Volg hier de koninginnenrit in de Ronde van Catalonië 2016
donderdag 24 maart 2016 om 12:15 Volg in Google

Volg hier de koninginnenrit in de Ronde van Catalonië 2016

Ritwinnaar van gisteren en nieuwe leider Daniel Martin kan zijn borst vandaag natmaken. In de Volta Ciclista a Cataluyna staat namelijk de koninginnenrit naar Port Ainé op het programma, een klim van hors categorie. De Ier heeft één voordeel: hij wist er in 2013 al eens te winnen.

De zege leverde hem destijds ook de eindwinst op in deze ronde, omdat hij naaste belagers Joaquim Rodriguez en Nairo Quintana toen op 36 seconden fietste. Robert Gesink werd dat jaar vijfde, maar kan door zijn slechte dag van gisteren een goed klassement vergeten. Daarom een extra reden om eens vroeg aan te vallen?

De rit, die start om 12.30 in Bagà, is 172,2 kilometer lang. Vanuit de start begint direct de klim naar Túnel de Cadí (derde categorie) en dat is tekenend voor deze etappe. Met in totaal vier beklimmingen (één van de derde, één van de eerste en twee van hors categorie) gaat meer dan 55 kilometer bergop. De klassementsrenners en klimmers zullen dus aan het feest zijn vandaag, al ligt er nog altijd veel sneeuw op de top van Port Ainé. De wegen zouden echter vrij zijn.

Eurosport zendt de etappe live uit vanaf 15.30. Bespreek het verloop van de etappe hier op WielerFlits.

Beklimmingen koninginnenrit
Túnel del Cadí: derde categorie (5,4 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 6%, maximaal 10%
Port de Cantó: hors categorie (24,3 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 4,5%, maximaal 12%
Alt de Enviny: eerste categorie (8 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 6,8%, maximaal 12%
Port Ainé: hors categorie (18,5 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 6,8%, maximaal 12%

Links
Voorbeschouwing Ronde van Catalonië 2016
Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Sporza)


Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
221 Reacties
24-03-2016 17:02
Als die tijdverschillen kloppen kan De Gendt nog gevaarlijk worden.
24-03-2016 17:02
Poels blijkbaar weer ingelopen
24-03-2016 17:03
@Lyndalid....dat vind ik juist wel leuk eraan. De romantiek van het wielrennen...
24-03-2016 17:03
Was dat Poels die werd ingehaald door het peloton of Swift? Ik vrees namelijk het eerste..
24-03-2016 17:03
Is Gesink dan toch Poels voorbij gestoken?
24-03-2016 17:04
Ik dacht ook Poels te zien maar Swift zou logischer zijn, laten we het hopen
24-03-2016 17:04
heeft er iemand een goede stream
24-03-2016 17:05
Komen nog zware kilometers. Wordt nog wel moeilijk voor Weening als ze op 5 km gaan koersen.
24-03-2016 17:05
https://www.youtube.com/watch?v=JnRwdEvlQho
24-03-2016 17:06
Dan laat die herstel shake van Sky ook maar zitten :D
24-03-2016 17:06
Volgens mij is Lopez ook meteen voorbij Gesink geknald, want die zag je ervoor rijden en die is nu verdwenen.
24-03-2016 17:07
Leek alsof Gesink niet zo gek ver voor Lopez zat. Dus ga ervan uit dat we Gesink niet meer gaan zien.
24-03-2016 17:07
Mocht de liveticker van Sporza kloppen, dan rijdt Gesink wel nog voor het peloton uit.
24-03-2016 17:07
Nog 6km klimmen voor Weening. Letterlijk Oranje boven. Hij is al effeweg.nl

Ik geloof mijn ogen niet. Nederlanders die de koers maken in deze ronde !!
24-03-2016 17:07
Sporza ticker geeft Lopez op 5min, Gesink op 5'20 en peloton op 5'30.
Al is de tijdswaarneming niet altijd 100% betrouwbaar.
24-03-2016 17:08
Sky rijdt nu niet zoveel op kop en nog gebeurt er niks. Maar nu hoor je niemand dat het saai is
24-03-2016 17:10
Wat zit die José been de hele tijd te jubelen dat Weening al heeft gewonnen? Ook de bergtrui schijnt ie al binnen te hebben! Met die tijdswaarnemingen durf ik er nog niet op aan hoor..
24-03-2016 17:12
Het ziet er nu wel uit alsof hij het heel zwaar heeft. Ik begin licht te panikeren.
24-03-2016 17:12
Mocht Roompot hier een overwinning pakken stijgen de kansen misschien wel voor een wildcard voor de Vuelta
24-03-2016 17:13
Ai ai, ze komen snel dichterbij
24-03-2016 17:13
Is het pessimistisch als ik zeg dat hij het niet gaat redden?
24-03-2016 17:14
Spannond!
24-03-2016 17:14
@ Pils,
Ik zit te genieten
24-03-2016 17:15
@martini151
Ja, dat is pessimistisch. Het zou zeker kunnen dat het nog mis gaat, maar als de tijdmeting klopt en De Gendt nog altijd op 48 sec rijdt, is er toch weinig reden om te denken dat hij het in de laatste 2.5km weggeeft.

Edit: alleen lijkt de tijdmeting niet echt te kloppen..
24-03-2016 17:15
Niet zo lekker dat er een hele karavaan achter Weening rijdt. Straks profiteert De Gendt daar nog van om stiekem terug te komen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.