Volg hier de koninginnenrit in de Ronde van Catalonië 2016
donderdag 24 maart 2016 om 12:15 Volg in Google

Volg hier de koninginnenrit in de Ronde van Catalonië 2016

Ritwinnaar van gisteren en nieuwe leider Daniel Martin kan zijn borst vandaag natmaken. In de Volta Ciclista a Cataluyna staat namelijk de koninginnenrit naar Port Ainé op het programma, een klim van hors categorie. De Ier heeft één voordeel: hij wist er in 2013 al eens te winnen.

De zege leverde hem destijds ook de eindwinst op in deze ronde, omdat hij naaste belagers Joaquim Rodriguez en Nairo Quintana toen op 36 seconden fietste. Robert Gesink werd dat jaar vijfde, maar kan door zijn slechte dag van gisteren een goed klassement vergeten. Daarom een extra reden om eens vroeg aan te vallen?

De rit, die start om 12.30 in Bagà, is 172,2 kilometer lang. Vanuit de start begint direct de klim naar Túnel de Cadí (derde categorie) en dat is tekenend voor deze etappe. Met in totaal vier beklimmingen (één van de derde, één van de eerste en twee van hors categorie) gaat meer dan 55 kilometer bergop. De klassementsrenners en klimmers zullen dus aan het feest zijn vandaag, al ligt er nog altijd veel sneeuw op de top van Port Ainé. De wegen zouden echter vrij zijn.

Eurosport zendt de etappe live uit vanaf 15.30. Bespreek het verloop van de etappe hier op WielerFlits.

Beklimmingen koninginnenrit
Túnel del Cadí: derde categorie (5,4 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 6%, maximaal 10%
Port de Cantó: hors categorie (24,3 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 4,5%, maximaal 12%
Alt de Enviny: eerste categorie (8 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 6,8%, maximaal 12%
Port Ainé: hors categorie (18,5 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 6,8%, maximaal 12%

Links
Voorbeschouwing Ronde van Catalonië 2016
Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Sporza)


Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
221 Reacties
1 3 4 5 6 7 9
24-03-2016 16:40
Hoe laat verwachten jullie ze binnen? Ivm wegmoeten tegen een uur of half zes ;-)
24-03-2016 16:40
@Pils Bert -Jan Lindeman Vuelta 2015 ?
24-03-2016 16:42
Kom op pieter!
24-03-2016 16:42
@Lowland

Ik denk iets van 10 over 5.
24-03-2016 16:43
Kruijswijk zit er al goed bij!
24-03-2016 16:43
En dat zonder topvorm!
24-03-2016 16:44
Kruijswijk zit redelijk van voren. Verder zag ik even geen LTJ maar ik zag ook niet de hele groep
24-03-2016 16:44
Pieter, onze koninginnerittenkaper!
24-03-2016 16:44
@mr-rickos
Omdat het bergop wel wat gewicht scheelt
24-03-2016 16:44
Weening rijd echt niet met 30 km per uur die klim op hoor, t zal wel later worden dan 10 over 5
24-03-2016 16:44
Wordt Pieter hiermee ook bergkoning mocht hij winnen?
24-03-2016 16:45
Weening in Catalonië...op deze dag. Hoe mooi zou dat zijn
24-03-2016 16:45
Ik hoop t. Hij pakt wel dubbele punten bij de finish
24-03-2016 16:45
Heeft iemand een idee waar Poels zit? De sporza ticker geeft hem een minuutje voor het peloton. Dat is toch flink wat!
24-03-2016 16:46
Ik vond het al vreemd dat Swift eraf moest. Traksel zegt dat Poels de klim zelf moet doen, maar Swift klimt ook behoorlijk hoor.

@FVH, inderdaad, maar dan zou het net zo goed kunnen zijn dat het peloton ook maar kort erachter zit ipv 6.
24-03-2016 16:47
Gaat nog krap worden hoor, als de grote mannen gaan.
24-03-2016 16:47
Gesink knecht voor Kruijswijk, knap!
24-03-2016 16:47
Hij heeft 4 min op het peloton
24-03-2016 16:47
Ziet er goed uit. Nog bijna 3 minuten volgens de site van de organisatie!
24-03-2016 16:48
Met nog 12km te gaan gaat Weening dat toch nooit volhouden neem ik aan?
Vooral niet als straks echt de grote mannen gaan, dan is die voorsprong zo weg.
24-03-2016 16:49
Kruijswijk gaat goed hoor.
24-03-2016 16:50
Ah ineens 4 min. Hansen gaat hard, het dunt flink uit. Hopen dat we nog vuurwerk krijgen van de favorieten voor de ritzege. Knechten zijn er niet veel meer in die groep. Misschien dat Movistar nog gaat rijden nu Erviti eraf ligt.
24-03-2016 16:51
Volgend jaar Roompot weer een wildcardje?
24-03-2016 16:53
Haha was dat Gesink?
24-03-2016 16:53
Is dat niet gesink in de aanval?
1 3 4 5 6 7 9

Om te reageren moet je ingelogd zijn.