willen doen. Over en out daar ...
    27-09-2020 16:36
    Hij kon gewoon niet.
    27-09-2020 16:37
    Alle respect voor Roglic om na de mokerslag gewoon weer in de finale te zitten!
    27-09-2020 16:37
    Haha, ga even op bed liggen huilen ipv hier constant dezelfde onzin te posten... Alsjeblieft zeg.
    27-09-2020 16:37
    Wout kon niet mee me Flip. Dat is de belangrijkste reden waarom hij geen WK is nu. Net niet sterk genoeg.
    27-09-2020 16:38
    Hahahaha...zeik beter op je team BE in plaats van een sloveen. Het is een landenwedstrijd..
27-09-2020 16:36
Hoe gaat het met Wuyts (ik maak me zorgen)?
    27-09-2020 16:37
    Die gaat vanavond de stamminee in.
27-09-2020 16:36
Wout van Aert de morele winnaar. Lol

Primoz is geen maat van Wout.

Hirschi fenomeen
27-09-2020 16:36
Ik heb niks met Flip maar nog minder met zeurende Belgen. Het is een landenwedstrijd. Roglic is geen Belg.
    27-09-2020 16:37
    En ook geen Tour winnaar.
    27-09-2020 16:37
    Zo werkt het niet achter de schermen.
    27-09-2020 16:39
    Blijkbaar wel Westfalen.
27-09-2020 16:37
Van Aert de op-een-na-sterkste, kon niet met Alaphilippe mee
27-09-2020 16:37
Je gunt het Van Aert ontzettend, maar helaas. Blijft een gemiste kans voor VDP dit. Ik denk dat hij hier mee had gedaan voor het podium.
    27-09-2020 16:39
    Lijkt mij niet. Van Aert de enige vergelijkbare renner als VDP in de kop van de wedstrijd. En het is wel duidelijk dat VDP niet de klimkwaliteiten van Van Aert heeft. Had hier nooit meegekund met dit groepje.
    27-09-2020 16:42
    Totaal niet, anders was Mathews er niet af. Als klimmers als Porte, Nibali en Landa moeten passen moet je concluderen dat Van der Poel hier niks te zoeken had. In Tirreno-Adriatico loste hij ook als de echte klimmers gingen.
    27-09-2020 16:44
    Het is niet omdat je even niet mee kan in een sprintje van Julian dat je niet de beste bent. Als Van Aert alleen was zonder die profiteurs op zijn wiel, rijdt hij die acht seconden zo dicht !
    27-09-2020 16:47
    Als hij echt zo sterk was had-ie dat echt wel gedaan, dat was hij niet. Dat soort instelling heeft Van Aert echt wel. Fuglsang eveneens zo'n eentje. :) En die zat voor Van Aert op de top. Van Aert kon ook niet reageren op hem. Komt daarna pas terug.
27-09-2020 16:37
lol op bovenstaande reacties, als van aert flip had kunnen volgen had ie dat wel gedaan. De sterkste wint hier.
27-09-2020 16:37
De sterkste? In de sprint zeker bedoel je?
    27-09-2020 16:39
    Ja, de sterkste, in het tijdrijden ook. Een rondje man tegen Julian ? Met de vingers in de neus.
    27-09-2020 16:39
    Ook tijdens de rest. Alleen net niet de explosiviteit op de laatste knikje.
27-09-2020 16:37
Caruso weer eens tiende
27-09-2020 16:38
Daarom bleef Superdries dus thuis.
27-09-2020 16:38
Haha, ze hebben op sporza 1 keer gezegd dat het Leuk zou zijn als Roglic eens iets zou weerdoen
Wielerflifs maakt ervan dat België gek wordt en een oorlog volgt.
    27-09-2020 16:40
    Tis mooi dat de naft in Bels een kwartje minder duur is dan in NL.
27-09-2020 16:38
De verwachte winnaar, maar wel een mooie finale.

Toch typisch dat een groepje met Van Aert, Hirschi, Kwiatkowski, Fuglsang en Roglic een gaatje van 14 seconden niet dicht krijgt over 8 kilometer.
    27-09-2020 16:40
    Inderdaad. Alsmaar kijken. Vooral de beste mag niet winnen, dat lijkt wel eens het belangrijkste.
    27-09-2020 16:43
    De beste heeft hier gewonnen. Op het beslissende moment, waarvan iedereen wist dat het het beslissende moment was kon niemand mee bergop op een parcours dat gemaakt was voor klimmers. Niks gestolen, de beste in koers.
    27-09-2020 16:46
    Precies.. niets gestolen van Aert kon niet mee..
27-09-2020 16:38
11×
27-09-2020 16:39
Profiat Flippe!
27-09-2020 16:41
Van Aert moet oppassen dat hij niet de nieuwe Sagan wordt. Iedereen is bang voor zn sprint..als je team zoals nu niet sterk genoeg is moet je zelf alles terughalen of gewoon veruit de beste zijn. Anders gaat iedereen in je wiel zitten
27-09-2020 16:49
En Dumoulin heeft voor Jumbo gereden.. niet voor NL
27-09-2020 16:54
Inmiddels is op Sporza wel “ietsje” vaker gezegd dat Roglic voor Van Aert had moeten rijden...
zeer amusant vermaak! Jammer dat het te lang is als ringtone
    27-09-2020 16:58
    Ik vraag me af of hij wel kon.. is aan de streep gewoon laatst.. zou denken dat Roglic ook 2e of 3e wil worden
    27-09-2020 17:00
    Jumbo pakt er naast... kun je best een ringtoon van maken
1 14 15 16

Om te reageren moet je ingelogd zijn.