Giro 2016: Volg hier de achttiende etappe
donderdag 26 mei 2016 om 11:00 Volg in Google

Giro 2016: Volg hier de achttiende etappe

Nog vier etappes te gaan tot Turijn en Steven Kruijswijk leidt riant in het algemeen klassement. Vandaag staat de langste etappe van deze Giro d’Italia op het programma. Een pittige finale kan nog wel eens voor spektakel gaan zorgen. Wie deelt hier een mentale tik uit aan de concurrentie met de laatste bergetappes aan de horizon? Volg het hier op WielerFlits.

Na ruim 200 kilometer passeert het peloton de finishlijn al. Er is echter een lokale ronde aan toegevoegd. Op dit plaatselijke circuit is de Pramartino de scherprechter. Deze klim van tweede categorie is 4,6 kilometer lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 10,5%, met een uitschieter naar 17%. Na de top is het nog 19,5 kilometer tot aan de finish, maar voordat de renners deze bereiken, zit er nog een addertje onder het gras. Hier doemt namelijk de Via Principe d’Ajaca op. Deze straat is slechts 540 meter lang, maar met een gemiddelde stijging van 14% (maximaal 20%) kan dit zo diep in de finale een beslissende factor zijn. Zeker omdat de weg ook nog eens deels met kasseien is bezaaid.

Om 11.15 uur vertrekken de renners al vanuit Muggiò voor 240 kilometer koers. Tussen 16.57 uur en 17.35 uur arriveert de winnaar aan de finish in Pinerolo. Sporza begint met de live-uitzending na de Baloise Belgium Tour, dit zal tussen 15.30 en 16.00 uur zijn. Om 14.45 uur is Eurosport al live. De NOS komt om 17.30 uur met een ruime samenvatting op NPO1.

Giro 2016: Voorbeschouwing etappe 18

T15_MadonnaDC_2_alt

Links
Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)
Liveticker (NOS)
Liveticker (Spaziociclismo, Italiaans)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
331 Reacties
26-05-2016 12:20
[quote]Brambilla en Rovny samen in een omvangrijke kopgroep in de derde week. Als dat maar goed gaat..[/quote]
Haha vandaag wordt dus een strijd op drie fronten
26-05-2016 12:21
@vlek
Vorig jaar bij Dumoulin :p
26-05-2016 12:25
Pimmetje vandaag, hup!
26-05-2016 12:27
Dit bericht is verwijderd
26-05-2016 12:28
Ja, in die situatie was dat een onbegrijpelijke tactiek inderdaad. Onvergelijkbare dag vandaag. Ik denk dat je hier Battaglin na de afdaling eerder bij Kruijswijk hebt, dan dat iemand uit een kopgroep met een kwartier voorsprong op de goede plek zit.
26-05-2016 12:31
Mooie namen in de kopgroep, Navardauskas!
26-05-2016 12:31
Valverde en Chaves gaan echt geen onnodige risico's nemen in die afdaling. Misschien Nibali maar die kan je laten rijden.
26-05-2016 12:32
@vlek
Ik denk dat iemand met de klimmerkwaliteiten van Castelijns of Van Emden makkelijk een kwartier kan verliezen op die klim. Desnoods gaat diegene even stil staan.
26-05-2016 12:33
Het lijkt me realistischer dat Kruijswijk gewoon aan de voet wordt afgezet en dat er vanaf daar een strak tempo door Movistar (waarschijnlijker dan Astana) wordt gereden. Hij heeft de afgelopen 2,5 week laten zien dit prima te kunnen handelen en het is maar de vraag of Battaglin er aan kan blijven hangen én wat de meerwaarde daarvan is in de afdaling.
26-05-2016 12:37
Hier heeft een man vooruit sturen geen tot zeer weinig nut; na de pukkel ben je zo bij de finish.
26-05-2016 12:38
Kanshebbers uit deze groep lijken me Navardauskas, Moser en Brambilla? Misschien Ligthart als ze niet te hard die heuvel op gaan?
26-05-2016 12:41
Vooral afwachten voor de slechte klimmers. Als ze met 30 minuten achterstand bij de klim komen, gaan ze nooit op tijd aankomen
26-05-2016 12:42
Ik denk dat veel mensen zich wat laten misleiden door het profiel. Het lijkt niet ver naar de finish na de eerste klim, maar het is eerst 6 km afdaling en dan nog 13 km vlak/heuvelachtig, inclusief die pukkel. Natuurlijk gaat Kruijswijk daar geen minuten verliezen, maar het zou zonde zijn om hier een klein minuutje te verliezen en ook nog energie en moraal te verspelen.
26-05-2016 12:43
Wat is dat Nibali die aan het zwalken is ? Gaat die niet gewoon opgeven ?
26-05-2016 12:43
[quote]Desnoods gaat diegene even stil staan.[/quote]
Ik denk dus dat diegene dan Kruijswijk na een klim van minder dan 5km samen met een ploeggenoot zou treffen, aangezien er voor Kruijswijk geen reden voor paniek gaat zijn met nog 10km vlak voor de boeg en hij gecontroleerd kan dalen. Een ploeggenoot extra is natuurlijk ook nooit verkeerd. Je moest dan echter wel in het eerste uur met enkele mannen meespringen en ik betwijfel dus het vandaag voldoende waarde heeft om die energie te verbruiken. Komende twee dagen zijn wat dat betreft veel belangrijker.
26-05-2016 12:44
Vandaag hebben vooruit gestuurde pionnen echt geen waarde, daarom zit Movistar er ook niet bij. Het wordt zo'n dag dat de winnaar tussen het kwartier en een half uur voorsprong op het peloton gaat hebben.
26-05-2016 12:45
Wat is verwachte aankomst?
26-05-2016 12:47
Energie moet Kruijswijk op dat vlakke stuk sowieso niet verspelen. Genoeg mogelijkheden om dat anders op te lossen, door belangen van andere ploegen of door rustig te blijven en te vertrouwen op zijn eigen knechten. Het verlies van moraal doordat je vandaag niet zou kunnen volgen is veel eerder een probleem.
26-05-2016 12:48
Wil je dat laatste mentale tikje uitdelen, denk ik dat het juiste goed is om vandaag wél het onderste uit de kan te halen en niet te zeggen, 'ach, een half minuutje verliezen is niet zo erg'. Tuurlijk is dat geen ramp, maar ik denk dat je de etappe morgen en zaterdag lekkerder begint wanneer ze weer van alles geprobeerd hebben, maar niet van je loskomen. Daarbij heb ik op één afdaling niet gezien dat Steven echt in de problemen kwam, bergop gaan ze hem er echt niet afrijden....
26-05-2016 12:59
Waar kan ik kijken hoe nibali aan het zwalken is. Ik kan nog geen livestream vinden.
26-05-2016 13:17
Voorsprong van de kopgroep loopt terug van 9:55 naar 8:50, ben benieuwd welke ploeg er aan het rijden is.
26-05-2016 13:19
TLJ volgens Sporza
26-05-2016 13:20
@F4L

Lotto-Jumbo.
26-05-2016 13:20
TLJ rijdt lees ik op cyclingnews.
Vreemd, ik zou dat lekker aan Lampre over laten...
26-05-2016 13:21
Lampre zit met 2 man in de kopgroep, zou raar zijn als die gaan rijden. Ik zou de groep gewoon drie kwartier geven, dan gaan de ploegen die een top tien plek hebben te verdedigen wel rijden...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.