Zien we Remco Evenepoel in San Remo en de Ronde? “Als hij wacht tot zijn 33ste, is het te laat”
Het is nog wachten op duidelijkheid omtrent het wedstrijdprogramma van Remco Evenepoel voor 2026, maar de aanwinst van Red Bull-BORA-hansgrohe zal volgend jaar wellicht voor het eerst deelnemen aan Milaan-San Remo en de Ronde van Vlaanderen. Oud-wielrenner Dirk De Wolf hoopt van harte dat Evenepoel deze klassiekers zal betwisten.
Zien we Remco Evenpoel komend voorjaar voor het eerst in de Ronde van Vlaanderen? Het zou zo maar kunnen. De olympisch kampioen heeft twee conceptwedstrijdprogramma’s naar het management van Red Bull-BORA-hansgrohe gestuurd. De een is een ‘klassiek programma’ met eendagswedstrijden en de Tour de France, de tweede een combinatie tussen de Giro d’Italia en de Tour.
Volgens informatie van Het Laatste Nieuws “neemt de flirt met de Ronde van Vlaanderen steeds grotere proporties aan in het hoofd van Evenepoel.” En dat niet alleen: La Gazzetta dello Sport wist eerder al te melden dat de kans levensgroot is dat Evenepoel volgend jaar voor het eerst in Milaan-San Remo te zien zal zijn.

Remco Evenepoel op het voorbije EK – foto: Fotopersburo Cor Vos
De Wolf is zeker: Evenepoel is met zijn kwaliteiten in staat om te schitteren in de Ronde van Vlaanderen. “Zeker die laatste zestig kilometer. Twee keer de Oud Kwaremont, twee keer de Paterberg, de Koppenberg: die finale is verschrikkelijk lastig. […] Remco kan dat. Oké, het is op kasseien, maar het is ook bergop. Hij kan er zijn power kwijt én zijn gestalte speelt in zijn voordeel”, geeft de Belg aan in zijn rol als analist voor Het Nieuwsblad.
Goede leerschool
“Ik zou hem aanraden om zowel Milaan-San Remo als de Ronde van Vlaanderen te rijden”, gaat de winnaar van Luik-Bastenaken-Luik 1992 verder. “Hij blijft ook geen 25. Als de kans zich voordoet om te winnen, dan moet je die grijpen. Als hij wacht tot je 33 bent, is het te laat. En Pogacar heeft ook niet bij z’n eerste deelname de Ronde gewonnen. Het zou hoe dan ook een goede leerschool zijn voor Remco.”
Een eventuele deelname aan de Giro d’Italia kan echter roet in het eten gooien. “Ik zou voor de klassiekers en de Tour gaan”, stelt De Wolf resoluut. “Je kunt bijvoorbeeld de Brabantse Pijl en de Amstel Gold Race laten schieten en dan Milaan-San Remo en de Ronde van Vlaanderen wel rijden. Ik zou het hem echt aanraden. Dus als we op deze manier een beetje druk kunnen zetten, graag”, besluit hij met een lach.
Volgens mij kan niemand zo snel die laatste keer Oude Kwaremont op als Pogacar, ook Evenepoel niet. En in Milaan-San Remo is de technische afdaling van de Poggio gevaarlijk en is hij aan de meet ook trager dan Pogacar, Van der Poel, Pedersen, enz. Hij zal dus iets moeten verzinnen, als hij al het vele wringwerk overleeft.
De Amstel zou ik zeker niet skippen. Die gaat Pogacar wellicht overslaan en dan is Evenepoel voor mij dé topfavoriet op dat parcours. Daar geef ik hem meer kansen dan in Vlaanderen en MSR.
Het zou natuurlijk leuk zijn om hem in wat meer klassiekers te zien, toch altijd iemand die de koers kleurt. En volgens mij is het klassieke voorjaar ook beter combineerbaar met 'hoofddoel' Tour dan de Giro. Ook voor het najaar is een opbouw trainen - klassiekers - trainen - Tour - trainen - najaar volgens mij beter dan na de combi Giro/Tour nog eens echt top te proberen zijn voor het WK.
Voor mij is het overigens zeker niet ondenkbaar dat Evenepoel in zijn nadagen als dertiger nog de Ronde van Vlaanderen wint. Zoals Gilbert. Tegen dan is Pogi wellicht verzadigd en Van der Poel al een paar jaar op pensioen.
En als ie weg is, dan heb je hem niet zo maar weer teruggehaald.
MSR is denk ik het meest kansrijk. Niet bergop, bergaf of in de sprint. Maar op het stuk tussen Cipressa en Poggio. Als Pogi bergop renners als VdPoel er niet af krijgt, waarom zou Remco dat dan wel kunnen? Zijn daalkwaliteiten zijn verbeterd maar zeker geen wereldtop, en in de sprint legt ie het af tegen alles wat er dan doorgaans nog bij is.
En de RVV? Ik denk niet dat Remco RVV-materiaal is. Remco is niet van het positioneren, hollen, stilstaan, remmen, weer optrekken, als een beest een kasseienklim op hengsten. Daarvoor is zijn motor te klein. Hij moet het hebben van efficiency en aerodynamica, en asfaltklimmen. Wat een koers van remmen en weer optrekken doet met Remco hebben we destijds in Glasgow kunnen zien. Daar bleven enkel de powerhouses over in de absolute finale. Die WEL de absolute vermogens hebben die nodig zijn op een dergelijk parcours.
Maar hij mag mijn ongelijk bewijzen. Want een koers met Remco erin geeft altijd reuring. Ik hoop dus dat ie ook een keer in Vlaanderen mee gaat doen. Waarbij ik hem veel kansrijker acht in pakweg Gent Wevelgem dan in de RVV. Door een ontsnapping net voor of net na de Kemmelberg. Want OP de Kemmel zie ik hem de renners als Pedersen niet lossen.