Giro 2016: Volg hier de achttiende etappe
donderdag 26 mei 2016 om 11:00 Volg in Google

Giro 2016: Volg hier de achttiende etappe

Nog vier etappes te gaan tot Turijn en Steven Kruijswijk leidt riant in het algemeen klassement. Vandaag staat de langste etappe van deze Giro d’Italia op het programma. Een pittige finale kan nog wel eens voor spektakel gaan zorgen. Wie deelt hier een mentale tik uit aan de concurrentie met de laatste bergetappes aan de horizon? Volg het hier op WielerFlits.

Na ruim 200 kilometer passeert het peloton de finishlijn al. Er is echter een lokale ronde aan toegevoegd. Op dit plaatselijke circuit is de Pramartino de scherprechter. Deze klim van tweede categorie is 4,6 kilometer lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 10,5%, met een uitschieter naar 17%. Na de top is het nog 19,5 kilometer tot aan de finish, maar voordat de renners deze bereiken, zit er nog een addertje onder het gras. Hier doemt namelijk de Via Principe d’Ajaca op. Deze straat is slechts 540 meter lang, maar met een gemiddelde stijging van 14% (maximaal 20%) kan dit zo diep in de finale een beslissende factor zijn. Zeker omdat de weg ook nog eens deels met kasseien is bezaaid.

Om 11.15 uur vertrekken de renners al vanuit Muggiò voor 240 kilometer koers. Tussen 16.57 uur en 17.35 uur arriveert de winnaar aan de finish in Pinerolo. Sporza begint met de live-uitzending na de Baloise Belgium Tour, dit zal tussen 15.30 en 16.00 uur zijn. Om 14.45 uur is Eurosport al live. De NOS komt om 17.30 uur met een ruime samenvatting op NPO1.

Giro 2016: Voorbeschouwing etappe 18

T15_MadonnaDC_2_alt

Links
Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Organisatie)
Liveticker (Sporza)
Liveticker (NOS)
Liveticker (Spaziociclismo, Italiaans)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
331 Reacties
26-05-2016 11:56
Dit bericht is verwijderd
26-05-2016 11:58
Hier hou ik wel van, zo'n instelling:


Opgeven is geen optie. Voor de tifosi alleen al moet ik meerijden tot in Turijn (de slotrit, red)
VINCENZO NIBALI
26-05-2016 11:58
@ddb
Knees van Sky is mee
26-05-2016 11:58
Prachtige klim in de finale, mooie smalle steile kasseienstraat. Hoop wel dat het publiek zich in kan houden daar.
26-05-2016 11:58
Wie ook missen zijn Bardiani
26-05-2016 12:00
De 22 vooraan hebben al een voorsprong van 5.13 op het peloton.
26-05-2016 12:01
Rare tactiek van Lampre. Ulissi zou zwaar topfavoriet zijn in deze groep. Hoe kan het dan dat ze een sprinter en een knecht mee sturen..
26-05-2016 12:02
Vraag me af of het op die korte muur wel om explosiviteit gaat, als je dat zo ziet wordt het harken! Zal veel van af hangen hoe ze de die eerdere beklimmingen oprijden...
26-05-2016 12:03
@pf je hoeft echt niet bang te zijn dat kruiswijk straks alleen zit. Als iemand dit soort klimmetjes aankan is het Battaglin wel. Verder hoop ik dat Roglic ook weer een keer een goede dag heeft want dan moet hij dit ook aankunnen.
26-05-2016 12:04
Bardiani niet mee, strafexpeditie!
26-05-2016 12:05
Nibali in problemen gemeld.
26-05-2016 12:06
@diCappie kennelijk denkt Modolo ook nog steeds de rode trui te kunnen winnen. Verder denk ik dat Mohoric best een gevaarlijk klant kan zijn in deze groep.
26-05-2016 12:07
Hmm… het risico van vandaag lijkt me toch ook liggen in het scenario dat Prima Facie beschrijft: Kruijswijk mist de explosiviteit om met Valverde en Chaves mee te springen, komt in een groep van 30 zonder ploeggenoot, en moet dan nog twintig kilometer naar de streep.
26-05-2016 12:07
@ klootje: echt? Dat was hilarisch toen. Dat was toch ook toen de Schleckjes over 'vrouwen en kinderen' begonnen, want o zo'n enge afdaling?
26-05-2016 12:08
@lekbandje
We hopen al 2,5 week op Roglic en buiten de tijdritten heeft hij echt niks laten zien. Daar zou ik ook nu niet van uitgaan. Battaglin hoort waarschijnlijk wel bij de beste 30 op zo'n klim, maar ook hij is in mijn ogen geen zekerheidje.
26-05-2016 12:08
[quote]klootje kriekeljon - 26 mei 2016 om 11:56
De afdaling van vandaag is dezelfde waar Voeckler de parkeerplaats op sprong in de Tour.[/quote]

Volgens mij rijden ze hem nu van de andere kant omhoog en is de afdaling waar Voeckler de parkeerplaats op sprong juist de klim.
26-05-2016 12:13
Kruijswijk heeft een voorsprong die meer dan groot genoeg is om je niet echt druk te maken over dat risico. Zo'n groep van 30 renners, mits Battaglin daar niet bij zou zitten, is na zo'n korte klim snel weer aangedikt tot een renner of 50. Het risico van het niet kunnen volgen zit hem vooral in het signaal dat dat geeft voor de komende dagen.
26-05-2016 12:13
Na die klim is het toch alleen nog maar dalen en dan dat muurtje? Dan heb je toch niks meer aan je ploeg?
26-05-2016 12:14
@horsm
dat is inderdaad het nachtmerrie-scenario. Maar ik ga ervan uit dat Kruijswijk bergop bij Valverde en Chaves kan blijven. En anders is er nog Zakarin waarin hij een bondgenoot treft. Maar het stoort me gewoon dat TLJ elke keer van het optimale scenario lijkt uit te gaan, dat alle puzzelstukjes op hun plek vallen en dat Kruijswijk toch wel alles in z'n eentje oplost. Vandaag is zo'n dag dat de puzzelstukjes niet op hun plek kunnen vallen en dat dan de bergen 'op' zijn, zodat Kruijswijk het ook niet meer recht kan zetten. Een beetje een onheilsprofeet, dat wel.
26-05-2016 12:15
@ ddb, na de afdaling heb je nog een vlak stuk van 10 kilometer tot aan het muurtje.
26-05-2016 12:15
7.50 min. Brambilla de grootste kanshebber.
26-05-2016 12:16
Van deze groep lijkt me Moser de sterkste in de finale van vandaag met Busato, Brambilla en McCarthy als outsiders.
26-05-2016 12:16
Bij 4:30 het moment

https://www.youtube.com/watch?v=2WyihRjkzA8
26-05-2016 12:19
[quote]Maar het stoort me gewoon dat TLJ elke keer van het optimale scenario lijkt uit te gaan, dat alle puzzelstukjes op hun plek vallen en dat Kruijswijk toch wel alles in z’n eentje oplost.[/quote]
Wanneer heb jij je nog meer gestoord aan deze tactiek? Dit is namelijk serieus de eerste dag dat ze in zo'n rit waar het nut kan hebben niemand mee vooruit hebben. Afgelopen weekend nog Battaglin, Tjallingii, Roglic en Castelijns.
26-05-2016 12:19
@lekbandje, Prima Facie
Roglic heeft nog nooit een grote ronde gereden en dit is zijn eerste profjaar. Die zal wel uitgepierd zijn.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.