Volg hier de koninginnenrit in de Ronde van Catalonië 2016
donderdag 24 maart 2016 om 12:15 Volg in Google

Volg hier de koninginnenrit in de Ronde van Catalonië 2016

Ritwinnaar van gisteren en nieuwe leider Daniel Martin kan zijn borst vandaag natmaken. In de Volta Ciclista a Cataluyna staat namelijk de koninginnenrit naar Port Ainé op het programma, een klim van hors categorie. De Ier heeft één voordeel: hij wist er in 2013 al eens te winnen.

De zege leverde hem destijds ook de eindwinst op in deze ronde, omdat hij naaste belagers Joaquim Rodriguez en Nairo Quintana toen op 36 seconden fietste. Robert Gesink werd dat jaar vijfde, maar kan door zijn slechte dag van gisteren een goed klassement vergeten. Daarom een extra reden om eens vroeg aan te vallen?

De rit, die start om 12.30 in Bagà, is 172,2 kilometer lang. Vanuit de start begint direct de klim naar Túnel de Cadí (derde categorie) en dat is tekenend voor deze etappe. Met in totaal vier beklimmingen (één van de derde, één van de eerste en twee van hors categorie) gaat meer dan 55 kilometer bergop. De klassementsrenners en klimmers zullen dus aan het feest zijn vandaag, al ligt er nog altijd veel sneeuw op de top van Port Ainé. De wegen zouden echter vrij zijn.

Eurosport zendt de etappe live uit vanaf 15.30. Bespreek het verloop van de etappe hier op WielerFlits.

Beklimmingen koninginnenrit
Túnel del Cadí: derde categorie (5,4 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 6%, maximaal 10%
Port de Cantó: hors categorie (24,3 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 4,5%, maximaal 12%
Alt de Enviny: eerste categorie (8 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 6,8%, maximaal 12%
Port Ainé: hors categorie (18,5 km lang) – gemiddeld stijgingspercentage 6,8%, maximaal 12%

Links
Voorbeschouwing Ronde van Catalonië 2016
Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Sporza)


Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
221 Reacties
24-03-2016 15:21
Over 8 minuten live beelden via Cyclinghub!
24-03-2016 15:24
Leuke kopgroep sowieso met Weening, Ten Dam en De Gendt!
24-03-2016 15:25
Mijn excuses, hard aan t werk, zat er even doorheen te scrollen voor een blauw linkje, maar zag niets, vandaar mijn vraag. Ik wacht 't even af ;)
24-03-2016 15:44
https://www.procyclinglive.com/livestream/

of cyclinghub
24-03-2016 15:49
Ik gebruik tegenwoordig bijna alleen nog maar http://www.bvls2016.sc. Staat altijd wel een stream op met Sporza of Eurosport dus dat is al redelijk wat. Anders procyclinglive checken inderdaad.
24-03-2016 15:49
De Gendt gaat op deze manier de etappe pakken lijkt me? Nog altijd meer dan 7 minuten!
24-03-2016 15:53
@tvm
Zou mooi zijn, hij verdiend het weer wel eens na 101x in de aanval te hebben gezeten dit seizoen :p, maar het is nog wat voorbarig hoor.
24-03-2016 15:54
Gaapgaap saaie etappe. Ze begonnen mooi maar zodra het niet loopt zoals het moet bij sky gaan ze al temporiseren..
24-03-2016 15:56
Hoe kun je dit nou saai vinden. Het is nog 40km, nog 2 zware klimmen en er wordt al behoorlijk doorgereden in het peloton en er wordt ook gekoerst in de kopgroep. Als je dit saai vindt, vraag ik me af wanneer wielrennen dan wel spannend is?
24-03-2016 16:01
Weening sluit aan bij de eerste twee!
24-03-2016 16:01
Weening!!
24-03-2016 16:02
Ik zie nog 3 LTJ renners zo snel in het peleton. Etix maakt vaart.
24-03-2016 16:03
@Hakkie2

Ieder zijn meug he. Ik vind het ook een mooie etappe, LutsenkoFan blijkbaar saai. Zijn verlies.
24-03-2016 16:05
Groepje van 4 met ten Dam zit 1 minuut achter de voorste 3
24-03-2016 16:09
Poels in de aanval!
24-03-2016 16:09
Poels gaat in de aanval
24-03-2016 16:09
Toprit IMO ;)
24-03-2016 16:11
Pieter! En Wouter! Mooi zo, probeer het maar.
24-03-2016 16:13
[Even zeiken over Eurosport commentaar]En Poels valt aan (extreem monotoon) en nu verder over de Ronde van Turkije[/Even zeiken over Eurosport commentaar]

-_-'
24-03-2016 16:13
Poels kijkt al veel achterom. Zit denk ik niet ver voor het peleton. Kopgroep heeft 6 minuten op peleton.
24-03-2016 16:14
Wedstrijd in een wedstrijd
24-03-2016 16:14
Zou mooi zijn als nr 14 vandaag de etappe wint. Go Erviti!
24-03-2016 16:18
Swift helpt nu Poels in de afdaling. Zou het een serieuze aanval zijn?
24-03-2016 16:19
Go koplopers! Zou mooi zijn als De Gendt nog eens kan winnen. Weening en Erviti gun ik het ook wel.
24-03-2016 16:23
Overwinning lijkt voor Erviti wel al binnen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.