Volg hier de koninginnenrit in de Ronde van Catalonië 2016
donderdag 24 maart 2016 om 12:15 Volg in Google

Volg hier de koninginnenrit in de Ronde van Catalonië 2016

Ritwinnaar van gisteren en nieuwe leider Daniel Martin kan zijn borst vandaag natmaken. In de Volta Ciclista a Cataluyna staat namelijk de koninginnenrit naar Port Ainé op het programma, een klim van hors categorie. De Ier heeft één voordeel: hij wist er in 2013 al eens te winnen.

De zege leverde hem destijds ook de eindwinst op in deze ronde, omdat hij naaste belagers Joaquim Rodriguez en Nairo Quintana toen op 36 seconden fietste. Robert Gesink werd dat jaar vijfde, maar kan door zijn slechte dag van gisteren een goed klassement vergeten. Daarom een extra reden om eens vroeg aan te vallen?

De rit, die start om 12.30 in Bagà, is 172,2 kilometer lang. Vanuit de start begint direct de klim naar Túnel de Cadí (derde categorie) en dat is tekenend voor deze etappe. Met in totaal vier beklimmingen (één van de derde, één van de eerste en twee van hors categorie) gaat meer dan 55 kilometer bergop. De klassementsrenners en klimmers zullen dus aan het feest zijn vandaag, al ligt er nog altijd veel sneeuw op de top van Port Ainé. De wegen zouden echter vrij zijn.

Eurosport zendt de etappe live uit vanaf 15.30. Bespreek het verloop van de etappe hier op WielerFlits.

Beklimmingen koninginnenrit
Túnel del Cadí: derde categorie (5,4 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 6%, maximaal 10%
Port de Cantó: hors categorie (24,3 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 4,5%, maximaal 12%
Alt de Enviny: eerste categorie (8 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 6,8%, maximaal 12%
Port Ainé: hors categorie (18,5 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 6,8%, maximaal 12%

Links
Voorbeschouwing Ronde van Catalonië 2016
Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Sporza)


Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
221 Reacties
1 2 3 9
24-03-2016 12:34
Het is net een stripfiguur die Martin op die foto. Ik denk dat een vlucht een kleine kans heeft vandaag en dat Martin het moeilijk krijgt. Zakarin wint.
24-03-2016 12:35
Volgens mij is Martin juist ijzersterk momenteel en wint hij wellicht deze etappe niet, maar de ronde wel.
24-03-2016 12:36
Ook vandaag [url=http://www.wielerflits.nl/wielerforum/topic/wfticker-volta-ciclista-a-catalunya-etappe-4#post-150213]hier[/url] weer een Wielerflits ticker voor de liefhebber!
24-03-2016 12:37
Volgens kreeg Froome gisteren last van het hoge tempo wat zijn mannen reden. Het viel me op dat bij een paar kleine speldenprikjes zijn mannen moesten lossen op het einde. Vandaag is het een stuk zwaarder, Contador en Porte zie ik als kanshebbers maar hoop op een open koers.
24-03-2016 12:39
Ik hoop dat Gesink flink heeft warm gereden zodat hij vanuit de start mee kan in de ontsnapping. Als dat niet lukt hoop ik dat hij gaat op de col van buitencategorie om het slechte gevoel van gisteren weg te poetsen.
24-03-2016 12:40
DNS Hoogerlands en Meintjes(valpartij gister)
24-03-2016 12:41
Mooie kans voor Roglic om even te kunnen knallen vandaag.
24-03-2016 12:42
Het zal m.i. gaan tussen D. Martin, Contador, van Garderen en Bardet. Ofwel de mannen die nu nog op max. 2 seconden zitten.
24-03-2016 12:47
denk Contador-Froome-Porte.
24-03-2016 12:48
Poels!!!!
24-03-2016 12:49
Het zou mij niet verbazen als Froomey vanmiddag gewoon met de champagne staat te sproeien.
24-03-2016 12:51
Dat zou niemand verbazen, schijnt trouwens dat Vroem een probleem met z'n derailleur had gister.
24-03-2016 12:53
Echt uitkijken naar wat Zakarin in petto heeft!
24-03-2016 12:53
Vandaag is het voor Nairo!
24-03-2016 12:57
Ik heb zo'n idee dat het vandaag onder impuls van AC en Quintana vroeg oorlog gaat zijn! Ben heel benieuwd naar wat vooral Zakarin gaat doen!
24-03-2016 13:06
Hup pietertje
24-03-2016 13:13
Tjonge, heeft die Thomas zich even lelijk laten verrassen: in tweede peloton op twee minuten!

Weening snapt tenminste hoe het moet: rijd niet anoniem mee, laat je zien, haal je neus niet op voor een bergtrui.
24-03-2016 13:13
Peloton in twee stukken. Thomas achterop
24-03-2016 13:13
dit moet el pistolero echt wel winnen na gisteren bleek hij toch de sterkste froompie nog niet super quintana ook niet dus ik denk op deze laatste klim dat hij iedereen gaat lossen.
24-03-2016 13:14
Dat Roompot is een prachtig team voor Weening. Mag altijd in de aanval.
24-03-2016 13:16
kopgroep >> Gilbert, Erviti, Tcacevich, Meersman, Plaza, De Gendt, Ten Dam, Durasek, Weening and Dron
24-03-2016 13:18
Heel mooi dat lau in de kopgroep zit, kunnen we eindelijk eens zien wat 'ie in petto heeft dit seizoen!
24-03-2016 13:20
Netjes ook van Ten Dam! In deze kopgroep zul je niet zonder redelijke benen zijn gekomen, dus dan moet hij er eindelijk een beetje door beginnen te komen.
24-03-2016 13:24
Héél sterke kopgroep dit
24-03-2016 13:38
Zitten nu Meersman én Swift in de kopgroep of is dit een verwisseling die nog opgehelderd moet worden?
1 2 3 9

Om te reageren moet je ingelogd zijn.