Volg hier de Wereldbeker in Dendermonde 2020
zondag 27 december 2020 om 15:05 Volg in Google

Volg hier de Wereldbeker in Dendermonde 2020

Vandaag wordt in Dendermonde de derde manche van de Wereldbeker afgewerkt. Net als in Heusden-Zolder staat (vrijwel) de volledige veldrittop er aan de start. Het wordt een wat atypische WB-manche op een door de regenval loodzwaar parcours. Bespreek hier op WielerFlits het verloop van de ploetercross!

Organisator Jurgen Mettepenningen beschikt over een terrein van maar liefst 75.000 vierkante meter waar hij de komende jaren mee aan de slag kan. Die weiden en velden bevinden zich aan de Hamsesteenweg (start en finish) in Grembergen, deelgemeente van Dendermonde. Opvallend: het terrein slorpt amper water op.

“Een beetje te vergelijken met de weiden vroeger in Hamme-Zogge, hier trouwens amper een paar kilometer verderop”, vertelt Mettepenningen. “Met de enorme regenval van de voorbije weken zou het dus wel eens een loodzware editie kunnen worden.” De renners met een grote motor zijn hier normaal gesproken in het voordeel.

Na de start maken de renners een lus in een eerste weide, waarna er via een verhard stuk richting de eerste hindernis (heuvel) wordt gefietst. Eenmaal boven gaat het via een korte afdaling in S-vorm richting eerste doortocht door de grote materiaalpost. Na een tweede passage over de eerste helling gaat het via een bosdreef naar deel twee van het parcours (links op de afbeelding).

Hier heeft de regenval echt wel sporen nagelaten. In dat tweede deel was onder meer een brug (65 meter lang, zes meter hoog) voorzien, maar winterstorm Bella steekt daar hoogstpersoonlijk een stokje voor. De organisatie was genoodzaakt om aan het parcours te sleutelen, om zo de veiligheid van de rensters en renners te waarborgen.

De organisatie besloot eerder vandaag om de grote Cofinimmo-brug van 65 meter uit het parcours te halen en de passages rond de (verdwenen) brug op bepaalde punten te wijzigen. Ook de finishboog is inmiddels weggehaald.

De vrouwen beginnen om 13.40 uur aan hun cross, de mannen worden om 15.05 uur het veld ingestuurd. De wereldbekermanche voor elite vrouwen en elite mannen is zondag vanaf 13u30 live en integraal te volgen op Sporza, Telenet Play Sports en Proximus Open. In Nederland is de wedstrijd te volgen op Eurosport en NOS (online).

Links
Voorbeschouwing: Wereldbeker Dendermonde (WielerFlits.be)

Website Wereldbeker
Alle deelnemerslijsten

Veldritkalender
Verkenningsrondje

Liveticker (Twitter UCI)
Liveticker (Organisatie)
Livetiming

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
268 Reacties
27-12-2020 15:39
Aerts is het die het gat dicht op Van Kessel. Vanthourenhout en Hermans ook mee.
27-12-2020 15:39
Halfkoers: Toon komt er weer door.
27-12-2020 15:40
Van der Poel denkt alleen aan de eerste startrij op het WK. Geen eer aan te behalen vandaag.
    27-12-2020 15:42
    Denk dat hij hier gewoon zwaar het onderspit delft.
    27-12-2020 15:46
    Hij wordt tweede, waar verder niks mis mee is op een parcours waar je niks mee kan.
    27-12-2020 15:48
    Komaan Aerts!
    27-12-2020 15:48
    Of derde. Als Toon nog een beetje doordoet.
27-12-2020 15:40
Doet een beetje denken aan dat WK van 2018, toen verzoop vdPoel in de modder..
27-12-2020 15:43
Nog 3 rondes en Van der Poel op 1.01 van Van Aert.
    27-12-2020 15:43
    ?
    27-12-2020 15:45
    Toon Aerts op 1.32, Van Kessel, Hermans en Vanthourenhout op 1.43. Sweeck op 1.50, dan Vermeersch op 2.20, Rondhaar op 2.39. Turner en Thijs Aerts 2.46. Pidcock op 3.02
    27-12-2020 15:46
    @VerstandOpNul was een tikfoutje. :)
27-12-2020 15:43
Eindelijk nog eens het échte veldrijden. Vreemd dat sommige met al die parkcrossjes denken dat dat het echte werk is.
    27-12-2020 15:45
    Echte crossen zijn die waar je favoriet wint.
    27-12-2020 15:48
    Waarom is dit het echte crossen? Ik heb veel liever afwisseling en meer hoogteverschillen. Dit is een modderbad in een weiland waar ze doorheen ploeteren/lopen.

    Of is het puur omdat van Aert gaat winnen...
    27-12-2020 15:48
    Wat is ‘echte’ cross? Het eerste wk was in de binnenstad van Parijs..
    27-12-2020 15:48
    Boek erop, Boek! :)
    27-12-2020 15:49
    En de eerste partij voetbal werd gespeeld op een akker.
    27-12-2020 15:50
    Ik vind dit, los van de waarschijnlijk winst van van Aert, 1000x meer veldrijden dan al die vlakke sprintcrossjes.
    27-12-2020 15:53
    ‘Al die’. Zoveel vlakke sprintcrossjes zijn er volgens mij niet hoor. EK is de enige die me zo te binnen schiet, al ligt daar nog flink wat zand.
27-12-2020 15:45
Ben Turner, weer een nieuwe jonge Brit
    27-12-2020 15:45
    Nieuw?
    27-12-2020 15:47
    Is de eerste keer dat ik hem in de top10 zie.
    27-12-2020 15:48
    Turner staat al jaren gekend als aankomend talent. Dus geen verrassing dat die er door komt, en wat mij betreft niet nieuw. Wel jong.
    27-12-2020 15:50
    Ik bedoelde nieuw meer in de zin van: de volgende, na Pidcock en Mein die zich al hebben laten zien dit jaar.
    27-12-2020 15:52
    Ok.
27-12-2020 15:47
Daar wordt de 1e gedubbeld..
    27-12-2020 15:48
    Vermoed dat er al meer uit zijn gehaald. Zie je normaal niet door de 80% regel.
    27-12-2020 15:49
    Zou eigenlijk niet mogen binnen 4,5 ronde
27-12-2020 15:48
Vanthourenhout rijdt goed
27-12-2020 15:49
Als Wout Gloria Estefan hoort is hij helemaal niet meer te houden..
27-12-2020 15:50
Modder is leuk in een omloop als baal of gavere. Waar regen zorgt dat er zowel extra vermogen wordt gevraagd als extra techniek. Dit... tja misschien een cross uit de oude doos. Maar vroeger gingen we ook met paard en wagen, dat hebben we ook achter ons gelaten.
    27-12-2020 15:53
    Modder is leuk als VDP wint, bedoel je.
    27-12-2020 15:57
    Jullie hebben elkaar weer gevonden. Cute. :)
    27-12-2020 16:02
    Beer aka hollow,
    Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

    Zie net zo graag wout winnen als mathieu. Maar zie graag fietsen ipv veldlopen.
27-12-2020 15:50
Vanthourenhout op en over Toon Aerts.
27-12-2020 15:50
Bij het darten staat een Belg ook voor tegen een Nederlander. Een zwarte dag aan het worden.
    27-12-2020 15:51
    Dan maar schaatsen kijken
    27-12-2020 15:55
    Ja, daar wint vandaag iig geen belg.
27-12-2020 15:51
Top 3 was ook de top 3 in Valkenburg.
27-12-2020 15:52
Vanthourenhout weer best of the rest.
27-12-2020 15:52
Toon gekapseisd
27-12-2020 15:55
Toon Aerts weer bij Vanthourenhout. Wordt nog spannend voor plek 3.
    27-12-2020 15:56
    Spannend voor plek 2 bedoel je.
    27-12-2020 15:57
    Van der Poel rijdt er een 30sec voor...
    27-12-2020 15:58
    Ze komen dichter op Matje inderdaad.
27-12-2020 15:55
Aerts weer terug naar plek 3
27-12-2020 15:57
Pidcock ook afgestapt.
    27-12-2020 16:00
    De kleine mannen hebben het zwaar, was ook niks voor Eli geweest dit.
    27-12-2020 16:01
    Inderdaad, geen wedstrijd voor Iserbyt dit ook. Het is inderdaad opvallend dat de kleine renners het niet vol kunnen houden.
27-12-2020 16:00
Toon Aerts loopt weg van Vanthourenhout.
27-12-2020 16:02
Wuyts denkt dat niemand deze uitkomst had kunnen voorspellen. Als ik zo onbescheiden mag zijn: ik had dit dus wel een beetje verwacht..
    27-12-2020 16:04
    Hij had het over het gigantische verschil, niet de plaatsen op zich.
27-12-2020 16:03
Toon Aerts op 15/17sec van Van der Poel, wordt het dan toch nog spannend voor plek 2?
27-12-2020 16:05
€ 1.269 voor een liter Euro 95, daar kunnen wij hier alleen van dromen..
27-12-2020 16:05
Toon komt eraan.
    27-12-2020 16:07
    Door de enorm lage snelheid lijkt het gat kleiner dan het is. Mathieu zal 'm wel voorblijven
    27-12-2020 16:08
    Denk het niet. Toon ruikt een van zijn weinige kansen op podium dit seizoen. Zou een mooie opsteker zijn na het gekloot van de afgelopen 2 weken na zijn ongeval.
    27-12-2020 16:11
    Toon rijdt sowieso podium. Mathieu zit er echt nog ruim voor.
27-12-2020 16:08
Mathieu lijkt wat te trekkebenen....

Om te reageren moet je ingelogd zijn.