Volg hier de Wereldbeker in Dendermonde 2020
zondag 27 december 2020 om 15:05 Volg in Google

Volg hier de Wereldbeker in Dendermonde 2020

Vandaag wordt in Dendermonde de derde manche van de Wereldbeker afgewerkt. Net als in Heusden-Zolder staat (vrijwel) de volledige veldrittop er aan de start. Het wordt een wat atypische WB-manche op een door de regenval loodzwaar parcours. Bespreek hier op WielerFlits het verloop van de ploetercross!

Organisator Jurgen Mettepenningen beschikt over een terrein van maar liefst 75.000 vierkante meter waar hij de komende jaren mee aan de slag kan. Die weiden en velden bevinden zich aan de Hamsesteenweg (start en finish) in Grembergen, deelgemeente van Dendermonde. Opvallend: het terrein slorpt amper water op.

“Een beetje te vergelijken met de weiden vroeger in Hamme-Zogge, hier trouwens amper een paar kilometer verderop”, vertelt Mettepenningen. “Met de enorme regenval van de voorbije weken zou het dus wel eens een loodzware editie kunnen worden.” De renners met een grote motor zijn hier normaal gesproken in het voordeel.

Na de start maken de renners een lus in een eerste weide, waarna er via een verhard stuk richting de eerste hindernis (heuvel) wordt gefietst. Eenmaal boven gaat het via een korte afdaling in S-vorm richting eerste doortocht door de grote materiaalpost. Na een tweede passage over de eerste helling gaat het via een bosdreef naar deel twee van het parcours (links op de afbeelding).

Hier heeft de regenval echt wel sporen nagelaten. In dat tweede deel was onder meer een brug (65 meter lang, zes meter hoog) voorzien, maar winterstorm Bella steekt daar hoogstpersoonlijk een stokje voor. De organisatie was genoodzaakt om aan het parcours te sleutelen, om zo de veiligheid van de rensters en renners te waarborgen.

De organisatie besloot eerder vandaag om de grote Cofinimmo-brug van 65 meter uit het parcours te halen en de passages rond de (verdwenen) brug op bepaalde punten te wijzigen. Ook de finishboog is inmiddels weggehaald.

De vrouwen beginnen om 13.40 uur aan hun cross, de mannen worden om 15.05 uur het veld ingestuurd. De wereldbekermanche voor elite vrouwen en elite mannen is zondag vanaf 13u30 live en integraal te volgen op Sporza, Telenet Play Sports en Proximus Open. In Nederland is de wedstrijd te volgen op Eurosport en NOS (online).

Links
Voorbeschouwing: Wereldbeker Dendermonde (WielerFlits.be)

Website Wereldbeker
Alle deelnemerslijsten

Veldritkalender
Verkenningsrondje

Liveticker (Twitter UCI)
Liveticker (Organisatie)
Livetiming

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
268 Reacties
27-12-2020 15:29
Van Kessel ook sterk, Hermans en Vanthourenhout vallen me mee op dit parkoers
    27-12-2020 15:32
    Hermans blijkbaar goede hardloper
27-12-2020 15:30
Ligt in de plooi. Matje gaat het denk ik niet bolwerken. Wedstrijd nu uitlopen voor de broodnodige punten om vooraan te mogen starten op wk.
27-12-2020 15:30
Meisen stapt eruit, was nog best goed bezig voor zijn val.
27-12-2020 15:30
Meisen is er helemaal klaar mee.
27-12-2020 15:30
Véél te veel lopen naar mijn mening. Ik zie ze toch echt liever fietsen.
    27-12-2020 15:31
    Persoonlijk doe ik het ook niet graag, maar het hoort er wel bij.
27-12-2020 15:30
Ik vind hier dus echt niks aan dit geploeter. Heeft gewoon niks met fietsen te maken.
27-12-2020 15:32
Ik word al moe van alleen het kijken hiernaar..
27-12-2020 15:32
Dit is mijn smaak ook niet. Dit is gewoon vechten en niet fietsen. Je ziet (helaas) wel dat van Aert veel te sterk is op dit terrein.
27-12-2020 15:33
Van der Poel op 31sec met nog vier rondes te gaan.
27-12-2020 15:34
Pidcock valt tegen.
27-12-2020 15:34
Lars weggedeemstert
27-12-2020 15:35
Van der Haar weer teruggevallen.
27-12-2020 15:35
Als je met cx ooit naar de olympische spelen wilt, dan is dit denk ik niet waar de wereld op zit te wachten.

Enkel nostalgische Vlamingen kunnen hier intens van genieten...
    27-12-2020 15:37
    Voor een keertje is best leuk.
    27-12-2020 15:39
    Volgens mij was de cross in Surhuisterveen ook altijd zo. Ik heb er zelf ook weinig mee.
    27-12-2020 15:41
    Modder in een weiland os niet om aan te gluren.
    Op een parcours als baal of gavere daarentegen ...
27-12-2020 15:35
Eruit, van der Haar. Misschien wel gevallen ook.
27-12-2020 15:35
Lars stopt.
27-12-2020 15:35
Van de Haar is klaar
27-12-2020 15:35
Lars is er klaar mee.
27-12-2020 15:36
Wat een blubberiezaasie.
27-12-2020 15:36
Eens @Michelangelo
27-12-2020 15:36
Van Kessel komt wat opgang, rijdt weg van Vanthourenhout en Hermans weg.[
27-12-2020 15:37
Van Dijke rijdt als 20-jarige op plek 16 heel verdienstelijk rond trouwens. Ook van tjv.
27-12-2020 15:37
Mooi om nog eens een cross uit de oude doos te zien.
Dit hoeft zeker niet iedere week, maar een paar keer per seizoen is dit wel mooi. Gewoon old school door de modder baggeren.
27-12-2020 15:37
Van Kessel is lekker bezig.
27-12-2020 15:37
Wel sterk van Ronhaar als negentienjarige.
27-12-2020 15:38
t hoeft niet elke week, maar ik vind dit wel mooi.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.