Volg hier de koninginnenrit in de Ronde van Catalonië 2016
donderdag 24 maart 2016 om 12:15 Volg in Google

Volg hier de koninginnenrit in de Ronde van Catalonië 2016

Ritwinnaar van gisteren en nieuwe leider Daniel Martin kan zijn borst vandaag natmaken. In de Volta Ciclista a Cataluyna staat namelijk de koninginnenrit naar Port Ainé op het programma, een klim van hors categorie. De Ier heeft één voordeel: hij wist er in 2013 al eens te winnen.

De zege leverde hem destijds ook de eindwinst op in deze ronde, omdat hij naaste belagers Joaquim Rodriguez en Nairo Quintana toen op 36 seconden fietste. Robert Gesink werd dat jaar vijfde, maar kan door zijn slechte dag van gisteren een goed klassement vergeten. Daarom een extra reden om eens vroeg aan te vallen?

De rit, die start om 12.30 in Bagà, is 172,2 kilometer lang. Vanuit de start begint direct de klim naar Túnel de Cadí (derde categorie) en dat is tekenend voor deze etappe. Met in totaal vier beklimmingen (één van de derde, één van de eerste en twee van hors categorie) gaat meer dan 55 kilometer bergop. De klassementsrenners en klimmers zullen dus aan het feest zijn vandaag, al ligt er nog altijd veel sneeuw op de top van Port Ainé. De wegen zouden echter vrij zijn.

Eurosport zendt de etappe live uit vanaf 15.30. Bespreek het verloop van de etappe hier op WielerFlits.

Beklimmingen koninginnenrit
Túnel del Cadí: derde categorie (5,4 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 6%, maximaal 10%
Port de Cantó: hors categorie (24,3 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 4,5%, maximaal 12%
Alt de Enviny: eerste categorie (8 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 6,8%, maximaal 12%
Port Ainé: hors categorie (18,5 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 6,8%, maximaal 12%

Links
Voorbeschouwing Ronde van Catalonië 2016
Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Sporza)


Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
221 Reacties
24-03-2016 16:53
Kruijswijk zit echt heel goed van voren
24-03-2016 16:54
Dat was Gesink ja!
24-03-2016 16:54
Ja was gesink in de aanval.
24-03-2016 16:55
Nog 10 km klimmen voor Weening
24-03-2016 16:55
Weening nog meer dan 5 minuten, dat moet kunnen!
24-03-2016 16:55
Die 4 minuten die net werd gegeven blijkt toch niet helemaal te kloppen?
Organisatie gaf net 5'20 voorsprong nog voor Weening!
24-03-2016 16:55
Dat zou mooi zijn voor de Gees. Gisteren was een dramatische dag voor de Nederlanders maar dat maken ze vandaag weer goed
24-03-2016 16:56
Hoppa!
24-03-2016 16:56
Rob Gees gaat ervan door
24-03-2016 16:56
Gesink in de aanval!!!
24-03-2016 16:56
Pieter heeft eindelijk de rol van een echte kopman en lijkt het nu ook waar te maken. Knap werk! Bewondering!
24-03-2016 16:56
Ik word gek ?!
24-03-2016 16:57
Gesink gaat z'n rug ff proberen te rechten. Heel mooi dattie dit doet, oranje boven op deze trieste dag voor de Nederlandse sport.
24-03-2016 16:57
Goed van Gesink!
Vraag me wel af of hij niet beter met Poels mee had kunnen gaan...
24-03-2016 16:58
De revival van de Nederlanders, Weening vooraan. Poels en Gesink rijden voor het peloton uit, dat gestoemp van die Harrekiet doet pijn aan mijn ogen. Maar in dit geval een fijne pijn.
24-03-2016 16:58
Sporza geeft wel tijdsverschillen
http://sporza.be/cm/sporza/matchcenter/mc_wielrennen/Comp_Ronde_van_Catalonie_2016/1.2600631
24-03-2016 16:58
Vier Nederlanders in de aanval!
De tijdsverschillen bij Sporza lijken me onder voorbehoud.
24-03-2016 16:59
Nederlands feestje in Catalonië! Hopelijk kunnen Weening en Poels het waarmaken! :)
24-03-2016 16:59
Weening de Etappe, Poels de leiderstrui en Gesink weer terug in t klassement, dat zou een mooi resultaat zijn vandaag #Oranjeboven
24-03-2016 17:00
Overigens geloof ik niet dat het verschil tussen Pietertje en peloton nu al een hele tijd in een status quo ligt. Maar nu wel De Gendt en Erviti die dichterbij komen.
24-03-2016 17:00
Die Spanjaarden houden het wel spannend met die tijdsverschillen zo
24-03-2016 17:01
Weening heeft 5 minuten op peleton en 1 minuut op de 2 er achter
24-03-2016 17:01
Wat zit die vrouw van Eurosport nou de hele tijd te jubelen alsof Weening al gewonnen heeft..
24-03-2016 17:01
Deze koers is echt zo vreselijk world tour onwaardig.. Het is belachelijk hoe slecht het in beeld gebracht wordt en, serieus; het is 2016 en de Catalanen kunnen geen tijdsverschillen geven?
24-03-2016 17:01
Gesink zou naar dat groepje poels moeten rijden als dat lukt.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.