Zilver voor Blanka Vas: “Het was een fout om van fiets te wisselen”

zondag 7 november 2021 om 09:58
Zilver voor Blanka Vas: “Het was een fout om van fiets te wisselen”

foto: Cor Vos

Blanka Kata Vas besloot zaterdag, ondanks haar jeugdige leeftijd, mee te doen aan het EK veldrijden voor elitevrouwen. De 20-jarige Hongaarse stelde ook zeker niet teleur op de flanken van de VAM-berg, reed naar een zilveren medaille, maar was niet in staat om de ontketende Lucinda Brand te volgen.

Na afloop deed de jonge Vas haar verhaal voor de camera van de NOS. De renster van Team SD Worx kende gisteren een bliksemstart en dook als eerste het veld in, maar na een fietswissel van Vas reed Brand plots alleen op kop. De wereldkampioene besloot niet te wachten, trok vol door en dit bleek het begin van een indrukwekkende solo. Vas was ineens op achtervolgen aangewezen, maar bleek niet meer bij machte om de scheve situatie recht te zetten.

“Lucinda was van een ander niveau, maar ik maakte wel een fout door in de pits te rijden voor een nieuwe fiets. Waarom ik dat deed? Geen idee. Ik dacht dat het sneller zou gaan in de pits, maar dat was niet het geval. Ik denk toch dat het een fout was om te wisselen. Het was niet nodig.”

Leer Blanka Vas beter kennen middels een uitgebreid interview

Vas vocht in de laatste ronden een verbeten duel uit met de Nederlanders Yara Kastelijn en Ceylin del Carmen Alvarado, met als inzet een medaille. De beloftevolle Hongaarse bleek over de meeste reserves te beschikken en reed naar het zilver, en dat op amper 20-jarige leeftijd. “Er zijn altijd wel gemengde gevoelens na een tweede plaats, maar ik mag denk ik wel tevreden zijn”, aldus Vas.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Oblomov 7 november 2021 om 10:39

Ondanks al haar talent blijkt Vas nog nooit een jeugd-EK of WK te hebben gewonnen, in welke discipline dan ook. Ik snap oprecht niet wat je dan bezielt om je neus op te halen voor een realistische kans op een eerste trui.

Heeft dit jaar de unieke situatie dat er geen enkele andere sterke derde- of vierdejaars belofte rondrijdt. Al haar concurrenten zijn jonger. Nu kun je zeggen, dat is geen uitdaging, maar die jonkies hebben haar vorig jaar gewoon verslagen op zowel het EK als het WK.

Had dus eerst maar gezien dat je revanche neemt. Dan Inlijsten en aan de muur bij je ouders hangen, die trui. Nu heb je een zilveren plak, maar ben je feitelijk genadeloos op je nummer gezet door Brand (wiens vormverlies dus inderdaad gewoon het resultaat van een verkoudheid blijkt te zijn geweest – en het vorig weekend waarschijnlijk ook gewoon heeft laten lopen).

Als Kerckhoffs gelijk heeft en ze nu ook voor het WK vastzit aan de elite categorie (wat ik niet geloof) is dit gewoon een blunder van jewelste. Bij het Mountainbiken maar gewoon belofte blijven en die trui voor je ouders pakken.

Brabander 7 november 2021 om 10:48

Ik dacht zelfs gelezen te hebben dat dat voor altijd geldt.
Verder zou ik het geen blunder willen noemen, maar een keuze. Die ik zelf denk niet gemaakt zou hebben

Limal 7 november 2021 om 10:54

Gisteren bleek Brand met afstand de sterkste, maar als je wint in Overijse en 2e Europese wordt op de Koppenberg vind ik het een gezonde ambitie om het EK (en WK?) bij de elite te beslechten. Zilver bij de elite schat ik zeker even hoog in als winst bij de beloftes, en die overwinning in Overijse staat daar gewoon boven.

Wheely 7 november 2021 om 11:00

Naar mijn mening is deze tweede plek veel mooier dan winst bij de beloften. Die trui kun je toch niet dragen tijdens koers. Dit is echt niet het laatste wat we van Vas gezien hebben.

Michelangelo 7 november 2021 om 11:02

Ik denk dat voor beide keuzes wat te zeggen is. Wil je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid Europees kampioen worden bij de U23, maar vervolgens nooit in die trui mogen rijden omdat je altijd bij de profs rijdt? Of wil je op basis van je recente resultaten toch gewoon een realistische poging wagen om kampioen te worden in de categorie waar het echt om gaat. Ik vind het gewoon een moedige keuze, en ook gewoon te rechtvaardigen als je tweede wordt achter de wereldkampioene.

En vwb haar zelfkritiek om te wisselen: uit de eerdere categorieen bleek dat wel of niet wisselen eigenlijk niet veel verschil maakte. Dus op zich geen onlogische keuze.
Het echte verschil werd gemaakt in de loopstrook naast en na de materiaalpost, daar was Brand gewoon verreweg de betere.

Ze moet zichzelf niet te veel verwijten, ze heeft verloren van iemand die beter was, en was gewoon op 20 jarige leeftijd “best of the rest”. Gewoon deze ervaring meenemen in de rest van het seizoen en de seizoenen die nog komen.

Oblomov 7 november 2021 om 11:34

“met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid Europees kampioen worden bij de U23”

Dat riekt naar minachting van haar concurrenten, die haar vorig jaar gewoon twee keer hebben verslagen. Beide beloftetitels werden vorig jaar gewonnen door een eerstejaars.

Als Vas vorig jaar EK en WK gewonnen zou hebben, zou dit een volkomen logische keuze zijn geweest. Nu bleek het gewoon hoogmoed.

adelaarvanantwerpen 7 november 2021 om 12:49

@oblomov

Hoe zij vorig jaar presteerde op het wk/ek maakt niets uit. Vas heeft duidelijk een stap gezet en is van een heel ander niveau dan vorig jaar. Het is totaal niet onlogisch dat zij op basis van de vorige wedstrijden meedoet met de profs. Vas en Betsema waren vorige week duidelijk de beste europese renners dus een kans op een titel bij de profs was zeker bestaande.

Brand had een topdag en was de betere zoiets kan gebeuren.

Cunego 7 november 2021 om 13:09

Jeugdkampioenschappen who cares… lol
Als je kans maakt om te winnen bij de elite dan doe je gewoon daar mee.

En je doet net alsof Vas veel ouder is. Het verschil is 1 jaar max met de “jonkies” Valt allemaal wel mee toch.

Veleta 7 november 2021 om 13:32

Tjonge jonge Oblomov, het is niet zo dat Vas tiende is geworden of zo, ze heeft echt zilver gewonnen bij de elite, een heel mooie prestatie. Om dan van hoogmoed te spreken bij een renster die me netjes en bescheiden lijkt is me nogal wat. Verder haal je ook nog haar ouders erbij, maar in de eerste plaats moet ze voor zichzelf rijden. Daarnaast zullen pap en mam heus wel trots zijn op hun dochter met dit zilver.

Wheely 7 november 2021 om 11:04

Wisselen leek toch in veel gevallen sneller te zijn, Brand is vooral een veel betere loper dan Vas. Dit was een sterke maar ook zeker een hele leerzame wedstrijd voor Blanka, de verbeterpuntjes zijn direct duidelijk. Super dat ze de elite heeft gereden dus, zeer waardevol.

Michelangelo 7 november 2021 om 11:20

Wheely, Je hebt er iets minder woorden voor nodig dan ik, maar ik ben het 100% met je eens.

Oblomov 7 november 2021 om 11:52

“Brand is vooral een veel betere loper dan Vas”

Hier doe je Brand toch echt mee tekort. Die heeft die minuut echt niet gepakt op die twintig meter lopen. Een Brand in vorm is letterlijk en figuurlijk twee maatjes te groot voor Vas.

Wat me opviel was dat op dat steile stuk gras Vas steeds de minste was. Kastelijn en Alvarado konden daar steeds gaatjes dichten en plaatste Kastelijn er niet zelfs een keer een aanval? Explosiviteit is dus ook wel een vraagteken. Zou ze een sprint hebben?

Wheely 7 november 2021 om 12:24

Ja klopt, het moge duidelijk zijn dat Brand over het gehele parcours een klasse beter was dan de rest.

Brabander 7 november 2021 om 13:10

@Oblomov: ze wint ‘gewoon’ de sprint van het peloton op het WK in Leuven. Dus neem aan dat dat wel goed zit

Cunego 7 november 2021 om 13:22

Oblomov

Zou ze een sprint hebben?
Lijkt me wel. Ze wordt mooi vierde op het WK elite in de sprint. Ook in de Vuelta won ze de sprint van haar groepje voor toch mooie namen. Explosiviteit en techniek zijn geen probleem punten. Het is enkel nog haar motor wat uitbouwen. Ze is pas 20 geworden in september dus komt goed.

Murcia 7 november 2021 om 14:25

Hoe goed ze ook is er zijn echt nog wel verbeterpunten bij haar. Boom doet zijn werk niet goed als ze het lopen niet zouden gaan trainen net als haar rijden in het zand. Vorig WK was natuurlijk te knullig met haar bizarre keuzes op het strand. Net als Oblomov viel mij haar mindere rijden op dat korte steile stukje op. In de VS was dat ook al aan de orde.
Dat ze meedoet met de elite vind ik dan weer een goede zaak, een zilveren medaille hier met de ultieme weerstand blinkt dan net iets meer als een gouden bij de beloften.
Overigens was Brand gisteren weer op het niveau van vorig jaar en dus een maatje te groot.

Headlines

Materiaalzone

Populair