Volg hier Parijs-Roubaix 2019
zondag 14 april 2019 om 11:00 Volg in Google

Volg hier Parijs-Roubaix 2019

Mons-en-Pévèle. Carrefour de l’Arbre. Trouée d’Arenberg. Vandaag is het weer zover: Parijs-Roubaix! Wie zegeviert in de 117e editie van het Noord-Franse monument? Stof, lekke banden, valpartijen maar vooral heel veel kasseien. Bespreek hier op WielerFlits het koersverloop!

Parijs-Roubaix start ook vandaag weer in Compiègne, een voorstad op zo’n tachtig kilometer ten noordoosten van Parijs. Wat de renners te wachten staat? Nou, wat te denken van 29 kasseistroken! In totaal krijgen de renners 54,5 kilometers aan Noord-Franse keien voorgeschoteld.

Daar komen nog ruim tweehonderd kilometer aan gewone asfaltwegen bij, waardoor we uitkomen op een totale afstand van 257 kilometer. Overigens doemt de eerste kasseistrook pas op na 96,5 kilometer: die naar Troisvilles. We kunnen de volgende stroken inmiddels wel dromen: Biastre, Saint-Python, Quiévy, Saint-Vaast…

Het kan in Parijs-Roubaix in feite overal gebeuren, maar de harten gaan pas écht sneller kloppen na het uitrijden van Wallers. Het Bos! Deze 2400 meter lange strook is al sinds 1968 (merci, Jean Stablinski!) een van de scherprechters van de Helleklassieker. Na het uitrijden van Het Bos is het nog ruim negentig kilometer tot de Vélodrome.

Maar met Mons-en-Pévèle en Carrefour de l’Arbre staan er nog twee vijfsterrenstroken op het menu. Na Carrefour is het nog 14,5 kilometer tot Roubaix. Hierna volgen nog de stroken van Gruson, Hem én de Espace Charles Crupelandts, vernoemd naar de tweevoudig winnaar van deze koers. De finish is uiteraard op de wielerbaan van Roubaix.

De renners beginnen om 11.15 uur aan hun wedstrijd. De finish op de Vélodrome is tussen 17.05 en 17.40 uur. Sporza en Eurosport zijn er vanaf de start al live bij. De NOS schakelt in om 13.10 uur.

Links
Voorbeschouwing: Parijs-Roubaix

Website organisatie
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)
Parcours

Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
460 Reacties
1 2 3 12
14-04-2019 11:04
Hopen op koers!
14-04-2019 11:11
is er ergen een livestream vanaf de start?
    14-04-2019 11:17
    ja, eurosport, sporza en onze piratenbroeder Tiz-cycling
14-04-2019 11:18
Vandaag Kristoff! Hij schudt alle pech en mindere pech van voorgaande edities af en wint.
14-04-2019 11:22
Quickstep wil iemand mee in de ontsnapping. Gaat lang duren voor een groep weg is in dat geval.
14-04-2019 11:22
Zo te zien kan het best wel effe duren voordat er wat wegrijden en zullen dat daarom ook niet de minste rouleurs zijn. Ze blijven ook al fanatiek doorkwaken over Dillier als voorbeeld 'vooruit zitten loont hier' , Vansummeren en Haymann lijken me goede aanvullingen hierop.
    14-04-2019 11:24
    Of het wordt een enkele vluchter. Matig dit.
14-04-2019 11:23
wat ik had begrepen, was wind tegen op de mindere stroken en juist wind mee op de zwaardere stroken als de carrefour. Ergo, heerlijk onvoorspelbaar, kan alle kanten op.

Greg, Wout en Styby meeste indruk gemaakt op de kasseien, maar ik blijf bij Politt
    14-04-2019 11:24
    Eerste 100km sowieso wind op kop. Kans op waaiers bij sommige tussenstukken, zoals de 10km voor het bos. Wordt leuk!
    14-04-2019 11:26
    Klopt idd dat veel stukken ***** van oost naar west lopen ja. Ook in de verre finale staat ie eerder op de zijkant en niet vol op de kop.
    14-04-2019 11:31
    Zou het niet zo zijn dat de renners op de zware kasseistroken niet eens zoveel last van de wind hebben, omdat de hagen publiek daar beschutting bieden? Het zijn misschien juist de tussenstukken, waar geen publiek staat, waar de wind vrij spel heeft. dus als je bij het afrijden van een strook op een gaatje zit, kom je er lastig bij.
    14-04-2019 11:46
    Cort Nielsen lijkt de anticipatie te verkiezen vandaag. Lijkt me een slimme zet.
14-04-2019 11:41
Go Taco!
14-04-2019 11:55
Het is gewoon nu niet fijn om als een gek weg te rijden zonder dat er 7-11 mee zijn.
    14-04-2019 11:59
    Zeker, maar Bora, CCC en DQS houden elkaar in de gaten en willen niet dat er 1 een mannetje in de kopgroep heeft, zonder dat de ander er ook 1 mee heeft. Leuk spel, maar gaat nog wel even duren.

    En opmerkelijk, Jumbo mengt zich niet in de debatten. Misschien zoveel mogelijk mannen binnenboord houden om straks een waaieroorlog te beginnen?
    14-04-2019 12:00
    Nu 2 homies van Degenkolb en Kristoff op de pedalen, eentje van BORA erbij en dan is het chillen geblazen. Ik zou nu het gaatje dichten als ik vooruit wil zijn, wel met wat maatjs natuurlijk. Uiteraard hopen Pedersen en Marcato op eenzelfde scenario want anders heeft dit geen zin
    14-04-2019 12:06
    Ja, die arme Marcato had als opdracht om voor Gaviria te zorgen tijdens de klassiekers, die is nu dus wel bevrijd en smeert hem snel, voordat zijn ploeg straks hem nog verteld dat hij nu op Kristoff moet passen.

    Eentje van Bora gaat dus niet zonder dat er 1 van CCC en DQS erbij komt en de grote slinger die daaraan hangt
14-04-2019 12:14
Lol die Pedersen: trekt door, kijkt om en dan zit ie wéér met twee man op kop.
14-04-2019 12:22
Dit koersverloop kan tot een sterke kopgroep leiden. Jumbo moet zorgen dat ze dan met een sterke man meezitten (Taco, Mike of Danny).
14-04-2019 12:34
Nogal a-typische kopgroep, qua vertegenwoordigde ploegen tenminste. En Greipel in de aanval?!
    14-04-2019 12:39
    Boom ook! Hij moet wat he
14-04-2019 12:51
Denk dat we na het Carrefour wel een kopgroep hebben.
14-04-2019 13:05
Bij Eurosport doen ze een roulatie in commentatoren ongeacht de wedstrijd. Nu hoor ik weer die stem die ik associeer met lagere niveau wedstrijden (top-competitie). Past niet, heb hetzelfde met de Belg Merijn Casteleyn.
    14-04-2019 13:30
    Doet al jaren de Limburgse (semi)klassiekers, op L1. Was ook reserve commentator van Eurosport de aflopen jaren...
14-04-2019 13:13
Is Pedersen nou die Trek-renner in die kopgroep? Ik hoop het wel na al die pogingen.
    14-04-2019 13:18
    Als er nu 1 renner het verdient om in de kopgroep te zitten na het eerste wedstrijduur is het wel Pedersen, maar ik denk dat Theuns mee is.
14-04-2019 13:17
Sky en Bora niemand mee?
14-04-2019 13:18
Wat een interessante situatie zeg.. Paar flinke kleppers mee nu!
    14-04-2019 13:20
    Inderdaad. Als g1 en 2 samen komen heb je een meer dan serieuze kopgroep
14-04-2019 13:20
outsiders vooraan
14-04-2019 13:20
Die koude zou best gunstig kunnen zijn voor Kristoff.
14-04-2019 13:21
Ik zie dat van Poppel (die met nog twee anderen de oversteek naar de groep met Trentin maakte) zijn kansloze inspanning er ook alweer op heeft zitten.
    14-04-2019 13:23
    Die komen nog wel vooraan denk ik.
    14-04-2019 13:23
    Vooraan in het peloton inderdaad
    14-04-2019 13:26
    Ze sluiten nu aan bij de kopgroep. ;)
14-04-2019 13:22
VanPoppel heeft zn chasse patat weer volbracht....
14-04-2019 13:23
Maar wel veel sterke mannen in de tweede groep!
14-04-2019 13:28
Van Poppel meteen weer gelost vooraan na zijn kansloze inspanning net.
Man man man wat blijft het ook een waardeloze renner. Hij leert het echt nooit heh?
    14-04-2019 13:32
    Hij heeft alleszins meer gewonnen dan jij ooit zal doen.
    14-04-2019 13:36
    En dat is relevant omdat..?
    14-04-2019 13:39
    Omdat jij zegt dat het een waardeloze renner is. Dat je zn manier van koersen niet leuk vindt ok, maar een beetje respectvol blijven mag best.
14-04-2019 13:29
Wel lef van Van Poppel dat hij zichzelf steeds zo durft tegen te komen. Word je daar sterker van? Maar op een gegeven moment moet hij ook verstandiger worden.
    14-04-2019 13:33
    Ja, of zijn ploegleider. Of het is hopeloos (ik denk het laatste).
14-04-2019 13:31
Ik begrijp dat Eurosport een commerciële zender is, maar waarom allemaal stukjes over snooker en dergelijke? Hoop dat Sporza snel terug is. Quick Step heeft Lampaert mee. Wel sterke namen in de kopgroep.
    14-04-2019 14:02
    Reclameblokken zijn centraal (voor heel Europa) gepland. Ieder land/regio verkoopt echter grotendeels eigen reclame. In Nederland wordt er relatief weinig verkocht waardoor veel opgevuld wordt met promo voor andere sporten en de player.
14-04-2019 13:33
Mooie kopgroep, als ze nog een paar minuutjes kunnen nemen, zitten er toch wel een paar mannen tussen die er in de finale nog bij moeten kunnen blijven
1 2 3 12

Om te reageren moet je ingelogd zijn.