Zij zijn de grootste verliezers in nieuwe kalender: Giro d’Italia en Canadees tweeluik

woensdag 6 mei 2020 om 09:24
Zij zijn de grootste verliezers in nieuwe kalender: Giro d’Italia en Canadees tweeluik

© Cor Vos

Meer dan honderdtwintig WorldTour-wedstrijden in zowat honderd dagen tijd. En dat in de wetenschap dat het coronavirus altijd het laatste woord zal hebben. Maar als we het geluk hebben dat de crisis tegen die tijd in de mate van het mogelijke is ingedijkt, wordt het een drukke bedoening. Met toch wel de Giro d’Italia en het Canadese tweeluik Montréal en Québec als grootste verliezers.

Beginnen we met de Ronde van Italië, van 3 tot en met 25 oktober. Op Milaan-San Remo en de Ronde van Lombardije na, worden álle monumenten tijdens deze Giro afgewerkt. Niet onlogisch: uiteraard willen Luik-Bastenaken-Luik, de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix niet in concurrentie gaan met de Tour de France. Dus moesten ze wel uitwijken naar oktober.

“Dat wordt dus puzzelen”, vertelt Patrick Lefevere ook aan diverse media. Denk maar aan Remco Evenepoel, die zowel Luik-Bastenaken-Luik als de Giro op de kalender had staan. “Het is wat vreemd. Normaal zijn de renners voor de Ardennenklassiekers hetzelfde type renners als die van de Giro.”

Had de Giro voor die ene keer niet wat moeten inbinden? Van drie naar twee weken? In een communiqué liet organisator RCS alvast weten dat een aantal van hun voorstellen niet in overweging is genomen. Natuurlijk wilden ze daar in Italië de klassiekers weg van hun grote ronde. Maar dat was praktisch gewoon onhaalbaar. Dus lijkt RCS in deze het kind van de rekening. Extra domper is de overlapping met de Vuelta.

Overigens is niet alleen de Giro het kind van de rekening. Ook Tirreno-Adriatico, dat halverwege de Tour de France valt, blijft niet gespaard. Maar deze achtdaagse zal dan ongetwijfeld als laatste voorbereidingskoers van de Ronde van Italië zelf worden bestempeld. Wie de Giro rijdt, zal ook in de Koers van de twee zeeën van de partij zijn.

Québec en Montréal
En geloof ons: in Canada zal ook weinig sprake zijn van feeststemming. 11 september: Grand Prix Cycliste de Québec. 13 september: Grand Prix Cycliste de Montréal. Dat is niet alleen tijdens de Ronde van Frankrijk, maar ook nog eens tijdens de Tirreno. Dan denk je als organisator dat je in september dat virus niet té veel meer moet vrezen…

Voor Patrick Lefevere hadden die twee niet eens de kalender moeten halen, evenmin als de Tour of Guangxi trouwens. Maar moeten ze daar in Canada dan slachtoffer zijn van de voorjaarswedstrijden die de herfst komen overspoelen? Uiteraard hebben die bestaansrecht. “Die data van Canada zijn niet ideaal”, zegt Van den Spiegel van Flanders Classics. “Maar iedereen heeft toegevingen moeten doen.”

Ach, laten we een kat een kat noemen: vooral ASO is hier de grote winnaar. En wat de ploegen betreft, één voordeel: alle WorldTour-teams kunnen straks op drie fronten tegelijk koersen. Als het virus het toelaat, is het weer koers. Dat is uiteindelijk wat we allemaal gewild hebben.


Bekijk hier de nieuwe wedstrijdkalender

Dit artikel delen:

29 Reacties

Grobbel 6 mei 2020 om 09:43

Lijkt me beter om even af te wachten of er dit jaar überhaupt nog gekoerst wordt voordat we specifieke verliezers gaan aanwijzen. Het lijstje kan nog een stuk langer gaan worden…

Edv 6 mei 2020 om 10:52

Lekker positief weer………..NOT!!

Derierre de la course 6 mei 2020 om 15:36

Dat heeft toch ook helemaal niets met deze kalender te maken?

Romāns Vainšteins 6 mei 2020 om 09:54

Voor de giro geen man overboord en juist lekker veel extra kansen voor de zich daarop toespitsende Italianen. Het gaat om de beelden en niet de poppetjes.

guyremgabdel 6 mei 2020 om 09:55

Het goede nieuws is dat er een kalender is waarnaar kan worden uitgekeken. Renners hebben weer een doel om te trainen. Of er effectief kan/zal worden gereden hangt af van hoe het virus zich verder verspreidt, of zeg maar zich liefst niet meer verspreidt. Veel zal afhangen van hoe de mensen de gevraagde coronamaatregelen zullen blijven volgen. Als iedereen overmorgen denkt dat alles weer subiet zal zijn zoals voor de coronatijd, met onbeperkte sociale contacten en handen schudden, dan volgt er mogelijks een 2e golf vanaf augustus en is het dit jaar gedaan met koersen. Meer zelfs, als er tegen einde jaar geen vaccin of goed werkend medicijn komt, mag je al vrezen voor volgend voorjaar. Organisatoren kunnen niet blijven leven van de liefde gods en hebben vip inkomsten broodnodig.

KimJungPoels 6 mei 2020 om 09:56

Ach of de Giro nu zo'n extreme verliezer gaat zijn kun je je afvragen. Dit jaar stond toch al niet de meest indrukwekkende voorlopige startlijst ooit op de rollen, en er zullen vast nog genoeg van de kandidaatwinnaars van toen mee gaan doen.

Italianen als Nibali, Formolo, Aru en Ciccone zie ik wel gewoon voor de Giro kiezen in plaats van Luik. Al zouden de eerste twee Luik wel kunnen winnen natuurlijk. Bij Ineos zullen ze een Carapaz ook wel gewoon voor de Giro laten gaan. De grote Remco gaf eerder aan dat de Giro in principe gewoon zijn doel blijft, en dat zou ik ook niet zo gek vinden. Het is allemaal nogal speculatief om van verliezers te spreken. Maar goed, speculeren is dan ook wel het leukste wat we momenteel nog kunnen rond het wielrennen.

Romāns Vainšteins 6 mei 2020 om 10:07

Je kunt Luik en Amstel even goed als verliezers aanduiden omdat die een flink aantal leuke outsiders tot kanshebbers in Italie zien rijden. Iets met een mes en twee kanten.

ChefSpijker 6 mei 2020 om 10:09

Volledig mee eens. Luik is ook niet zo’n aansprekende klassieker dat je daarvoor de Giro dit najaar laat lopen, lijkt mij. Waarschijnlijk zullen de broertjes Yates ook wel gewoon verdeeld blijven over Tour en Giro. Van de klassementsmannen die er dit jaar zouden starten haken denk ik alleen Bardet en Fuglsang zeker af. En wie weet valt Bernal (of een andere AK-topper) in week 1 van de Tour en gaat ie vervolgens voor de Giro. Dat is nu ook een mogelijkheid.

Nico Dick 6 mei 2020 om 11:16

“We made a number of alternative proposals which, in our opinion, would have resulted in reduced overlaps among races in the calendar. These proposals have not been adopted. ” Zo happy lijken ze toch niet…

Maillot à Pois 6 mei 2020 om 10:11

De grootste verliezers zijn misschien wel de 1.HC koersen (en lager) die al op de kalender stonden in het najaar. Voor zover ik begrijp blijven die ook nog hun datum behouden, maar de vraag is met welk deelnemersveld? En de UCI is ook nog aan het bekijken om andere koersen van lager niveau te herplannen. Communicatie daarover op 20 mei ten laatste volgens het persbericht.
Flanders Classics zou aan het proberen zijn om ook nog een nieuwe datum te krijgen voor de Scheldeprijs en de Brabantse Pijl.

guyremgabdel 6 mei 2020 om 11:02

Klopt. Er zijn hier in B in september enkele najaars semi-klassiekers als GP Impanis, Koolskamp, Omloop Houtland, etc en ook in Italië met Milaan-Turijn, Piemonte, Emilië die nu hun koers of alleszins hun datum in het gedrang zien komen door de grote WT-wedstrijden.

Jungle Man 6 mei 2020 om 10:20

Als je het positief bekijkt, is de Giro een grote Winnaar. Nu is ie weer ingepland; men had ook gewoon de kalender als ie was kunnen aanhouden. Dan zou er geen Giro geweest zijn.

SoloSlim 6 mei 2020 om 15:07

Denk idd dat iedereen blij zal zijn als dit doorgaat. Renners genoeg..
Enkel de verre reizen zullen misschien vermeden worden en hier zal Canada dan wel onder lijden.

Scott Sunderland 6 mei 2020 om 11:15

Ik zou een grote ronde sowieso nooit inkorten. Een grote ronde duurt drie weken, punt. Natuurlijk wordt het dringen en proppen in de kalender. Als het allemaal doorgaat. We gaan het meemaken.

Polleke 6 mei 2020 om 14:48

En toch is het een gemiste kans om het in deze speciale omstandigheden niet met 15 dagen te proberen…een gevarieerd parcours levert dan dezelfde uitslag …die 7 sprintetappes hollen de GC mannen echt niet uit, integendeel, ze lopen minder risico en blijven met meer over om het tegen elkaar op te nemen wanneer het ertoe doet..

Lalsacien 6 mei 2020 om 15:10

De stress is bij de sprintetappes vele malen groter voor de klassementsmannen. Dat brengt een grote ronde ook met zich mee.

Derierre de la course 6 mei 2020 om 15:39

Eens met @Scott. Een grote ronde inkorten maakt het een middelgrote ronde. Komen toch andere krachten bij kijken.

Daarnaast doen ze met de Vuelta dan toch een proef dit jaar?

rovi 6 mei 2020 om 11:22

Ik betwijfel in hoeverre de giro de grote verliezer is en niet de Vuelta?? Net aan vier weken na de tour (maar in die vier weken ook alle klassiekers en wk) dus niemand die dubbel tour en Vuelta serieus kan doen. En overlap met de giro dus al helemaal niemand die dubbel Giro Vuelta kan doen.

Afgezien van wat uitvallers uit de eerste tourweek denk ik dat er niemand met serieuze klassementsambities aan de Vuelta gaat beginnen…

En dan ook nog eens een halve week kwijt…

Gelei 6 mei 2020 om 11:58

Dat bepaalde evenementen overlappen is uiteraard logisch. Ben benieuwd naar de keuzes die ploegen en renners zullen maken. Vooral Luik tijdens de Giro kan er mss voor zorgen dat de meer klassieke types naar voor kunnen komen wegens afwezigheid vd klimmers en het feit dat deze nu de eerste uit de reeks klassiekers is. Voorts had ik wel De Panne en G-W omgewisseld (in beider voordeel IMO).

jacco4 6 mei 2020 om 11:59

Voor top ronderenners die nog nooit op het podium hebben gestaan. Is de giro nu wel een kans om dat alsnog te bereiken. Overigens er gaan altijd toprenners in de tour tegenvallen en eerder uitvallen. Dus ik denk dat de giro, heus nog wel goede deelnemers krijgt. Want de giro is toch nog altijd een goed alternatief.

rovi 6 mei 2020 om 12:14

Dan zou ik naar de Vuelta gaan…

John Bidon 6 mei 2020 om 12:56

Als ik Kruiswijk was zou ik Giro of Vuelta doen. In Tour wordt hij veredelde knecht van Dumoulin of Roglic. Met Giro of Vuelta heeft hij goede kans om grote ronde te winnen (zeker de Giro).

Derierre de la course 6 mei 2020 om 15:44

Buiten blessures zal TJV altijd met zijn 3 kopmannen naar de Tour gaan. Dat blijft overeind hebben ze zelf al aangegeven.

Turtlehead 6 mei 2020 om 17:39

Canada kan het vergeten lijkt mij, qua deelnemersveld.
Alle toppers in de Tour, en anders in voorbereiding op de Giro/in de Tirreno.

Áls er in Europa niet (overal) gekoerst kan worden, dan schieten ze er nog niks mee op, want dat zou betekenen dat (intercontinentaal) reizen ook sterk beperkt zou worden, en dan komt er nog niemand naar Canada.

thorsen 6 mei 2020 om 18:34

De Canadese races zijn normaal tijdens de Vuelta, dus zo’n groot verschil is het ook weer niet.

Bovendien is de helft van het peloton normaal tegen die tijd wel uitgeblust, dat is nu niet het geval.

Maarten_85 7 mei 2020 om 00:43

Ik wou dit bij de publicatie van de eerder gelekte kalender al posten. Na de inlogproblemen, hier toch mijn persoonlijke kanttekeningen (sommige misschien achterhaald door betere analyses):

De grote winnaar in heel deze is uiteraard ASO. Alle koersen die ze willen laten doorgaan, gaan door. Met uitzondering van hun Duitse eendagskoers (Eschborn-Frankfurt, tot nu toe slechts drie WT-edities), die laten ze dit jaar schieten. Dat kan ik ergens wel begrijpen. Voor de rest staan bijna al hun koersen ideaal op de kalender. Tour, Vuelta, Waalse Pijl, Dauphiné, allemaal zonder noemenswaardige conflicten. Enkel L-B-L ligt ongemakkelijk met de Giro. Maar op die manier is dat monument wel een extra motivatie voor de klassementsmannen om voluit te gaan voor de Tour en de Giro links te laten liggen.

Aansluitend: als je ook de Dauphiné en Bretagne zonder overlappingen op de kalender krijgt, en als Roubaix enkel overlapt met enerzijds een grote ronde die voor kasseispecialisten minder interessant is vanwege de overlappende wedstrijden (Giro) en anderzijds met een grote ronde waar de meeste Roubaixrenners sowieso al niks te zoeken hebben (Vuelta), dan is bij uitbreiding ook Frankrijk als land best gunstig bedeeld. Om niet te zeggen met de grootste privileges, glaasje champagne en een tricolore lintje inbegrepen.

Ook Flanders Classics had het slechter kunnen treffen. Ook al is het absoluut niet zo gunstig als wat de ASO voor zichzelf wist te bekomen. Als je drie wedstrijden allemaal overlappen met de Giro, dan kan het niet anders dan dat je een paar kleppers minder hebt dan andere jaren. Waarvoor kiezen renners als Sagan en Viviani? Als Sagan en co. naar de Giro gaan, dan kunnen zij die eventueel vroeger verlaten voor Roubaix, maar niet voor de Vlaamse klassiekers. Tenzij ze er al de brui aan geven na de rit van 14 oktober. Dan passen de Ronde (FC) en de Driedaagse (geen FC) wel nog in hun programma.

Andere winnaars zijn de wedstrijden in augustus. Alleen mogen ze me dan eens uitleggen wat al die koersen daar doen als de overheden van de landen waar ze verreden worden, eerder al besloten hadden dat er tot eind augustus geen evenementen georganiseerd mogen worden. Zijn er achter de schermen overeenkomsten gesloten waarvan wij niets afweten, of is dit domme arrogantie? In elk geval is de kans dat die wedstrijden zo aan een nieuwe uitbraak kunnen ontsnappen, groter dan in de herfst, al is het maar omdat het verschil tussen corona en een herfstgriepje nauwelijks waarneembaar is en het onderdrukken van een eventuele nieuwe uitbraak daardoor in die periode danig bemoeilijkt zal worden. En begint de volgende uitbraak al in juli, dan is de rest van het jaar sowieso ook wel om zeep.

Eerste grote verliezer is RCS. Zij hebben weliswaar enkele mooie eendagskoersen in augustus, maar niemand gaat mij kunnen overtuigen dat de Giro een gunstige kalender heeft gekregen. Het is nu al duidelijk dat de grote klassementsrenners de Tour en de Waalse klassiekers gaan verkiezen, met optie op de Vuelta. Tirreno en Giro zullen dan toch vooral de renners van de tweede en derde lijn aantrekken. Zoals ik het nu zie, gaan de ploegen op enkele uitzonderingen na (Yates, eventueel Nibali, …) al hun beste klassementsrenners naar de Tour sturen. Ofwel strijden ze er zelf voor het algemeen klassement, ofwel gaan ze erheen met het idee om te zien hoever ze daar komen en het daarna eventueel wat rustiger aan te doen (luxeknechten), om hun kans pas helemaal te gaan in de Giro (Kruijswijk, Thomas/Froome, …). De Vuelta is de laatste koers van het jaar, dus die zal wel een hoop top-twintigmannen aantrekken uit de Tour die hopen een maand later met een lichtere bezetting een meer prominente rol te spelen. De Giro komt daarvoor te vroeg, zeker als ze daartussen ook op het WK (op hún parcours) willen schitteren. Het klopt dat je een paar weken na een intensieve Tour topbenen hebt, maar niet voor drie weken. Wel voor de Ardennenklassiekers.

Hoe dan ook gaan renners als Valverde en Mas de Vuelta dik in de agenda aankruisen en er misschien nu al op focussen. Zoals ik het zie, gaan zij concurrentie krijgen van een deel van de Tourrenners die een goede Tour achter de rug hebben en van Tourrenners die vlug uitgevallen zijn met een lichte blessure. Renners die om een andere reden vlug uit de Tour verdwenen of het klassement op hun buik konden schrijven, maar zich niet door een lange revalidatie gedwarsboomd zien, gaan zich richten op de Giro óf eveneens op de Vuelta. Zeker geen slechte uitkomst voor de Vuelta. Wel voor de Giro. Die wordt dit jaar daardoor duidelijk de minst prestigieuze van de drie grote rondes. Andere jaren liggen ze op dat vlak toch wat meer in de balans met de Vuelta (afhankelijk van wat die laatste opvist aan uitvallers uit de Tour).

En zelfs al valt het in dat opzicht nog mee voor de Giro en slaagt ze erin een respectabel lijstje favorieten te presenteren als de Formolo's inderdaad het gezelschap krijgen van de Kruijswijks, dan nog zal het onvermijdelijk zo zijn dat deze grote ronde ontiegelijk veel nadeel ondervindt van de concurrentie die ze moet aangaan met een hele resem monumenten en andere klassiekers én de Vuelta. Hoe dan ook moet ze om de rest van haar peloton te vullen, uit dezelfde vijver vissen als al die andere vooraanstaande wedstrijden. Bovendien willen rittenkoersen vooral in de weekends uitpakken met hun best bekeken etappes. Maar juist op die momenten zal de Giro samenvallen met die andere wedstrijden, die stuk voor stuk zo mogelijk nog meer bekijks gaan trekken. Niet minder dan vijf weekenddagen zal de Giro moeten delen met een topklassieker. Verder overlapt één weekenddag met de Binckbank en valt heel het slotweekend samen met de Vuelta (én dus met de laatste van die vijf klassiekers, Parijs-Roubaix). Met de huidige kalender zullen vooral de Tour en in minder mate, maar zeker ook de Vuelta op dat vlak veel minder schade ondervinden. De Vuelta verliest dan wel het openingsweekend (eigen keuze!), maar het slotweekend heeft ze wel voor haar alleen (de cyclocross buiten beschouwing gelaten).

Dan zijn er nog alle andere verliezers. De Canadese koersen hadden duidelijk een gunstiger kalender kunnen krijgen, als ze bijvoorbeeld verplaatst waren naar de week van de Dauphiné. Nu gaan ze moeten proberen te scoren met renners à la Van Garderen, grote talenten die misschien eindelijk de kans hebben om hun palmares wat extra glans te geven.

Even tussendoor: Ik zie nog wel wat renners aan de andere kant van de oceaan die beter op hun eigen continent kunnen blijven om een mooie WT-zege te behalen (Kuss, King, Stetina, …). De toeristen wordt uiteindelijk ook aanbevolen om binnen het eigen continent te reizen. Dan mag de UCI gerust het goede voorbeeld geven en vragen van zijn renners om niet al te vaak heen en weer te reizen tussen hun thuisbasis en Europa. Hooguit eenmaal, dat lijkt me niet meer dan normaal met zo'n korte kalender. Een deel van hen kan dan in Amerika koersen en pas daarna naar Europa (door)reizen. Noodgedwongen rekenen we tot dat "Amerikaanse peloton" ook de Australiërs, vermits die geen noemenswaardige wedstrijden zullen hebben in eigen land. Wie daarvoor de middelen en de internationale meerwaarde heeft (lees: een rol kan spelen in het Tourklassement of elders in de eerste fase zijn ploeg aan overwinningen kan helpen, zij het als kopman of als onmisbare pion in de selectie), kan wel al in augustus naar Europa komen, maar blijft daar tot hij op het einde van zijn wielerjaar naar zijn thuisland terugkeert. Het is de verantwoordelijkheid van de ploegen dat die renners veilig logies hebben gedurende de hele periode dat ze hier verblijven. Dat geldt ook voor het programma in Amerika, dat dan wel meer te bieden moet hebben dan die twee vervelend geïsoleerde eendagskoersen in Canada. Naar mijn mening moet de UCI daarom in de periode van de Tour als vanzelfsprekend ook Californië en Utah organiseren om het Amerikaanse alternatief aantrekkelijker te maken. Dat lijkt mij eerlijk gezegd de logica zelve. Of was dat het plan en heeft ASO daar een stokje voor gestoken?

De grootste verliezers zijn uiteraard de koersen die de kalender helemaal niet gehaald hebben. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat in alle gevallen uit vrije wil is. Stuk voor stuk zijn het wedstrijden waar een minder sterke organisatie achter staat, waardoor ze niet kunnen opboksen tegen ASO en andere. Je kan dat trouwens ook zeggen over de BinckBank, die er nu toch maar wat ongelukkig tussen geschoven staat (twee dagen na klimmers-WK, overlap met WP en Giro, daags vóór L-B-L: welke klassementsrenner vindt dát aantrekkelijk!).

Maar dan de koersen die dit jaar niet doorgaan en ongetwijfeld een serieuze rekening gepresenteerd krijgen: Niemand spreekt erover, maar in Vlaanderen is het bijzonder spijtig dat de E3 niet doorgaat: nog altijd één van de wedstrijden met de grootste garantie op een prachtig wedstrijdverloop. Ook San Sebastian verliest zijn plek op de kalender. Dat vind ik vreemd. Als de Strade op één augustus kan doorgaan, wie zegt er dan dat dat niet mogelijk is voor de Baskische koers één week eerder, in een land dat even hard getroffen is? Nu wordt het blijkbaar zelfs niet in overweging genomen. Heeft de Spaanse regering een decibel harder op tafel geklopt dan de Italiaanse, of heeft ze met een gram meer pit haar veto uitgesproken, met enkel een fiat voor de Vuelta? En dan zijn er nog de eendagswedstrijden in Duitsland en de (kleine) rittenkoersen in Zwitserland en, andermaal, Spanje (Baskenland, Catalonië, Zwitserland, Romandië). Werkelijk merkwaardig dat die laatste vier in geen enkele analyse vernoemd worden. Ik blijf erbij dat die rittenkoersen (toch zeker drie ervan: B, Z, R) interessanter zijn dan de Dauphiné. Is de Dauphiné ooit meer geweest dan een opwarmertje voor de Tour? Geef mij dan maar liever een extra rittenkoers met een apart karakter.

Ook bizar: Kan iemand mij uitleggen waarom er, ondanks de overvolle kalender, in de twaalf dagen voor de Tour slechts twee wedstrijddagen zijn? Er kan dan toch wel wat meer georganiseerd worden dan een NK en een wedstrijdje als Bretagne? Dan ga ik er maar even van uit dat de NK's daar doorgaan, want dat moet door ieder land apart beslist worden. Overigens ook nergens iets gelezen over de NK's tijdrijden. Die laten we dit jaar dan maar gewoon vallen?

Dan sluit ik af met een vraag: Niet wat er gebeurt als er een nieuwe uitbraak is. Dat is rampzalig, dat weten we nu wel (zie de waarschuwing van Lefevere). Maar wel: Wat als Macron beslist dat de Tour eind augustus niet kan doorgaan? Zal de machtsstrijd tussen ASO en UCI dan een funeste hypotheek leggen op de rest van het wielerseizoen?

Derierre de la course 7 mei 2020 om 10:25

Je mag volgens mij niet starten in andere wedstrijden als de wedstrijd waar je bent afgestapt nog loopt. Dus afstappen in de Giro om andere wedstrijden tijdens de Giro te rijden is geen optie.

Verder goede conclusie dat de ASO vooraan stond bij het uitdelen van de data.

S. Morgenstern 7 mei 2020 om 10:33

Het mag volgens mij niet zonder toestemming van de organisatie van de koers waar je afstapt. Die toestemming wordt bijna altijd wel gegeven.

Limal 7 mei 2020 om 06:59

Als dit allemaal mag doorgaan, dan gaan de organisatoren, renners, sponsoren en wielerfans gewoonweg heel blij zijn, zonder kanttekeningen. De Canadese wedstrijden en die rare eend in China zullen een jaartje met minder mooi startveld wel overleven. En élke wedstrijd in Europa gaat gewoon een heel mooi deelnemersveld hebben, want om de sponsoren te plezieren zullen de teams overal hun beste beschikbare renners aan de start brengen. Een wedstrijd als L-B-L zal het misschien zonder enkele toppers uit de Giro moeten doen, maar daar staat tegenover dat bijna zeker alle toppers uit de Tour en de Vuelta zullen starten. De selecties voor Tour en Giro zullen niet erg veel verschillen van de oorspronkelijke planning, en de Vuelta zal zoals altijd enkele toppers heropvissen die om welke reden dan ook een herkansing nodig hebben. Als dit allemaal mag doorgan, dan gaan we een najaar hebben om van te smullen!

Headlines

Materiaalzone

Populair