Volg hier de koninginnenrit in de Ronde van Catalonië 2016
donderdag 24 maart 2016 om 12:15 Volg in Google

Volg hier de koninginnenrit in de Ronde van Catalonië 2016

Ritwinnaar van gisteren en nieuwe leider Daniel Martin kan zijn borst vandaag natmaken. In de Volta Ciclista a Cataluyna staat namelijk de koninginnenrit naar Port Ainé op het programma, een klim van hors categorie. De Ier heeft één voordeel: hij wist er in 2013 al eens te winnen.

De zege leverde hem destijds ook de eindwinst op in deze ronde, omdat hij naaste belagers Joaquim Rodriguez en Nairo Quintana toen op 36 seconden fietste. Robert Gesink werd dat jaar vijfde, maar kan door zijn slechte dag van gisteren een goed klassement vergeten. Daarom een extra reden om eens vroeg aan te vallen?

De rit, die start om 12.30 in Bagà, is 172,2 kilometer lang. Vanuit de start begint direct de klim naar Túnel de Cadí (derde categorie) en dat is tekenend voor deze etappe. Met in totaal vier beklimmingen (één van de derde, één van de eerste en twee van hors categorie) gaat meer dan 55 kilometer bergop. De klassementsrenners en klimmers zullen dus aan het feest zijn vandaag, al ligt er nog altijd veel sneeuw op de top van Port Ainé. De wegen zouden echter vrij zijn.

Eurosport zendt de etappe live uit vanaf 15.30. Bespreek het verloop van de etappe hier op WielerFlits.

Beklimmingen koninginnenrit
Túnel del Cadí: derde categorie (5,4 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 6%, maximaal 10%
Port de Cantó: hors categorie (24,3 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 4,5%, maximaal 12%
Alt de Enviny: eerste categorie (8 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 6,8%, maximaal 12%
Port Ainé: hors categorie (18,5 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 6,8%, maximaal 12%

Links
Voorbeschouwing Ronde van Catalonië 2016
Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Sporza)


Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
221 Reacties
24-03-2016 17:15
Dit bericht is verwijderd
24-03-2016 17:15
Dat is dan wel het mooie van deze ronde. Lekker geen tijdsverschillen. Heerlijke spanning
24-03-2016 17:16
Doen ze bij Eurosport ook zelf metingen met stopwatch, of zitten ze alleen op te lepelen wat op de sporzaticker staat?
24-03-2016 17:16
De Gendt is op komst
24-03-2016 17:16
Ben er bang voor...
24-03-2016 17:16
Oeioeioei de gendt komt dichtbij
24-03-2016 17:16
Weening gaat nog maar eens staan op de pedalen om dat veel te zware verzet rond te krijgen.
De Gendt doemt op in de achtergrond
24-03-2016 17:16
Ohneeee.. wat een dramatisch einde kan dit worden
24-03-2016 17:16
Krijgt die Been per gesproken woord betaald?
Zou fijn zijn als ze even haar kop hield.
24-03-2016 17:17
Oei! Hij is er al!
Er op en er over..
24-03-2016 17:17
Degent op en over
24-03-2016 17:17
aiai
24-03-2016 17:17
De Gendt aangesloten, helaas
24-03-2016 17:18
Klote!
24-03-2016 17:18
Wat is de Gendt toch een baas.
24-03-2016 17:18
De Gendt heeft de klim beter ingedeeld, soit. Mooi gereden van beiden heren.
24-03-2016 17:18
Bah wat is die Been irritant
24-03-2016 17:18
Alleen vanwege weening. Daar geniet ik ook van, maar de klassementsrenners soen weer niks. Gister zei iedereen dat het de schuld van sky was, terwijl sky nu niet op kop rijdt en het net zo saai is. Ik wil alleen zeggen dat het niet door sky Komt
24-03-2016 17:18
Goede klim van de Gendt. Maar ik voel nu toch een gezond gevoel van haat.
24-03-2016 17:18
Verdomme. Hebben we weer niets.
24-03-2016 17:18
Weening toch goed hoor! De Gendt is wel iets sterker, maar dat is geen schande.
24-03-2016 17:18
nouja ik gun het de Belgen wel. De Gendt ook een leuke renner.
24-03-2016 17:18
[i]Edit redactie: Niet nodig om een andere ploeg hierbij te betrekken[/i]
24-03-2016 17:19
Ok Pils
24-03-2016 17:20
Ziet er toch uit als een kleine hongerklop. Dat zou best wel dom zijn van een ervaren renner.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.