WK 2019: Volg hier de wegwedstrijd voor elite-vrouwen
zaterdag 28 september 2019 om 12:25 Volg in Google

WK 2019: Volg hier de wegwedstrijd voor elite-vrouwen

Na de bewogen koers bij de beloften gaat het WK verder met de vrouwenwedstrijd. De laatste twee jaar waren de Nederlandse vrouwen aan het feest en weer is ‘Oranje’ de huizenhoge favoriet. Kunnen Marianne Vos en co. de verwachtingen waarmaken?

Vanuit Bradford rijdt het vrouwenpeloton over bijna 150 kilometer naar Harrogate, waar al de hele week de WK-wedstrijden worden beslist. Na dertien kilometer wordt voor het eerst geklommen op Norwood Edge, dertig kilometer later gevolgd door Lofthouse, de zwaarste helling van de dag. Na de top is het nog dertig kilometer in vooral dalende lijn naar Ripon. Vanaf daar begint het wegdek te golven tot aan de drie plaatselijke ronden rond Harrogate, van elk ruim dertien kilometer.

Om 12.40 uur Nederlands-Belgische tijd wordt het startsein gegeven voor de vrouwenwedstrijd. Tussen 16.36 en 17.00 uur worden de rensters aan de finish verwacht. De koers is rechtstreeks te zien bij de NOS (vanaf 14.15 uur op NPO1), Sporza (13.00 uur op één) en Eurosport (12.30 uur). Ook is de koers te volgen via de Eurosport Player. En bespreek hier op WielerFlits het verloop van de voorlaatste WK-wedstrijd!

Links
WK 2019: Voorbeschouwing wegwedstrijd vrouwen

Website organisatie
Wedstrijdinformatie
Deelnemerslijst

Liveticker (Twitter organisatie)
Live timing (Tissot)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
182 Reacties
28-09-2019 14:50
Och, wordt een Oranje podium dan maar :-)
28-09-2019 14:50
Toch betwijfel ik of dit de juiste tactiek is. Ben benieuwd of van Vleuten dit volhoudt, en indien niet of van der Breggen het dan met dit groepje kan afmaken. Nu mis je toch snelle afmakers als Vos en Brand.
    28-09-2019 14:54
    Het is geen slimme tactiek. Een soort kamikaze van Van Vleuten. Als ze wint is dat omdat ze ver- en veruit de sterkste is en zelfs dan was ze beter op de lokale ronde gegaan.
    28-09-2019 15:57
    @tendam, tenzij Van Der Breggen dan vroeger was gegaan.
28-09-2019 14:55
Een langere solo dan die van Froome vorig jaar, als ze het haalt. Gezien de mate waarin er, zeker hier, moord en brand werd geschreeuwd die dag, ben ik heel benieuwd hoe er dan gereageerd zou worden...
    28-09-2019 14:58
    Nederlandse heh, die gebruiken niet.
    28-09-2019 14:59
    Van Vleuten is samen met Van der Breggen het hele jaar al de beste. Froome werd de zondag voor zijn solo nog op 2 minuten gezet.
    28-09-2019 14:59
    Want het hele jaar de beste zijn is niet verdacht wilde je zeggen?

    Froome won de zaterdag voor zijn solo op de Zoncolan, ik kan ook één uitslag aanhalen om een punt te maken...
    28-09-2019 15:01
    Minder verdacht dan een Landis doen, zoals George Bennett dat noemt.
    28-09-2019 15:03
    En de week daarvoor werd Froome er overal afgereden. Bovendien had hij in de vuelta daarvoor nog een veel te hoog sabutamol gehalte.
    28-09-2019 15:06
    Ik zeg ook niet dat ik Froome vertrouw. Maar het is bizar om daar zeker te zijn dat er doping in het spel was, en dit als zoete koek te slikken als ze het haalt.
    28-09-2019 15:10
    Bij het vrouwen wielrennen zijn er nou eenmaal grotere verschillen. En Van Vleuten's grootste tegenstander is Van der Breggen en die rijdt niet.
    28-09-2019 15:18
    De verschillen in die Giro waren ook telkens groot, omdat niet de volledige wereldtop aan de start stond. Dus het verschil in breedte van het veld tussen vandaag en die dag op de Finestre valt mee. Daarnaast reden Lopez en Carapaz amper mee in de achtervolgende groep die dag, dus er rijden er nu meer achter Van Vleuten dan toen achter Froome.
    28-09-2019 16:00
    Totaa, maar dan ook totaal niet vergelijkbaar. Die achtervolgende groep rijdt niet volle bak door omdat Van der Breggen er aan hangt. Froome reed daarnaast op élk stukje parcours sneller dan wie dan ook, zelfs op stukken die hem/eenlingen niet lagen, liep het hele stuk alleen maar uit. Hier heb ik al gezien dat het peloton een fors stuk er af kon halen en pas toen dit groepje het gas er af ging halen kon Van Vleuten echt uit gaan lopen op die groep.
28-09-2019 14:59
Gesink en kelderman hadden hier zeker niet mis staan op dit parcours..... jos mike en sebas hebben hier denk weinig te zoeken...
    28-09-2019 15:02
    Sebastian kan wel wat heuvels an. Ik twijfel eerder over Terpstra.
    28-09-2019 15:03
    Terpstra was in bergen bij de besten bergop.
28-09-2019 15:03
Peloton van 3.20 naar 2.39 nu met nog 72km nog te gaan.
    28-09-2019 15:13
    Nog 66.5km en 59sec en 2.35, benieuwd of Van Vleuten dit gaat volhouden, lijkt er wel op.
28-09-2019 15:13
Ik geloof wel dat van Vleuten dit gaat redden. De Nederlandse ploeg hoeft nu in ieder geval niet te werken.
    28-09-2019 15:16
    En als van Vleuten het niet redt komt de Nederlandse ploeg zo fris als een hoentje over de finish. Helaas wel zonder medailles.
    28-09-2019 15:19
    @FB
    Ja, want als Van Vleuten het niet redt, dan doen VD Breggen en Vos ook niet meer mee?
28-09-2019 15:14
Saai hoor....
28-09-2019 15:17
Voor mij is het nu 50% van Vleuten 30% Vos 20% de rest (waaronder nog Van der Breggen).
28-09-2019 15:24
Redelijke status quo nu. Nederland zit wel gebakken zo. Op alle fronten rijden ze
28-09-2019 15:25
Nog 60km 1.28 en 2.51. Van Vleuten vliegt over het parkoers maar ziet er rustig uit.
28-09-2019 15:36
Annemiek doet een Landisje
    28-09-2019 15:38
    troll
    28-09-2019 15:52
    Jij weet niet wat een Landis is. Niet alleen een mislukte troll, maar ook dom.
    28-09-2019 15:53
    Had ze een biertje gedronken na de tijdrit die beneden haar verwachtingen was?
28-09-2019 15:44
peloton komt wel steeds dichter op de achtervolgers
28-09-2019 15:45
65% Van Vleuten 25% Vos 10% de rest
28-09-2019 15:48
75% Van Vleuten
28-09-2019 15:50
Vos niet sterk genoeg op die eerste lange klim, spijtig ik ze het wel gegund maar vind Annemiek van Vleuten echt ook een prima winnares, na haar zware val op de O.S. is ze alleen maar sterker geworden.
28-09-2019 15:54
Ik denk dat Van Vleuten het red. De achtervolgers maken totaal geen vuist en het peloton lijkt compleet lam gelegd. Iedereen bang voor de Nederlandses.
28-09-2019 15:56
Hoop alvast dat ze het red, een solo van meer dan 100 km om wereldkampioen te worden is onuitgegeven denk ik.
    28-09-2019 15:57
    en misschien brengt dat een niet te grote Belg met lange sokken morgen op een ideetje .... ;)
28-09-2019 15:56
Regenboogtrui is binnen voor Annemiek. Wat een sterk staaltje zeg. Enig puntje van kritiek: ze haalt wel alle spanning uit de koers
    28-09-2019 15:58
    maar zo'n solo is toch altijd mooi om te zien, kan ik toch van genieten, al is het een Nederlands .... ;)
    28-09-2019 16:00
    Het was ook een bietje ironisch bedoeld hè ;)
    28-09-2019 16:04
    idd, ben ook volbloed Brabander en eigenlijk had ik stiekem ook die andere Brabantse zien winnen, Vos :)
28-09-2019 15:56
100% v Vleuten saaiste wk ooit ?
    28-09-2019 15:58
    Schitterende prestatie is het, maar inderdaad wel wat saai.
28-09-2019 15:57
2.37.
28-09-2019 15:58
100% Van Vleuten
28-09-2019 16:01
Wat een onzin een groep van 8 (7) die een eenling niet kan pakken. Gewoon fatsoenlijk samenwerken zit er niet bij.
    28-09-2019 16:03
    Mooi toch? Wielrennen in optima forma
28-09-2019 16:01
Saai? Het is nog niet helemaal zeker of ze de 3:42 van Van Der Breggen van vorig jaar gaat breken. En ik geniet sowieso wel van deze solo.
Verschillen vorig jaar: https://www.procyclingstats.com/race/world-championship-we/2018
28-09-2019 16:02
Van der Breggen rijdt wel heel goed als teamspeelster vandaag.
    28-09-2019 16:04
    Anna is ook een uitstekend teamplayer
    28-09-2019 16:07
    mag ik hopen al herinner ik me toch vreemde stoten van haar om het zacht uit te drukken
28-09-2019 16:03
Heerlijk om de BBC te kijken. "Dygert is the strongest in the race. Van Der Breggen is looking for wheels." Maar Deignan gaat eraf.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.