Giro 2015: Volg hier de achttiende etappe
donderdag 28 mei 2015 om 12:30 Volg in Google

Giro 2015: Volg hier de achttiende etappe

Na een dagje sprinten is het vandaag weer de beurt aan de klimmers of beter gezegd de dalers in het peloton. De achttiende etappe gaat van het Zwitserse Melide naar het Italiaanse plaatsje Verbania en is 170 kilometer lang. Na een vlakke aanloop wacht de renners de loodzware Monte Ologno (gemiddeld 9%). Nadat de top hiervan gerond is wachten nog enkele kleine klimmetjes, maar is het vooral afdalen richting finish.

De etappe heeft dus feitelijk drie fases: de vlakke aanloop, de klim en de razendsnelle afdaling richting Verbania. Het eerste (vlakke) deel van de rit leent zich uitstekend voor vluchters die in de 125 kilometer voorafgaand aan de Monte Ologno op avontuur kunnen gaan. De klim zelf is dan weer bijzonder geschikt voor klassementsrenners om aan te vallen, om zodoende te proberen hun positie in de algemene rangschikking te verbeteren. Voor bergkoning Steven Kruijswijk (LottoNL-Jumbo) zal het zaak zijn de concurrenten voor die blauwe trui in de gaten te houden en bovenop de nodige punten te pakken. De achttiende etappe lijkt echter vooral kansen te bieden aan renners met uitstekende daalcapaciteiten.

Wie gaat er met de etappewinst vandoor? Het peloton vertrekt om 12:55 en zal rond 17:10 in Verbania aankomen. Zoals gebruikelijk doet Eurosport vanaf 14:30uur verslag van de rit. Sporza haakt omstreeks tien over 4 aan bij het live-verslag.

Volg en bespreek het koersverloop van etappe 18 in de Giro d’Italia hier op Wielerflits.

Links:
Voorbeschouwing WielerFlits
Informatie parcours
Deelnemerslijst

Liveticker Sporza
Liveticker organisatie
Liveticker NuSport

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
404 Reacties
28-05-2015 16:28
Hesjedal gaat nog wat mensen oprapen in de laatste week...
28-05-2015 16:29
Kruiswijk is wel goed te herkennen zo in het blauw:)
28-05-2015 16:30
Mooi Cannondale coupje, is toch ook wel een opsteker voor dit team van c garnituur ;)
28-05-2015 16:30
En contador heeft het voormekaar dat ie (weer) nog 30km in het wiel kan hangen.
28-05-2015 16:30
Ik denk dat Hesjedal Kruijswijk van plaats 8 gaat verdringen....
28-05-2015 16:30
@Wheely: toch hebben zij een etappe gewonnen en hele hoop ploegen niet
28-05-2015 16:30
Benieuwd hoeveel renners binnen de 10 minuten van Contador gaan eindigen deze Giro. Na vandaag staan er ws nog maar drie binnen die marge.
28-05-2015 16:31
Dit bericht is verwijderd
28-05-2015 16:33
@Stofzuigert
dat klopt, het was ook met een knipoogje. Ik gun het ze ook van harte overigens.
28-05-2015 16:33
Reclame op rai van alpecin shampoo met caffeine door Kittel, komt helemaal goed, is al gestegen van 40 naar 46%, help hem ad meerderheid.
28-05-2015 16:33
@bartje

Omdat, Hesjedal 1dag beter is? Betekent nog niets. Er wordt morgen met minuten gegooid. De etappe is morgen 233 km lang en 3 1ste categorie klimmen achtereen. Als je bij 1ste klim lost verlies je misschien gewoon 10 minuten op zo'n dag.
28-05-2015 16:34
Gilbert en Chavanel nog niet kansloos voor de dagzege!
28-05-2015 16:34
Ik zou me niet zo druk maken om Hesjedal want die gaat de komende twee dagen echt nog wel tijd verliezen.

Wat maakt het uit of hij nou 8e of 9e straks eindigt in het klassement. Als hij die bergtrui maar mee naar Nederland neemt.
28-05-2015 16:35
Saaie etappe geworden
28-05-2015 16:35
Bergtrui en top 10 is fantastisch idd. Morgen Intxausti niet laten rijden en zelf proberen punten weg te pakken voor Landa (die de bergtrui gaat winnen helaas)
28-05-2015 16:36
@teamnl
Hesjedal is eigenlijk net als Kruijswijk iemand die het van z'n herstelvermogen moet hebben, dus die zal wel goed blijven. Dat hij na een hele dag in de aanval nog zo goed reed op de Mortirolo zegt genoeg.
28-05-2015 16:37
Jammer dat Kruijswijk niet bij Hesjedal en Contador zit. Die Astana's rijden te langzaam zijn de jus een beetje kwijt.
28-05-2015 16:37
BEter vandaag wat minder, dan morgen of overmorgen, komende dagen strooit zwarte piet weer met minuten en dan kan Ryder er genoeg aan de broek krijgen, zo stabiel is hij ook weer niet en ik denk (hoop) dat Steven beter is. Zeker voor zaterdag heb ik goede verwachtingen, want in 2011 reed Steven vlak voor Contador over de streep (6e of 7e) op Sestriere, die ligt hem wel, steile rotklim met stukken a la de Mortirolo.
28-05-2015 16:37
Ik denk niet dat Hesjedal degene is die nog tijd gaat verliezen deze Giro. Die heeft zich al vaker bewezen over 3 weken. Er staat daar nog wel wat ander gepeupel tussen dat er tussenuit kan en gaat vallen. Hesjedal kan nog makkelijk top 5 rijden is mijn voorspelling... En Aru en Amador beginnen ook steeds meer te kraken... Dus waarom niet?
28-05-2015 16:37
Aru nu met het kopwerk
28-05-2015 16:38
@TeamNL
Waar baseer je dat nu op? Heb je überhaupt wel gekeken de afgelopen dagen?
28-05-2015 16:40
Gilbert en co hebben de koplopers in zicht!
28-05-2015 16:40
Groep Gilbert gaat bij de kopgroep komen.
28-05-2015 16:41
Aanval Gilbert. ..
28-05-2015 16:41
Wauw, Gilbert er op en erover

Om te reageren moet je ingelogd zijn.