Dit is de nieuwe wielerkalender

dinsdag 5 mei 2020 om 16:04
Dit is de nieuwe wielerkalender

foto: Cor Vos

De UCI heeft zojuist de aangepaste wedstrijdkalender voor 2020 officieel bekendgemaakt. Bekijk hieronder welke wedstrijden een nieuwe datum hebben gekregen.

1 augustus: Strade Bianche

5-9 augustus: Ronde van Polen

8 augustus: Milaan-San Remo

12-16 augustus: Critérium du Dauphiné

16 augustus: Prudential RideLondon-Surrey Classic

25 augustus: Bretagne Classic – Ouest-France

29 augustus- 20 september : Tour de France

7-14 september: Tirreno-Adriatico

11 september: Grand Prix Cycliste de Québec

13 september: Grand Prix Cycliste de Montréal

20-27 september: WK wielrennen

29 september – 3 oktober: BinckBank Tour

30 september: Waalse Pijl

3-25 oktober: Giro d’Italia

4 oktober: Luik-Bastenaken-Luik

10 oktober: Amstel Gold Race

11 oktober: Gent-Wevelgem

14 oktober: Dwars Door Vlaanderen

15-20 oktober: Gree – Tour of Guangxi

18 oktober: Ronde van Vlaanderen

20 oktober – 8 november: Vuelta a España

21 oktober: Driedaagse Brugge-De Panne

25 oktober: Paris-Roubaix

31 oktober: Ronde van Lombardije

Of de wedstrijden daadwerkelijk kunnen doorgaan is afhankelijk van de coronamaatregel, die per land verschillen.

Dit artikel delen:

54 Reacties

A.M.M. Jonkers 5 mei 2020 om 16:15

Uiteraard “alles onder voorbehoud”……

DonQuijote 5 mei 2020 om 20:19

Ja idd, ik zie de grenzen hier in Spanje dan nog niet open zijn hoor.

Polleke 5 mei 2020 om 16:22

Beetje onlogische volgorde op het eerste zicht….maar goed, we nemen dat er graag bij als ze maar weer gaan koersen…

Peetvader 5 mei 2020 om 16:27

Vraag me af of er veel grote namen naar Canada zullen gaan (verre verplaatsing tijdens Tour en Tirreno).

Ook de Tour of Guangxi tijdens de Giro lijkt me niet aantrekkelijk.

GreenDay 5 mei 2020 om 16:28

De Ronde van Guangxi organiseren als de kalender al zo vol zit, is gewoon idioot. Niet elk Worldtour Team kan zichzelf in vier stukken opdelen, en al helemaal niet voor een derderangswedstrijd aan de andere kant van de planeet waar geen haan om kraait.

Ook spijtig dat de grote ronden niet bereid waren om voor een wedstrijdduur van twee weken te gaan, nu degradeert de Ronde van Italië zichzelf bijvoorbeeld omdat er veel andere mooie wedstrijden tegelijkertijd zullen worden georganiseerd.

Sowieso allemaal in voorwaardelijke wijs: als het virus in de herfst weer agressief de kop opsteekt (en dat is wat er verwacht wordt), lukt het niet. Als het niet zo is, wordt het wel een koersherfst om nooit meer te vergeten :). Fingers crossed!

Maillot à Pois 5 mei 2020 om 16:35

Ronde van Guangxi mag gewoon de data behouden die ze al hadden.
Erg aantrekkelijk is het inderdaad niet, maar ik snap ook wel dat ze die organisatie niet zomaar van de kalender af kunnen gooien.

Massimo Bataille 5 mei 2020 om 16:42

Ik zou ook totaal niet weten wie er naar China zal gezonden worden.
Je zit met tegelijk de Giro, Vuelta en de klassiekers.

Tevens heb ik nu al medelijden met de ploegleiders die de renners mogen verdelen. Dit is echt geen gemakkelijke puzzel om te leggen. Laat je de klassiek renners de TdF rijden?
Om op 20september uit de TdF te komen, 1 week later het WK rijden en direct erna de heuvelklassiekers te starten?
Of 3weken later te beginnen aan de ‘vlaamse’ klassiekers?
Denk dat de Vuelta zowiezo een ‘minder’ sterk deelnemerveld zal hebben

Glorious 5 mei 2020 om 16:33

Benieuwd wie er in China gaan starten..

lander luypaert 5 mei 2020 om 16:35

Feng van Bahrian!

hardfietser 5 mei 2020 om 16:35

Eerst maar eens kijken of er uberhaupt nog gekoerst mag worden. Of is die verwachte 2e piek al afgezwakt? Trouwens bezopen dat er Klassiekers tijdens de Grand Tours verreden worden. Hoe vol kun je een najaarskalender maken? Volgende week weer een nieuwe kalender heren van de UCI of over 2 weken?

wielrenner 6 mei 2020 om 06:50

Zo bezopen is dat niet, de Proteams krijgen zo ook nog een kans om hun sponsors te etaleren.

Maillot à Pois 6 mei 2020 om 07:27

Op 20 mei komt er effectief nog een nieuwe kalender, met niet-WT koersen.
Flanders Classics wil daar de Scheldeprijs en Brabantse Pijl nog op krijgen….

Maillot à Pois 5 mei 2020 om 16:38

De aangepaste WorldTour kalender om precies te zijn, ik veronderstel dat er ook nog een kalender met continentale wedstrijden komt.

Ook nog uit het UCI persbericht:
“Dates to be confirmed: EuroEyes Cyclassics Hamburg (Germany) and Eschborn-Frankfurt (Germany).

The National Championships should take place from 20 to 23 August. However, their dates will be subject to the possibility of National Federations to organise their event in August. Depending on the case, alternative dates may be proposed as we note that it will be impossible for numerous major National Federations to hold their National Championships on the dates scheduled by the UCI.”

Joachim 5 mei 2020 om 16:38

Wat met de niet World Tour-wedstrijden? Behouden die allen hun datum?

jacco4 5 mei 2020 om 16:45

Laten we eens positief zijn. We gaan ervan uit dat de wedstrijden gewoon doorgaan. Dan vind ik dit best een goede kalender. Overlap krijg je altijd, hoe je ook de kalender in elkaar zet. Ik ben zeer benieuwd welke ploegen de teams gaan inzetten in de grote ronden. Wie gaat ervoor kiezen om tour en vuelta te doen?? Nu is de periode tussen deze twee ronden veel groter. Klassiekers tijdens de giro, vind ik niet erg. Normaal gezien kiezen renners ook voor de ardennen klassiekers of de giro. Enige wedstrijd die ik mis is de ronde van Zwitserland.

Rendo 5 mei 2020 om 17:08

Toch veel moois tijdens de Giro, daardoor komen er mss wel verrassende selecties. Benieuwd hoe iedereen zijn puzzel gaat leggen.

koos verrek 5 mei 2020 om 17:14

toppie dit!
en een roubaix in de herfst!

mackie 5 mei 2020 om 17:19

Eurosport 3 en 4 hebben we wel nodig voor de maand oktober

bommie 5 mei 2020 om 17:57

@mackie: daar heb je Eurosport Player voor ;-). Echt een koopje.

Turtlehead 5 mei 2020 om 20:12

Ik denk dat ik in oktober en november lekker thuiswerk 6 weekjes of zo.
Heb ik net een beetje ervaring mee, dus dat moet lukken! :)

Piet Lut 5 mei 2020 om 17:25

Verspilde tijd UCI

Hoe dan? Renners uit zoveel verschillende landen over de hele wereld laten reizen? Twee weken quarantaine onmogelijk voor de koersen

Zolang er geen vaccin is, is dit met vuur spelen!!

LB108 5 mei 2020 om 20:29

In het circus spelen ze ook met vuur

John Bidon 5 mei 2020 om 17:40

De macht van Tour laat zich goed zien in deze kalender. Logisch was om T-A en Giro te verruilen met Dauhpine en Tour. Dan had je een mooi blok Italiaanse koersen.

En tijdens de Tour nul andere koersen terwijl de Giro tegelijk met zeven andere wedstrijden plaatsvindt en de Vuelta tegelijk met vijf.

Giro zal kind van rekening worden. Niemand die 2 weken na Tour de Giro gaat doen en ook alle klassieke renners zullen daar niet starten. Daarentegen start je met beste ploeg in Giro heb je dikke kans die te winnen (eindelijk dan Kruiswijk?)

bommie 5 mei 2020 om 18:02

@John Bidon: nul koersen tijdens de Tour? De Tirreno is toch tijdens de Tour? En de Canadese wedstrijden.

Marszzz 5 mei 2020 om 18:06

Heel verstandig om tijdens de Tour ook WT koersen te laten verrijden. Zou normaal ook zo moeten zijn in juli. Een groot deel van het peloton zit dan met de beentjes over elkaar.

John Bidon 5 mei 2020 om 18:20

@Bommie, je hebt gelijk. Verkeerd gekeken.

Derierre de la course 5 mei 2020 om 20:20

Normaal is de ronde van Polen toch tijdens de Tour?

Cyclinglife 5 mei 2020 om 17:51

Is de vuelta geen grote ronde, dat ie niet dik gedrukt is ?

A.M.M. Jonkers 5 mei 2020 om 21:00

Vermoedelijk was de inkt op……

Silverlake 5 mei 2020 om 17:51

Als Mathieu Vlaanderen en Roubaix wil winnen ,GEEN grote ronde in 2020 !!

Maillot à Pois 5 mei 2020 om 21:43

Tenzij hij zich alsnog weet in de Tour te manoeuvreren, zoals hij wil. Dan kan het perfect.

Marszzz 5 mei 2020 om 18:02

De kalender van de hoop, of de waanzin? Bijtijds of achteraf weet je pas of het het laatste is.

A.M.M. Jonkers 5 mei 2020 om 21:02

Dat zijn hele wijze en ware woorden!

Panache 6 mei 2020 om 10:51

Dat weet je vooraf ook. Aantal besmettingen per dag is redelijk goed in te schatten. 6 weken geleden waren dat er tienduizenden (in Nederland) en nu nog honderden. Een totaal andere orde van grote. Hoe de situatie over 10 weken is weten de autoriteiten op dat moment echt wel.

KennyKlimmen 5 mei 2020 om 18:17

Waah, dat wordt werken met 3 schermen tegelijk aan …

koos verrek 5 mei 2020 om 19:36

Spaar je vakantie tot dan Kenny!

Jean Dumas 5 mei 2020 om 18:19

De Dauphiné midden in het zomerseizoen, dat vind ik het meest opvallend.

Turtlehead 5 mei 2020 om 20:17

De Dauphiné maakt dikke kans niet georganiseerd te worden denk ik. Maar is proefdraaien voor de Tour, dus daarom toch er op?

Derierre de la course 5 mei 2020 om 20:21

Dauphine wordt inderdaad voor de ASO de generale repetitie.

Ik vraag me wel af wie er daar zullen starten en ook de Tour zullen rijden. Meesten zullen dan juist nog op hoogtestage zijn. Denk dat die eerder TdP zullen kiezen voor de hoogtestage.

Romāns Vainšteins 5 mei 2020 om 18:33

Mooie kalender.

Dat giro en vuelta mogelijkerwijs wat vreemde selecties gaan verwelkomen zie ik als pluspunt, dat gaat party worden.

Panache 5 mei 2020 om 20:15

Uitsmeren tot 1 december was sportief en commercieel slimmer.

A.M.M. Jonkers 5 mei 2020 om 21:03

Denkt u ook niet dat het veldrijden dan de dupe gaat worden?

Derierre de la course 5 mei 2020 om 20:25

Dus de renners die de Giro rijden, rijden in ieder geval geen Tour en Vuelta.

Omdat het maar drie maanden zijn is de kans wel groot dat elke ploeg over 25 renners in vorm beschikt (en bijbehorend personeel), en dus prima een tripel-programma kan rijden. Alleen moet er dan wellicht af en toe wat vervoer gehuurd worden. Normaal is dit over 8 maanden natuurlijk wat meer schipperen.

Wat betreft die koersen in China kan dit best een 3e opstelling zijn voor de teams. Bussen, auto’s en vrachtauto’s gaan dan sowieso al niet mee en elke renner heeft zijn eigen wedstrijdfietsen. Voor veel fietsfabrikanten en andere sponsoren zijn die koersen wel degelijk van belang voor de consumentenmarkt daar. Daarbij betalen de organisatoren daar best een mooie bijdrage aan de UCI om die kosten goed te maken.

LB108 5 mei 2020 om 20:31

Giro – Vuelta – Roubaix is toch niet zo evident

Max1 5 mei 2020 om 20:56

Mooie kalender, alleen de overlapping tussen de waalse klassiekers en de giro is een beetje jammer.

Ik verwacht dat de koersen in augustus-september zeker zullen kunnen doorgaan. Coronavirussen houden niet van zomerse omstandigheden en wellicht zal het virus vrijwel weg zijn in Europa. Vergeet niet dat de epidemie nu al flink aan het dalen is in Europa.

Ik vrees wel een beetje voor de wedstrijden tweede helft van oktober en zeker de vuelta begin november kan een linke boel worden. De tweede golf zal dan waarschijnlijk beginnen.

Max1 5 mei 2020 om 21:01

Eindelijk eens een kans op een natte Roubaix. Doordat het voorjaar altijd zo droog is, is het al sinds 2002 geleden dat we nog eens natte Roubaix hebben gezien.

Hopelijk regen en een krachtige zijwind die dag. Laat maar komen.

A.M.M. Jonkers 5 mei 2020 om 21:07

Blijf het herhalen:
Dit is een “voorlopige kalender”…
Niemand (zelfs de meest deskundige virologen niet) kunnen nu al inschatten hoe de situatie over enkele maanden zal zijn!

Natuurlijk hoop ik als wielerliefhebber dat alle geplande koersen doorgang kunnen vinden maar de realiteit is dat wij van dag tot dag, van week tot week en van maand tot maand moeten afwachten of het VEILIG is.
Veilig voor iedereen, als u begrijpt wat ik bedoel.

Romāns Vainšteins 5 mei 2020 om 21:32

Volledig zinloos vulsel deze ‘als het niet kan dan kan het niet’ – kreten.

Nee, als het niet kan dan kan het niet nee.

ProfrondeZevenbergen 5 mei 2020 om 23:40

Goed om te weten dat het allemaal voorlopig is. Dank daarvoor. Verder nog iets?

Headlines

Materiaalzone

Populair

Poll